Hallo allemaal,
Van onze C4 coupe, maart 2005, 88K km is de koppakking kapot gegaan . We verbruikte al een tijdje koelvloeistof en na lang zoeken is het nu toch gevonden. Nou zijn dit altijd dure reparaties en ik heb de volgende vragen:
• Is dit niet een beetje snel, zo’n defecte koppakking?
• Is het slim om gelijk de distributieriem mee te laten nemen of dit nog even laten?
• Hoe zou het onstaan kunnen zijn?
• Zijn er hier nog meer met hetzelde euvel?
Bij voorbaat dank voor de reactie
Groeten,
Erik
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
distributie set (spanrol riem en geleide rol allemaal vervangen!!) altijd meepakken hij moet er toch af.
had je te weinig koelvloeistof in het expansievat dat kun je de kopakking er uitbranden. nog niet eerder meegemaakt. onstaan te kort koelvloeistof ? moeilijk te zeggen.
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Merci
Oorzaak tekort is idd onbekend. Vriendin reed naar werk en toen melding in display “motortemperatuur te hoog” Direct gestopt, laten afkoelen en toen de laatste km’s heel rustig naar werk gereden. ANWB ter plaatse geweest, ruim een liter KVS toegevoegd (en een hoop er overheen geklotst ). Motor 20 minuten laten draaien, ook met verhoogd toerental. “Nou mevrouwtje, ik zie geen lekkage dus u kunt gerust rijden maar hou het niveau in de gaten.”
Sindsdien kan ik er elke dag na ongeveer 40 km. ± 300 ml. bij gooien.
Zit je ook nog met zaken als de kop laten vlakken en zo?
Groeten,
Erik
C4-ever schreef:Merci
Oorzaak tekort is idd onbekend. Vriendin reed naar werk en toen melding in display “motortemperatuur te hoog” Direct gestopt, laten afkoelen en toen de laatste km’s heel rustig naar werk gereden. ANWB ter plaatse geweest, ruim een liter KVS toegevoegd (en een hoop er overheen geklotst ). Motor 20 minuten laten draaien, ook met verhoogd toerental. “Nou mevrouwtje, ik zie geen lekkage dus u kunt gerust rijden maar hou het niveau in de gaten.”
Sindsdien kan ik er elke dag na ongeveer 40 km. ± 300 ml. bij gooien.Zit je ook nog met zaken als de kop laten vlakken en zo?
Groeten,
Erik
als je pech hebt wel
gaat gelijk weer een paar honderd euro meer kosten.
Merde. . ..
Maandag gaat ie voor de herstelling, hopen dat het mee gaat vallen. Ik zal de resultaten posten alhier.
Groeten,
Erik
Excusé,
wegens ziekte niet eerder gelegenheid gehad om te posten. De C4 is weer gemaakt en rijd weer als vanouds.
Even nog een stukje voorinformatie: Toen we bij de dealer waren voor de kvs-lekkage riep die gelijk “koppakking en waterpomp vervangen, gaat ongeveer €1200,00 kosten”. Daar het mij sterk leek dat zowel de pakking als de pomp van een auto van 2005 kapot waren heb ik gezegd dat hij met alles moest stoppen en dat we dit nog verder na laten kijken. Na lang zoeken bij een merk-onafhankelijke garage waar ik zakelijk veel contact mee heb is na lang zoeken en uiteindelijk met fluoriserende vloeistof aangetoond dat de koppakking toch defect was en naar buiten lekte.
Tijdens de reparatiewerkzaamheden kwam ook gelijk de oorzaak aan het licht, een van de “kopbouten” was namelijk afgebroken Daardoor is kop uiteindelijk iets gaan wijken en daardoor ook gaan lekken. Met waterpomp is niets mis en hoeft dus niet vervangen te worden. Die was makkelijk verdiend door de dealer.
Gelukkig is er dus wel een duidelijke oorzaak gevonden, anders blijf je ook met zo’n onzeker gevoel zitten, Maar hoe kan zo’n bout nou kapot Het had nog veel meer gevolgschade op kunnen leveren als dat losse stuk tussen de kleppen was gekomen
Navraag van de garage bij Citroën leverde niets op behalve: “oh ouder dan twee jaar, dan is het geen garantie meer” en van enige coulance hoeven we ook niets te verwachten. Toch binnenkort nog even de reactie van de dealer afwachten en anders de importeur aanschrijven. Het kan in mijn ogen niet dat zo’n bout breekt. Je hebt wettelijk toch ook nog zoiets van een te verwachten levensduur. . . . . . Wordt dus nog vervolgd.
Effen een plaatje:
[EDIT het lukt me niet om een plaatje te posten, wordt automatisch een link??]
Het standpunt is hetzelfde als je recht voor het blok staat, de gebroken bout ligt ook in de hoek waar die uitgekomen is. Op de pakking is duidelijk te zien dat die daar gelekt heeft.
Gelijk is ook de distributieset vervangen, 90K beurt uitgevoerd, en de voorbanden vervangen. Het rijdt dus weer formidabel.
