1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Stuurbekrachtiging defect of de stuurstang?
colargol99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-03-2007

- BX 1.9 TZD automaat
Gepost: 18 november 2008 10:55 PM

Hallo allemaal,

Ik doe hier maar een poging want de garagist weet het ook niet meer. Ik geniet dagelijks van mijn zeer luxe diesel automaat, een heerlijke auto. Sinds kort heb ik echter een serieus probleem met het sturen en het gekke is, dat is niet constant.

Vooral als de auto koud is gaat het sturen in het begin heel zwaar. Gesteld dat je dan op een grote lege parking zou staan, zou je merken dat dat zware gevoel na een kwart tot een halve slag plotsklaps over zou zijn en weer licht wordt. als alles na een half uurtje is opgewarmd, is dat zware gevoel soms helemaal en vaak grotendeels verdwenen.

Mijn BX heeft een extra verdeelblokje dat volgens de garage de olie verdeeld tussen de stuurbekrachtiging, de remmen en ? (de vering neem ik aan). Dat blokje is al eens vervangen en het probleem verdwenen als sneeuw voor de zon. Echter na 2 weken keerde het weerom. Eerst in milde vorm en weer 2 weken later weer in volle kracht.

Het zou natuurlijk kunnen dat de vervangen verdeler ook niet erg goed meer was én omdat ik het probleem omschreef aan mijn sleutelaar als “hoekig” of “ovaal sturen” (de plotselinge overgang van zwaar naar licht) dacht hij ook aan de mogelijkheid van het versleten zijn van het schanier gewricht van de stuurstang.

Wie biedt uitkomst? Wie heeft dit ook al eens gehad. Voor de krappe portemonnee zou een éénduidige diagnose zeer, zeer welkom zijn.

met vriendelijke groet,  Hans

BX TZD automaat.

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 18 november 2008 11:11 PM
  [ # 1 ]

Dit is vermoedelijk wel je stuurbekrachtiging, ik zou beginnen met LHM verversen + filters schoon maken. Bij mijn BX 16v hielp dit veel, maar bij die auto was ook de HD pomp versleten.

Succes!

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 18 november 2008 11:25 PM
  [ # 2 ]

Ik neem inderdaad aan dat je “garagist” als eerste LHM heeft ververst, filters gereinigd en het systeem heeft doorgespoeld. Misschien dat zelfs de voorraadbol wel eens aan vervanging toe was…

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 18 november 2008 11:33 PM
  [ # 3 ]

Hoekig of zwaar sturen in de zin van een soort hobbel die je over moet?
Oftewel je stuurt een stukje, hobbel, dan weer verder sturen?

Komt het stuur hierna ook rechtuit of blijft die dan hangen voor zo’n hobbel?

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
colargol99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-03-2007

- BX 1.9 TZD automaat
Gepost: 18 november 2008 11:36 PM
  [ # 4 ]

Aan de LHM ligt het niet. Is vervangen en grondig filters gespoeld. En dat was ná 5000 km met schoonmaakolie. Bollen zijn waar nodig bijgevuld of vervangen (voorraadbol). Er moet dus een ander defect of slijtage zijn. Auto heeft 225.00 km gelopen in Bremen, bijna dagelijks ritten van 40 km.

BX TZD automaat.

Profiel  
 
colargol99
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-03-2007

- BX 1.9 TZD automaat
Gepost: 18 november 2008 11:44 PM
  [ # 5 ]

@ GoodOldDiesel.

Inderdaad ja, een soort hobbel waar je over moet. Hij (of is het eigenlijk meer een zij?) komt daarna ook idd weer gewoon in de rechtuitstand zonder te blijven hangen. Je klinkt als iemand met ervaring!

BX TZD automaat.

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 19 november 2008 12:43 AM
  [ # 6 ]

klinkt als een opbrengsverdeler die vuil is, of stuk.

Ik had hetzelfde met de turrrbo diesel.
Na het spoelen was het over, dus ik denk dat ie bij jou versleten is.

Is niet moeilijk te vervangen: radiator er af en dan kun je er makkelijk bij.
Wel voorzichtig met het buizenwerk natuurlijk.

Je schijnt er ook een revisie set voor te kunnen krijgen, maar dat leek mee een
heel gepiel, met al die rubbertjes en ringetjes.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 19 november 2008 01:20 AM
  [ # 7 ]
JanvB schreef:

Je schijnt er ook een revisie set voor te kunnen krijgen, maar dat leek mee een
heel gepiel, met al die rubbertjes en ringetjes.

Dat valt best mee,

Ik heb er 2 gereviceerd doordat ze lekte langs de ringen, beide bx’en stuurde duidelijk beter, waarom weet ik niet, het blokje stelt eigelijk weinig voor.

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 19 november 2008 02:10 AM
  [ # 8 ]

Zit dat zware punt er ook in als de voorwielen in de lucht hangen?

Klinkt een beetje als een kruiskoppeling die aan zijn eind is.

Groet, Piet

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 19 november 2008 10:37 AM
  [ # 9 ]

Het gekke is nl dat ik een soort hobbel heb gehad in een niet stuurbekrachtig auto. Ik had ook een hobbel in, maar hij stuurde niet terug. Het stuur bleef dan voor de hobbel hangen. Op de rotonde kon ik gewoon stuur loslaten en dan reed die rondjes.

Wat het was weet ik nog niet. Daar ik het toen te druk had. Ineens was er eens een ander gevoel en daarna was het weg.

Het gevoel ken ik van een oude roestige bout die je door midden draait, je zet kracht en het lijkt ineens heel week aan te voelen en vervolgens draai je rond daar die afgebroken is.
Het lijkt dus meer op een tandje dat afbrak in het stuurhuis of zoiets.

Hij stuurde daarna wel stukken lichter dan ervoor.

Ik heb toen wel even een blik op het kruisstuk geworpen daar ik niet zonder stuur zou willen zitten. Dit was allemaal prima in orde

Kortom ik nog steeds niet weten wat het is en de auto stuurt nog steeds.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 19 november 2008 11:43 AM
  [ # 10 ]
GoodOldDiesel schreef:

Het gekke is nl dat ik een soort hobbel heb gehad in een niet stuurbekrachtig auto. Ik had ook een hobbel in, maar hij stuurde niet terug. Het stuur bleef dan voor de hobbel hangen. Op de rotonde kon ik gewoon stuur loslaten en dan reed die rondjes.

Ja dat heb ik precies zo gehad met de C25: en later stuurde die alleen
nog maar rechtuit het weiland in…...  Shocked

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 06 december 2008 05:55 PM
  [ # 11 ]

Sluit misschien wel aan op dit thema:
Ik had de laatste weken (mede door het koude weer?) het probleem dat het lang duurde voordat de auto omhoog kwam. Verder viel de stuurbekrachtiging af en toe even weg. Als ik wat langer had gereden was dat laatste euvel weg.
Vanmorgen heb ik de LHM (die zat er ca. 40.000 km in) vervangen door Hydraurincage. Het voorraadvaatje heb ik goed schoongemaakt. Er zat nogal wat aanslag op de wand en vooral onder het plastic kapje op de bodem. Dat ding zit er dus echt niet voor niets. De filtertjes heb ik met terpentine gereinigd. Daar zat overigens niet erg veel troep in.
Na vullen met de spoelolie duurde het lang voordat ik het systeem weer op druk kreeg. Ik heb tot twee keer toe de slang naar de pomp losgehaald en met een klein trechtertje opgevuld om de pomp aan het zuigen te krijgen.
Daarna ca 10 min laten pompen met de druk-ontlastschroef los. Toen na weer vastdraaien van de schroef de wagen eindelijk omhoog kwam, het stuur enkele keren naar de maximale uitslagen gedraaid om de olie vrije baan te geven in de stuurbekrachtiging.
Het eerste ritje daarna was geweldig. De stuurbekrachtiging is weer heerlijk soepel ondanks dat de olie er pas inzit. (had dus misschien evengoed gewoon LHM kunnen afvullen?). De wagen veert als vanouds. De BX staat inmiddels weer 2 uur stil en zijn kont is nog steeds niet gezakt. Dat was daarvoor wel anders!
Het is die paar tientjes voor de olie meer dan waard.
Na ca. 2000 km gaat er weer gewone LHM in.
Moraal van het verhaal: Goed en dus ook tijdig onderhoud maakt het verschil! Confused

lovecitro

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 07 december 2008 01:23 AM
  [ # 12 ]

Ik heb met mijn Gti hetzelfde probleem, en dat is vermoedelijk toch wel te wijten aan vervuiling. Mijn stuurbekrachtiging valt ook wel eens uit, en vooral bij koud weer (lhm is dan net iets dikker). Als de auto warm is heb ik nergens last van. Bij mijn auto ligt dat duidelijk aan oude lhm, 2x gespoeld met lhm want de oude lhm was gerstenat-geel. Binnenkort eens hydrorincage. Oja, een nieuwe voorraadbol kan ook helpen.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 07 december 2008 01:46 AM
  [ # 13 ]

De voorraadbol zit niet in het circuit voor de stuurbekrachtiging. Wel is het zo dat áls je een slechte voorraadbol hebt, de drukregelaar en het verdeelblok het zwaar voor hun kiezen krijgen.

Wat ik me afvraag: staat de pompsnaar wel strak genoeg?
Is de hd pomp niet versleten?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 07 december 2008 02:02 AM
  [ # 14 ]
karel schreef:

De voorraadbol zit niet in het circuit voor de stuurbekrachtiging.

Het gaat toch van de drukregelaar naar het verdeelblok?

en daar gaat de eerste druk naar de remmen, wat over is naar de vering en wat dan nog over is naar de stuurbekrachtiging.

Dan zit de vooraadbol er wel bij.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 december 2008 02:09 AM
  [ # 15 ]
MaartenH schreef:
karel schreef:

De voorraadbol zit niet in het circuit voor de stuurbekrachtiging.

Het gaat toch van de drukregelaar naar het verdeelblok?

en daar gaat de eerste druk naar de remmen, wat over is naar de vering en wat dan nog over is naar de stuurbekrachtiging.

Dan zit de vooraadbol er wel bij.

  Nee, volgens mij gaat hogedruk het verdeelblok in, wordt verdeeld en gaat dan pas naar de hogedrukregelaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook