Hallo,
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met G3 in een Bx, ik weet dat een G3 installatie vrij duur is nieuw maar 2dehands is het niet heel duur aangezien je er toch een kleine 400 euro mee bespaard dan op LPG.
En hoe zit het met LPG die je kan laten ombouwen tot G3?
Is het inbouwen van LPG zelf makkelijk te doen ?
(Heb het niet over het afstellen !)
Heeft een BX wel de milieuklassificatie op het kenteken voor G3?
Een BX kan je uitrusten met een G3-installatie maar het belastingvoordeel zul je niet krijgen. Dus spaar je dat geld maar uit.
Verder rijdt een BX goed op LPG.
Kan iemand mij ook vertellen hoe zwaar een LPG installatie is ? Ongeveer dan..denk aan een 20-40 liter tank.
Als je met een BX op gas wilt rijden, kun je het beste een met carburateur kopen. Wel kun je dan iets leuks al ‘backfire’ krijgen. Oftewel dat een vonk van die bougie door het niet op tijd opengaan van de kleppen via het inlaatspruitstuk weer terug de carburateur in gaat. Een neef van mij had dit met een Visa 11 Leader op gas. Daar zat het halve motorruim vol met stukjes luchtfilterhuis. En waarom zou je geen diesel kopen? Daar kun je met hartelust plantaardige olie in gooien (zoals Daffodil31LE met zijn XM Turbo D12 doet) en zo een lange neus trekken naar diverse ambtelijke instellingen met een chronisch ochtendhumeur omdat de koffieautomaat weer eens opnieuw gevuld moet worden .
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français
Hier zijn enkele reden voor:
Ik heb niet echt behoefte aan een auto die naar patat ruikt
Voor die paar centen dat het scheelt heb ik geen zin om elke week een kar vol olie bij de aldi te halen (Te lui voor )
Diesels hebben vaak al HEEL veel kilometers gereden en kan eigenlijk niet 1 vinden die nog geen 2 ton heeft gelopen.
Heb een 1.4 gevonden op LPG die weegt zo’n 960 kg, betekend dat je voor LPG zo’n 600 euro wegenbelasting betaald. toch wel pittig dacht ik zo..
zelf even een lijstje gemaakt, de reguliere LPG zit hier (nog) niet tussen
20.000 KM - 350 Euro verzekering
benzine 1 op 13 - 1549l =1923 Euro wegenbelasting belasting = 2273 + 350 = 2623
diesel 1 op 16 - 1250l = 1150 euro wegenbelasting 650 euro = 1800 + 350 = 2150
LPG G3 1 op 11 - 1818l = 818 euro wegenbelasting 350 = 1168 + 350 = = 1518
edit:
PPO 1 op 16 = 687,5 + 650 Euro wegenbelasting = 1337 + 350 = 1687
Ik weet niet wat jou budget is, maar bij Suzuki-dealer Kreijne in Amersfoort staat een BX 14E uit 1985 voor 2250,- met 124.000 op de klok. Die weegt slechts 895 kg. Daar zou je wel een gastankje in kunnen doen.
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français
Pas op, je zou maar zo geen g3 voor een biks kunnen krijgen
dan zit je aan flink meer wegenbelasting dan g3
MSL schreef:Ik weet niet wat jou budget is, maar bij Suzuki-dealer Kreijne in Amersfoort staat een BX 14E uit 1985 voor 2250,- met 124.000 op de klok. Die weegt slechts 895 kg. Daar zou je wel een gastankje in kunnen doen.
2250 euro..wow, budget is niet zo’n probleem maar hier kan je wel 4 bxen voor kopen . Heb alleen wel graag lage vaste kosten, ben wel lastig want een 14e is natuurlijk wel uber basis. Zitten daar neit 4 krukjes in
EW schreef:
Pas op, je zou maar zo geen g3 voor een biks kunnen krijgen
dan zit je aan flink meer wegenbelasting dan g3
Kun je wat preciecer zijn, waar hangt het vanaf of het geschikt is ?
EW schreef:Pas op, je zou maar zo geen g3 voor een biks kunnen krijgen
dan zit je aan flink meer wegenbelasting dan g3
Zoals ik al eerder in dit topic aangaf, kun je voor een BX geen korting krijgen. Voor de BX is nimmer een typegoedkeuring afgegeven voor G3, dus zet dat echt maar uit je hoofd.
Je betaalt ongeveer net zo veel wegenbelasting als met diesel. Een litertje LPG kost momenteel zo’n 40 eurocent, dus je hebt er al snel voordeel bij.
Voor LPG maakt het niets uit of je een carburateur-versie danwel een injectieversie hebt. Het voordeel van een injectie-versie is dat je minder snel last zult hebben van een backfire aangezien de motor automatisch op benzine start.
Als je een BX koopt met LPG al ingebouwd, ligt het omslagpunt bij nog geen 10.000 km i.v.m. een benzine-versie.
BX-en kunnen zeer goed tegen LPG rijden. Ik heb zelf mijn BX19TZi naar 470.000 km gereden zonder problemen met de LPG-installatie. Eenmaal is de verdamper schoongemaakt (na 400.000 km). Nu heb ik een BX16V op LPG. Ook dat rijdt probleemloos, na enkele aanloop-problemen. Momenteel staat er ook alweer bijna 280.000 km op de teller.
Dus LPG rijdt heerlijk en tanken blijft toch nog lachen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ijs schreef:Hallo,
Is het inbouwen van LPG zelf makkelijk te doen ?
(Heb het niet over het afstellen !)
Ja, ook het afstellen is zelf goed te doen op het gehoor/gevoel. Je kan hem zelf zeer goed lopend krijgen.
Om hem echt optimaal te laten lopen kan je naar je plaatselijke gas-boer gaan, zij hangen dan even een zonde in de uitlaat.
ALs je de inbouw zelf doet, moet je naar de RDW om hem te laten keuren. Als je alles volgens voorschrift hebt aangesloten dan mag dat geen probleem zijn, verder wordt de installatie getest op lekkage.
Daarna wordt de brandstof op je kentekenbewijs aangepast en klaar ben je.
Zelf inbouw bij een injectie BX zal overigens moeilijker gaan omdat je dan met allemaal computergestuurde zooi zit.