Zodra we wat weten van de dealer dan meld ik me weer,
Groeten,
Erik
sennah schreef:C4-ever schreef:Merci
Oorzaak tekort is idd onbekend. Vriendin reed naar werk en toen melding in display “motortemperatuur te hoog” Direct gestopt, laten afkoelen en toen de laatste km’s heel rustig naar werk gereden. ANWB ter plaatse geweest, ruim een liter KVS toegevoegd (en een hoop er overheen geklotst ). Motor 20 minuten laten draaien, ook met verhoogd toerental. “Nou mevrouwtje, ik zie geen lekkage dus u kunt gerust rijden maar hou het niveau in de gaten.”
Sindsdien kan ik er elke dag na ongeveer 40 km. ± 300 ml. bij gooien.Zit je ook nog met zaken als de kop laten vlakken en zo?
Groeten,
Erik
als je pech hebt welgaat gelijk weer een paar honderd euro meer kosten.
kop vlakken een paar honderd euro? dat is 25 euro!
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
C4-ever schreef:Zodra we wat weten van de dealer dan meld ik me weer
En we weten meer.
De beste man bij de dealer draait het verhaal om. De pakking is niet kapot gegaan omdat er een bout gebroken is. Nee, de bout is gebroken omdat de koppakking lek is gegaan
Citroen kan (wil?) niets doen voor ons, niet eens verder onderzoeken.
Hij was nog wel zo vriendelijk om ons erop te wijzen dat we het nog wel via de verzekering kunnen spelen omdat we technische schade hebben. De verzekering laat dan een expert kijken en als dat oordeel voor ons geod uitvalt (dus slecht voor Citroën) dan haalt Citroën er een expert van hun bij. Nou. . . dan weet ik al hoe dat gaat aflopen.
Meneer was ook nog een beetje verontwaardigd dat we de auto niet bij hem hebben laten repareren. Toen we hem vertelde dat ons dat een paar honderd euro heeft bespaard kon dat natuurlijk niet. En toen we vertelde dat de waterpomp niet vervangen hoefde te worden (was volgens hun ook defect) was de reactie dat deze dan toch snel defect zou gaan
Goh, wat is Citroën rijden toch geweldig. . . . . .
Groeten,
Erik
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
C4-ever schreef:De pakking is niet kapot gegaan omdat er een bout gebroken is. Nee, de bout is gebroken omdat de koppakking lek is gegaan
En dat geloof jij? Wat een LULverhaal man! Dat pik je toch niet? Ongelovelijk! Hoe verzint die vent het!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Die bout is gebroken bij demontage door de garage die de reparatie heeft uitgevoerd. Heel vervelend, maar ‘t is niet anders. Waarom wil je dat Citroën daar iets in gaat betalen?
Gr Martijn
@Waterman, dat geloven we dus ook helemaal niet. Verhaal gaat ook zeker nog een staartje krijgen.
@Martijn, ik geloof niet dat de reparateur de bout heeft gebroken. Ik heb meer vertrouwen in deze man dan in de dealer. Het breukvlak ziet er ook niet “vers” uit.
Dat ik een redelijke reactie van Citroen verwacht komt omdat ik dit een groot technisch en kwaliteits manco vind. Een dergelijke bout mag in mijn ogen nooit zomaar breken. Ik ben bezig om e.e.a. te laten onderzoeken.
Groeten,
Erik
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ha Erik,
Ik geloof nooit dat deze bout ‘zomaar’ gebroken is. De cilinderkop zit vast met zogenaamde rekbouten en die breken echt niet bij de belasting die erop komt. Ze kunnen wél breken bij demontage, omdat de belasting dan heel anders is. Bij deze bout is gewoon ‘t koppie eraf gedraaid…
Daarnaast verbaast het me dat als je garagist dit zó aantreft bij demontage dat hij niet even contact opneemt met je, of tenminste even een fotootje schiet voordat hij tot verdere demontage overgaat. En, zo’n los rondzwervend brok bout bij de kleppentrein geeft heel vervelende gevolgen in de kop.
Gr Martijn
En hoe dramatisch is het eigenlijk om een nieuwe waterpomp te monteren? Als je toch alles zo grondig laat repareren is dat ook maar een kleine extra kostenpost. Maar dan weet je wel zeker dat daar nog niet een foutoorzaak verscholen zit.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Beste Erik,
Als ex-citroën monteur en als ex-anwb techneut kan ik helaas niet anders dan mij aansluiten bij het verhaal van Martijn de Ruiter….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ah oke.
Ik heb gevraagd of de garagist er een technisch rapport van wil maken. We zullen zien.
En verder twijfel ik toch of het koppie is afgedraaid, dat zie je namelijk aan het metaal toch? (Heb vorige week twee boutjes uit een andere constructie afgedraaid en dat ziet er anders uit dan de kopbout). En zoals gezegd is de breuk niet ” vers”.
Als ik het rapport heb dan laat ik dat weten. En probeer ik ook een detailfoto van het breukvlak te plaatsen.
Bedankt voor de reacties en de groeten,
Erik
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kopbouten zijn van gehard staal. Dat verdraait nauwelijks maar breekt gewoon rechtstandig af als je het té hard aandraait….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste