Hallo,
Ik sta zelf voor de aankoop van een BX, maar ben niet genoeg thuis in de BX om te weten waar deze auto’s gevoelig voor zijn. Toen ik zocht naar aankooptips kwamen er niet veel topics voorbij en zeker niet iets dat ik zoek.
Graag zou ik dit als een centraal topic zien waar alle problemen worden verzamelend zodat iemand die een bx wil kopen naar dit topic te gelezen hebben met volle vertrouwen op zoek kan naar een geschikte auto. Misschien handig om dit, of een al bestaand topic ( ? ) sticky te maken.
Enige dingen:
(easternnl heeft deze gepost in http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162407&start=0 , mag ik toch wel even gebruiken toch ? )
Te bekijken zonder draaiende motor.
- Achterarmlagers: als deze versleten zijn kun je een “kloenk” geluid
horen bij het instappen, vaak herken je versleten achterarmlagers
ook aan de BMW stand van de achterwielen /—\ , met name goed te
zien in de hoogste stand. Bij Breaks of modellen vanaf 1991 kunnen de
wielen iets uit het lood staan, maar niet veel. Bij twijfel wielen
van de grond en checken op speling.
- Alle deuren: gaan ze ook van binnenuit soepel open en dicht,
sluiten de deuren goed aan bij de rest van de carosserie?
- Staat van de banden en reserveband. Mijn voorkeur gaat uit naar
Michelin banden, omdat ik van meerdere mensen gehoord heb dat dit
de fijnste banden zijn voor een BX.
- Droge uitlaat, als de uitlaat aan de binnenkant vettig aanvoelt,
stookt de motor waarschijnlijk olie.
- Glas van de voorruit en voorlampen controleren op barstjes e.d.
- Gordels moeten soepel en volledig kunnen worden uitgetrokken, maar ook goed
stoppen als er plotseling hard aan getrokken wordt.
- Rubbers van de ruiten.
- Linker voorruitstijl roest.
- voordeurschanieren, kofferbakbodem (met name links bij
uitlaatsteun), roest voor de achterwielen achter het randje van de
achterdeur: duidt op voormalige achterschade en kan leiden tot veel
meer roest.
- Zitten er niet te veel deuken en krassen in de carrosserie?
- Dit kan wijzen op intensief gebruik en vooral ook onvoorzichtig gebruik ven de bx en kan vooral ook ervoor zorgen dat de carrosserie sneller gaat roesten.
- Let op roest bij het voorruit bovenin en op roest bij de wielkasten achter (bij achterdeuren).
- Let op roestplekken of gaten bij het bovenste scharnier van de voordeuren.
- Sluiten de deuren en achterklep goed en zitten er niet vreemde brede of scheve kieren tussen de deuren en de carrosserie?
- Dit geld ook voor de motorkap,
- Een scheve deur of motorkap kan wijzen op een eventuele slecht gerepareerde schade in het verleden.
- Let ook op de koplampen deze horen recht in de auto gemonteerd te zijn en moeten even diep liggen als de knipperlichten.
- Zijn de banden nog in een goede staat?
- Dit kun je zien door het stuur naar uiterst links of rechts te draaien en te voelen of kijken of er voldoende profiel op zit, 3VO zegt ongeveer minimaal 2 mm, let hierbij op de slijtage indicatoren in een band tussen het profiel, deze geven ongeveer de minimale diepte aan van het profiel.
- De achterwielen moeten vrijwel recht onder de bx staan, als dezen er scheef onder staan wijst dat op versleten draagarmlagers achter.
Onder de motorkap
- Accumulatorbol mag iets zweten, kan jaren goed gaan.
- Benzineslangen moeten soepel zijn en niet gebarsten.
- Wanneer is de dynamo vervangen, gaat ongeveer 150.000 km mee,
hoewel het kan verschillen.
- Nippels koelsysteem goed bekijken, geen lekkage?
- Staat olievuldop: als ‘mayonaise’: beetje vocht in olie: mogelijk
recent veel korte ritten gereden of een kvs lekkage intern.
- Peil koelvloeistof: niveau moet 25 tot 30 cm onder rand zijn
(volgens Haynes).
- Waterslangen moeten soepel zijn en niet gebarsten.
- roest bij binnenspatbordranden voor
- (turbo)diesel. Maak de dop van expansievaatje (turbo) of radiateur
los en laat een helper de motor starten. Luchtbelletjes of een
korte stijging van het koelvloeistofpeil duidt op een lekke of
gescheurde kop of koppakking.
- Het is een goede test als de dieselmotor volledig koud gestart
wordt, vooral met koude. ALs de motor gelijk vlot aanslaat en per
direct regelmatig loopt zegt dit al veel over de staat van
onderhoud. Als de motor slecht aanslaat maar na enige tijd wel
regelmatig loopt (nagelen mag) dan is of de wax-thermostaat ( EUR
25)slecht of de gloeibougies (65 EUR).
- Let op de eerste uitlaatgassen na het starten. Wit duidt op
waterdamp, blauw op halfverbrande olie.
Onder de auto
- HD-leidingen onder moeten niet geroest zijn. Let vooral op leidingen van
voor naar achter onder de B stijl en bij de krullen bij de achterbrug.
- Controleer conditie remblokken en schijven. Ernstig gegroefde schijven
zullen tzt vervangen moeten worden. Remblokken moeten nog min. 4 mm
profiel hebben.
Voor de proefrit
- Controleer of alle lichtjes van dashboard goed werken.
- Indien aanwezig, werkt de radio?
- Zijn de spiegels goed verstelbaar?
Voor de proefrit met draaiende motor
- Tikt hd-regelaar niet te snel? (sneller dan eens per 10 seconden
duidt op voorraadbol die vervangen moet worden of te grote
retourstromen in een van de hydraulische componenten, bij voorbeeld
de voorpoten of de hoofdremklep.
- Controleer de handrem.
- Controleer de koppeling.
- Hoeken auto bij lopende motor en normale rijstand indrukken en
controleren of ze binnen 5 seconden reageren.
- Veert de auto goed? De auto moet op de hoek makkelijk 15 cm
ingedrukt kunnen worden.
- Verschillende hoogten zonder kraken en springen. Beetje kraken naar
de hoogste stand mag wel, als het alleen het laatste stukje is.
- Diesel: een diesel mag met koude motor best wat grijze rook
uitstoten met gasgeven. Met warme motor (maak een proefit van
minstens een minuut of 20 om ook de pretaties van de turbodiesel
bij warme motor te kunnen beoordelen) mag een ongeblazen diesel
niet of nauwelijks roken (en zeker niet continu). Eeen turbodiesel
mag zwarte rook uitstoten met stevig acceleren of zware continue
belating (categorie zware aanhanger). Een diesel die grijze rook
uitstoot verbruikt olie. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn,
maar houdt rekening met de extra kosten voor bijvullen. Het hoeft
de betrouwbaarheid niet aan te tasten. Flink zwart roken kan duiden
op versleten verstuivers (180 EUR)
- Let op olielekkages een vies motorblok blijkt vaak een slecht onderhouden auto te zijn waarbij weinig aandacht is besteed aan alles onder de kap.
- Als de auto in de hoogste stand staat kun je even het LHM pijlen, het parapluutje in het kijkgaatje moet met de bovenkant tussen de twee streepjes staan, te weinig LHM kan betekenen dat het systeem ergens lek is.
- Kijk of alle bedrading netjes ligt, een chaos in de bedrading komt vaak door veelvul;dig storingzoeken.
De onderkant:
Bekijk de plaats waar de bx staat, let er op of er ook olie ligt op de grond onder de motorruimte, dit kan aangeven of de auto ook olie lekt.
Zet eventueel de bx in de hoogste stand en bekijk de auto van onderen, let daarbij op olielekkage, laat de motor lopen en kijk onder de auto of de uitlaat ook ergens lekt of sist.
Interieur, binnenkant:
Let op slijtage van de stoelen en andere interieurdelen, ernstige slijtage wijst vaak op intensief gebruik, kijk en voel of de stoelen goed zitten en kijk of ze goed vastzitten, en voor de anti rokers (ik niet) kijk of ruik of erin gerookt is, vaak zijn de asbakken wel leeg maar onder de asbakken ligt vaak as en troep.
De bekleding van het stuur moet goed vastzitten, soms is het versleten of ligt het los van het stuurwiel, dit lijkt en rijdt erg slordig.
Controleer de kofferbak onder de mat op roestplekken en/of scheuren.
Tijdens een proefrit.
- Let op wiellagers: maken ze geen geluid (gillend of bonkend) bij 80
km per uur en koppeling los? Versleten wiellagers gaan brommen
evenredig met de snelheid.
- Gaan alle ramen soepel open en dicht?
- Let er bij het remmen op of de auto niet scheeftrekt.
- Ruitenwissers: geen gepiep over droge ruit.
- Schakelen moet soepel gaan, hoewel de BX af fabriek al enigszins
hakerig schakelt.
- Ruiten sproeiers testen.
- Zijn de stoelen niet uitgezeten?
- Verwarming en ventilator testen
- Achterruitverwarming testen.
- De auto moet na het starten (en gloeien) direct mooi aanslaan, en mooi blijven draaien op 4 cilinders, ga een proefrit maken over zowel een asfaltweg als een klinkerweg, let bij het rijden op deze dingen:
- De bx moet in alle standen kunnen staan de rijstand en de midden- en hoogste stand moet je even proberen.
- De bx moet soepel veren, een erg stugge of slappe vering wijst op defecte bollen.
- Bij het afremmen mag het stuur niet trillen dit wijst op kromme remschijven.
- Op een klinkerweg moet de bx stil zijn in de voorwielophanging, het klokkeren wijst op versleten stokjes van de stabilisator stang of zelfs versleten fuseekogels.
- Alle opties zoals elektrische ramen en centrale deurvergrendeling en verstelbare spiegels kun je onderweg mooi controleren, let ook op de stoelverstelling en een eventueel opendakje moet ook opengaan en mag geen sporen van lekkage vertonen.
Vragen aan de verkoper/controle onderhoudsboekjes.
(Tussen haakjes staat normale vervang termijn, als bij voorbeeld
distributieriem 10.000 km geleden vervangen is, kan deze riem nog
50.000 km mee.)
- Accu (3 tot 4 jaar)
- Bougies (20.000 km).
- Brandstoffilter (GTI motor: 80.000 km, diesel om de 20.000 km)
- Chassis nummer controleren met papieren.
- Distributieriem (Haynes: 60.000 km, Citroen onderhoudsboekje:
80.000 km).
- Kleppen gesteld?
- Luchtfilter (30.000 km).
- Octopus ooit vervangen?, zou pluspunt zijn, maar hoeft niet.
- Olieverbruik niet te hoog. (meldt de verkoper meestal niet zelf).
- Veerbollen (60.000 km/ 2 jaar controle en evt. bijvullen).
- Vloeistoffen recent vervangen: LHM (60.000 km), koelvloeistof (2
jaar), motorolie (10.000 km), versnellingsbakolie (100.000 km).
daar zijn al diverse topics voor naar mijn weet… zal ffe zoeken
Klopt, die zijn her en der wel te vinden. Maar als belangrijkste aankooptip zou ik willen geven:
Neem iemand mee die veel weet van BX’en. Iemand die weet hoe zo’n ding moet rijden, veren, sturen, enzovoort. Iemand die alle punten van een BX goed kent.
Die persoon kan tevens jouw enthousiasme een beetje temperen
Sorry hoor maar dit vind ik jammer , als ik een auto wil kopen kan ik ook naar een garage. Je mag er vanuit gaan dat er wel enige basis kennis is, hoe ben je tenslotte hier gekomen . Het heeft ook niet veel nut om te zeggen dat er al een topic bestaat, geef dan minstens een link ! Dan gaat het een beetje richting een guide
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ijs schreef:Sorry hoor maar dit vind ik jammer , als ik een auto wil kopen kan ik ook naar een garage. Je mag er vanuit gaan dat er wel enige basis kennis is, hoe ben je tenslotte hier gekomen . Het heeft ook niet veel nut om te zeggen dat er al een topic bestaat, geef dan minstens een link ! Dan gaat het een beetje richting een guide
Ja dat kan je doen… das hetzelfde als je auto naar de kwikfit brengen en aangeven dat je bx kraakt bij het inveren, gaan ze gelijk aan je veerpoten staan trekken, terwijl dat ding hydraulische vering heeft
ik bedoel te zeggen dat wat harm duidelijk maakt niet veel meer waarde aan dit topic geeft, zouden jullie alsnog wat advies kunnen geven ?
Goed, aankooptips:
Van het BX-club.nl forum gejat:
Als je van plan bent een (andere) bx te kopen en je hebt er technisch gezien niet veel verstand van dan geef ik hierbij enkele tips om toch zelf een bepaalde indruk te krijgen van de te kopen bx.
De buitenkant:
Zitten er niet te veel deuken en krassen in de carrosserie?
Dit kan wijzen op intensief gebruik en vooral ook onvoorzichtig gebruik ven de bx en kan vooral ook ervoor zorgen dat de carrosserie sneller gaat roesten.
Let op roest bij het voorruit bovenin en op roest bij de wielkasten achter (bij achterdeuren).
Let op roestplekken of gaten bij het bovenste scharnier van de voordeuren.
Sluiten de deuren en achterklep goed en zitten er niet vreemde brede of scheve kieren tussen de deuren en de carrosserie?
Dit geld ook voor de motorkap,
Een scheve deur of motorkap kan wijzen op een eventuele slecht gerepareerde schade in het verleden.
Let ook op de koplampen deze horen recht in de auto gemonteerd te zijn en moeten even diep liggen als de knipperlichten.
Zijn de banden nog in een goede staat?
Dit kun je zien door het stuur naar uiterst links of rechts te draaien en te voelen of kijken of er voldoende profiel op zit, 3VO zegt ongeveer minimaal 2 mm, let hierbij op de slijtage indicatoren in een band tussen het profiel, deze geven ongeveer de minimale diepte aan van het profiel.
De achterwielen moeten vrijwel recht onder de bx staan, als dezen er scheef onder staan wijst dat op versleten draagarmlagers achter.De onderkant:
Bekijk de plaats waar de bx staat, let er op of er ook olie ligt op de grond onder de motorruimte, dit kan aangeven of de auto ook olie lekt.
Zet eventueel de bx in de hoogste stand en bekijk de auto van onderen, let daarbij op olielekkage, laat de motor lopen en kijk onder de auto of de uitlaat ook ergens lekt of sist.Interieur, binnenkant:
Let op slijtage van de stoelen en andere interieurdelen, ernstige slijtage wijst vaak op intensief gebruik, kijk en voel of de stoelen goed zitten en kijk of ze goed vastzitten, en voor de anti rokers (ik niet) kijk of ruik of erin gerookt is, vaak zijn de asbakken wel leeg maar onder de asbakken ligt vaak as en troep.
De bekleding van het stuur moet goed vastzitten, soms is het versleten of ligt het los van het stuurwiel, dit lijkt en rijdt erg slordig.
Controleer de kofferbak onder de mat op roestplekken en/of scheuren.Onder de motorkap:
- Let op olielekkages een vies motorblok blijkt vaak een slecht onderhouden auto te zijn waarbij weinig aandacht is besteed aan alles onder de kap.
- Als de auto in de hoogste stand staat kun je even het LHM pijlen, het parapluutje in het kijkgaatje moet met de bovenkant tussen de twee streepjes staan, te weinig LHM kan betekenen dat het systeem ergens lek is.
- Kijk of alle bedrading netjes ligt, een chaos in de bedrading komt vaak door veelvul;dig storingzoeken.
Proefrit:
-De auto moet na het starten (en gloeien) direct mooi aanslaan, en mooi blijven draaien op 4 cilinders, ga een proefrit maken over zowel een asfaltweg als een klinkerweg, let bij het rijden op deze dingen:
- De bx moet in alle standen kunnen staan de rijstand en de midden- en hoogste stand moet je even proberen.
- De bx moet soepel veren, een erg stugge of slappe vering wijst op defecte bollen.
- Bij het afremmen mag het stuur niet trillen dit wijst op kromme remschijven.
- Op een klinkerweg moet de bx stil zijn in de voorwielophanging, het klokkeren wijst op versleten stokjes van de stabilisator stang of zelfs versleten fuseekogels.
- Alle opties zoals elektrische ramen en centrale deurvergrendeling en verstelbare spiegels kun je onderweg mooi controleren, let ook op de stoelverstelling en een eventueel opendakje moet ook opengaan en mag geen sporen van lekkage vertonen.En natuurlijk rijdt de auto lekker?, een algemene indruk geeft vaak de doorslag!
Oke bedankt
Graag gedaan hoor
Ik bedoelde ‘t niet gemeen ofzo, maar het meest veilig is gewoon om een kenner mee te laten kijken als je een BX op het oog hebt.
Vraag maar aan Mark….
Beste,
Dat begrijp ik natuurlijk maar niet iedereen beschikt over die luxe !
Hier zijn kenners genoeg en misschien zijn er ook nog wel zo aardig om met je mee te willen als het een beetje in de buurt is. Vragen staat je vrij toch? En twee zien altijd meer dan één.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Re: Aankooptips Bx
Ijs schreef:Hallo,
Ik sta zelf voor de aankoop van een BX, maar ben niet genoeg thuis in de BX om te weten waar deze auto’s gevoelig voor zijn. Toen ik zocht naar aankooptips kwamen er niet veel topics voorbij en zeker niet iets dat ik zoek.
Graag zou ik dit als een centraal topic zien waar alle problemen worden verzamelend zodat iemand die een bx wil kopen naar dit topic te gelezen hebben met volle vertrouwen op zoek kan naar een geschikte auto. Misschien handig om dit, of een al bestaand topic ( ? ) sticky te maken.
Enige dingen:
(easternnl heeft deze gepost in http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162407&start=0 , mag ik toch wel even gebruiken toch ? )
Te bekijken zonder draaiende motor.- Achterarmlagers: als deze versleten zijn kun je een “kloenk” geluid
horen bij het instappen, vaak herken je versleten achterarmlagers
ook aan de BMW stand van de achterwielen /—\ , met name goed te
zien in de hoogste stand. Bij Breaks of modellen vanaf 1991 kunnen de
wielen iets uit het lood staan, maar niet veel. Bij twijfel wielen
van de grond en checken op speling.
- Alle deuren: gaan ze ook van binnenuit soepel open en dicht,
sluiten de deuren goed aan bij de rest van de carosserie?
- Staat van de banden en reserveband. Mijn voorkeur gaat uit naar
Michelin banden, omdat ik van meerdere mensen gehoord heb dat dit
de fijnste banden zijn voor een BX.
- Droge uitlaat, als de uitlaat aan de binnenkant vettig aanvoelt,
stookt de motor waarschijnlijk olie.
- Glas van de voorruit en voorlampen controleren op barstjes e.d.
- Gordels moeten soepel en volledig kunnen worden uitgetrokken, maar ook goed
stoppen als er plotseling hard aan getrokken wordt.
- Rubbers van de ruiten.
- Linker voorruitstijl roest.
- voordeurschanieren, kofferbakbodem (met name links bij
uitlaatsteun), roest voor de achterwielen achter het randje van de
achterdeur: duidt op voormalige achterschade en kan leiden tot veel
meer roest.
- Zitten er niet te veel deuken en krassen in de carrosserie?
- Dit kan wijzen op intensief gebruik en vooral ook onvoorzichtig gebruik ven de bx en kan vooral ook ervoor zorgen dat de carrosserie sneller gaat roesten.
- Let op roest bij het voorruit bovenin en op roest bij de wielkasten achter (bij achterdeuren).
- Let op roestplekken of gaten bij het bovenste scharnier van de voordeuren.
- Sluiten de deuren en achterklep goed en zitten er niet vreemde brede of scheve kieren tussen de deuren en de carrosserie?
- Dit geld ook voor de motorkap,
- Een scheve deur of motorkap kan wijzen op een eventuele slecht gerepareerde schade in het verleden.
- Let ook op de koplampen deze horen recht in de auto gemonteerd te zijn en moeten even diep liggen als de knipperlichten.
- Zijn de banden nog in een goede staat?
- Dit kun je zien door het stuur naar uiterst links of rechts te draaien en te voelen of kijken of er voldoende profiel op zit, 3VO zegt ongeveer minimaal 2 mm, let hierbij op de slijtage indicatoren in een band tussen het profiel, deze geven ongeveer de minimale diepte aan van het profiel.
- De achterwielen moeten vrijwel recht onder de bx staan, als dezen er scheef onder staan wijst dat op versleten draagarmlagers achter.
Onder de motorkap- Accumulatorbol mag iets zweten, kan jaren goed gaan.
- Benzineslangen moeten soepel zijn en niet gebarsten.
- Wanneer is de dynamo vervangen, gaat ongeveer 150.000 km mee,
hoewel het kan verschillen.
- Nippels koelsysteem goed bekijken, geen lekkage?
- Staat olievuldop: als ‘mayonaise’: beetje vocht in olie: mogelijk
recent veel korte ritten gereden of een kvs lekkage intern.
- Peil koelvloeistof: niveau moet 25 tot 30 cm onder rand zijn
(volgens Haynes).
- Waterslangen moeten soepel zijn en niet gebarsten.
- roest bij binnenspatbordranden voor
- (turbo)diesel. Maak de dop van expansievaatje (turbo) of radiateur
los en laat een helper de motor starten. Luchtbelletjes of een
korte stijging van het koelvloeistofpeil duidt op een lekke of
gescheurde kop of koppakking.
- Het is een goede test als de dieselmotor volledig koud gestart
wordt, vooral met koude. ALs de motor gelijk vlot aanslaat en per
direct regelmatig loopt zegt dit al veel over de staat van
onderhoud. Als de motor slecht aanslaat maar na enige tijd wel
regelmatig loopt (nagelen mag) dan is of de wax-thermostaat ( EUR
25)slecht of de gloeibougies (65 EUR).
- Let op de eerste uitlaatgassen na het starten. Wit duidt op
waterdamp, blauw op halfverbrande olie.Onder de auto
- HD-leidingen onder moeten niet geroest zijn. Let vooral op leidingen van
voor naar achter onder de B stijl en bij de krullen bij de achterbrug.
- Controleer conditie remblokken en schijven. Ernstig gegroefde schijven
zullen tzt vervangen moeten worden. Remblokken moeten nog min. 4 mm
profiel hebben.Voor de proefrit
- Controleer of alle lichtjes van dashboard goed werken.
- Indien aanwezig, werkt de radio?
- Zijn de spiegels goed verstelbaar?Voor de proefrit met draaiende motor
- Tikt hd-regelaar niet te snel? (sneller dan eens per 10 seconden
duidt op voorraadbol die vervangen moet worden of te grote
retourstromen in een van de hydraulische componenten, bij voorbeeld
de voorpoten of de hoofdremklep.
- Controleer de handrem.
- Controleer de koppeling.
- Hoeken auto bij lopende motor en normale rijstand indrukken en
controleren of ze binnen 5 seconden reageren.
- Veert de auto goed? De auto moet op de hoek makkelijk 15 cm
ingedrukt kunnen worden.
- Verschillende hoogten zonder kraken en springen. Beetje kraken naar
de hoogste stand mag wel, als het alleen het laatste stukje is.
- Diesel: een diesel mag met koude motor best wat grijze rook
uitstoten met gasgeven. Met warme motor (maak een proefit van
minstens een minuut of 20 om ook de pretaties van de turbodiesel
bij warme motor te kunnen beoordelen) mag een ongeblazen diesel
niet of nauwelijks roken (en zeker niet continu). Eeen turbodiesel
mag zwarte rook uitstoten met stevig acceleren of zware continue
belating (categorie zware aanhanger). Een diesel die grijze rook
uitstoot verbruikt olie. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn,
maar houdt rekening met de extra kosten voor bijvullen. Het hoeft
de betrouwbaarheid niet aan te tasten. Flink zwart roken kan duiden
op versleten verstuivers (180 EUR)
- Let op olielekkages een vies motorblok blijkt vaak een slecht onderhouden auto te zijn waarbij weinig aandacht is besteed aan alles onder de kap.
- Als de auto in de hoogste stand staat kun je even het LHM pijlen, het parapluutje in het kijkgaatje moet met de bovenkant tussen de twee streepjes staan, te weinig LHM kan betekenen dat het systeem ergens lek is.
- Kijk of alle bedrading netjes ligt, een chaos in de bedrading komt vaak door veelvul;dig storingzoeken.De onderkant:
Bekijk de plaats waar de bx staat, let er op of er ook olie ligt op de grond onder de motorruimte, dit kan aangeven of de auto ook olie lekt.
Zet eventueel de bx in de hoogste stand en bekijk de auto van onderen, let daarbij op olielekkage, laat de motor lopen en kijk onder de auto of de uitlaat ook ergens lekt of sist.Interieur, binnenkant:
Let op slijtage van de stoelen en andere interieurdelen, ernstige slijtage wijst vaak op intensief gebruik, kijk en voel of de stoelen goed zitten en kijk of ze goed vastzitten, en voor de anti rokers (ik niet) kijk of ruik of erin gerookt is, vaak zijn de asbakken wel leeg maar onder de asbakken ligt vaak as en troep.
De bekleding van het stuur moet goed vastzitten, soms is het versleten of ligt het los van het stuurwiel, dit lijkt en rijdt erg slordig.
Controleer de kofferbak onder de mat op roestplekken en/of scheuren.Tijdens een proefrit.
- Let op wiellagers: maken ze geen geluid (gillend of bonkend) bij 80
km per uur en koppeling los? Versleten wiellagers gaan brommen
evenredig met de snelheid.
- Gaan alle ramen soepel open en dicht?
- Let er bij het remmen op of de auto niet scheeftrekt.
- Ruitenwissers: geen gepiep over droge ruit.
- Schakelen moet soepel gaan, hoewel de BX af fabriek al enigszins
hakerig schakelt.
- Ruiten sproeiers testen.
- Zijn de stoelen niet uitgezeten?
- Verwarming en ventilator testen
- Achterruitverwarming testen.
- De auto moet na het starten (en gloeien) direct mooi aanslaan, en mooi blijven draaien op 4 cilinders, ga een proefrit maken over zowel een asfaltweg als een klinkerweg, let bij het rijden op deze dingen:
- De bx moet in alle standen kunnen staan de rijstand en de midden- en hoogste stand moet je even proberen.
- De bx moet soepel veren, een erg stugge of slappe vering wijst op defecte bollen.
- Bij het afremmen mag het stuur niet trillen dit wijst op kromme remschijven.
- Op een klinkerweg moet de bx stil zijn in de voorwielophanging, het klokkeren wijst op versleten stokjes van de stabilisator stang of zelfs versleten fuseekogels.
- Alle opties zoals elektrische ramen en centrale deurvergrendeling en verstelbare spiegels kun je onderweg mooi controleren, let ook op de stoelverstelling en een eventueel opendakje moet ook opengaan en mag geen sporen van lekkage vertonen.Vragen aan de verkoper/controle onderhoudsboekjes.
(Tussen haakjes staat normale vervang termijn, als bij voorbeeld
distributieriem 10.000 km geleden vervangen is, kan deze riem nog
50.000 km mee.)- Accu (3 tot 4 jaar)
- Bougies (20.000 km).
- Brandstoffilter (GTI motor: 80.000 km, diesel om de 20.000 km)
- Chassis nummer controleren met papieren.
- Distributieriem (Haynes: 60.000 km, Citroen onderhoudsboekje:
80.000 km).
- Kleppen gesteld?
- Luchtfilter (30.000 km).
- Octopus ooit vervangen?, zou pluspunt zijn, maar hoeft niet.
- Olieverbruik niet te hoog. (meldt de verkoper meestal niet zelf).
- Veerbollen (60.000 km/ 2 jaar controle en evt. bijvullen).
- Vloeistoffen recent vervangen: LHM (60.000 km), koelvloeistof (2
jaar), motorolie (10.000 km), versnellingsbakolie (100.000 km).
Hoi, ik wou even terugkomen op hetgenb dat je daar zei, ivm het scheeftrekken bij het remmen, mijn bx doet dit ook, soms wel te verstaan,, alhoewel ik denk dat ik ook mijn banden kunnen zijn die nogal spoorgevoelig zijn of zo (205/40 zr17), maar indien dit niet het geval is, wat zou dat dan zijn en hoe kan ik het verhelpen? alvast bedankt, greetz
garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs
hmmmm, als ik al die punten af was gegaan toen ik mjin bx kocht, dan was ik lachend weg gelopen! Als je al die punten goed wilt hebben dan betaal je volgens mij minimaal 3000,-!!! Maar goed, het kan een richtlijn zijn..beter is het om inderdaad iemand mee nemen die de meest fragiele punten weet te herkennen.
Gelukkig heb ik destijds nergens op gelet behalve roest, 450 gulden voor betaald, 100 gulden voor een stuk uitlaat en bollen bijvullen en afgelopen weekend de eerste ton gereden! (op de teller nu 237.000).
Oftewel, misschien is het wel fijn om te weten wat echt belangijk is, en wat best wat minder mag zijn….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Als je auto aan al deze punten voldoen mag je jezelf gelukkig prijzen, het zijn natuurlijk ook richtlijnen maar meeste is bx eigen, lijkt mij.
@tinustussengas
daarvoor is dit topic, om hier je vragen te stellen omtrent aankoop. Zodat mensen dit als een verzameling zien en niet talloze topics afmoet waar maar de helft in staat