Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het gaat er niet om waar je je voorraad bewaart, het gaat erom, dat wanneer je het gaat sprayen het gevaarlijk wordt. Het water en de ethanol zullen scheiden en de ethanol die overblijft bij zo’n gloeidende turbo en hete uitlaat is gevaarlijk.
Ethanol vervliegt te snel, water zal beter blijven zitten, dus laat die ethanol weg en in tijden dat het te koud zou zijn, dat je watervoorraad bevriest, heb je die extra koeling ook niet nodig.
Verder koelt het water pas na enige minuten afdoende, dus zal je precies moeten weten wanneer je je extra power wilt hebben…
Zegt mijn lief.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
sans-pareil schreef:Met de St. Marien Special, custom intercooler en grotere uitlaat zal 400pk net aan haalbaar worden, maar dat zal dan wel bij wat meer toeren zijn dan nu. Eerlijk gezegd weet ik niet helemaal zeker of 400pk zonder meer zal gaan. Mogelijk moet er nog watermist voor de intercooler, water injectors en misschien staged injectors hoger in het inlaat traject bij, maar dat kan allemaal leuk met de vems. Als de St. Marien Special er in zit denk ik dat met 1.2 bar, wat ideaal is voor de nieuwe turbo zal ie zo’n 330pk@6500tpm hebben uit mijn amateuristische berekening. Maar een DS blok kan al 6500 toeren hebben, dus wellicht kan al iets meer met het 20% lichtere zuigergewicht 357pk@7000tpm misschien? Maar, met 1.5 bar moet ie het met water enzo ook wel kunnen doen heb ik begrepen, en dan is 400pk bij een acceptabele maximale zuigersnelheid haalbaar. Misschien hebben de custom intercooler, grotere in en uitlaatpijpen ook wel nog iets meet effekt en pakt het iets beter uit, dat is lastig beoordelen.
Weet je wat dit alles zo ongeveer aan Newtonmeters trekkracht oplevert?
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Uhmmm nee niet echt. Maar, het is over het algemeen zeer ruw gezegd wel aardig proportioneel.
Oftewel 400/167 * 290 = 694nm ofzo? Ergens in die orde van grootte denk ik in ieder geval.
Heleboel dus. We zien wel of het allemaal heel blijft, zo niet heb ik weer wat te doen.
Voor wat betreft de watermist… voor de intercooler schijnt in ieder geval toch wel effect te hebben. Of je daar ethanol bij wilt hebben is wel maar de vraag ja, dat wel.
De waterinjectoren werkt wel heel aardig geloof ik. Maar ach. Ik ga me er wel echt in verdiepen als ik alles op orde heb wat er nu aan toeters en bellen is. Dit blok zal de 400pk toch wel niet trekken, denk ik zo. Volgorde is dus, lekker werkend, misschien al op dit blok de nieuwe intercooler en uitlaat klussen, misschien tegelijk met de St. Marien special er in.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed onderweg naar huis van van der laan vandaag voor de verandering een turbo slang er af geblazen. Dat had ik al een paar keer gehad pre-VEMS, maar aangezien de luchtmeter in de OEM opstelling niet meer meedoet, loopt de motor dan niet meer.
Nu de vreemde gewaarwording dat ie het gewoon blijft doen, omdat de ECU nog steeds alle info heeft om uit te rekenen hoeveel brandstof ie moet hebben, of er nou een turbo opzit of niet…
Goed slang zit er alweer op, en ik heb nog even zitten rommelen met firmwares en lambda instelling zonder veel sukses… morgen weer een kans…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed, gisteren weer wat zitten rommellen met de firmware van de VEMS. Ik kreef hem niet gestart na de upgrade toen ik het op maandag probeerde, maar er zijn wat wijzigingen gemaakt die je via een omweg met de hand moet fixen. Dat had ik dus gisteravond gedaan, en als het goed is staat het nu helemaal goed. Alleen is m’n accu duidelijk aan z’n eind want tijdens het proces had ik misschien 3x gestart, en nu doet ie niets meer. Vanavond dus maar een andere accu. En dan start ie natuurlijk gelijk, ahummm…
Ik heb ook nog aan de lambda sonde instellingen gefriemeld, en dat moet nu wel zo ongeveer goed staan ook. Verder heb ik het afslaan bij decceleratie opgelost door de VE iets hoger te zetten in de minimale hoek van de tabel (laagste druk/toerental). We komen er nog wel…
Oh ja, brandstofverbruik…. 57 liter op 283km, zo’n 1:5. Leuk dat VEMS testen .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Op wat voor verbruik zou je uit moeten gaan komen?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
In theorie, als ik niet harder rijd (ahumm) zou je verwachten dat de specifiekere afstelmogelijkheden en het vervallen van de luchtmeter betekenen dat ie iets zuiniger zou moeten worden, nietwaar?
Maar ja… hij heeft natuurlijk vrij veel stationair gelopen (paar uur in totaal) bij het testen en tunen, en hem zover krijgen dat ie startte heeft ook nogal wat gekost, en zo komen we er wel.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed, nieuwe accu en firmware 10.0.73 werkt weer. We kunnen weer verder… Morgen de laatste ijkingsproef voor de lambdasonde, dan kan het ‘echte’ afregelen beginnen. Hehe. Eerst ga ik echter nog wat draadjes mooi maken, de VEMS een wat definitiever plekje geven en een toerenteller draad aanleggen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Lapmiddelen, je bent toch geen vrouw. Optische zooi kan achteraf altijd nog.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Haha, ik verzeker je, ik doe het niet voor optisch, maar eigenlijk alleen omdat ik zeker weet dat iets slecht contact gaat maken als ik het laat bungelen zo. Ik ga nog wat draadjes solderen en de boel zo ophangen dat er geen spenning op de draden staat.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
stel je voor bijrijder schopt op kritiek moment per ongeluk tegen je vems, ben je toch mooi de pineut als je net op de snelweg rijdt, en ding valt uit…
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nouja, moest dingen doen waardoor ik aan de draadboom fatsoeneren niet toegekomen ben. Wel rondgereden om te tunen waarvan het resultaat is dat hij het nog steeds doet, maar daar is zo’n beetje alles mee gezegd. De lambdasonde wil niet lekker calibreren, en dat heeft vermoedelijk tot gevolg dat de EGO correctie en dus de VE autolearn het allemaal ook niet doen. Hier en daar wat tweaks… maar om nou te zeggen dat er voortgang is geboekt… niet echt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Tijd om een heel nieuw systeem te proberen.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nou dat lijkt me niet. Dat zou alle kennis die ik hiermee heb opgedaan weggooien zijn. Bovendien is mijn gebrekkige ervaring met de software geen tekortkoming van het systeem. Sterker nog, een nieuw systeem zou ook weer overnieuw de verwante software leren met zich mee brengen, en dan heeft het nog steeds geen klopsensors en als ik de software eenmaal ken, kan ik hem met een closed source systeem niet aanpassen naar mijn eigen wensen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Vandaag dan toch maar even wat draden aan elkaar geplakt en er een beetje wat netters en stevigers van gemaakt. Als ik het zo zie komt er denk ik toch een keer een geheel nieuwe kabelboom.
Ik ben ook maar begonnen met mijn eigen documentatie, want tussen de userguide van VEMS en het moeten vragen op het IRC kanaal zit toch vrij weinig vindbare informatie. Dat is jammer, en inderdaad wel een beetje een tekortkoming van het projekt, maar aan de andere kant, die kerels op de IRC en het forum in de UK helpen wel degelijk.
Maar goed, de lambdasonde is dus eindelijk goed geijkt. EGO en VE autolearn doet het en hij loopt als de brandweer. Ik ben nog niet 100% overtuigd dat ik nergens een luchtlek heb, want mijn turbodrukmeter zegt maar 0.7 bar boost… maar dat ga ik nog even opsporen. Nu nog even de boost control solenoid en de klopsensor. Dan nog een ingrijpender iets, en dat is dat er waarschijnlijk een nieuwe EGT sensor moet komen, die is kapot.
Klusjes te doen binnenkort dus (ook erg nuttig voor mezelf om het even op een rijtje te zetten)
- Boost control solenoid aan de gang
- Misschien temp sensoren nog wat preciezer ijken, ze zitten nu al heel aardig in de buurt
- Luchtfilter omleggen zodat ie op het oude aanzuigpunt zit
- Klopsensor instellingen nog even toespitsen en testen
- EGT sensor, waarschijnlijk vervangen door een sterkere 6mm dikke variant en toch op een andere plek monteren
- Carterontluchtingsslangen even ordenen en wat definitiever plaatsen
- nieuwe siliconeslang intercooler -> inlaat spruitstuk, is al besteld
- toerenteller draad vinden, en kijken hoe ik een toerenteller signaal terug kan krijgen op het dashboard
- even nadenken of ik met een drukgeregelde potmeter misschien ook de turbodruk meter op het dash weer aan de gang kan krijgen. wie weet.
- bevestiging VEMS op de oude injectiecomputerplaat
- dashboard e.d. allemaal weer monteren
- draden verder goed leggen zodat het reserverwiel weer op zijn plek kan
- binnenste stuurkogel rechts
- reactiestangen stellen of nieuw
Ik denk dat ik toch om de tuning te bekijken een half dagje bij dp engineering langsga als ik zelf het gevoel heb dat ik alles heb gedaan wat er zo kan.
Dan komen we daarna weer bij de nieuwe custom intercooler en de St. Marien Special uit. Ik wil ook nog wat aluminium plaatjes voor het dashboard hebben, en een voltmeter en nog wat electrische schakelingen aanpassen. Maar goed, genoeg te doen dus, en ik krijg de indruk dat willem inmiddels wel zin krijgt in een VEMS in zijn SM i.e.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!