kortom, een vacuum probleem ? Word dat dus bevestigt door de experts?
Eerst maar een paar nieuwe bougies (eentje zat er overigens los in ).
Donderdagavond maar even verder prutsen.
ps.: Mooie kleur hè? De auto is wel te koop hoor
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
ACAV is echt mooi en fijn! Het geeft de relatief mooi vlakke koppelkromme.
Er zijn twee ACAV kleppen: de “korte” en de “lange”: zitten bovenop de motor.
Foutcode 26 is voor de “korte klep”
In plaatje hieronder 1238C is kort, 1238L is lang:
Van Citrophile kreeg ik ooit een erg mooi document met uitleg over de ACAV, heb er even jpg’s van gemaakt en plaats hier 3pag’s daarvan, denk dat Citrophile daar geen bezwaar tegen heeft:
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Ik geloof dat de heren monteurs daar vanmiddag ook mee bezig waren! Sweef, bedankt voor je uitgebreide info! Wordt zeer op prijs gesteld. Zo wordt voor mij, als leek, ook wat meer duidelijk.
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik heb er geen bezwaar tegen, kunnen andere forummers ook “zwart op wit” alvast meegenieten van het ACAV systeem .
Uiteraard is de echte beleving heel anders, je waant je in een Maseratie oid . Het motorgeluid, de opbouw van het koppel, het in werking treden van de ACAV kleppen etc etc. Het is geen turbo effect die er meteen in komt, maar de motor blijft sterk doortrekken totdat de toerenbegrenzer ingrijpt .
Normaliter (zonder variabele inlaatlengte, variabele kleptiming etc) voel je een dood punt boven een bepaald toerental en geen trekkracht meer.
Vooral rond snelheden boven de 200km/h voelt de motor heel erg sterk aan en schiet in ruk door naar de topsnelheid zonder even te twijvelen.
Op GPS heb ik tot nu toe 235km/h gehaald, maar er moet meer in zitten want de verkeerssituatie liet het niet toe. Dat ga ik weer eens meten in Duitsland met het voorjaar.
Ook wil ik mijn vermogen en koppel op een testbank laten meten, ben benieuwd wat mijn motorprestaties zijn zonder dwarsdemper en katvervangers .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Oh Citrophile, het klinkt als een gedicht zoals je schrijft over de trekkracht van je auto!
Heerlijk he, zo’n mooie motor!
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
sweef schreef:Oh Citrophile, het klinkt als een gedicht zoals je schrijft over de trekkracht van je auto!
Heerlijk he, zo’n mooie motor!
Dank je . PSA had er veel werk van gemaakt met deze motor, los van de smeerproblemen van de nokkenassen in het begin, heeft deze motor PSA erg veel ontwikkelingsgeld gekost. Ondanks dat er gebruik werd gemaakt van de bestaande ZPJ blok.
Tov de V6 12v ZPJ, komt de 24v ZPJ4 vele malen sportiever over en meer koppel over het hele toerengebied.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Citrophile schreef:Tov de V6 12v ZPJ, komt de 24v ZPJ4 vele malen sportiever over en meer koppel over het hele toerengebied.
he, wat vervelend eerst al de lof en dan nu dit….....raak ik een beetje teleur gestelt van
Vond nou net dat m’n dame bij kickdown zo’n heerlijke roffel uit haar buik perst
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@XMine,
Ook mijn motor pakte in het begin onderin wat schokkerig op en vermoedde dat er ergens valse lucht werd aangezogen.
Ik heb laatst diverse rubberen slangetjes vervangen, toen ik de ACAV elektrokleppen verving. Toen ik dit bestelde kreeg ik een zak met zowat een rol rubber slang .
Kwam op het idee om ook andere rubberen slangetjes te vervangen, zoals die van o.a. de benzinedrukregelaar, de mapsensor. Vooral van de mapsensor zaten er flinke droogtescheurtjes in die aan de achterkant zaten en waren in eerste instantie dus niet te zien.
Hierna was het schokkerig oppakken bij mijn motor helemaal weg.
Toen ik mijn XM net had, kreeg ik vaak een motormanagementstoring van de achterste lambdasensor, deze had ik vervangen door een universele.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Mark Nijenhuis schreef:Citrophile schreef:Tov de V6 12v ZPJ, komt de 24v ZPJ4 vele malen sportiever over en meer koppel over het hele toerengebied.
he, wat vervelend eerst al de lof en dan nu dit….....raak ik een beetje teleur gestelt van
Vond nou net dat m’n dame bij kickdown zo’n heerlijke roffel uit haar buik perst
Jouw motor geeft ook een prachtig ZPJ geluid en rijd lekker . Heb hiervoor ook een V6 12v gehad .
Ik wilde alleen maar aangeven dat het verschil tussen de ZPJ en ZPJ4 veel groter is dan sommige vermoeden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Citrophile schreef:Mark Nijenhuis schreef:Citrophile schreef:Tov de V6 12v ZPJ, komt de 24v ZPJ4 vele malen sportiever over en meer koppel over het hele toerengebied.
he, wat vervelend eerst al de lof en dan nu dit….....raak ik een beetje teleur gestelt van
Vond nou net dat m’n dame bij kickdown zo’n heerlijke roffel uit haar buik perst
Jouw motor geeft ook een prachtig ZPJ geluid en rijd lekker . Heb hiervoor ook een V6 12v gehad .
Ik wilde alleen maar aangeven dat het verschil tussen de ZPJ en ZPJ4 veel groter is dan sommige vermoeden.
was maar gekheid hoor
Dat gek#t met die auto’s ook altijd…
Moet zeggen dat ik ‘m nu al vind trekken als een beest! Heb een t1 V6 12V automaat gehad en een t2 V6 12V handbak, maar die zijn qua power al niet te vergelijken met deze. Dat verschil moet dus nóg groter zijn… (Sorry Nijenhuis )
Wordt vervolgd.
Citroënloos
gompy58 schreef:XMine schreef:Nee, geen Rob. Wel over gehoord van m’n zwager. Had geloof ik een bordeauxrode V6?
heeft… en heeft tevens nu het dak ervan zwart laten maken met pakfolie
Een XM Charleston
Citroënloos