1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Spoelen Hydraulisch systeem
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 26 mei 2005 02:15 AM

Voor het spoelen en reinigen van het hydraulisch bestaat speciale vloeistof. Zijn er bij iemands weten alternatieven voor en wat is er op tegen om te reinigen met wasbenzine, lekker doorblazen met een beetje perslucht met geopende ontluchtingsnippels op de klauwen…Schiet u maar

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 26 mei 2005 11:35 AM
  [ # 1 ]

Re: Spoelen Hydraulisch systeem

Mitch schreef:

Voor het spoelen en reinigen van het hydraulisch bestaat speciale vloeistof. Zijn er bij iemands weten alternatieven voor en wat is er op tegen om te reinigen met wasbenzine, lekker doorblazen met een beetje perslucht met geopende ontluchtingsnippels op de klauwen…Schiet u maar

Veel, zo niet alles.

Je hebt het hier over complexe hoge-precisie fijnmechanische componenten die continue enige smering nodig hebben.

Houd het gewoon lekker bij LHM, desnoods Hydraurincage (verwacht er geen wonderen van).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 26 mei 2005 11:38 PM
  [ # 2 ]

Tuurlijk, maar als het geheel erg vuil is, zoals stroef lopende hoogteregelaars en veel drab in de zeven, dan kun je verwachten dat zeker achter in het circuit nog wel wat zooi kan zwerven. ooit op een Engels forum van iemand gelezen die er White Spirit= terpetine in had gemikt om te reinigen en erg enthousiast was….
Trouwens garage Renard in Beneden Leeuwen geloof ik. heeft een tijdje gehandeld in een soort blauwe LHM, weet iemand hier wat meer van?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 mei 2005 01:58 AM
  [ # 3 ]
Mitch schreef:

Tuurlijk, maar als het geheel erg vuil is, zoals stroef lopende hoogteregelaars en veel drab in de zeven, dan kun je verwachten dat zeker achter in het circuit nog wel wat zooi kan zwerven. ooit op een Engels forum van iemand gelezen die er White Spirit= terpetine in had gemikt om te reinigen en erg enthousiast was….
Trouwens garage Renard in Beneden Leeuwen geloof ik. heeft een tijdje gehandeld in een soort blauwe LHM, weet iemand hier wat meer van?

Gebruik die terpentine fijn om je ketel & filters te reinigen zou ik zeggen. Je systeem ermee doorspoelen lijkt me nogal een hachelijke zaak; je zou dan de HD pomp terpentine laten verpompen. Wat er dan gebeurt durf ik je niet te zeggen maar gezien het verschil in dikte lijkt het me niet gezond.

Die blauwe olie staat “positief” bekend; het is een hydrauliekvloeistof uit de luchtvaart dus ook elders verkrijgbaar (in bulk weliswaar….)

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
BX-GTI-16V
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-2005

Gepost: 27 mei 2005 01:18 PM
  [ # 4 ]

Persoonlijk gebruik ik enkel hydrorynçage (Total spoelmiddel)
Roode systeemen zoals bij DSen voor 1967 kan je spoelen met alcohol maar voor het LHM systeem is geen goed alternatief.
Ik heb zelf geexperimenteerd door oude LHM rubbers in verschillende reinigers te leggen met bijna altijd hetzelfde resultaat opgezwollen rubbers.
Dit is zowat het ergste dat je kan hebben in een werkend systeem.
De blauwe hydraulische olie is siliconenolie .
Deze is goed te gebruiken in systemen met synthetische vloeistof maar alleen na spoelen met alcohol of vervangen van alle onderdelen.
Mijn HY en 2CV van 1957 rijden hiermee.
Deze olie is in teorie levenslang omdat ze geen water absorbeerd, zolang je ze niet mengt met gewone synthetische olie.
Ze is in de handel verkrijgbaar per liter maar reken op een goede €50 p/l

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 27 mei 2005 10:41 PM
  [ # 5 ]
BX-GTI-16V schreef:

Mijn HY en 2CV van 1957 rijden hiermee.

Hydrolisch ConfusedConfusedConfusedConfused:

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 mei 2005 11:28 PM
  [ # 6 ]
voge schreef:
BX-GTI-16V schreef:

Mijn HY en 2CV van 1957 rijden hiermee.

Hydrolisch ConfusedConfusedConfusedConfused:

JA….ik zat ook al verbaasd te kijken. Laughing

Zou wel uniek zijn hoor….een Eend met HP-vering. Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 mei 2005 03:19 AM
  [ # 7 ]
Bram schreef:
voge schreef:
BX-GTI-16V schreef:

Mijn HY en 2CV van 1957 rijden hiermee.

Hydrolisch ConfusedConfusedConfusedConfused:

JA….ik zat ook al verbaasd te kijken. Laughing

Zou wel uniek zijn hoor….een Eend met HP-vering. Wink

Hehe, uitvindahs, wat dacht je van het remsysteem?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 28 mei 2005 03:49 AM
  [ # 8 ]

Idd niet spoelen met wasbenzine, maar een vastzittende hoogteregelaar kun je natuurlijk wel demonteren en schoonmaken in de wasbenzine.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 mei 2005 04:39 AM
  [ # 9 ]
jeroentje schreef:

Idd niet spoelen met wasbenzine, maar een vastzittende hoogteregelaar kun je natuurlijk wel demonteren en schoonmaken in de wasbenzine.

Ook de ketel en filters krijg je er goed mee schoon.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
deebeep
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 03-06-2005

Gepost: 03 juni 2005 04:13 AM
  [ # 10 ]

Re: Spoelen Hydraulisch systeem

Mitch schreef:

Voor het spoelen en reinigen van het hydraulisch bestaat speciale vloeistof. Zijn er bij iemands weten alternatieven voor en wat is er op tegen om te reinigen met wasbenzine, lekker doorblazen met een beetje perslucht met geopende ontluchtingsnippels op de klauwen…Schiet u maar

Kan iemand me helpen?

Ik las daar dat het stroef werken van de hoogteregeling kan verholpen worden door het systeem te spoelen, bij mij is dit het geval denk ik. Als hij daalt of stijgt hoor je een lastig gekraak, niet erg overdreven, maar klinkt me niet echt gezond. Ik heb hier al vanalles gelezen, maar wat zou ik nu nemen, en kan iemand me soms vertellen hoe te werk gaan? Achteraan hoor ik tijdens het rijden een constant “geklop”, dus één van de achterveren al in ieder geval, het is net alsof ie doorslaat, wat zou dit kunnen zijn? Oja, nog een laatste vraagje, kun je alleen maar in het reservoir vooraan bijvullen of kan/moet dit ook ergens anders gebeuren? Alvast enrom bedankt diegene die me hier kan bij helpen Wink
. Greetz.

garage:
Bx 19trd ‘90 rood
Bx GTI 16v Mk1 ‘89 rood
Bx 19trd ‘90 grijs

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 03 juni 2005 04:42 AM
  [ # 11 ]

Re: Spoelen Hydraulisch systeem

deebeep schreef:
Mitch schreef:

Voor het spoelen en reinigen van het hydraulisch bestaat speciale vloeistof. Zijn er bij iemands weten alternatieven voor en wat is er op tegen om te reinigen met wasbenzine, lekker doorblazen met een beetje perslucht met geopende ontluchtingsnippels op de klauwen…Schiet u maar

Kan iemand me helpen?

Ik las daar dat het stroef werken van de hoogteregeling kan verholpen worden door het systeem te spoelen, bij mij is dit het geval denk ik. Als hij daalt of stijgt hoor je een lastig gekraak, niet erg overdreven, maar klinkt me niet echt gezond. Ik heb hier al vanalles gelezen, maar wat zou ik nu nemen, en kan iemand me soms vertellen hoe te werk gaan? Achteraan hoor ik tijdens het rijden een constant “geklop”, dus één van de achterveren al in ieder geval, het is net alsof ie doorslaat, wat zou dit kunnen zijn? Oja, nog een laatste vraagje, kun je alleen maar in het reservoir vooraan bijvullen of kan/moet dit ook ergens anders gebeuren? Alvast enrom bedankt diegene die me hier kan bij helpen Wink
. Greetz.

Verversen/spoelen: lees eens  

Bijvullen kan en moet echt alleen maar op het vuldopje van de ketel.

Geklop, tja, ik zou zeggen wiellager of achterdraagarmlager maar dat hangt van het soort klop en wanneer je ‘m hoort af.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 03 juni 2005 02:57 PM
  [ # 12 ]

Aanvullinkje: gekraak bij het opstijgen of dalen van de BX aan de voorkant duidt vrijwel altijd op stroeve veerpoten. Gek genoeg schijnt dit bij de laatste BX-en vaker voor te komen. De oplossing daarvoor is een revisie of vervanging van die voorpoten, maar als je die kosten nog even wilt uitstellen kun je nog een hele tijd goed vooruit door regelmatig een heel klein scheutje LHM in de voorpoten te spuiten (via de opening bovenin de poten, kun je van onder de motorkap makkelijk bij komen). Even gymnastieken (een paar keer wisselen tussen hoge en lage standen) helpt daarna om de olie te verspreiden, maar doe dit per stand, en niet in 1 keer van boven naar beneden (andersom niet zo’n probleem), anders kan het gebeuren dat de retourslangen wat te veel druk krijgen.
Op deze manier kun je in principe nog jaren vooruit met die voorveerpoten!  Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 juni 2005 03:37 AM
  [ # 13 ]
winnetou schreef:

Aanvullinkje: gekraak bij het opstijgen of dalen van de BX aan de voorkant duidt vrijwel altijd op stroeve veerpoten. Gek genoeg schijnt dit bij de laatste BX-en vaker voor te komen. De oplossing daarvoor is een revisie of vervanging van die voorpoten, maar als je die kosten nog even wilt uitstellen kun je nog een hele tijd goed vooruit door regelmatig een heel klein scheutje LHM in de voorpoten te spuiten (via de opening bovenin de poten, kun je van onder de motorkap makkelijk bij komen). Even gymnastieken (een paar keer wisselen tussen hoge en lage standen) helpt daarna om de olie te verspreiden, maar doe dit per stand, en niet in 1 keer van boven naar beneden (andersom niet zo’n probleem), anders kan het gebeuren dat de retourslangen wat te veel druk krijgen.
Op deze manier kun je in principe nog jaren vooruit met die voorveerpoten!  Wink

Nog een aanvullinkje:
In plaats van LHM wordt er ook wel met teflonolie gespoten; werkt ietsje langer.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 04 juni 2005 04:16 AM
  [ # 14 ]
winnetou schreef:

en niet in 1 keer van boven naar beneden (andersom niet zo’n probleem), anders kan het gebeuren dat de retourslangen wat te veel druk krijgen.

Uhm, okee..

Nou, mijn retourslangen zijn nog pico bello in orde! *denkt aan al die keren dat ik ‘m in 1 keer van boven naar beneden en terug gymnastiek*

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 04 juni 2005 05:37 PM
  [ # 15 ]

Kijk er toch maar mee uit met dat gymnastieken…waarschijnlijk is daarom ook mijn retourslang geknapt/losgeschoten..
Voortaan ga ik ook standje voor standje naar boven en beneden.

Rien

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook