Aanjager werkt niet (TZD met Airco)
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 09 december 2008 04:14 PM

Mijn aanjager is ermee opgehouden. Op zich staat er al best veel op het forum, maar ik lees niets over de bx’en met airco. Er zitten bij mij dus 2 van die huizen in de paravanbak…. Wel is de airco buiten werking en zal er ook geen koelmiddel meer inzitten dus aftappen hoeft in elk geval niet.

Ik wil eigenlijk met het dashboard beginnen. Als ik het goed begrijp heeft de 3 standen schakelaar een eigen massa en is dit niet zoals b.v. bij de XM een potmeter die een variable weerstand geeft.

Mocht ik hier niets ontdekken heeft iemand tips en/of specifieke aandachtspunten voor de eletrische aansluitingen potentiele probleempunten van de regeleenheid / motor in een bx met airco?

alvast bedankt voor jullie reactie

Profiel  
 
Gepost: 09 december 2008 08:36 PM
  [ # 1 ]

Als ik me niet vergis werkt de standaard aanjager als in een Non airco BX.
De modules en de paneeltjes achter de bedieningsknop durven wel eens sneuvelen.

Dat de airco niet werkt heeft er niets mee te maken, de standaard verwarming moet gewoon zijn werk doen.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 09 december 2008 10:39 PM
  [ # 2 ]

Mijn aanjager (airco-variant) heeft echter wel verschillende standen, waaronder een automatisch-achtige? In sommige standen wil de ventilator niet zoveel doen, of doet-ie het haperig…
Heb wel eens gelezen dat het reinigen/smeren van het printplaatje erachter wel eens wil zorgen voor een betere werking?

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 10 december 2008 12:01 AM
  [ # 3 ]

Ik had het bij mijn airco-bx ook eens allemaal open liggen. Maar volgens mij is er geen relatie tussen de airco en de bediening van de ventilator, die identiek leek aan bx-en zonder airco. Er zitten bij airco wel 2 ventilatoren in de parafan, maar ze werken dan synchroon.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 10 december 2008 12:59 AM
  [ # 4 ]
B_iks schreef:

Ik had het bij mijn airco-bx ook eens allemaal open liggen. Maar volgens mij is er geen relatie tussen de airco en de bediening van de ventilator, die identiek leek aan bx-en zonder airco. Er zitten bij airco wel 2 ventilatoren in de parafan, maar ze werken dan synchroon.

U had after-market, toch?

Als er geen verschil zou zijn, dan hebben alle BX-en dus een punt waar je ‘m doorheen moet draaien? Zo rond 5 over half zeg maar?

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 10 december 2008 01:10 AM
  [ # 5 ]

De aanjager werkt wel net iets anders… zo zit er een turbo-stand op die alleen wordt ingeschakeld als de temperatuurregeling op koudst staat. Ook blijven (bij mij dan) de ventilators altijd een beetje draaien, ook al draai je de snelheidsregeling helemaal dicht.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 10 december 2008 02:13 AM
  [ # 6 ]

Grappig, ik heb net vanavond bij mijn tzd turbo met fabriek-airco (nog niet hervuld) het kachelknoppenpaneel gedemonteerd en schoongemaakt. Ook maar gelijk de lampjes vervangen.

Ik heb gewoon met een papieren tissue de koolbaan en geleidingsbaan gepoetst op de printplaat, dat ging prima en de regeling werkt nu weer als nieuw.

Het viel me inderdaad op dat de fans alleen in de uiterste stand linksom helemaal niet draaien maar al heel snel aanslaan, dat is bij een bx zonder airco wel anders; die begint pas op plm 1/5 slag te draaien.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 december 2008 09:22 AM
  [ # 7 ]
karel schreef:

Grappig, ik heb net vanavond bij mijn tzd turbo met fabriek-airco (nog niet hervuld) het kachelknoppenpaneel gedemonteerd en schoongemaakt. Ook maar gelijk de lampjes vervangen.

Ik heb gewoon met een papieren tissue de koolbaan en geleidingsbaan gepoetst op de printplaat, dat ging prima en de regeling werkt nu weer als nieuw.

Het viel me inderdaad op dat de fans alleen in de uiterste stand linksom helemaal niet draaien maar al heel snel aanslaan, dat is bij een bx zonder airco wel anders; die begint pas op plm 1/5 slag te draaien.

Ja, ik kwam er ook achter dat de schakelweerstand gewoon een op de print gedrukte potmeter is. En dat je ‘m makkelijk even uit elkaar kunt halen. Het defecte exemplaar dat ik weggemikt had heb ik nog gauw ff uit de bak gevist. Bij de TRW versies moet je even opletten dat je het sleepcontactje niet verspeelt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 10 december 2008 02:37 PM
  [ # 8 ]
Penny Lane schreef:

Bij de TRW versies


Confused  Rolling Eyes  Confused

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 11 december 2008 01:26 AM
  [ # 9 ]

gewoon met een papieren tissue de koolbaan en geleidingsbaan gepoetst /

Dat lijkt wel erg makkelijk. Heb je de witte draaischijf die over de printplaat draait verwijderd of had je het papier ertussen geduwd? Ik heb in elk geval geen resultaat na de schoonmaak.

Ja, ik kwam er ook achter dat de schakelweerstand gewoon een op de print gedrukte potmeter is. En dat je ‘m makkelijk even uit elkaar kunt halen. Het defecte exemplaar dat ik weggemikt had heb ik nog gauw ff uit de bak gevist. Bij de TRW versies moet je even opletten dat je het sleepcontactje niet verspeelt

Hoe ziet die schakelweerstand eruit. Moet je om hier bij te komen de printplaat losnemen van de witte behuizing waar deze op zit gemonteerd? Wat is een TRW versie?


Gezien de regen en gebrek aan licht moet de paravanzijde nog maar even wachten.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 11 december 2008 02:15 AM
  [ # 10 ]
cussylechatel schreef:

gewoon met een papieren tissue de koolbaan en geleidingsbaan gepoetst /

Dat lijkt wel erg makkelijk. Heb je de witte draaischijf die over de printplaat draait verwijderd of had je het papier ertussen geduwd? Ik heb in elk geval geen resultaat na de schoonmaak.

Ik had de draaischijf verwijderd (van achter eruit duwen en voorzichtig idd dat het sleepcontact niet kwijt raakt) en toen de baan vrijuit gepoetst.

Iets wat ik ook altijd deed (en gisteren niet) was het sleepcontact zó verbuigen dat het op een iets ander punt op de koolbaan en geleidebaan aangrijpt. Dat brak me vanmorgen op, hij deed weer even lullig. Sja, het was alweer zo’n tijd geleden dat ik last van zo’n ding had…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 december 2008 08:56 AM
  [ # 11 ]
cussylechatel schreef:

Wat is een TRW versie?

Gewoon een merk. TRW is een toeleverancier van de autoindustrie die blijkbaar ook een tijdlang schakelpaneeltjes heeft gemaakt voor BX-kachels. Er zijn nog andere merken schakelpaneeltjes, allemaal ietsje verschillend.
Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 22 december 2008 06:44 PM
  [ # 12 ]

Zo eindelijk weer iest gedaan. Ik had het plan om eerst maar vast de printplaat achter het dash en het printplaatje in aanjagermotorhuis klaar te maken door deze van de sloop te halen waar afgelopen vrijdag toch langs kwam.
Nou vallen mij toch wel een aantal details op die bij een af-fabriek airco verschillen van de versie zonder airco.
Het witte stuk plastic achter de draaiknoppen waar de printplaat op zit heeft bij de gewone versie 3 staaldraden, de aircoversie maar twee. De regelaar om te sturen waar de lucht uitkomt is bij de airco versie electrisch.
Ook zijn beide printplaatjes verschillend:
De printplaat achter het paneel op het dash heeft een weestandje aan de achterzijde bij de airco versie. Dit ontbreekt bij de gewone versie.
Het printplaatje in het aanjagerhuis is van verschillende fabrikanten (Tarrot voor de airco variant en SIEM) en ook hier zijn de printerbanen anders en de verbindingen van het “pilletje” lopen ook anders.

Het valt bij de aircoversie trouwens niet mee om de aanjagerhuizen te verwijderen. Dit komt door de huizen van de electrische afsluitkleppen.

Wat gaat er nu stuk aan de printplaat in het aanjagerhuis? Aangezien mijn aanjager niets meer doet neem ik niet aan dat het de transistor is. Deze heb ik een keer in mijn XM vervangen, maar toen blies de aanjager voluit. Ik ben nog wel een nwe transistor liggen voor een XM, maar dit zal wel een ander type zijn.

Weet iemand op welke pin van de printplaat van het bedieningspaneel de massa staat geschakeld en waar deze vandaan komt?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook