2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Stuurbekrachtiging defect of de stuurstang?
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 07 december 2008 02:11 AM
  [ # 16 ]
waterman771 schreef:

Nee, volgens mij gaat hogedruk het verdeelblok in, wordt verdeeld en gaat dan pas naar de hogedrukregelaar.

Precies.

Daarom is de HD-pomp ook altijd de klos met SB-modellen; er zit geen buffer tussen. En je hebt ook geen SB meer zodra je de motor stopt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 07 december 2008 02:14 AM
  [ # 17 ]

[quote author=“MaartenH”’]en daar gaat de eerste druk naar de remmen, wat over is naar de vering en wat dan nog over is naar de stuurbekrachtiging.

Dat zou je hopen - het antwoord is: nee, precies andersom.

De SB is echt de grootste slokop; bij de latere Xantia-alike pomptypen heb je zelfs pompen met 2 secties; die hebben 5 plunjers voor de SB en 2 voor de rest: remmen en vering dus!

De handrem heet dan ook niet voor niets “noodrem”.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 december 2008 04:13 PM
  [ # 18 ]
karel schreef:

[quote author=“MaartenH”’]en daar gaat de eerste druk naar de remmen, wat over is naar de vering en wat dan nog over is naar de stuurbekrachtiging.

Dat zou je hopen - het antwoord is: nee, precies andersom.

De SB is echt de grootste slokop; bij de latere Xantia-alike pomptypen heb je zelfs pompen met 2 secties; die hebben 5 plunjers voor de SB en 2 voor de rest: remmen en vering dus!

De handrem heet dan ook niet voor niets “noodrem”.

Inzichtje Idea  Nu begrijp ik de constructie van de handrem: die gebruikt de hele voorremklauw & haalt zo minstens 75% van je normale stopping power. Soms is het zo simpel dat je het niet ziet…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 07 december 2008 07:16 PM
  [ # 19 ]

De kruiskoppeling in de stuurkolom is het makkelijkst te controleren door ‘m er eenvoudigweg even tussenuit te schroeven en met de hand te voelen of hij soepel kan bewegen. Zeker in verband met de kosten lijkt het me verstandig om daarmee te beginnen in plaats van meteen pompen te gaan vervangen.

Succes iig.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 07 december 2008 08:32 PM
  [ # 20 ]
C15GrandVolume schreef:

door ‘m er eenvoudigweg even tussenuit te schroeven

Dat gaat niet eenvoudigweg en even bij een Citroën Wink

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 07 december 2008 11:08 PM
  [ # 21 ]

de oorzaak is de hd pomp zeker voor 95 procent….

en de nieuwere pompen zijn 6+2 pompen dus 6 en geen 5.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 08 december 2008 01:58 AM
  [ # 22 ]

Ja, je hebt gelijk, de oude (enkelvoudige) pompen hebben 5 plunjers.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 08 december 2008 02:01 AM
  [ # 23 ]
C15GrandVolume schreef:

De kruiskoppeling in de stuurkolom is het makkelijkst te controleren door ‘m er eenvoudigweg even tussenuit te schroeven en met de hand te voelen of hij soepel kan bewegen. Zeker in verband met de kosten lijkt het me verstandig om daarmee te beginnen in plaats van meteen pompen te gaan vervangen.

Succes iig.

Niets is uit te sluiten natuurlijk maar ik heb ze nog nooit versleten gezien. Zeker bij een model met stuurbekrachtiging is dat wel het laatste onderdeel wat zal verslijten.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 08 december 2008 02:03 AM
  [ # 24 ]

Ik snap de conclusie van sommige mensen niet dat het de pomp zou moeten zijn?

Want zodra er nieuwe Lhm in gaat werkt het systeem een tijd goed, en na verloop van tijd gaat het slechter werken. Dit klinkt bij mij dan toch als vervuilde lhm. Schone lhm lost het probleem tijdelijk op totdat hij vervuild is, waarom zou het dan de pomp zijn?

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 08 december 2008 02:15 AM
  [ # 25 ]

Als de pomp teveel interne lekkage heeft neemt de opbrengst af. Hoe dikker de LHM is, hoe effectiever hij zijn werk nog kan doen.

Maar, zoals bekend, LHM wordt “gekraakt” en daardoor wordt het na verloop van tijd wat dunner. Ook mengt het met de viezigheid die nog in het systeem zit.

De HD pomp is, net als een uitvallend verdeelblok, een veel voorkomende oorzaak van ellende bij stuurbekrachtiging. Het stuurcommando gaat ook wel eens lek of blijft plakken.
Met schone LHM en een doorgespoeld systeem zou vuiligheid wel uitgesloten mogen worden. Resteert de pomp.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 08 december 2008 07:15 PM
  [ # 26 ]
Autofan schreef:
C15GrandVolume schreef:

door ‘m er eenvoudigweg even tussenuit te schroeven

Dat gaat niet eenvoudigweg en even bij een Citroën Wink

Bij mijn Citroen duurt dat maar 5 minuten…

Karel schreef:

Zeker bij een model met stuurbekrachtiging is dat wel het laatste onderdeel wat zal verslijten.

Daar heb je gelijk in Karel.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 december 2008 07:18 PM
  [ # 27 ]

Het gebeurt zelden, maar in dit geval ben ik het helemaal eens met Karel. ( wat betreft de pomp dan hé Wink )

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 08 december 2008 07:30 PM
  [ # 28 ]

Niet om iemands ongelijk te bewijzen, maar om het te begrijpen even een quote van de TS:

Vooral als de auto koud is gaat het sturen in het begin heel zwaar. Gesteld dat je dan op een grote lege parking zou staan, zou je merken dat dat zware gevoel na een kwart tot een halve slag plotsklaps over zou zijn en weer licht wordt. als alles na een half uurtje is opgewarmd, is dat zware gevoel soms helemaal en vaak grotendeels verdwenen.

Als de auto (en dus de lhm) koud is, werkt het systeem niet goed, terwijl de koude/dikke lhm nou juist beter zou zijn voor de pomp? Dit spreekt ergens tegen of heb ik het verkeerd begrepen.  As de auto (en de lhm) warm zijn, is het probleem weg (en de lhm dunner waardoor interne lekkage groter zou moeten zijn, waaruit volgt lagere opbrengst).

Nogmaals, niet om iemand tegen het hoofd te stoten, maar ik snap het niet, en vanuit mijn visie spreekt het elkaar tegen. Ik zou het graag willen snappen aangezien ik hetzelfde probleem als TS heb.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 09 december 2008 01:09 AM
  [ # 29 ]

Tja, ik pretendeer niet overal een antwoord op te hebben. En ik ben allang blij dat waterman het een keer met me eens is Wink

Maar er zit wel een verschil tussen koude verse LHM enerzijds, en koude oude en met water aangelengde LHM anderzijds.

Met schone koude LHM (ik rijd nooit met heel oud spul rond) is in mijn beleving en herinnering het effect van de “stroevigheid” bij koude stukken minder dan met oude LHM.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 09 december 2008 06:43 PM
  [ # 30 ]

Achja we zijn actief op dit forum om te leren, en kennis te delen.
Ik ga zelf maar eens LHM spoelen, een andere pomp kan altijd nog. Om even het draadje te stelen;
Waar kun je eigenlijk hydrorincage kopen?
Bij de hydroliek experts natuurlijk, maar ergens anders nog? want om nu vanuit zuid-limburg naar zeeland of almere te rijden voor 5L hydrorincage. Belgie is voor mij dichterbij Wink

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook