Na jaren trouwe dienst laat m’n snoek me in de steek. Starten op LPG gaat goed met een koude motor. Maar als de motor wordt uitgezet met een warme motor en daarna direct weer aan, gebeurt er helemaal…....niets. De startmotor doet niets; uitsluitend het klikken van het contactslot. De accu doet het dan nog ten volle; geen spanningsverlies.
Wat is er aan de hand? In oktober zijn accukabels vervangen, verdelerkap, punten etc.
Wie doet een gooi naar de oorzaak (en oplossing)
gr Sander
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Heb je het probleem sinds je de kabels vervangen hebt?
Zitten je accu-kabels goed vast, misschien een rare knik in de kabels.
Ik heb hetzelfde “vage” probleem gehad en kwam er pas later achter dat mijn min-kabel niet lekker vast zat.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Nee, kabels etc vervangen in oktober. Het niet starten is sinds vrijdagmiddag. Nu drie keer gebeurt. Alle kabels zitten vast. Ook accukabels.
De bobine zou het kunnen zijn.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Als ze niet meer start met de sleutel, lukt het dan wel door het relais op de + pool rechtstreeks te bedienen? Zo ja, dan is misschien je conctactslot versleten?
Re: motor doet niets meer met warme motor
Dsander schreef:De startmotor doet niets; uitsluitend het klikken van het contactslot. gr Sander
Hoor je het klikken van het contactslot of het klikken van je startrelais? In het laatste geval zou ik de startmotor gaan verdenken. Dan blijft nog wel de vraag over waarom ‘ie het wel doet met koude motor.
Het tikken komt onder de motorkap uit, dus dat zal het startrelais wel zijn.
Zoals gemeld, doet de motor niets wanneer ie warm is, maar na een afkoelperiode (met kap open en de huidige temparaturen), start ie weer na 15 a 20 minuten.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Slechte aansluiting die bij warmte zover uitzet dat het contact verbroken wordt en bij afkoelen herstelt…...meten in het startcircuit.
Oftewel: Zoek de verschillen èn kleur de plaatjes. Verdacht: startmotor
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Dsander schreef:
Zoals gemeld, doet de motor niets wanneer ie warm is, maar na een afkoelperiode (met kap open en de huidige temparaturen), start ie weer na 15 a 20 minuten.
Ik gok toch echt op je bobine, is een bekend verschijnsel. staat wel wat over in het forum
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
GW-tje schreef:Slechte aansluiting die bij warmte zover uitzet dat het contact verbroken wordt en bij afkoelen herstelt…...meten in het startcircuit.
Oftewel: Zoek de verschillen èn kleur de plaatjes. Verdacht: startmotor
Ja. Zo heb ik wel eens na 5 uur kachelen met de MB ( ops: ) voor een tankzuil gestaan (qua lullige plek…). Toen de ANWB er was, was het probleem al weer over
En die man maar beweren dat je een oude startmotor niet door hitte kon ‘saboteren’. Ik had met ‘m moeten wedden! Kortom, I agree.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Jij rijdt zo te zien in een DSuper 5 van 1973. In dat geval is het waarschijnlijk dat de draad naar het startrelais een stekkerverbinding heeft. Haal (als de motor warm is) die stekkerverbinding los en probeer de startmotor te laten draaien door het stekkertje (mannetje) tegen de + pool van je accu te houden. Dit werkt ook als je contact ‘uit’ staat.
Mocht de startmotor dan nog steeds niet willen draaien dan weet je waar je het probleem moet zoeken.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
pete72ds schreef:Dsander schreef:
Zoals gemeld, doet de motor niets wanneer ie warm is, maar na een afkoelperiode (met kap open en de huidige temparaturen), start ie weer na 15 a 20 minuten.
Ik gok toch echt op je bobine, is een bekend verschijnsel. staat wel wat over in het forum
Als de bobine niet meer goed is dan doet de startmotor het toch nog?? Dat is hier niet het geval.
Geen relais op de pluspool dan zie inderdaad verhaal ubogaart. Is gewoon een kwestie van circuits uitsluiten.
Totaal aantal Berichten: 10345
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
pete72ds schreef:Dsander schreef:
Zoals gemeld, doet de motor niets wanneer ie warm is, maar na een afkoelperiode (met kap open en de huidige temparaturen), start ie weer na 15 a 20 minuten.
Ik gok toch echt op je bobine, is een bekend verschijnsel. staat wel wat over in het forum
Dan zou de startmotor het gewoon moeten doen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Van oude startmotoren gaat de bendix stuk. Bij hitte werkt het niet meer goed en trekt de bendix niet vergenoeg aan. De startmotor gaat dan niet draaien. Laat een hulpje starten en geef een klap op de startmotor met de Slingerpijp ( onder je reservewiel). Vaak doet ie het dan weer.
Oplossing: nieuwe startmotor.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
GW-tje schreef:Slechte aansluiting die bij warmte zover uitzet dat het contact verbroken wordt en bij afkoelen herstelt…...meten in het startcircuit.
Kan slechte massa-verbinding zijn op het blok, startmotor trekt veel stroom, deze verbinding moet goed zijn!
Vanavond wilde de snoek met koude motor in het geheel niet starten
Dus ik heb op advies van bogaard een klap met een hamer op de startmotor gegeven (met hulp van een ander), waarna de motor direct aansloeg. Starten lukt nu nog wel met moeite denk ik. De startmotor lijkt het probleem.
Vanmiddag heb ik gesproken met Janssen uit Bennekom. Hij adviseerde een nieuwe te plaatsen, van Valeo. Wel +/- 200 incl. btw.
Hij raadde af een gereviseerde te nemen.
Is het lastig om de startmotor zelf te vervangen????