Wat bedoel je met merk lampen? De bulbjes of de morettes? (want het geheel is gewoon van Citroën blijkbaar, en de bulbjes weet ik niet ).
En ik zag op de rommelmarkt vandaag een ronde voor een Peugeot. Hadden die ook gepast denk je?
Advies van waar ik nieuwe kan vinden is ook welkom
Gewoon; welke merk er op het glas staat
Cibié, Bosch, Hella etc.
Andere lampen passen wel, maar daar zitten meestal geen boutjes aan.
Bij de meeste andere merken/types zitten de lampen geklemd met een aparte ring e.d.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Owkej
Maar in elk geval:
oor degene die het vergeten waren.. ik ben gisteren dus naar de keuring geweest waarmee ik een gelijkvormigheidsattest kan krijgen.
Wel, op het einde ben ik nu 96,- euro lichter en niks rijker . Na een hele hoop testen is dit de conclusie:
-Remlichten niet in orde
—> jep, er zit een niet standaard 3de stoplicht in. Allemaal reglementair MAAR op het lichtje zelf staat geen CE keur. DUS AFBREKEN (is gelukkig nu wel maar een kabeltje uit trekken en het stukje verwijderen, kabeltje mag zelfs blijven zitten).
-Motorplaatje konden ze niet vinden.
—>Is nu opgelost, ben even naar mijn Citroën-kerel geweest en die heeft even opgezocht waar het zat.
-LPG tank
—>Mijn tank had geen CE-keur en ook geen keuringsbewijs. Nu moet ik dus op zoek naar iemand die mijn installatie wil keuren of aanpassen. Dat heeft mijn voorkeur maar als het te duur wordt dan zal ik genoodzaakt zijn om de tank er uit te gooien .
En dan nog wat opmerkingen waarmee ik het bewijs wel krijg maar niet persé door de keuring raak.
i) kleine olielek -> Citroën-kerel zei me: eventueel gewoon voor de keuring motor opkuisen en voila WEG=LEK.
ii) roest aan de niet dragende carrosserie -> dat is dus hét roestplekje bij een Citroën. Daar waar origineel de uitlaat hing.
iii) emmisie -> Dat dacht ik al wel. Geraakte niet aan de vereiste uitstoot (in de negatieve zin dus, ik had te veel). Dat komt, volgens mij, omdat we hem wat rijker hadden afgesteld dan normaal omdat hij in stationair moeilijk deed anders. Is dus een kwestie van afstellen.
Conclusie: niks wereldschokkend op de tank na . (of: dat is het enige dat me geld gaat kosten vrees ik ).
Dan heb ik nog wat rondgereden nu dat ik legale platen had . Benco nog gevraagd of hij zin had in een ritje (om wat herinneringen aan zijn BX op te halen ) maar hij had dus geen zin ... en dan dat flauw excuus .
Dan nog 2 liter LHM gekocht voor het geval dat. En gaan kijken naar die CX die ik wist staan. Was een goudkleurige 2000 Pallas. Prachtige auto (leer vanbinnen en alles). Maar de zaak waar hij stond was er niet meer . Ze stond dus gewoon te roesten op het grasperk voor de zaak. Achter de CX stond trouwens een, al even knappe, DS21 (ofzoiets) met wat hemel-problemen (de hemel lag op de stoelen ).
Al een geluk dat ik Grafspee niet had afgelegd…want bij dat beeld zou je voor minder niet meer willen starten.
Dan terug thuis, platen er af gevezen, klaar aan het maken om weer naar Gent te gaan. Krijgt mama een telefoontje. Daarna riep ze dus naar boven ‘Pieter, platen er terug op vijzen, Dennis ligt in de gracht met de Mercedes’. Dus ik snel snel de platen er weer op, en HUP AND AWAY. (van mama nog een compliment gekregen over mijn vering ).
Daar aangekomen lag hij inderdaad in de gracht. Geslipt enzovoort en tegen een ‘bruggetje’ tot stilstand gekomen. Wat was zichtbaar? Wel, gril kapot, olielek en heel de linker zijkant zal ook wel gedeukt zijn vermoed ik (daarmee lag hij dus in de gracht).
Dan nog een uur gereden over iets waar ik normaal 15 minuten over doe en naar Gent getrokken. Al bij al dus een bewogen dag.
mVg
PS: mijn tokkende wiel tokt wel harder na de mishandeling van de keuring
PS2: nu maar beginnen prijsvragen voor het LPG gebeuren. Want als ik dit kan houden doe ik dit wel
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
AI, das inderdaad een bewogen dag zeg
Zonde van dat gemier over dat remlicht, das toch alleen maar veiliger voor het achterop komende verkeer… dat ze dat er dan af moeten hebben zeg
Magoe dat van die tank is klote, ik hoop dat je het voormekaar kunt krijgen om er een keuring op te laten zetten (er zitten vast LPG specialisten hier op het forum) zou erg zonde zijn als je heel die zooi er weer uit moet trekken, want dan mogen de leidingen enzo ook niet meer blijven zitten en het rijdt zoveel duurder.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Maar ik heb net ook gehoord dat ze dat blijkbaar niet mogen afkeuren. Ga even nog wat extra bronnen zoeken.
En dat 3e stoplicht: INDERDAAD… véél veiliger. En zeker voor een mooi egalen rode streepje. Maar jah
En ik ga eens even kijken hoe het dus zit met die LPG tank en anders vraag ik hier wel eens even raad .
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Allemachtig, wat een stel mierencopulators…..
Ik wil je mijn vrouw wel even lenen, die krijgt ook de eminence grise door de keuring!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Inderdaad, wat een gezeur. Als die Belgen hun werk nou écht zo goed deden had vandaag mijn BX niet gewogen hoeven worden.
Omdat mijn turbodiesel break als 1800 cc op het Belgische kenteken stond vermeld, terwijl de dieselmotor-inhoud slechts 1769 cc groot is, zoals in echt alle literatuur en lectuur te lezen staat op een enkele verkoopfolder na, moest deze gewogen worden - en moest ik op het laatste moment alle klerezooi de auto uitscheppen. Voor een 1800 cc turbodiesel was er namelijk geen typegoedkeuring.
Naja, het maakt uiteindelijk niet zo gek veel uit, over 4 of 5 dagen krijg ik het kentekenbewijs.
Ich bin ein Breaker
Wel, ik heb alle mogelijkheden nog eens overlopen en dit is de tekst die bepaald welke voorwaarden moeten vervuld zijn:
“
Geachte heer
De dienstnota DN-091-02/01 versue C vanwege de FOD Mobiliteit en Vervoer zegt hierover het volgende :
“Specifiek geval indien het voertuig ingevoerd wordt uit Nederland :
Een LPG voertuig ingevoerd uit Nederland, uitgerust met een installatie geplaatst voor 01/07/2001, dat bij de autokeuring wordt voorgereden om ingevoerd te worden moet in het bezit zijn van de onderstaande documenten om als geldige basis te worden aanzien om het voertuig te keuren op basis van het KB van 13/07/1977 :
- een inschrijvingsbewijs van Nederland (kentekenbewijs) waarop de brandstofcode G genoteerd staat;
- een bewijs van APK keuring en/of een exportverklaring.
Alle LPG-installaties moeten voldoen aan de overgangsbepalingen (met R-67 homologatie). Daar vanaf 01/01/1996 de plaatsing van een R-67 elektrische dienstkraan en een R-67 automatische 80% vulbegrenzer in Nederland verplicht zijn, moet enkel een montagegetuigschrift van een Belgisch erkende LPG installateur voor de plaatsing van deze elementen geëist te worden voor LPG-installaties die geplaatst werden voor 01/01/1996. “
Tijdens de keuring zal nagegaan worden of u deze documenten kan voorleggen. Verder zal de installatie gekeurd worden volgens de geldende praktische richtlijnen voor LPG-installaties in België. Zie hiervoor voor meer informatie : http://www.goca.be/frames/newdesign.asp
Met vriendelijke groeten,
“
Dus, de data/codes op de onderdelen zijn:
-buitenvuller: dat is dat ding waar je de de slang van de pomp opzet om te tanken? : wel, daar zag ik niets op staan.
-buitenvulslang: de slang van de buitenvuller naar de tank? : daar staat 04/2006 op.
-tank: hetgeen waar de LPG dus in opgeslagen zit :03 1990 (80% begrenzing, max x bar ... ).
-electrische afsluiter: heb geen idee hoe dat er uit ziet of hoe ik het vind enzovoort.
-verdamper: hetgeen onder de motorkap : heeft de code 67-R.
-leiding die aftakt bij de luchttoevoer (dus die grote leiding van de luchtfilter naar de motor) is van 1998.
Het is dus een kwestie van te kunnen aantonen dat mijn installatie van na 1996 is. Want dan moet ik geen enkel bijkomende informatie kunnen geven over de LPG rommel (heb het kentekenbewijs met code G en heb een APK keuring/exportbewijs).
Momenteel is het enige dat niet voldoet aan die eis dus de tank. Dat is ook het enige dat de mensen op de keuring hebben bekeken. (naar de verdamper hebben ze niet gekeken en ze hebben dus ook niet die 67-R code zien staan ).
Nu dacht ik (dankzij iemand van een ander forum waar ik actief ben, audiofreaks.nl) om er gewoon een andere tank in te lepelen. 1 van na 1996 en dan zou het probleem opgelost zijn. Want de tank is van na 1996 en de verdamper heeft code R-67.
Zijn er hier nu mensen die een arme student (want arm ben ik ondertussen al wel) kunnen helpen met het demonteren en het monteren van een LPG tank? Ik vraag dit hier omdat de persoon die me die andere tank voorstelde uit NL komt. En naar NL mag ik dus niet met mijn garageplaten. En ik vind het een beetje vergaan om hem naar België te laten komen (wil hem die last niet bezorgen). En als ik iemand vind uit België dan kan ik er gewoon met een garageplaat heen rijden en kunnen we daar een gezellige sleutelmiddag houden .
Ik heb vandaag nog eens wat nagedacht over mijn 3de, niet-reglementaire, stoplicht. En ik heb een manier gevonden om toch door de keuring te raken.
Ik was eerst van plan om het licht gewoon te verwijderen. Maar het nadeel dan is dat ik 2 gaatjes in mijn hemel heb die nergens voor dienen en ik vind een 3de licht ook wel veilig.
Maar nu heb ik er over nagedacht en ik denk dat ik het zo ga doen: het 3de stoplicht wordt afgetakt van mijn achterlicht via een kabel. Als ik nu deze kabel ergens (in mijn lichtbak) onderbreek met een schakelaar. Dan kan ik voor de keuring even ‘snel’ mijn 3de stoplicht afzetten (licht er uit en schakelaar op off) en na de keuring deze schakelaar weer op on zetten.
Kan dit zo maar? En ik wil 1 van de 2 aders maar onderbreken. Dit zou genoeg moeten zijn, of zou ik toch de 2 aders onderbreken?
Graag jullie mening hierover . En misschien wat dingen waar ik op moet letten
je kunt de schakelaar het beste in de draad monteren die de + voert dwz het draatje dat op de achterlichten zit aangesloten en niet op de massa(ofwel de carossorie)
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
En is er een manier om te meten wat de + is? (multimeter tussen kabel en carrosserie lijkt mij, maar gaat dit ook echt?). En wat als ik de verkeerde doe?
Kan natuurlijk ook een 2polige schakelaar nemen. Dan is de + sowieso ontkoppelt
een twee polige schakelaar kan natuurlijk ook.
om uit te zoeken welke de+ is zou je heelgemakkelijk uw linkerachterlicht unit loshalen en daar ziet u de aansluitingen zitten waarschijnlijk is het gemakelijk te zien welke draad op de unit zit en welke op de carossorie.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:een twee polige schakelaar kan natuurlijk ook.
om uit te zoeken welke de+ is zou je heelgemakkelijk uw linkerachterlicht unit loshalen en daar ziet u de aansluitingen zitten waarschijnlijk is het gemakelijk te zien welke draad op de unit zit en welke op de carossorie.
Maar als ik da licht er af haal dan krijg ik al schrik. Bij het rechterlicht is het allemaal mooi maar bij het linkerlid.. Auch, zoveel kabels.
Maar zal eens kijken wat het prijsverschil is tussen een 1 en een 2 polige schakelaar. En anders bestudeer ik het wel eens (in plaats van snel snel te kijken )
Edit: ik denk dat ik gewoon deze er in ga steken:
.
Lekker klein en handig
je mag ook altijd ff langskomen dan bouw ik deze voor je in (en kan ik gelijk je bx aanschouwen )
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:je mag ook altijd ff langskomen dan bouw ik deze voor je in (en kan ik gelijk je bx aanschouwen )
Tsjah, het is om op de weg te mogen dat ik deze aanpassing moet maken . Anders krijg ik geen kentekenbewijs en verzekering enzovoort.
Als dit klaar is moet de LPG-tank nog onder handen genomen worden en dan kan ik weer naar de keuring.
Het hele verhaal ga ik je besparen