Dat is inwendige koppakking lekkage van cilinder naar koelsysteem. Zet je een trechter op je koelsysteem en vul je met kvs en laat je de motor warm lopen. Als het dan gaat borrelen dan is die lek. Geef je gas en gaat het nog meer borrelen weet je het zeker.
Maar ik zal niet uitgaan van een lekke koppakking door alleen die sludge. Dat is normaal bij kouder weer en korte stukken rijden.
Op je kvs vat staan als het goed is streepjes wel onduidelijk maar ze staan er. Het bovenste streepje is max. Als hij te vol zit gooit hij het er wel weer uit, maar er komt wel een extra druk op je systeem en kan hij het er uit persen bij de zwakste plek. Dat hoort je dop te zijn, maar het kan als het niet goed is ook ergens anders zijn.
Totaal aantal Berichten: 9070
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik ga dan maar eens op zoek naar die maatstreepjes. Werkelijk nog nooit zien zitten.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1542
- AX GT injection ph1
Timo1990 schreef:Ik ga dan maar eens op zoek naar die maatstreepjes. Werkelijk nog nooit zien zitten.
als je goed kijkt zie je ze zitten, vaak zijn ze weg door zwarte aanslag ofzo. Maar die streepjes zijn opstaande stukjes plastic zeg maar. bovenste staat bij mij zelfs “MAX” bij.
Dus misschien moet je ff beetje schoonvegen ofzo.
- AX GT injection ph1
die streepjes op de vulhals heb jij als het goed is ook.
als ik dit allemaal zo lees ga ik ook maar eens in mijn olie vul dop kijken, dat zal er wel hetzelfde uitzien.
Ik heb dat van mij net in wasbenzine gezet. Nu het toch helemaal los is. Wasbenzine werd wel gelijk goed smerig.
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Autofan schreef:Ik heb dat van mij net in wasbenzine gezet. Nu het toch helemaal los is. Wasbenzine werd wel gelijk goed smerig.
wasbenzine!!! geweldig spul! ik maak daar alles mee schoon!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Status Quo schreef:Timo1990 schreef:Ik ga dan maar eens op zoek naar die maatstreepjes. Werkelijk nog nooit zien zitten.
als je goed kijkt zie je ze zitten, vaak zijn ze weg door zwarte aanslag ofzo. Maar die streepjes zijn opstaande stukjes plastic zeg maar. bovenste staat bij mij zelfs “MAX” bij.
Dus misschien moet je ff beetje schoonvegen ofzo.
Dit heeft een BX toch niet?
Mijn digit heeft een peilstokje in de radiateur zitten (10cm onder de rand is ‘vol’)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
McDean schreef:Autofan schreef:Ik heb dat van mij net in wasbenzine gezet. Nu het toch helemaal los is. Wasbenzine werd wel gelijk goed smerig.
wasbenzine!!! geweldig spul! ik maak daar alles mee schoon!
Ja en bijtend is het totaal niet. Je moet alleen oppassen met verf op je bumpers, want daar wint hij het wel van vrees ik. Ben toen ook maar niet verder gegaan toen ik het vermoeden had dat het niet goed ging. Het teer onder aan mijn portieren van het asfalt enzo doe ik er wel altijd mee. Terpetine is weer te agressief.
- AX GT injection ph1
GoofBlikscha schreef:Status Quo schreef:Timo1990 schreef:Ik ga dan maar eens op zoek naar die maatstreepjes. Werkelijk nog nooit zien zitten.
Dus misschien moet je ff beetje schoonvegen ofzo.Dit heeft een BX toch niet?
Mijn digit heeft een peilstokje in de radiateur zitten (10cm onder de rand is ‘vol’)
mijn bx gti had het wel:P nog nooit een bx met pijlstok in de radiator gezien;)
Heb het ook wel zo als mijn zx die gelijk is aan een bx gti onder de kap op anderen zien zitten.
Streepjes in je vulhals werkt niet altijd omdat binnenkant smerig kan zijn. ach en anders gewoon volgieten wat er teveel in zit komt er wel weer uit en idd meestal is kvs vanaf rand van dop een paar cm onder de rand.
Status Quo schreef:
Heb het ook wel zo als mijn zx die gelijk is aan een bx gti onder de kap op anderen zien zitten.
Streepjes in je vulhals werkt niet altijd omdat binnenkant smerig kan zijn. ach en anders gewoon volgieten wat er teveel in zit komt er wel weer uit en idd meestal is kvs vanaf rand van dop een paar cm onder de rand.
Goh ik dacht dat een BX altijd een ondoorzichtbare van zwart plastic gemaakte radiator had.. Want ik wil eigelijk ook wel eentje waar je aan de buitekant het niveau kan zien.
Oja, dat peilstokje is iets van de BX type-1. Als ik me niet vergis past zo’n peilstokje ook in een type3
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 9070
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
GoofBlikscha schreef:Goh ik dacht dat een BX altijd een ondoorzichtbare van zwart plastic gemaakte radiator had..
Dit heeft mijn BX dus ook. Gewoon zwart dicht plastic, geen streepjes. Ik heb de dop nog even open gedraaid, maar ook niks gevonden hoe ik het peil kan meten. Wat onhandig zeg, hoe verzinnen die fransen het.
Nou ben ik alleen vergeten een blik te werpen helemaal in het vat, om te kijken hoeveel CM het onder de rand zit. Morgen doe ik dat nog even!
Verder werkt mijn kofferbak verlichting niet meer, wat erg prettig is in deze donkere dagen. (NOT.) Wat voor lampjes gaan hier in?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 27937
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ken dat ook niet dat doorzichtige
Hoe je moet peilen bij een andere is mij ook niet duidelijk
Buisje 5Watt. Schijn met een zaklamp of een andere lamp in je voorraadvat en kijk tot hoe hoog het water ongeveer staat. Zet dan je vinger aan de zijkant op het voorraadvat ter hoogte van het waterpeil en kijk dan of je daar een streepje ziet staan of ander merkteken. Dan staat het goed. Anders zou ik denk 5CM onder de rand vullen ofzo.
Totaal aantal Berichten: 6169
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
GoofBlikscha schreef:Status Quo schreef:
Streepjes in je vulhals werkt niet altijd omdat binnenkant smerig kan zijn. ach en anders gewoon volgieten wat er teveel in zit komt er wel weer uit en idd meestal is kvs vanaf rand van dop een paar cm onder de rand.Goh ik dacht dat een BX altijd een ondoorzichtbare van zwart plastic gemaakte radiator had.. Want ik wil eigelijk ook wel eentje waar je aan de buitekant het niveau kan zien.
Oja, dat peilstokje is iets van de BX type-1. Als ik me niet vergis past zo’n peilstokje ook in een type3
Type 1 en type 2; ik heb een Leader uit 1987 gehad, die had ook zo’n peilstok. M’n GT heeft er inderdaad ook één
En als je het van buiten wil kunnen zien neem je toch gewoon een radiateur met aansluiting voor een extern expansievat? Lijkt me mooi, nog meer slangen en vaten onder je BX-kap <—- Grapje dus, heren….