Ik ben wat aan het experimenteren met de pomptiming van de motor om de PPO beter te verbranden. Nu rijdt hij al een stuk beter dan voorheen maar de pomp staat iets te vroeg want hij nagelt stationair toch wel wat.
Vorige keer heb ik nogal wat moeite gehad met het demonteren en monteren van de distributiekappen om bij het tandwiel van de injectiepomp te komen.
Het gaat vooral om boutjes 15 en 10. Daarvoor heb ik een inbus-sleuteltje afgezaagd om erbij te komen maar dan nog is het wringen en plooien van de ledematen om erbij te komen (liggend op de grond, tussen de riem door).
Zijn er tips en tricks om dit wat eenvoudiger voor elkaar te krijgen? Ik herinner me dat onze garagist de kappen in een mum van tijd los en weer vast had…
Is er ook een manier om bij de pomp te komen zonder de achterste (bovenste) kap los te maken?
Dat boutje 9 er met een ring van 5mm weer in moet bij testdraaïen, is me ook duidelijk geworden toen de helft van het koelwater op de grond lag
Kan ik rijden zonder deze kappen? Daarmee bedoel ik voor testen. Want vorige keer dacht ik dat alles goed was, alles weer gemonteerd en eens warm bleek hij toch wat te vroeg te staan. Ik zou willen testrijden zonder kappen om dan, als alles goed is alles weer te monteren. Of is dat té tricky?
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Motorsteun los en de motor iets laten zakken of optakelen?
Daar had ik ook aan gedacht, maar dan moet die ook weer vast voor testdraaïen enz…
Maar ik heb boutje 15 toch al vervangen door een gewone bout met zeskant, dat is al een stuk makkelijker werken. De originele was gebogen
Het is me nog een keer gelukt zonder al te veel moeite, misschien is het gewoon een kwestie van ervaring.
De pomptiming staat ondertussen weer iets later en het motorgeluid is toch al een stuk aangenamer
Tijd voor langetermijn-testing…
Weet iemand trouwens wat het voordeel is van een verstelbaar tandwiel i.p.v. de hele pomp die verdraaïd kan worden? Ik herinner me dat bij m’n C15 (xud7) gewoon de pomp losgezet kon worden en dat je zelfs met draaïende motor kon bijregelen door de pomp te verdraaïen. Veel handiger lijkt me…
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu