Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Is dat de meter aan de achterzijde van de radiator die bij mij paars / blauw van kleur is???
Alvast bedankt..
Rien
Re: Die huidige watertemp.meter vv..
KuikenXXL schreef:Is dat de meter aan de achterzijde van de radiator die bij mij paars / blauw van kleur is???
Alvast bedankt..
Rien
Volgens mij is dat paarse ding het thermocontact die de koelvin aanstuurt.
Als je de sensortjes bedoelt die de oranje en rode temperatuurlampjes op het dash aanstuurt bedoelt, moet je achter het blok kijken, enigzins in de buurt van de bobine.
Bij mijn weten is dat de sensor van het koelvloeistof niveau.
Als het niveau onder de sensor komt, gaat het lampje branden op je dashboard.
WYD schreef:Bij mijn weten is dat de sensor van het koelvloeistof niveau.
Als het niveau onder de sensor komt, gaat het lampje branden op je dashboard.
Zo’n dikke kabels voor een lampie? (ja, ik weet het zelf ook niet. Ik vroeg het me ook af. Citroën heeft veel vreemde dingen gedaan, dus het zou best kunnen)
Ik zou het verder ook niet weten. Dan zou ik een duik onder de motorkap moeten maken
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Dus als ik het goed begrijp zit de meter die het lampje geel of rood kan laten branden niet op de radiator zelf??
Rien
KuikenXXL schreef:Dus als ik het goed begrijp zit de meter die het lampje geel of rood kan laten branden niet op de radiator zelf??
Rien
voor watertemperatuur? dat zijn 2 afzonderlijke lampies met elk een sensor (2 sensoren dus.. jaa, ik ben een rekenwonder). dit zitten (bij een 1.6i althans) niet in de radiateur, maar aan de achterkant van het blok, tussen het blok en het schutbord in.
Ik kan er geen foto van maken want het is bijna onmogelijk daar met een camera aan te komen. Alles moet je op de tast doen.
de rode en gele lampjes worden aangestuurd door twee sensoren die achterop je blok zitten en wel achter de verdelerkap. Als je voor de auto staat en met je hand over de verdelerkap achterop het blok kijkt/ kan kijken, dan zie je naast elkaar 2 sensoren zitten. De meest linker sensor stuurt de gele aan, de rechter is de rode. Om te controleren of je de goede hebt gevonden kan je ze simpel tegen het blok aanhouden en kijken wat er met het contact aan gebeurt op het dashboard.
Eventueel kan ik vanavond wel een fotootje maken….maar het is eigenlijk best simpel te vinden. Het zit, tenminste bij mij, ik heb een 1.6, achterop het thermostaathuis, en dat is dus niet op de radiator…..de sensor die eerder langs kwam is inderdaad de aansturing van de fan.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Ok thanks allemaal..ik ga eens achter op m’n blok kijken. Ik heb trouwens een dieselblok btw maar dat zal niet zoveel uitmaken…
Als ik 1 van die lampjes wil vv. door een metertje kan ik dan gewoon 1 van deze 2 eruit halen?
Rien
KuikenXXL schreef:Ok thanks allemaal..ik ga eens achter op m’n blok kijken. Ik heb trouwens een dieselblok btw maar dat zal niet zoveel uitmaken…
Als ik 1 van die lampjes wil vv. door een metertje kan ik dan gewoon 1 van deze 2 eruit halen?Rien
De sensor op je foto is gewoon het thermocontact dat ervoor zorgt dat de fan op tijd aanslaat.
Als je een van de sensoren uit de cilinderkop (thermostaathuis) wilt halen, zorg er dan voor dat je de sensor eruithaalt die het oranje lampje aanstuurt en niet het rode lampje!
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Ok thanks dat wordt ff testen welke ik eruit haal…
Zouden jullie het dasboard veranderen voor een watertemp.meter of gewoon een extra meter plaatsen bij de asbak ofzoow??
Rien
KuikenXXL schreef:Ok thanks dat wordt ff testen welke ik eruit haal…
Zouden jullie het dasboard veranderen voor een watertemp.meter of gewoon een extra meter plaatsen bij de asbak ofzoow??
Rien
Diesel maakt zeker wel uit. Die heeft nl geen verdelerkap
Er staat me een geel draadje bij. Je ziet het snel genoeg als je het draadje op het thermostaathuis tegen massa aanhoudt.
Als je het netjes doet zet je er natuurlijk een GTI-thermometertje in. Voor het oliethermometertje moet je wel je carterpan aanpassen.
Ich bin ein Breaker
deur63 schreef:WYD schreef:Bij mijn weten is dat de sensor van het koelvloeistof niveau.
Als het niveau onder de sensor komt, gaat het lampje branden op je dashboard.Zo’n dikke kabels voor een lampie? (ja, ik weet het zelf ook niet. Ik vroeg het me ook af. Citroën heeft veel vreemde dingen gedaan, dus het zou best kunnen)
Nee hoor. Dit is idd de draad voor de 2 speed fans (3 draden dus).
Het niveausensortje zit veel hoger opzij (bij een turbodiesel zelfs helemaal niet daar maar onder het aparte expansievat) en heeft maar 2 heel dunne (groene) draadjes.
De twee temperatuursensoren bij een diesel zitten voor op het blok bovenop het thermostaathuis; achter het blok is niks boeiends te zien (ja, de straat).
Ik denk gezien het bouwjaar vóór het zwarte brandstoffilter. Je ziet ze vanzelf…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Ik moet je gelijk geven over het gti dash..wordt volgens mij wel een zoektochtje.
Karel ben je het er ook mij eens dat ik het punt van het rode lampje pak..volgens mij maakt dat niks uit maar ik weet dat niet zeker.
Aan de carterpan ga ik niet zitten…dat zit veels te laag om daar iets mee te doen.
Rien
KuikenXXL schreef:Ik moet je gelijk geven over het gti dash..wordt volgens mij wel een zoektochtje.
Karel ben je het er ook mij eens dat ik het punt van het rode lampje pak..volgens mij maakt dat niks uit maar ik weet dat niet zeker.
Aan de carterpan ga ik niet zitten…dat zit veels te laag om daar iets mee te doen.Rien
Ik heb de draad van het rode lampje gezet aan de sensor die het gele lampje aanstuurt. (lage temperatuur). De draad die normaal voor het gele lampje wordt gebruikt kun je dan voor de meter gebruiken.
Je wordt dan op een rood lampje getracteerd bij dreigende oververhitting. Wat eerder dan normaal dus.
Gr,
Marten
mpostma schreef:KuikenXXL schreef:Ik moet je gelijk geven over het gti dash..wordt volgens mij wel een zoektochtje.
Karel ben je het er ook mij eens dat ik het punt van het rode lampje pak..volgens mij maakt dat niks uit maar ik weet dat niet zeker.
Aan de carterpan ga ik niet zitten…dat zit veels te laag om daar iets mee te doen.Rien
Ik heb de draad van het rode lampje gezet aan de sensor die het gele lampje aanstuurt. (lage temperatuur). De draad die normaal voor het gele lampje wordt gebruikt kun je dan voor de meter gebruiken.
Je wordt dan op een rood lampje getracteerd bij dreigende oververhitting. Wat eerder dan normaal dus.
Gr,
Marten
Kan, kwestie van smaak.
Maar de draad voor de thermometer moet je dus wel van het gele lampje afhalen; die komt namelijk apart op een stekkertje (ik dacht 4 polig) schuin naast de toerenteller op de achterkant van het tellerblok aan en is daarom makkelijk om te meubelen naar een draadje op 1 van de grote stekkers (zie schema) bovenop het tellerblok.
Ich bin ein Breaker