Heeft iemand ervaring met de 1,6 VTI? Ik wilde een 2 liter met gas bestellen, maar deze is helaas niet meer leverbaar. De opvolger van de 2 liter is de 1,6 THP. Deze wordt echter niet met gas geleverd (vanwege de turbo). Ik overweeg nu om de ligne business te bestellen met de 1,6 VTI. Ik twijfel omdat ik bang ben dat de auto met deze motor ondergemotoriseerd is. Dus wie heeft al gereden in de 1,6 VTI?
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008
- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
De 1.6VTI is vergelijkbaar met zijn voorganger de 1.8 de specificaties komen aardig overeen. Deze motor maakt van de GP geen scheurijzer, maar heeft voldoende power voor comfortabel rijplezier
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Ik heb de oude en nieuwe benzinemotoren even op een rijtje gezet (ik krijg de kolommetjes helaas niet netjes onder elkaar):
Oude motoren: Pk toeren Nm toeren Gewicht
1.8 met handbak 125 6000 170 3750 1485
2.0 met EB6V 143 6000 200 4000 1535
2.0 met automaat 143 6000 200 4000 1575
Nieuwe motoren: Pk toeren Nm toeren Gewicht
1.6 Vti met handbak 120 6000 160 4250 1461
1.6 THP met EB6V 150 5800 240 1400 1505
1.6 THP met automaat 140 6000 240 1400 1543
Wat mij opvalt is het enorm lage toerental waarop de max. trekkracht van de 1.6 THP wordt bereikt. Lijkt wel een diesel!
Zo te zien is de 1.6 THP een waardig opvolger van de oude 2.0.
Alleen jammer dat-ie niet met lpg uitgerust kan worden.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De automaat komt ook mooi een klasse lager in de houderschapsbelasting.
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
graddus schreef:De automaat komt ook mooi een klasse lager in de houderschapsbelasting.
Ja, ook dat nog, bovendien lager verbruik, minder CO2-uitstoot, en voor de EB6V en handbak een hoger energie-label (B ipv C).
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Is er ook iemand die wat gefundeerder info kan geven over het niet mogelijk zijn van LPG in combi met een turbo? Is dit een algemeen gegeven, is het iets dat alleen voor dit type motor geldt? etc. etc.
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
graddus schreef:Is er ook iemand die wat gefundeerder info kan geven over het niet mogelijk zijn van LPG in combi met een turbo? Is dit een algemeen gegeven, is het iets dat alleen voor dit type motor geldt? etc. etc.
Zo is dat! Wij willen turbo + LPG!
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Op Vialle.nl geven ze aan dat ook turbo motoren op lpg lopen.
Ik zou gewoon eens een mail sturen naar vialle, en vragen of dit mogelijk is.
Heb ik ook gedaan, om te vragen of voor mijn auto een lpg installatie ontwikkeld werd.
Kreeg netjes antwoord met meteen de vraag of ze mijn auto als applicatie auto konden gebruiken.
Aangezien in dit soort motoren (1.6 turbo) de toekomst ligt denk ik dat vialle niet achter kan blijven.
1.6 Turbo op gas.
Ik weet het niet, de 1.6 is een motor die net op de markt is. Geïntroduceerd in de nieuwe Mini en iets later in de Peugeot 207 opgedoken.
Meestal lopen die gasjongens wat achter i.v.m. de ontwikkeltijd die ze nodig hebben. De combi turbo en LPG kan overigens technisch prima. Volvo heeft heel wat 2.5 liter turbo’s op LPG rondrijden (o.a. van de KLPD) en ook de iets oudere 1.8 turbo van VW/Audi/Seat loopt er prima op.
Grand Picasso Exclusive 2.0 HDiF Automaat (geen EB6V). Pack Hifi, Panorama, Gris Fer, trekhaak.
(Vanaf Februari 2009 onderweg, inmiddels 90.000 probleemloze kilometers)
De turbo motor is niet door Citroen goedgekeurd voor LPG. Dit houdt in dat de fabrieksgarantie vervalt bij gebruik van LPG met de turbo. Ik heb met de klantenservice van Citroen gebeld. Volgens hun komt er voorlopig ook geen goedkeuring.
Tot nu toe tevreden
Het is duidelijk een kwestie van wat je verwacht. Ik heb nu 3 dagen (= plm 300 km) mijn GC4 Prestige met 1.6VTi. De auto is geleverd met LPG maar tot nu toe heb ik (advies van de dealer) alleen op benzine gereden. Ik heb het meeste alleen gereden maar ook wel een gedeelte met twee volwassenen en drie kinderen.
De prestaties vallen me niet tegen, zij het dat de auto pas goed loskomt vanaf ongeveer 2000 toeren. Het scheelt denk ik dat ik deze auto niet heb gekozen om zijn sportieve prestaties maar om de ruimte en het comfort.
Re: Tot nu toe tevreden
grijsijzer schreef:Het is duidelijk een kwestie van wat je verwacht. Ik heb nu 3 dagen (= plm 300 km) mijn GC4 Prestige met 1.6VTi. De auto is geleverd met LPG maar tot nu toe heb ik (advies van de dealer) alleen op benzine gereden. Ik heb het meeste alleen gereden maar ook wel een gedeelte met twee volwassenen en drie kinderen.
De prestaties vallen me niet tegen, zij het dat de auto pas goed loskomt vanaf ongeveer 2000 toeren. Het scheelt denk ik dat ik deze auto niet heb gekozen om zijn sportieve prestaties maar om de ruimte en het comfort.
Hoe is het met het comfort van de motor? Is motor luidruchtig? Hoe is de geluidsproductie bij 120 tot 140 km/h?
Re: Tot nu toe tevreden
joep2 schreef:grijsijzer schreef:Het is duidelijk een kwestie van wat je verwacht. Ik heb nu 3 dagen (= plm 300 km) mijn GC4 Prestige met 1.6VTi. De auto is geleverd met LPG maar tot nu toe heb ik (advies van de dealer) alleen op benzine gereden. Ik heb het meeste alleen gereden maar ook wel een gedeelte met twee volwassenen en drie kinderen.
De prestaties vallen me niet tegen, zij het dat de auto pas goed loskomt vanaf ongeveer 2000 toeren. Het scheelt denk ik dat ik deze auto niet heb gekozen om zijn sportieve prestaties maar om de ruimte en het comfort.
Hoe is het met het comfort van de motor? Is motor luidruchtig? Hoe is de geluidsproductie bij 120 tot 140 km/h?
Ik heb nog niet harder gereden dan plm 120 (=124 op de teller), hij is nog zo nieuw
De motor moet dan aardig zijn best doen, zo rond de 3600 toeren. Voor de rust zou je een 6e versnelling willen hebben. Aan de andere kant: hiervoor reed ik een VW Touran diesel, die maakte bij 120 minder toeren (in 6e versnelling), maar meer lawaai.
De C4 zal met deze motor bij 120 niet meer abrupt versnellen als je ineens gas geeft, maar het wat geleidelijker doen. Dat past naar mijn gevoel ook wat meer bij de relaxte manier van rijden die deze auto uitstraalt, maar dat is persoonlijk.
Kortom: een grotere motor zal hem wat vinniger maken, maar voor mij is deze motor prima.
Bedankt grijsijzer,
Jij heb toch proefgereden met de 1,8? Is er nog veel verschil tussen de 1,6 VTI en 1,8. En zo ja, wat zijn de verschillen? Ik heb wel een proefrit gemaakt met de 1,8 en de 1,6 VTI is nergens beschikbaar voor een proefrit. Daarom ben ik benieuwd naar de verschillen tussen deze twee motoren. :
Eerlijk gezegd weet ik de 1.8 niet meer helemaal precies, het aankoop- en levertraject (werkgever, leasemaatschappij, dealer, vakantie, onderhandelingen, etc, etc) heeft nogal wat tijd in beslag genomen.
Wellicht dat de 1.8 bij hogere snelheden iets rustiger was, maar mijn 1.6 is nog niet echt ingereden (600 km) dus misschien verandert dat nog. Tot zo’n 80 km/u zijn ze allebei fluisterstil, dat viel me bij de proefrit al op en nu eigenlijk steeds weer.
Maar raar dat je nergens in een 1.6 kunt proefrijden. Iets anders wordt toch voor gas/benzine niet meer verkocht?
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Je mag er inderdaad toch wel van uit gaan dat de ‘oude’ 1.8 en 2.0 demowagens snel verruilt worden voor de nieuwe 1.6 varianten..