5 van de 8
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »

Janwillem’s BX 1.9 TZI
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 01 september 2008 10:58 AM
  [ # 61 ]

De ‘stationairmotor’ is de elektroklep. Deze regelt het stationaire toerental bij de 19TZi (berline).
Schoonmaken zou ik doen door er remmenreiniger in te spuiten. Zoals de naam al aangeeft zit er een klep in de doorgang waar de slangen zitten. Deze heeft 2 standen. Open of dicht. Klepje kun je reinigen met remmenreiniger. Verder is er niets aan te reinigen.

Profiel  

Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204

Gepost: 02 september 2008 08:46 PM
  [ # 62 ]

De volgende klus staat alweer op het programma: koelvloeistof verversen. Het aftapslangetje op de radiateur was makkelijk te vinden, maar nu het volgende:
De vraagbaak heeft het ook over een aftappunt om het motorblok af te tappen (bij de waterpomp). Kan iemand mij uitleggen waar dit aftappunt zit??

Profiel  

Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 07 december 2008 10:33 PM
  [ # 63 ]

Hier weer een update:

Vorige week de APK gehad. De dagen daarvoor nog even hard gewerkt aan de auto. O.a. de lambda-sonde vervangen en de uitlaatophanging/gat in kofferbak gelast.
Het was de goedkoopste APK die ik ooit heb gehad: alleen 2 kleine gaatjes in de uitlaat die dichtgekit moesten worden. Voor de rest geen op- of aanmerkingen. Kan dus weer een heerlijk jaar zweven.

Ik ga nu verder met minder fundamentele dingen. Voornamelijk achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar wegwerken.
Dit weekend de LHM-filters en het voorraadvat schoongemaakt en tevens begonnen met het verwijderen/schoonmaken van de vuldop ivm sludge-vorming.

Nu zag ik dat er ook veel sludge zat aan de peilstok. Is dit zorgwekkend? Kan het zijn dat de olie via de peilstok de weg van de minste weerstand zocht en er daar uit wou komen?

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 08 december 2008 02:05 AM
  [ # 64 ]

Sludge is redelijk normaal. Als er nog een gaasje zit in de olievuldop: dat kun je weglaten. Eronder in de vulopening zit ook nog een gaasje trouwens.

Met name de 1600’s staan erom bekend dat ze bij verstopte carterontluchting de olie er via de peilstok uitblazen. De nagenoeg gelijke 1900 zal dat ook wel hebben; het slangenpakket is niet zo heel erg verschillend.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 08 december 2008 02:27 AM
  [ # 65 ]

En het is kouder en natter aan het worden. Dit is het jaargetijde voor sludge.
Gewoon zoals Karel zegt het gaasje uit die dop rukken als die er nog zit.
Zoveel mogelijk schoon maken en verder niet druk om maken.
Als je een flink lang stuk rijdt kan het meeste condens wat verdampen en is het wat minder, maar na een nachtje koude is het gewoon weer terug.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 08 december 2008 11:37 AM
  [ # 66 ]

Er zat inderdaad nog een gaasje in het bovenste deel.
Ik heb alles goed schoongemaakt, inclusief de slangen en zal eens een flink stuk snelweg pakken binnenkort

Profiel  

b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 410

Gepost: 08 december 2008 07:35 PM
  [ # 67 ]

Als je het gaasje uit de vuldop haalt gaat de motor meer olie verbruiken, de olienevel word nl rechtstreeks weggezogen het inlaatspruitstuk in.
voor de winter is dit een goede oplssing maar ‘zomers zou ik hem weer terugplaatsen.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 09 december 2008 01:16 AM
  [ # 68 ]

Ik moet het mededelingnummer nog eens opzoeken, maar Citroën heeft ook geroepen dat je ‘m weg kunt laten.

Van olieverbruik heb ik met mijn toenmalige gaas-loze Chic niets gemerkt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 09 december 2008 11:39 AM
  [ # 69 ]
karel schreef:

Ik moet het mededelingnummer nog eens opzoeken, maar Citroën heeft ook geroepen dat je ‘m weg kunt laten.

Ik ben wel erg geinteresseerd in die mededeling, dus als je die zou willen opzoeken, graag!

Profiel  

Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 09 december 2008 11:40 AM
  [ # 70 ]
b.rozema schreef:

Als je het gaasje uit de vuldop haalt gaat de motor meer olie verbruiken, de olienevel word nl rechtstreeks weggezogen het inlaatspruitstuk in.
voor de winter is dit een goede oplssing maar ‘zomers zou ik hem weer terugplaatsen.

Ik wacht eerst nog even af hoelang het duurt voor de sludge terug is. Tot die tijd laat ik het gaasje even zitten. Volgend weekend gaat de auto toch weer de garagebox in om wat slangen schoon te maken waar ik gister niet bij kon

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 09 december 2008 12:57 PM
  [ # 71 ]
Janwillem schreef:
karel schreef:

Ik ben wel erg geinteresseerd in die mededeling, dus als je die zou willen opzoeken, graag!

Die zit ergens in een hele grote stapel…

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1288

- C1 serie II
Gepost: 09 december 2008 06:40 PM
  [ # 72 ]
Janwillem schreef:

Hier weer een update:
Nu zag ik dat er ook veel sludge zat aan de peilstok. Is dit zorgwekkend? Kan het zijn dat de olie via de peilstok de weg van de minste weerstand zocht en er daar uit wou komen?

Sludge (ietwat) in de vulopening en bijbehorende slangen is ook bij mijn TZI redelijk normaal bij een wat koudere periode en /of als ik wat kortere afstanden rijd. De enige keer dat ik dat aan de peilstok heb gezien was toen mijn koppakking naar zijn mallemoer was. Toen veranderde de hele olie in mayonaise-prut. Ik wil je niet bang maken maar misschien iets om op te letten.

Las kennelijk wat snel. Het gaat hier over troep in de vulopening van je LHM vaatje?

Profiel  

b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 410

Gepost: 09 december 2008 07:32 PM
  [ # 73 ]

schiet me opeens iets te binnen, ik rij nu ‘s winters niet meer met de bx maar het laatste jaar dat ik het wel deed heb ik de complete carteventilatie geisoleerd met radiatorfolie en dat hielp redelijk dus de slang en de dop inpakken en met isolatieband vastplakken.
dan blijft de slang wat warmer, net zoals een condenserend plaatstalen dak bv, als je die isoleerd dan is dat gedrup ook afgelopen.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  

Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 26 januari 2009 09:51 PM
  [ # 74 ]

Afgelopen weekend bij McDean (Daan) een GTI-interieur opgehaald + wat kleine onderdeeltjes. Toen bleek dat hij ook nog een mooie motorkap ETPcr had staan kon ik het niet laten om die ook mee te nemen. Die van mij had wat steenslag waar ik mij aan ergerde.
Tevens even gekeken bij Daan’s sleutelplek. Wat een heerlijke plek om te sleutelen.
Ook kennis gemaakt met Raoel, die met zijn Chic een bezoekje kwam brengen.

Met Raoel raakte ik in gesprek over gele lampjes in de koplampen en spontaan kwam hij aanzetten met gele kapjes voor over de lampjes. Nogmaals ontzettend bedankt!! Uiteraard gelijk dezelfde avond nog de gele kapjes erop gezet:

Links de gewone lampen en rechts een gele

En nu allebei geel

En met een auto vol onderdelen vertrokken we weer huiswaards Very Happy

Profiel  

Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9070

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 26 januari 2009 09:55 PM
  [ # 75 ]

Sorry, maar kunnen de foto’s mischien naar normaal formaat? Kijkt een beetje vervelend zulke grote foto’s. Surprisedops:

Verder goed bezig! Staat gaaf hè, gele koplampen? Wacht maar totdat je over straat rijdt, wijzende kinderen, duimen die opgestoken worden. Geweldig!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  

5 van de 8
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook