Ik ben vandaag ook bij Chyparse geweest, leuke zaak he!! Heb eerst een half uur in de boekenwinkel rondgekeken.. Bij mij zijn de TD voorbollen vervangen door voorbollen van een gewone diesel, de achterbollen zijn 0.2 mm opgeboord en ik rij nu op hydroincage… Mijn BX zweeft nu echt!! Lekker he!! (Hoe ging ‘t bij jou met druk opbouwen?? Bij mij is ‘ie zeker een kwartier bezig geweest, bx wilde niet omhoog….)
Maar wel mooi dat ook jou veergedrag zo verbeterd is!!!
Ondar schreef:
- de BDP sensor ziet er uit als zwarte aanslag, maar daaronder zit ie, vanavond of donderdag even schoonmaken en hopen dat ie het weer doet.
Dat kun je nameten met een ohmmeter; ik dacht zo rond de 60 Ohm oid (kan ook meer of minder zijn) maar geen kilo-Ohms iig.
Meet ie niet door dan is ie echt kapoet.
Ich bin ein Breaker
voge schreef:Ik ben vandaag ook bij Chyparse geweest, leuke zaak he!! Heb eerst een half uur in de boekenwinkel rondgekeken.. Bij mij zijn de TD voorbollen vervangen door voorbollen van een gewone diesel, de achterbollen zijn 0.2 mm opgeboord en ik rij nu op hydroincage… Mijn BX zweeft nu echt!! Lekker he!! (Hoe ging ‘t bij jou met druk opbouwen?? Bij mij is ‘ie zeker een kwartier bezig geweest, bx wilde niet omhoog….)
Maar wel mooi dat ook jou veergedrag zo verbeterd is!!!
Opboren - waarom zou je dat in vredesnaam willen?
Gaan drempeltjes en diepe kuilen nog wel goed of ben je dan in 1 keer door de adallen heen?
Ich bin ein Breaker
ik kwam trouwens tot de conclusie dat ik er al eens geweest was,
zag ik pas toen ik daar kwam, ik ben er namelijk geweest toen ik mijn visa kocht, de vorige eigenaar moest daar ff langs om zijn ds op te halen (dus heb ik hem ff gebracht met mijn toen pas gekochte visa)
Druk opbouwen ging bij mij zonder problemen, en alleen nu die weer goed veert, hoor ik wel wat vaker de rechter ADAL(waarschijnlijk), kloenk af en toe bij grote hobbels. Eerst ff de motor afwachten en dan astie goed is, adals vervangen.
Ik haal dit weekend die BDP sensor er wel even uit…
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
karel schreef:voge schreef:Ik ben vandaag ook bij Chyparse geweest, leuke zaak he!! Heb eerst een half uur in de boekenwinkel rondgekeken.. Bij mij zijn de TD voorbollen vervangen door voorbollen van een gewone diesel, de achterbollen zijn 0.2 mm opgeboord en ik rij nu op hydroincage… Mijn BX zweeft nu echt!! Lekker he!! (Hoe ging ‘t bij jou met druk opbouwen?? Bij mij is ‘ie zeker een kwartier bezig geweest, bx wilde niet omhoog….)
Maar wel mooi dat ook jou veergedrag zo verbeterd is!!!
Opboren - waarom zou je dat in vredesnaam willen?
Gaan drempeltjes en diepe kuilen nog wel goed of ben je dan in 1 keer door de adallen heen?
Gaat nog prima hoor!! Ik vond ‘m net wat te stug, wilde eigenlijk andere bollen maar—> opboren is dus een prima optie. Hij heeft maar heel weinig opgeboord maar genoeg om precies over alle drempels heen te zweven zonder dat ‘ie in de ‘aanslag’ komt!!
Ondar schreef:ik kwam trouwens tot de conclusie dat ik er al eens geweest was,
zag ik pas toen ik daar kwam, ik ben er namelijk geweest toen ik mijn visa kocht, de vorige eigenaar moest daar ff langs om zijn ds op te halen (dus heb ik hem ff gebracht met mijn toen pas gekochte visa)
Druk opbouwen ging bij mij zonder problemen, en alleen nu die weer goed veert, hoor ik wel wat vaker de rechter ADAL(waarschijnlijk), kloenk af en toe bij grote hobbels. Eerst ff de motor afwachten en dan astie goed is, adals vervangen.
Ik haal dit weekend die BDP sensor er wel even uit…
Och, als je je eenmaal hebt verzoend met het feit dat je dit liggend onder de (gestutte) auto moet doen valt het wel te overzien. Reken er niet op schoon te blijven. Het ding zit gelukkig maar met 1 schroefje vast en dat hoef je er alleen maar wat paar slagen uit te draaien om de sensor eruit te kunnen trekken. Wel los genoeg anders is terugplaatsen zo lastig.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ondar schreef:ik kwam trouwens tot de conclusie dat ik er al eens geweest was,
zag ik pas toen ik daar kwam, ik ben er namelijk geweest toen ik mijn visa kocht, de vorige eigenaar moest daar ff langs om zijn ds op te halen (dus heb ik hem ff gebracht met mijn toen pas gekochte visa)
Druk opbouwen ging bij mij zonder problemen, en alleen nu die weer goed veert, hoor ik wel wat vaker de rechter ADAL(waarschijnlijk), kloenk af en toe bij grote hobbels. Eerst ff de motor afwachten en dan astie goed is, adals vervangen.
Ik haal dit weekend die BDP sensor er wel even uit…
Och, als je je eenmaal hebt verzoend met het feit dat je dit liggend onder de (gestutte) auto moet doen valt het wel te overzien. Reken er niet op schoon te blijven. Het ding zit gelukkig maar met 1 schroefje vast en dat hoef je er alleen maar wat paar slagen uit te draaien om de sensor eruit te kunnen trekken. Wel los genoeg anders is terugplaatsen zo lastig.
Ben dezelfde operatie van plan bij mijn TZD Turbo maar, op de dag dat ik ernaar wilde gaan zoeken deed mijn toerenteller het weer prima.. ‘t was toch maar van korte duur, hij hapert weer af en toe.. Maar kun je me eens goed uitleggen waar die sensor zit?? (missch. met foto??)
voge schreef:karel schreef:Ondar schreef:ik kwam trouwens tot de conclusie dat ik er al eens geweest was,
zag ik pas toen ik daar kwam, ik ben er namelijk geweest toen ik mijn visa kocht, de vorige eigenaar moest daar ff langs om zijn ds op te halen (dus heb ik hem ff gebracht met mijn toen pas gekochte visa)
Druk opbouwen ging bij mij zonder problemen, en alleen nu die weer goed veert, hoor ik wel wat vaker de rechter ADAL(waarschijnlijk), kloenk af en toe bij grote hobbels. Eerst ff de motor afwachten en dan astie goed is, adals vervangen.
Ik haal dit weekend die BDP sensor er wel even uit…
Och, als je je eenmaal hebt verzoend met het feit dat je dit liggend onder de (gestutte) auto moet doen valt het wel te overzien. Reken er niet op schoon te blijven. Het ding zit gelukkig maar met 1 schroefje vast en dat hoef je er alleen maar wat paar slagen uit te draaien om de sensor eruit te kunnen trekken. Wel los genoeg anders is terugplaatsen zo lastig.
Ben dezelfde operatie van plan bij mijn TZD Turbo maar, op de dag dat ik ernaar wilde gaan zoeken deed mijn toerenteller het weer prima.. ‘t was toch maar van korte duur, hij hapert weer af en toe.. Maar kun je me eens goed uitleggen waar die sensor zit?? (missch. met foto??)
Een foto daarvan kun je alleen goed maken als je het blok uitbouwt.
Na deze bemoedigende woorden sprak hij: er loopt een geisoleerd afgeschermde kabel langs de voet van de HD-pomp, bij diesels met “normale” BX pomp. Die kabel, altijd voorzien van een (4 polige?) bruine stekker met daarin een rood en groen draadje en een afscherming (gevlochten draad) gaat aan de ene kant via een bruine stekker naar de kabelboom onder de accubak.
Als je de kabel de andere kant volgt richting motorblok dan kom je op de rand van het vliegwielhuis uit, vrijwel recht onder de HD pomp.
Om daar van bovenaf bij te kunnen komen moet je de HD pomp weg hebben, en bij een turbod nog veel meer spul. Je komt er kortom van boven niet goed bij.
Van onderaf is het nog niet helemaal ideaal (het is niet echt erg goed te zien) maar het is wel goed te doen. Op een brug gaat het wel wat beter maar het kan zonder; hoofdzaak is dat je een beetje verlichting hebt zodat je tenminste ziet waar je je vingers heen moet sturen. Een looplamp oid is heel handig.
Ich bin ein Breaker
Zo bixje dit weekend onder handen genomen:
km-teller deed het plotseling opeens weer )ongeveer 100km toen viel de wijzer weer uit.
maar distributieriem en alles vervangen:
bij verwijderen van de distributieriem, spanrol, meelooprol en waterpomp tot de conclusie gekomen dat de span-meeloop en waterpomp in 2000 vervangen zijn (productiejaar staat er in gestanst)
distributieriem had ook geen slijtagesporen, maar ja
de multisnaa rook meteen vervangen, net als de olie, koelvloeistof (er zat koelWATER in!!!!) en oliefilter
volgende keer de bakolie, BDP sensor ook loshalen schoonmaken, ik heb hem nu eindelijk gevonden (hij zat ingekapselt in zwarte troepdrap)
alles is vervangen en hij doet het ook nog eens, dus ik heb een geruster hart tijdens het rijden.
Nu de bix weer goed veert, hebik ergens nog een kloenk bij het rijden (zit in de ADAL’s, maar ook nog ergens anders heb ik het idee
voor zover een update en volgend weekend verder (hoop ik tenminste als de km-kabel binnen is om te vervangen)
greetingzz,
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Goed bezig. Op dat soort dingen moet je inderdaad niet bezuinigen, ookal ziet een distributieriem er nog goed uit.. Als je dan toch een nieuwe hebt en je bent zo ver dat alles er af is, nooit de oude terugzetten!!
Het wordt echt een goede turbodiesel geloof ik he, met een dikke kilometerstand
Ondar schreef:
Nu de bix weer goed veert, hebik ergens nog een kloenk bij het rijden (zit in de ADAL’s, maar ook nog ergens anders heb ik het idee
Het is productief weer geweest
Als het geen adallen of losse einddemper is, een vaste instinker bij de BX is de krik die standaard in het reservewiel ligt en door een rubber bandje wordt vastgehouden.
Na verloop van jaren verdroogt dat bandje…..
Ich bin ein Breaker
de uitlaat heb ik gechecked die zit goed, en het reservewiel ligt in de achterbak.
De kloenk zit ook bij de voorwielen(behalve de ADAL’s),
als ik schuin een drempel oprijd is die kloenk er soms en dan nog voor de achterwielen er zijn, dus moet iets met voorophanging te maken hebben.
rubbers kwijt/weg of stuk, of… andere dingesen nog mogelijk?
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Ondar schreef:de uitlaat heb ik gechecked die zit goed, en het reservewiel ligt in de achterbak.
De kloenk zit ook bij de voorwielen(behalve de ADAL’s),
als ik schuin een drempel oprijd is die kloenk er soms en dan nog voor de achterwielen er zijn, dus moet iets met voorophanging te maken hebben.
rubbers kwijt/weg of stuk, of… andere dingesen nog mogelijk?
Ik denk speling op één van de reactiestangetjes tussen stabilisatorstang en draagarm. Begint meestal rechts, omdat daar de klappen zwaarder zijn. Op klinkerweggetjes hoor je het dan ook.
Ich bin ein Breaker
Ondar schreef:De kloenk zit ook bij de voorwielen(behalve de ADAL’s),
als ik schuin een drempel oprijd is die kloenk er soms en dan nog voor de achterwielen er zijn, dus moet iets met voorophanging te maken hebben.
Zullen wel de z.g. Silentblocks zijn….een bekende kwaal van BX’en.
Ik heb ze al wat moeten laten vernieuwen.
Bram schreef:Ondar schreef:De kloenk zit ook bij de voorwielen(behalve de ADAL’s),
als ik schuin een drempel oprijd is die kloenk er soms en dan nog voor de achterwielen er zijn, dus moet iets met voorophanging te maken hebben.
Zullen wel de z.g. Silentblocks zijn….een bekende kwaal van BX’en.
Ik heb ze al wat moeten laten vernieuwen.
Kán ook zijn; silentblocks zijn alleen niet specifiek gevoelig voor schuin oprijden maar “altijd” bij kuilen of putten e.d., niet specifiek aan één kant. Reactiestangetjes daarentegen hoor je bij oneffenheden, ongelijke hoogte links/rechts waardoor de reactiestang in actie moet komen. Vandaar mijn gedachtegang.
Ich bin ein Breaker