Vraag over een temperatuurgeregelde airco van een xsara 2.0 hdi van 2002.
Op het forum heb ik al e.e.a. gelezen over airco problemen. Bij mij het volgende probleem. Bij regen werkt de airco, naar mijn mening, onvoldoende. De ruiten blijven lange tijd beslagen, als ze eenmaal schoon zijn duurt het niet lang voordat de ruiten weer beslaan! En zo gedurende de hele rit.
Dit zowel met airco knopje aan en de aanjager aan (dus niet in stand auto) of met knop in stand auto of op de stand “voorruit”.
Bij warm weer werkt de airco prima. De warmte, zoals afgelopen week, is supersnel weg.
Iemand een idee waar dit aan kan ,liggen.
Ik heb geen idee waar het aan kan liggen, ik kan alleen zeggen dat ik er geen last van heb. Als het regent is het bij mij niet eens nodig om de knop op “voorruit-ontwaseming” te zetten (ik heb wel altijd de aanjager in stand “auto” staan); het blijft allemaal netjes schoon. Wat wel helpt (maar ik kan mij niet voorstellen dat dat genoeg is om jouw probleem op te lossen) is de middenroosters dicht te zetten en de zij-roosters eventueel half open i.p.v geheel open. Zo gaat er meer lucht naar de voorruit i.p.v. het interieur in.
Vroem
Vroem schreef:Ik heb geen idee waar het aan kan liggen, ik kan alleen zeggen dat ik er geen last van heb. Als het regent is het bij mij niet eens nodig om de knop op “voorruit-ontwaseming” te zetten (ik heb wel altijd de aanjager in stand “auto” staan); het blijft allemaal netjes schoon. Wat wel helpt (maar ik kan mij niet voorstellen dat dat genoeg is om jouw probleem op te lossen) is de middenroosters dicht te zetten en de zij-roosters eventueel half open i.p.v geheel open. Zo gaat er meer lucht naar de voorruit i.p.v. het interieur in.
Ter aanvulling: het heeft inderdaad geen zin om middensroosters dicht te zetten. Het is nl zo dat niet alleen de voorruit maar alle ruiten beslaan
Re: Airco bij regen
Martinos schreef:...... als ze eenmaal schoon zijn duurt het niet lang voordat de ruiten weer beslaan!
Hoe krijg je ze af en toe toch schoon? En wat verander je daarna dat ze toch weer beslaan?
Zeker weten dat je verse lucht binnenkrijgt? Oftewel staat ventilatie niet op recirculatie? Werkt de bijbehorende klep?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Re: Airco bij regen
ID66 schreef:Martinos schreef:...... als ze eenmaal schoon zijn duurt het niet lang voordat de ruiten weer beslaan!
Hoe krijg je ze af en toe toch schoon? En wat verander je daarna dat ze toch weer beslaan?
Zeker weten dat je verse lucht binnenkrijgt? Oftewel staat ventilatie niet op recirculatie? Werkt de bijbehorende klep?
PeTeR
Ik verander niks. Zet de stand op voorruit ontwasemen of gewoon het airco knopje aan (auto stand). In het begin gaat dit goed (bij beide). De voorruit wordt mooi schoon, maar daarna beslaan de ruiten langzaam, zonder dus iets te veranderen! Staat niet op recirculatie. Volgens mij werkt de klep wel, je hoort dit als je deze stand gebruikt of weer uitzet. Hoe moet je dit anders controleren?
Re: Airco bij regen
Martinos schreef:Hoe moet je dit anders controleren?
Lastig.
Je kunt de ventilator in de hoogste stand laten blazen. Als je nu omschakelt van verse lucht naar recirculatie moet je een duidelijke verandering in geluid horen. Komt omdat de ventilator nu lucht via een ander circuit met een andere weerstand aanzuigt.
Je kunt ook door tijdens recirculeren te verwarmen de circulatiestroom op zo’n 10°C boven de buitentemperatuur brengen. Als je de verwarming uitzet (airco niet aan) dan blijft de circulatie nog wel even op temperatuur. Als je dan van recirculatie naar verse lucht omschakelt moet er lucht met een duidelijk voelbaar lagere temperatuur binnenkomen.
succes,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Is er niet toevallig een keer een nieuwe voorruit in je auto gezet waarbij de afdichting niet goed is?? Ik heb een keer gezien dat een auto ook dit probleem had—> die bleek helemaal vol met water te staan. Druk eens heel hard op je bodembekleding—> als je dan nattigheid voelt weet je genoeg.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
eerste controle in dit geval, bij warm weer, “lekt” de auto dan condenswater aan de onderkant?
zo niet dan zit de afvoer van het condeswater verstopt. Het kachelhuis komt dan vol te staan met condenswater en dat zal neerslaan op de voorruit zodra je de kachel aan zet.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Bedankt voor de tips. Ben nu achter het volgende gekomen.
De recirculatie werkt prima.
In januari is er inderdaad een nieuwe voorruit ingekomen. Zal morgen een controleren of de vloer ergens nat is.
Bij warm weer lekt de auto inderdaad condens water. Toevallig vorige week gezien bij het warme weer. Lekt de airco altijd water als deze werkt?Of is dit ook afhankelijk van de temperatuur (alleen bij erg warm weer zoals vorige week).
Martinos schreef:Bedankt voor de tips. Ben nu achter het volgende gekomen.
De recirculatie werkt prima.
In januari is er inderdaad een nieuwe voorruit ingekomen. Zal morgen een controleren of de vloer ergens nat is.
Bij warm weer lekt de auto inderdaad condens water. Toevallig vorige week gezien bij het warme weer. Lekt de airco altijd water als deze werkt?Of is dit ook afhankelijk van de temperatuur (alleen bij erg warm weer zoals vorige week).
De vloer is niet nat. Dus daar zal het niet aan liggen.
Goed zo!!! Als dat zo is ben je namelijk echt heel lang bezig om de zaak weer een beetje droog te krijgen.. Maar ja, wat is ‘t dan wel… Airco die z’n vocht niet kwijt kan o.i.d. kan eigenlijk ook niet omdat ‘t condenswater er wel gewoon uitloopt.. Misschien eens naar de aircospecialist?
voge schreef:Goed zo!!! Als dat zo is ben je namelijk echt heel lang bezig om de zaak weer een beetje droog te krijgen.. Maar ja, wat is ‘t dan wel… Airco die z’n vocht niet kwijt kan o.i.d. kan eigenlijk ook niet omdat ‘t condenswater er wel gewoon uitloopt.. Misschien eens naar de aircospecialist?
Volgens mij moet ik dat inderdaad maar doen.
In ieder geval bedankt voor de tips.
Naar aanleiding van de tips nog even goed gekeken naar het lekken van condenswater (bij deze warme temperaturen). Mijn vraag: zit er bij de xsara type 2 een duidelijk zichtbaar afvpoerpijpje (netzoals bij de xsara type 1) waar het condenswater uitlekt? Bij mijn xsara (type 2 2.0 hdi) lekt er wel water maar, ten eerste heel weinig en ten tweede niet uit een speciaal pijpje? Voorzover ik kan zien drupt het op een plastic plaat en pas daarna op de grond?
Kan iemand mij helpen door aan te geven waar dit afvoerpijpje zit en of het duidelijk zichtbaar is?