Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb je wel zoveel mogelijk weggehaald?
Koude weer helpt zeker niet mee
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Voor zover ik erbij kon, heb ik het wel even weggehaald ja. (Vieze kleef zooi. ).
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Maak je geen zorgen er is niets met je motor aan de hand, dit komt vaker voor als het koud is het enige wat je moet doen dat is de carteventilatie, dus de vuldop en alles wat er bij hoort goed schoon maken, doe dit wel op tijd want anders komt inderdaad de olie uit het peilstok, een colega van me zijn bx is hierdoor uitgebrand de olie komt nl op het hete spruitstuk.
Als ik mij goed herinner staat op site van roel tiemersma hoe je het moet doen.
link. http://www.citroenbx.nl/
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Geen paniek idd. Een gevalletje verstopte carterventilatie.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dus gewoon olie bijvullen, slugde schoonmaken en weer gaan?
Die ‘herrie’ die vlak na het starten even aanwezig was, kan dat ook hiermee te maken hebben? Ik baal ervan dat ik niet precies weet wat het nou was. Dit maakt het zo lekker vaag allemaal.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja herrie is natuurlijk ook wel heel erg vaag omschreven
Ga er maar gewoon vanuit dat als het niet terug komt dat het wel goed zit
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Misschien zat er een kat onder de motorkap? Dat geeft ook vrij veel herrie als die probeert weg te komen nadat ie door het starten is wakkergeschrokken!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Tsja, je hebt een bx 1.6 wen maar vast aan de verstopte carterontluchting
Zo veel mogelijk ontluchtingsslangen loshalen en schoonspoelen met benzine. Vooral het scheidingsfilter.
Inderdaad je carterontluchting even schoonmaken en je olievuldop. Nu kon hij de lucht en carterdampen niet goed kwijt en drukt hij de olie eruit waar hij de minste weerstand krijgt. Je peilstok en je vuldop dan.
Hoe zit dat trouwens met een GTi? Want die heeft gewoon dezelfde vuldop en ik neem aan dezelfde soort carterontluchting?
omdat ik morgen een lange rit met de BX moest maken. Maar ik weet niet of dit zo verstandig is, dus die bel ik wel even af.
Een lange rit is juist heel goed in dat soort gevallen!
Harm schreef:omdat ik morgen een lange rit met de BX moest maken. Maar ik weet niet of dit zo verstandig is, dus die bel ik wel even af.
Een lange rit is juist heel goed in dat soort gevallen!
Daar is het al te laat voor, dit gaat echt niet meer vanzelf weg.
@autofan Een gti heeft het zelfde prut-systeem, maar daar heb ik geen last van smurry , misschien is het bij een gti wat sneller warm onder de kap? De radiateur is bij een gti ook een stuk groter, wat bij een 1.6 maar is opgevult met een stukje plastik.
Een keer verversen met echte kwaliteitsolie wil ook wel helpen trouwens. Ik had de slangen ook eens geisoleerd wat voor mijn gevoel ook wel scheelde.
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zo, net voor het donker worden klaar!
Vandaag was mijn laatste stage dag, en vanochtend schoot mij opeens te binnen dat ik nog een halve snipperdag had open staat! Dat kwam even mooi uit. Dus ik gelijk ‘s ochtend naar m’n ‘baas’ gelopen, om te vragen of ik die mocht opnemen. Beetje kortdag (Oeps ops: ), maar het was goed. Dus ik om half 12 van het bedrijfsbusje weer terug naar huis, en gelijk aan de slag gegaan.
Eerst nog even een foto waar de natte plek rond om de peilstok goed te zien is:
Ik heb alle leidingen die aan de dop vast zitten, van het motorblok losgehaald en goed doorgespoeld met wasbenzine. Daarna heb ik het gaasje uit de dop gehaald, en een appelmoespot volgegoten met Thinner. Gaasje erin, dop erop, en goed schudden! Zo, wat een verschil. Het gaasje is weer bijna als nieuw! Zijn deze gaasjes nog nieuw verkrijgbaar, eigenlijk? Nog even een foto, van het gaasje toen ik hem uit de vuldop trok:
Die zat goed vol! ops: Nu is alles goed schoongemaakt, dus ik ben benieuwd hoe het zich nu gaat houden.
Wat ook op foto 1 te zien is, is dat in die zilveren beluchtingsslang 2 grote scheuren zitten. Ook maar gelijk een nieuwe opgezet. Ik was nu toch bezig.
Kortom, heerlijk middagje gehad!
MaartenH, nogmaals bedankt voor de tips die je via MSN gegeven had! Ook de andere tipgevers van het forum uitteraard! Ook vooral voor het gerust stellen, want de schrik zat er toch even goed in.. ops: ops:
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Als je het huis waar die dop op zit losmaakt van de slang die naar het carter gaat dan zie je dat daar ook nog een gaasje zit, die moet ook nog schoon.
als je dat huis op de kop legt dan sla je met een staaf op de buis die erin zit dan komt het binnenwerk eruit met het gaasje.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dus huis huis losmaken, en dan zit die daar? Ga ik daar maandag nog even mee aan de gang, bedankt!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”