wbogaerts schreef:Laat mij nu even de pret bederven en er nog “EVEN” op wijzen dat je de uitlaatkleppen , distributie ( kettingen , spanners , geleiders ) en alle andere modificaties niet uit het oog mag verliezen in het totale prijskaartje ops:
Walter
Of hij wel dan niet al gemodifiseerd is zal ik zeker op letten bij evt. aanschaf. wat me ook nog te binnen schiet: het plaatwerk cq carrosserie…...geld hierbij hetzelfde verhaal als bij de DS dat het plaatwerk na 73’ van een slechtere kwaliteit is : of heeft men daar bij deze Grande Voiture niet op bezuinigd
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sm plaatwerk van na ‘73 kan idd slechter zijn. Wat vooral belangrijk is om te weten is waar de auto gebouwd is. Bij citroën, dan zal het met roest wel meevallen, maar als ie bij Ligier in Brest gebouwd is dan kan ie best wel eens krokant zijn.
Ik sluit me overigens aan bij walter B. Hoe vaak heb jij in een sm gereden? Weet jij eigelijk wel hoe een Sm hoort te rijden, hoort te klinken, hoe een goed onderhouden Sm aanvoelt? Neem dus een Sm rijder/kenner mee als je serieus naar een sm gaat kijken. Een goede sm zal je een gelukkig mens maken, een fout exemplaar maakt je vreselijk ziek en arm….....
En, nogmaals wat voor iedere Sm potentiele Sm aankoop het aller, aller, belamgrijkste is: laat een aankoopkeuring door een SM specialist doen!! (en dus niet door een Ds man ” die een sm ook wel eens binnen krijgt”)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee plaatwerk is van goede kwaliteit maar de achterkleppen lekken altijd water waardoor ze achterin toch verotten. Goed op letten.
Ook rond de voorruit kan ie rot zijn wat je niet ziet door de dikke rvs strip..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Er zijn zelfs voorruiten,waar je helemaal NIETS aan ziet,tot je ze er uit haalt.
Wat W.Bogaerts zegt,is waar! je moet rekening houden met de motor revisie.En das toch vlug meestal de prijs,welke men er reeds voor vraagt.
Maar toch,zoals ik reeds eerder zei,koop ik liever een op en top in orde zijnde SM op gebied van carrosserie en chassis, en ga er dan voor om de motorrevisie te laten doen.Dan weet je wat er aan gedaan is.
De mijne was ook “zogezegd” gereviseerd,zonder enig factuur hier van. Resultaat: enkel de koppen moesten echt gedaan worden. Het blok was nog redelijk. Maar ik ben toch blij dat ze nu weer helemaal pico bello in orde zal zijn.
Na wat wikken en wegen heb ik onlangs ook een opknapper gekocht. Eerst ruim georriënteerd, ook op het forum. Was eigenlijk nog niet toe aan de aankoop, maar er kwam wat op mijn pad. Een harde originele auto uit Italië gekocht, die ik via via op het spoor was gekomen en die al 12 jaar in een goede droge stalling ergens in Nederland heeft staan wachten op betere tijden. Aan de motor te zien, was er nooit iets aan gebeurd. Tja en dan de hamvraag, een goeie of een opknapper. Was een simpele afweging. Op dit moment geen 30 tot 35 k in de achterzak. Het is een exemplaar met de specificaties die ik wilde hebben. Antraciet, leer, getint glas, airco en ook de originele radio. Dan tellen: aankoop, de sm-dokter in Abbenes met het volledige pakketje inclusief Franse specificaties, bekleding en dan spuiten. Ga in het totaal op ongeveer 26 k uitkomen. Deels zakelijk…. Netto zal ik op ongeveer 19 k uitkomen. Staat de auto er gewoon heel goed bij met alle juiste onderdelen, maar niet in concoursstaat. Weet ik wat ik heb. Heb er teveel gezien, die toch niet helemaal ok zijn, ondanks de aanprijzingen. Liever zo dus.
Naar verwachting zal de auto pas over een jaar opnieuw tot leven komen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
bogaard77 schreef:Nee plaatwerk is van goede kwaliteit maar de achterkleppen lekken altijd water waardoor ze achterin toch verotten. Goed op letten.
