1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Als m’n digidash in productie zou gaan, zou je er een willen
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2121

- BX Chic
Gepost: 02 juni 2005 02:31 AM

Aangezien er redelijk wat mensen me hebben gePBd over m’n digidash, vroeg ik me af of het een idee was om het (korte tijd) in productie te hebben, en er dus een select aantal van te maken.

Uiteraard zijn de kosten redelijk hoog wanneer het om 1 of 2 dashes gaat (print laten maken kost 70 euro voor 1 print, 90 euro voor 2 prints, etc. Hoe meer hoe goedkoper het wordt). Vandaar deze poll. Als er veel potentiele kopers zijn ga ik alvast beginnen met het ontwerpen van de led print. Wanneer er niet veel animo naar is wordt er dus maar 1 exemplaar gemaakt, het huidige exemplaar.

Een richtprijs kan ik nog niet verzorgen, wel een grove schatting. reken in ieder geval maar op een 200-300 euro.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  

citrofiel!ik?
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 299

Gepost: 02 juni 2005 02:59 AM
  [ # 1 ]

Ik vind het erg mooi, echter zou ik het niet in mijn bx willen hebben.
Sorry dat ik het zeg voor de puristen, maar in een type 1 zou het wel erg mooi staan.
Overigens bravo voor de creativiteit, maar dat had ik al eens gezegd.

Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e

http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 02 juni 2005 10:46 AM
  [ # 2 ]

Is ‘t dan wel plug & pray, is de snelheidsmeter geijkt en geef je garantie op goede waardes van temp.meters enzo? Smile

Ik twijfel een beetje of ik ‘t zou willen… aan de ene kant is ‘t erg vet, aan de andere kant is ‘t veel geld en niet origineel Smile

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 02 juni 2005 11:26 AM
  [ # 3 ]
citrofiel!ik? schreef:

Ik vind het erg mooi, echter zou ik het niet in mijn bx willen hebben.
Sorry dat ik het zeg voor de puristen, maar in een type 1 zou het wel erg mooi staan.

Mwah, een type 1 had zelfs zoiets, in de Digit, dus zo gek is dat niet. Ik ben wel met je eens dat de dash van de type 1 zich daar qua design meer leent voor “iets extravagants” dan een type 2/3.
Als je dan toch de pech hebt zo’n doodsaai GT-dash te hebben met die stomme standaard ronde klokken is dít je kans er wel wat leuks van te maken Smile

Verder, aan de maker:
Ik heb geen idee hoe het is gemaakt maar het is wel leuk. Is het microprocessor-gebaseerd?

Je zou “ergens”  in het systeem een originele kmteller moeten laten meedraaien (dat doen ze zelfs in een Digit), dan kun je altijd je auto wegdoen mét orig km stand en demontage van de digitellers. Mocht je ooit een update willen plegen dan is het ook wel handig als je geen km-standgegevens kwijt bent. Of zit er een nvram achtig iets in om de kmstand op uitwisselbare manier te bewaren?

Ich bin ein Breaker

Profiel  

deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX Chic
Gepost: 02 juni 2005 11:35 AM
  [ # 4 ]
karel schreef:

Verder, aan de maker:
Ik heb geen idee hoe het is gemaakt maar het is wel leuk. Is het microprocessor-gebaseerd?

Je zou “ergens”  in het systeem een originele kmteller moeten laten meedraaien (dat doen ze zelfs in een Digit), dan kun je altijd je auto wegdoen mét orig km stand en demontage van de digitellers. Mocht je ooit een update willen plegen dan is het ook wel handig als je geen km-standgegevens kwijt bent. Of zit er een nvram achtig iets in om de kmstand op uitwisselbare manier te bewaren?

ja, is microcontroller (8051) gebaseerd. Dat is mijns inziens de meest eenvoudige manier om het te maken.

Dat van die originele teller mee laten draaien was ik zelf ook al aan aan het denken. De KM stand wordt idd opgeslagen in een EEPROM, maar stel je rijdt 100k KM met het digidash (zonder meedraaiende originele KM teller) en besluit dan het originele dash er weer in de stoppen, dan moet je die dus ook 100k KM vooruit draaien, en dat is dus echt nix.

Maar, het plug en pray gehalte is redelijk laag. Alle koelwatertemperatuursensoren zijn hetzelfde, dus als je die eenmaal geijkt hebt, heb je alle koelwatertemperatuurmeters geijkt. No problem dus. En een beetje afwijking is nou ook niet echt extreem erg. Ik bedoel, die metertjes die er nu zitten zijn ook niet bepaald nauwkeurig. ‘t is dus niet plug & pray, maar plug & play.

overigens: hoe meer dashes ik maak, hoe goedkoper het uiteindelijk wordt, aangezien zaken dan groot ingekocht worden, en hoe meer je koopt hoe goedkoper het wordt.

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 02 juni 2005 11:56 AM
  [ # 5 ]

Ik zou zo’n digidash wel willen kopen, groot nightrider gehalte Laughing alleen dan moet het niet boven de 200 euro uitkomen.. Surprisedops:

Profiel  

deur63
> 2000 berichten

- BX Chic
Gepost: 02 juni 2005 12:41 PM
  [ # 6 ]
Ijs schreef:

Ik zou zo’n digidash wel willen kopen, groot nightrider gehalte Laughing alleen dan moet het niet boven de 200 euro uitkomen.. Surprisedops:

Bij deze een beetje een nauwkeurigere en enigzins onderbouwde schatting van de prijs:

De leds kosten 3ct per stuk, iets van 130 leds, dus da’s net 4 euro. die 7segment gevallen (de cijfergevallen) kosten 1 euro per stuk en daar zitten er 24 van op. Die lichtgevende gevallen voor de controlelampjes kosten ca. 70ct/stuk. daar zitten er 27 van op. Ik kan die natuurlijk direct bij de leverancier kopen wanneer er genoeg mensen zijn die een dash willen. zo krijg je flink korting.
De print kost ook een hoop. reken maar op zo’n 20 euro. verder nog een hele reut aan componenten, 20 euro voor de IC’s die de leds aansturen, dan nog een processor enzo. Ik schat zo’n 80 euro aan extra componenten. totaal is dat ongeveer 170 euro.

Dan komt er nog een speedsensor op voor de kilometerteller aan te sturen, die is duur (:(), zo’n 40 euro ofzo.

Dan komt er nog de behuizing zelf bij. Ik heb em van een stuk triplex gemaakt (heb ik geen foto’s van in het digi dash topic staan). da’s gewoon een kwestie van zagen en lijmen. duur is het in ieder geval niet.

totaal dus zo rond de (minimaal) 225 euro (schatting), zonder winst voor mij.

‘t is natuurlijk ook mogelijk dat ik ze als bouw-pakket lever. gewoon dus alle componenten en de printen etc. los, zonder dat is ze soldeer.

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 02 juni 2005 12:47 PM
  [ # 7 ]

Dat is nog wel wat, tijd voor inkoopactie ?  Laughing, denk trouwens dat bouwpaket niet veel zin heeft, daar hebben wij jou toch voor nodig Wink

Profiel  

deur63
> 2000 berichten

- BX Chic
Gepost: 02 juni 2005 12:53 PM
  [ # 8 ]
Ijs schreef:

Dat is nog wel wat, tijd voor inkoopactie ?  Laughing

Is misschien wel een idee, maar dan gaat al m’n tijd naar die IA en duurt het alleen maar langer dat het dash afkomt.
Maareh, aan de poll te zien hoef ik niet te beginnen met ‘t routen van de print. 25% (van de 4 mensen die hebben gestemd) heeft eventueel interesse in een dash. Ikzelf heb in ieder geval niet gestemd, want ik weet zelf niet of ik em wel of niet in m’n bix ga stoppen. ‘k denk dat het kermisgehalte te hoog is. Alles in de bix is discreet verlicht, met uitzondering van m’n kerstboom dan.

trouwens, ‘t is natuurlijk ook mogelijk om blauwe leds te gebruiken Wink

Ijs schreef:

denk trouwens dat bouwpaket niet veel zin heeft, daar hebben wij jou toch voor nodig Wink

zo moeilijk is het niet hoor. gewoon de ledjes in de gaatjes stoppen en vastsolderen. klinkt simpel, is het ook. Alleen zijn het er nogal veel (ik geloof totaal iets van 800 pinnetjes…).

edit: 400 -> 800. Componenten hebben een (+) en een (-).. oeps Surprisedops:

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 02 juni 2005 12:56 PM
  [ # 9 ]

Ik zou nog even wachten met die conclussie, je topic staat er nog niet eens een dag op Laughing. Denk dat vele hem ook echt werkend moeten zien, heb het idee dat dat nog veel mooier is. Ik wacht het af !  Laughing

Trouwens, die ledjes..kan je uit china voor 10 eurocent per stuk krijgen :
Inclusief verzendkosten (via ebay) Toch niet gek wel ?

Profiel  

deur63
> 2000 berichten

- BX Chic
Gepost: 02 juni 2005 12:58 PM
  [ # 10 ]
Ijs schreef:

Ik zou nog even wachten met die conclussie, je topic staat er nog niet eens een dag op Laughing. Denk dat vele hem ook echt werkend moeten zien, heb het idee dat dat nog veel mooier is. Ik wacht het af !  Laughing

Alleen Harm heeft hem tot nu toe werkend gezien, via me webcam. Je kan het dus altijd aan hem vragen hoe het eruit ziet Wink

Ijs schreef:

Trouwens, die ledjes..kan je uit china voor 10 eurocent per stuk krijgen :
Inclusief verzendkosten (via ebay) Toch niet gek wel ?

www.ledjes.tk -> 5ct per stuk

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 02 juni 2005 01:01 PM
  [ # 11 ]

Alleen Harm heeft hem tot nu toe werkend gezien, via me webcam. Je kan het dus altijd aan hem vragen hoe het eruit ziet

Ja, was een indrukwekkend gezicht! Ik zit nog steeds na te genieten Wink

Zonder gekheid: het zag er erg gaaf uit. Maar kun je ledjes eigenlijk dimmen? Ik kan me zo voorstellen dat ‘t nogal een kermis wordt als je in het donker rijdt.

Overigens: kun je niet een HUD maken ?  Cool

Profiel  

deur63
> 2000 berichten

- BX Chic
Gepost: 02 juni 2005 01:06 PM
  [ # 12 ]
Harm schreef:

Alleen Harm heeft hem tot nu toe werkend gezien, via me webcam. Je kan het dus altijd aan hem vragen hoe het eruit ziet

Ja, was een indrukwekkend gezicht! Ik zit nog steeds na te genieten Wink

Zonder gekheid: het zag er erg gaaf uit. Maar kun je ledjes eigenlijk dimmen? Ik kan me zo voorstellen dat ‘t nogal een kermis wordt als je in het donker rijdt.

Yup, dimbaar in 16 stappen.

Harm schreef:

Overigens: kun je niet een HUD maken ?  Cool

Smile da’s een beetje veel van het goede. Ik was wel aan het denken om een ander dash te maken met een TFT scherm (voor bv routeplanner) past best netjes. Alleen is er dan wat weinig ruimte over voor de kilometerteller enzo.

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten

Gepost: 02 juni 2005 01:21 PM
  [ # 13 ]

unk Shocked , Dat zou wel heel gaaf zijn met een tft erin. Alleen dan moet het niet veel groter zijn dan 5 a 6 inch denk ? Word dan wel een heel duur grapje, heb je ook nog een computertje nodig..*toekomst*

Profiel  

Duncan Ruseler
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80

Gepost: 02 juni 2005 01:26 PM
  [ # 14 ]

Als die ledjes te dimmen zijn, en als je voor mij een normaal Dash kan maken (zonder GTI rotzooi, want die heb ik niet) dan ben ik zeker geïnteresseerd, zelfs voor het bovengenoemde bedrag, plus nog wat extra voor alle moeite die je erin hebt gestoken. De ledjes zie ik liever groen voor de teller, rood voor de toeren, of iets met blauw. Maar goed. Zoals gezegd, ik ben zeker geïnteresseerd, en als je bereid bent tot verkoop, kan je me altijd even mailen.

Groet,
Duncan

BX 19TGI Routiére - 180.000
BX 16TGI Break - 192.000KM (verkocht)
BX 14TE Berline - 210.000KM (Gesloopt)

Profiel  

deur63
> 2000 berichten

- BX Chic
Gepost: 02 juni 2005 01:40 PM
  [ # 15 ]
Ijs schreef:

unk Shocked , Dat zou wel heel gaaf zijn met een tft erin. Alleen dan moet het niet veel groter zijn dan 5 a 6 inch denk ? Word dan wel een heel duur grapje, heb je ook nog een computertje nodig..*toekomst*

Volgens mij heb ik het geprobeerd met een 5 inch, en dan een NIET breedbeeld scherm (gewoon 3 : 4 scherm dus). Als je een breedbeeldscherm pakt denk ik dat er een 7” inpast.
Ik heb daar een beetje mee zitten spelen, en heb geprobeerd om het Digit dash na te bouwen (dus de KM teller en TT daarvan) aangezien dat best smal is. Ik ben daarmee gestopt, aangezien ik het andere digidash project niet wilde verwaarlozen.

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook