Ik bedacht me dat mijn geliefde BX eigenlijk helemaal geen officieel topic heeft! Dus daarom kopieer en plak ik nu wat van het AW forum, waar ie dat wel heeft.
Zo begon het:
In mei 2003 kocht ik voor de somma van 425 euro een Citroen BX 16 TGI Progress van 1992. 143.000 km op de teller, vorige eigenaar was een monteur, kortom, een buitenkansje.
We schrijven zomervakantie 2004. De dag voor vertrek naar Frankrijk kom ik na een stukkie planken stil te staan bij een stoplicht. Grote rookwolken onder de motorkap vandaan. Schrik!
Het bleek een gescheurd waterslangetje te zijn, en water op een gloeiendhete motor = stoom. Oké kan gebeuren, ik was allang blij dat ‘t niet onderweg naar Frankrijk gebeurde.
We schrijven nog steeds zomervakantie 2004, de terugweg dit keer. Ruim een week bergop, bergaf, 30 graden buitentemperatuur, bepakt en bezakt, het deert de Progress niks. Hij brengt ons trouw, comfortabel en snel van Nederland naar de Ardeche en vervoert ons daar comfortabel naar het water, de supermarkt en de camping.
Na een week vertrekken we weer richting het noorden. Ergens bij Lyon houden we halt. Na een korte pauze start ik de motor, en gaat het oranje temperatuurlampje branden. Oke, dat mag, hij is tenslotte na een lange hete rit zomaar stilgezet. Was het een voorteken?
Enfin, verder gaat de tocht richting het Noorden. Na een onweersbui van anderhalf uur gloort er weer heldere lucht aan d’einder. In rap tempo vorderen we. Ergens bij Nancy bevindt zich een tolbetaalplek, waar we dus voor het eerst sinds lange tijd weer moeten remmen.
Bij het remmen zie ik vanaf de bijrijdersstoel de STOP lamp beginnen te branden, dus ik vermaan de bestuurster de BX behoedzaam (na het betalen) naar de vluchtstrook te dirigeren.
De STOP lamp brandt, samen met een lampje dat aan zou moeten geven dat er te weinig koelwater in het systeem zit.
De (stalen!) motorkap gaat dus weer eens open, er hangt wat rook….. de boosdoener lijkt snel gevonden: bovenop het kleppendeksel is een slang losgeschoten. Aangezien vlak voor de vakantie alle koelvloeistof al eruit gespoten was, maakte dat niet zo’n indruk.
De remedie: de slang weer vastzetten, beetje koelvloeistof erbij (verdacht weinig….) en ontluchten.
Alles leek weer in orde. Voor de zekerheid besloot ik toch maar even mijn technicus te bellen. Aangezien het rond 1 uur des nachts was, moest hij even nadenken wat voor slang het wel zou kunnen zijn.
Goed, mijn diagnose van koelwaterslang bleek niet helemaal juist. De slang in kwestie is de carterontluchting. En de vette troep die door de hele motorruimte zat? Geen koelwater, maar ... olie.
Gelukkig had ik in Lyon 2 liter olie ingeslagen, dus die ging er zonder mankeren in. Toen kwam het oliepeil al bijna op het minimum…. Volgens de ANWB routekaart moest het volgende tankstation niet zo heel ver weg zijn, dus daar zijn we toen heel rustig naartoe gereden. Nog 2 liter olie erbij. Totaal: 4 liter bijgevuld, bij een carterinhoud van 4,5 liter….
De rest van de reis verliep goed, zonder incidenten.
Ook eenmaal thuis leek er met het motortje niks aan de hand. Liep nog steeds mooi, volgens het dashboard was er tenslotte ook niets oververhit geraakt.
Oktober 2004.
Na 850 km op de teller gezet te hebben, moet ik 1,5 liter olie bijvullen. Later na 100 km weer driekwart liter erbij. Hij zuipt dus olie! We verdenken de klepseals, die willen bij BX-motoren nogal eens uitdrogen en gaan lekken.
Als we de motor nog eens goed bekijken, zien we dat de hele motorruimte (weer) nat is van de olie, hij lekt dus ook nog eens. We verdenken de koppakking.
De beslissing wordt gemaakt: we gaan de koppakking vervangen, de klepseals en meteen wat oliekeerringen.
Een grote operatie, maar wel te doen. Dan slaat het noodlot toe: bij het demonteren van de cilinderkop breken twee kopbouten af.
Om een lang (5 weken) verhaal kort te maken: de motor wordt gedemonteerd, uit de auto gehaald, gereviseerd en weer teruggeschroefd.
Daarna is de Progress aan mijn broer verkocht, die er nu een geweldig fijne eerste auto aan heeft. Ding heeft nog nooit zo lekker gelopen!
Intussen begon op het AW-forum het idee van een Forum-BX te leven. Een van de aangeboden BX’en was een GTi uit 1987, met weinig km’s, bekende historie, enz. Zo’n interessante auto dat het wel een geschikte BX voor mijzelf leek. Enfin, bij die garage wezen kijken, en meteen de GTi gekocht en meegenomen.
Bouwjaar 1987, 147.000 km, 125 pk, 0-100 in 8,9s, een top van 198 km/u. Kleur: wit.
De motor liep niet echt lekker, maar dat lag vooral aan de oude benzine die nog in de tank zat. Bij de eerste Shell dus maar V-power getankt. Dat hielp wel iets, maar niet helemaal.
Toen maar eens een keer de verdelerkap eraf geschroefd, die bleek ingesleten te zijn. Na montage van een nieuwe, originele kap was het probleem van het slechte lopen zo goed als weg!
Nu, na bijna 6000 km in de GTi, is er een retourslangetje van het LHM-systeem vervangen, en een deel van de km-tellerkabel. Natuurlijk heeft het beestje wat karakter, maar dat hopen we er nog uit te krijgen.
Hoe rijdt dat nou?
Geweldig! het comfort van een BX, met de prestaties van een GTi. Bij het stoplicht lach je iedereen uit, 160 is net een comfortabele kruissnelheid en elke kilometer rijd ik met een glimlach op de lippen.
De wegligging is behoorlijk goed, door de (voor een BX) brede banden kleeft ie lekker aan de weg.
Deze GTi was al behoorlijk goed uitgerust. Ik heb namelijk:
-elektrische ramen voor & achter
-centrale vergrendeling met afstandsbediening
-deuropenverklikkerpaneeltje
-hoofdsteunen achter
-mistlampen voor
-elektrische spiegel rechts
-kuipstoelen
-achterspoiler
-gele lampen
-uitgebreid dashboard: olie- en watertemp. meter, oliedrukmeter
Toen ik ‘m kocht zaten er (originele) GTi-wieldoppen onder, maar gelukkig kon ik de GTi-velgen overzetten van de Progress. Daarnaast heb ik er een bumperlip opgezet, de middenarmsteun voor gemonteerd en een radio (en 4 speaker, 2 tweeters en een bassbox) ingebouwd.
Als van ‘t weekend de BXclub-kentekenplaathouders erop zitten issie bijna af
Genoeg gepraat, de foto’s!
Zojuist goed gepoetst
Gele koplampen en gele mistlampen
Bosch LE-3 Jetronic Multipoint injectie, 125 pk
Gee-Tee-kleine-i
GTi-stoelen, middenarmsteun. Tegenwoordig zit er een sportstuur in
Intussen staat de teller op 210k, en is er veel gebeurd:
- In Klokje Rond in de AutoWeek
- airco ingebouwd
- koplampsproeiers ingebouwd
- morettes
- bumperlip
- carkit
- derde (xantia) remlicht
- radiografische cv
- d-riempje eens vervangen
- het nodige onderhoud
- octopussen vervangen
- BX 16v velgen met 195- Fulda banden
- dashboard vervangen (had eerst lelijke slijtplekken en moest eruit met airco)
- ZX stuur erin
- in het begin al: koppeling, klepseals
- voorruit vervangen
- nieuwe radiateur
- reactiestangetjes
- andere bumpers, van een Deauville. Die zijn mooi wit plastic in plaats van donkerwit met afbladderende lak…
En de meest recente episode (afgelopen week):
Zo, de BX heeft weer een verse APK. 3 weken geleden was ie verlopen… eerst issie afgekeurd, vanwege wat rotte rem/veerleidinkjes aan de achterkant. Bekend euvel, pas na 1990 zijn ze gecoate leidingen gaan gebruiken die niet meer rotten.
Dit keer dus maar eens besloten het meteen goed aan te pakken, en alle leidingen die naar achteren lopen te laten vervangen. De BX heeft dus 2 dagen gezellig bij de Hegru in Veldhoven gestaan. Daar blijken ze de complete achteras te hebben vervangen, met leidinkjes erbij. Na achterlating van 535 euro kon ik weer met een legale auto de weg op…
Zo, nu heb ik hier ook weer een verzamelplek van mijn belevenissen
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ongetwijfeld 1 van de mooiste BX-en van Nederland!
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Leuk verhaal om te lezen!
Blijft er goed staan op een BX, wit.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Poekoek schreef:Ongetwijfeld 1 van de mooiste BX-en van Nederland!
Is ook.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
prachtige GTI!!!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Mooi verhaal
Blijft leuk zo’n GTi!!!
Is dat nou een origineel interieur?
Groetjes Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Is dat nou een origineel interieur?
Uiteraard, de vuile GTi’s hadden allemaal dit interieur.
Op het 16v interieur na 1 van de mooiste en beste interieurs die in de BX geleverd zijn.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Beter laat dan nooit zo’n topic
Blokkie is overigens best nog anders qua uiterlijk dan van een GTi met kat
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
PrutsyLJ schreef:Op het 16v interieur na 1 van de mooiste en beste interieurs die in de BX geleverd zijn.
Qua schoonheid valt er niet te twisten over een 16V interieur, maar ik vind de GTi stoelen toch echt lekkerder zitten (vooral net wat breder).
Voor mijn breedte zijn die 16v stoelen perfect. Nu ben ik alleen niet echt superbreed of zo.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ik vind 16v stoelen zowel qua zitten als qua looks toch echt de top. Dat zou ik best nog eens willen!
Als dat die sport/kuip stoelen zijn. Jep, zitten zalig. Hard genoeg, zacht genoeg en goed steungevend
BunnY schreef:Als dat die sport/kuip stoelen zijn. Jep, zitten zalig. Hard genoeg, zacht genoeg en goed steungevend
Dit zijn 16V stoelen
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ah ja, die heb ik ook (in leer dan wel). Zitten echt super