Ook rond de voorruit kan ie rot zijn wat je niet ziet door de dikke rvs strip..
met andere woorden ik ken geen enkele sm die achterin niet lekt… heb zelf het probleem… waterman, bogaard, wbogaerts… dus daarvoor zou ik een goede sm niet laten staat… vooruit is natuurlijk iets anders…..
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bogaard77 schreef:Arjan Verkade schreef:Mooie discussie, zelf ook altijd al nieuwsgierig geweest
En direct grappig om te zien dat waterman771 en bogaard77 allebei hun voorkeur hebben qua rijden
Dat komt meer omdat ik een i.e. heb. Als de auto voor dat geld toen een carbu was ghad ik em ook gekocht.. Wel vind ik als Elektro nerd het injectie systeem geweldig!
Ik denk precies hetzelfde over injectie systemen
Met Waterman ben ik het ook eens, neem iemand mee die er verstand van heb. Bij mijn CX heb ik het zelf wel gegokt om hem alleen te kopen.
Ik denk dat het risico wat lager is, daar zijn de motoren niet zo gevoelig en duur als bij de SM
Over het algemeen zijn deze orgineel zonder aanpassingen goed voor een paar ton bij normaal onderhoud.
Als ik hier zo lees is aan veel SM’s ook gekloot ik hoor vaak opmerkingen dat bepaalde dingen niet orgineel meer zijn e.d. Dan moet je toch wel kennis van zaken hebben om deze dingen eruit te pikken
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
met andere woorden ik ken geen enkele sm die achterin niet lekt… heb zelf het probleem… waterman, bogaard, wbogaerts… dus daarvoor zou ik een goede sm niet laten staat… vooruit is natuurlijk iets anders…..
Wees er dan als de kippen bij om die lekkage te herstellen,want vraag maar eens aan W.Bogaerts wat hij voor had door kofferbaklekkage.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Blooper1963 schreef:met andere woorden ik ken geen enkele sm die achterin niet lekt… heb zelf het probleem… waterman, bogaard, wbogaerts… dus daarvoor zou ik een goede sm niet laten staat… vooruit is natuurlijk iets anders…..
Wees er dan als de kippen bij om die lekkage te herstellen,want vraag maar eens aan W.Bogaerts wat hij voor had door kofferbaklekkage.
bah daar hebben we al lang een waltermod op bedacht hoor!... die ook door onze nederlandse vrienden gesmaakt wordt…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik herrinner mij juist dat als ge zijn kofferklep open deed,je door zijn achterste spatschermen,de krant kon lezen.
Dat kwam door stagnatie van geinfiltreerd water
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Blooper1963 schreef:Ik herrinner mij juist dat als ge zijn kofferklep open deed,je door zijn achterste spatschermen,de krant kon lezen.
Dat kwam door stagnatie van geinfiltreerd water
dat klopt ofwel roest de zijkant weg wat zichtbaar is ofwel de onderkant.. maar daar zijn al voorbereidingen getroffen om ook dit euvel op te lossen na natuurlijk te het opnieuw plakken van de achterruit…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Het heeft wel tijd en geld gekost eer ze dicht was,meen ik mij nog te herrinneren. Het is geen alledaags klusje,die ruit waterdicht maken,met die metalen profielen er rond.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
het is te doen hoor alleen veel werk… en dan maken we alles in rvs na.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
met andere woorden ik ken geen enkele sm die achterin niet lekt… heb zelf het probleem… waterman, bogaard, wbogaerts… dus daarvoor zou ik een goede sm niet laten staat… vooruit is natuurlijk iets anders…..
die van mij lekt niet hoor. En volgens Walter destijds,was de klep al eens gedaan geweest. Hij oordeelde dit omdat de bekledings stukken op de klep niet origineel meer waren.
Trouwens? zijn de koffer rubbers nog verkrijgbaar ergens? Ik hoorde ooit van Walter,dat de Duitse club er eentje uit één stuk verkocht.Bij de Franse club hebben ze die op rol dacht ik.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heren, heren!
Gaarne on-topic blijven! Het ging hier over de verschillen tussen een sm met carbu’s en injection
Zullen we ‘t daar over gaan hebben?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste