Hoi Forummers,
Ik zou graag advies van jullie willen. Ik zit namelijk al een poosje met iets in mijn hoofd. Op deze pagina>> staat een 16TRS type 1 met airco. Hij is niet apk gekeurd,maar over de prijs valt volgens mij nog wel te praten en de verkoper had er geen problemen mee de auto voor de verkoop te keuren,maar dan zal er minder te onderhandelen zijn qua prijs. Ik vind deze type 1 BX dus helemaal geweldig,maar ik kan me geen 2 auto’s veroorloven. Dat houdt dus in dat ik mijn 19GTi automaat moet verkopen. Maarja..mijn GTi rijdt fantastisch en er zijn net de nodige reparatie’s aan het HP systeem gedaan…..
Wat raden jullie me aan? Mijn hartje volgen en voor die type 1 gaan? of verstandig zijn en de GTi trouw blijven?
Kom maar op met de argumenten waarom wel of waarom juist niet. Mijn Gti automaat heeft apk tot september heeft iets meer dan 2 ton gereden en verbuikt gemiddeld 1: 10
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Argument tegen de 16TRS: als je die koopt wordt Wouter B boos… die was er ook al op aan het azen
De verstandige keus (hm is dat van toepassing bij welke bx dan ook?) is natuurlijk fijn in je GTi rond blijven rijden.
Maar goed, verstandig = saai
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
tja moeilijk.
mijn ervaring is wel altijd ruil geen goede auto in (je weet wat je hebt) tegen een auto die vele malen ouder is (en het maar weer afwachten is)
het is toch een auto van bijna 20 jaar oud en om daar elke dag afstanden mee te rijden. Ik ben echt een citroën liefhebber maar wel een kritische, ik vind een type I meer een zondagsauto aan het worden die je moet koesteren en niet te veel mee moet rijden.
de gti is wat meer een auto om in hedendaagsverkeer mee te rijden. En vind je zo’n type I niet fragiel?
Maarja kortom: ik zou je huidige GTI blijven rijden, je weet nu simpelweg wat je aan je auto hebt, hij rijdt goed. ik zou zeggen het kan alleen maar achteruit als je naar een trs gaat
de meningen zijn waarschijnlijk verdeeld das maar goed ook natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
als je droom is een type 1 dan zal ik het doen…
en deze type 1 is heeeeel mooi
als het kon zou ik het doen je gti is ook nog wel goed te verkopen…
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Nu wat zinnige antwoorden:
- De GTi zal ongeveer net zoveel verbuiken als de TRS. Airco en automaat, allebei verbruikers.
- Van de GTi weet je dat er niet heel veel kapot kan. Je hebt er geld in gestoken, dingen vervangen, en alle onderdelen zijn niet zo oud.
- Van de TRS zijn allerlei dingen ongeacht de km-stand gewoon verouders. Rubber slangen, misschien de airco. Je loopt dus kans dat je echt veel moet gaan vervangen.
- De TRS is eigenlijk bijna net zo bijzonder als een GTi met automaat. Misschien bijzonderder, een type1 zie je al nooit meer, die airco maakt ‘m nog unieker.
Ik denk dat het verstandig is om, als je de TRS neemt, een flink bedrag opzij te zetten en maandelijks te sparen om er eventueel in te kunnen steken. Zeker als je ‘m echt tot klassiekerstatus wil laten komen, zal dat nodig zijn.
De GTi heeft nu nog geen speciale zorgen nodig. Roesten doet ie niet, onderdelen zijn eenvoudig te krijgen en alles is nog relatief nieuw.
Dilemma….
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
eigenlijk is de GTI—> autorijden
trs—> koesteren dus waarschijnlijk wel duurder…
tja je moet jezelf afvragen wat je er nu echt op vooruit gaat.
als je het mij vraagt… een oudere bx die verzekeringstechnisch 0 waard is, je maar af moet vragen wat er allemaal aan moet gebeuren en hoe de auto zich gedraagt.
Een zeldzame auto is vaak meer geld waard, of de verzekering het daarmee eens is weet ik niet maar ik denk op den duur dat bx weer wat duurder gaat worden. Stel je voor..Belastingvrij rijden op LPG …zou goedkoper zijn dan een soef soefie..maargoed..geld is hier dan wellicht wat belangrijker hehe
Bedankt jongens,voor jullie snelle antwoorden.
Ja he?best wel een dilemma. Het mooie van dit forum is dat er zo lekker snel antwoorden komen. Natuurlijk heb ik zelf ook de voor’s en tegen’s afgewogen,maar het is altijd prettig om ruggespraak te hebben in dergelijke gevallen. De nadelen van een type 1 (dat ze harder roesten aan plaatwerk en subframe,fragieler aanvoelen) plus het feit dat je bij zo’n oude wagen voor allerelei onaangename verrassingen kan komen te staan. Harm heeft wel gelijk,als ik deze ga kopen verdiend ie wel het geld en de aandacht om er een klassieker van te maken,dus zal ik er (op lange dawel korte termijn) flink aaan moeten spenderen….. Met mijn GTi weet ik wat ik heb en dat bevalt uitstekend en tja… een GTi automaat schijnt ook een zeldzaamheid te zijn (daarvan was ik me niet eens bewust toen ik deze kocht). Door schade en schande ben ik wel wijzer geworden niet als een kip zonder kop mijn hart te volgen en gelijk al tot aanschaf over te gaan… I’m still thinking…
Ach.. het leven is de tijd die het duurt om vrede te vinden tussen hart en verstand…
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Mijn mening is dat je lekker bij je eigen auto moet blijven, ik denk dat je er spijt van krijgt wanneer je die auto neemt en het toch blijkt dat er van alles aan mankeert… Maar Type 1 is wel echt !
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Ik zou met de GTI blijven rijden, en wel omdat een Type 3 betrouwbaarder is (nieuwer, zeker omdat je ook weet wat je er allemaal aan gedaan hebt)
Tja, een BX type 1 is leuk voor erbij maar kost je wel geld. En tenslotte, als je een mooie BX hebt dan hoef je geen andere om een bijzondere auto te hebben.
* Ik ben nog geen bx tegen gekomen waarmee ik mijn GTI zo zou omruilen, hij is gewoon nog erg netjes en goed. Vaak lijkt het gras aan de overkant groener dan bij jezelf, maar als je straks een TRS hebt dan denk je terug aan de heerlijk rijdende GTI met zoveel souplesse!!! *
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
easternnl schreef:Ik zou met de GTI blijven rijden, en wel omdat een Type 3 betrouwbaarder is (nieuwer, zeker omdat je ook weet wat je er allemaal aan gedaan hebt)
Tja, een BX type 1 is leuk voor erbij maar kost je wel geld. En tenslotte, als je een mooie BX hebt dan hoef je geen andere om een bijzondere auto te hebben.
* Ik ben nog geen bx tegen gekomen waarmee ik mijn GTI zo zou omruilen, hij is gewoon nog erg netjes en goed. Vaak lijkt het gras aan de overkant groener dan bij jezelf, maar als je straks een TRS hebt dan denk je terug aan de heerlijk rijdende GTI met zoveel souplesse!!! *
mooi gesproken vooral die souplesse daar ben ik het wel mee eens!!
Ja,die souplesse in combinatie met de vering is subliem in een GTi. De verhouding comfort en vermogen is geniaal. Die TRS zal wat dat betreft een stapje terug zijn,dat ben ik met jullie eens. Maar dat heeft ook weer zijn charme toch? Net zoals bijvoorbeeld rijden in een A type (2CV,Ami,(Aca)Diane enz. Een type 1 BX als hobby auto zou leuk zijn ja… mmm misschien wordt het tijd dat ik eens wat goedkoper ga wonen en leven… Maar dan knal ik er wel gelijk een type 1 CX tegenaan….of toch een DS??
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Sep schreef:tja moeilijk.
mijn ervaring is wel altijd ruil geen goede auto in (je weet wat je hebt) tegen een auto die vele malen ouder is (en het maar weer afwachten is)
het is toch een auto van bijna 20 jaar oud en om daar elke dag afstanden mee te rijden. Ik ben echt een citroën liefhebber maar wel een kritische, ik vind een type I meer een zondagsauto aan het worden die je moet koesteren en niet te veel mee moet rijden.
de gti is wat meer een auto om in hedendaagsverkeer mee te rijden. En vind je zo’n type I niet fragiel?
Maarja kortom: ik zou je huidige GTI blijven rijden, je weet nu simpelweg wat je aan je auto hebt, hij rijdt goed. ik zou zeggen het kan alleen maar achteruit als je naar een trs gaat
de meningen zijn waarschijnlijk verdeeld das maar goed ook natuurlijk
Ik gebruik mijn 19 jaar oude Digit voor dagelijks gebruik. Vind het ongelofelijke onzin om daar bang voor te zijn. Een 16 TRS is echt snel zat, ding heeft 90 PK of meer.
En hoezo fragiel?! Heb minder pech met mijn Digit dan mijn vorige, een BX 14 TE uit 1990!
Het kan echt niet alleen maar achteruit als TS naar een TRS gaat. Wat dacht je van het ontbreken van die injectie rommel. Enig idee hoeveel onderdelen er dan minder in een auto zitten? Heb vaker gezeik met injectie dan carbs gehad. En qua vering ga je er alleen maar op vooruit vergeleken met een Type 2 of 3.
En auto’s worden hard slechter van stilstaan. Zo’n type 1 moet je gewoon mee rijden, af en toe wat aan lassen en niet mee botsen. Dan kunnen ze net als alle andere biksen makkelijk meer dan 5 ton halen.
Ik lach een beetje om die opmerkingen hier dat je die TRS zo moet koesteren. Man, daar zijn er nog massa’s van! Dan zou ik dus mijn eigen auto in een kluis op sterk water moeten leggen.
Ik zeg je, na een jaar rijden in mijn Digit heb ik geen abnormale uitgaven gehad, heb ik nu een gescheurde ashoes, een versleten wiellagertje en wat waterlekkages door wat oude roestplekjes die binnenkort gelast worden. Die XU blokken zijn super betrouwbaar. De bakken ook.
Enige nodige aanpassing: laat de hoofdverlichting via relais lopen anders sloop je je lichtschakelaar op den duur. Oh en monteer een handchoke. Die automatische dingen zijn vergif.
En koppel de airco los als ie het niet doet (de korte multriem monteren). Onzinnige optie, in mijn TRS automaat werkt ie ook niet en heb ‘m ook losgekoppeld. Scheelt een klein beetje brandstof.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Waarom zou je niet elke dag met een type 1 kunnen rijden? Hoeveel mensen rijden er niet elke dag met een DS!?! Stierenstront zeg ik dan.
Groets Sam
SAMBXSPORT schreef:Waarom zou je niet elke dag met een type 1 kunnen rijden? Hoeveel mensen rijden er niet elke dag met een DS!?! Stierenstront zeg ik dan.
Groets Sam
Nou, dat is wel érg gemakkelijk geredeneerd. Vergeet niet dat die mensen die elke dag in een DS rijden daar *aardig* wat centjes voor over hebben en ook een 2e auto achter de hand moeten hebben.
Type 1 BXen *zijn* wat onbetrouwbaarder dan de type 2/3; de “revamp” was hoog nodig om af te rekenen met de toch wel opvallende kwaliteitsproblemen. Beetje raar om dat dan - bijna 20 jaar nadat Citroën daar zelf achter kwam - te gaan ontkennen.
Neemt niet weg dat een type 1 BX wél een erg leuke auto is natuurlijk. Het is maar waar je voor gaat.
Ich bin ein Breaker
Uiteraard is er financieel gezien wel een verschil tussen het rijden van een ds en een bx type 1. Ik bedoel maar, type 1 rijden is niet onmogelijk of een echte ramp. Een type 1 is inderdaad een ietsie roestgevoeliger aan de deuren en heeft hier en daar nog wat andere zwakke puntjes, maar de echte liefhebber stoort zich daar niet aan.
Groets Sam