Kan ik ook alleen het schema krijgen? Kan ik um zelf ook wel in elkaar zetten.
Groeten Thijs [elektro, telematica]
Test
deur63 schreef:Ijs schreef:unk , Dat zou wel heel gaaf zijn met een tft erin. Alleen dan moet het niet veel groter zijn dan 5 a 6 inch denk ? Word dan wel een heel duur grapje, heb je ook nog een computertje nodig..*toekomst*
Volgens mij heb ik het geprobeerd met een 5 inch, en dan een NIET breedbeeld scherm (gewoon 3 : 4 scherm dus). Als je een breedbeeldscherm pakt denk ik dat er een 7” inpast.
Ik heb daar een beetje mee zitten spelen, en heb geprobeerd om het Digit dash na te bouwen (dus de KM teller en TT daarvan) aangezien dat best smal is. Ik ben daarmee gestopt, aangezien ik het andere digidash project niet wilde verwaarlozen.
Het is maar een idd he, maar zou je ook gegevens naar een pctje kunnen sturen die hem wergeeft op je tft ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Deur, zou je em ook Black panel kunnen maken? Dus als het licht aan is ( of als het donker wordt ( licht gevoelige sensor) alleen de meest noodzakelijke leds aan houden ( SAAB heeft dat)?
Bijvoorbeeld maar 1 ledje aan bij het getal van de snelheid die je rijdt?
Als ik nog een BX had wilde ik em zeker hebben!
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Duncan Ruseler schreef:Als die ledjes te dimmen zijn, en als je voor mij een normaal Dash kan maken (zonder GTI rotzooi, want die heb ik niet) dan ben ik zeker geïnteresseerd, zelfs voor het bovengenoemde bedrag, plus nog wat extra voor alle moeite die je erin hebt gestoken. De ledjes zie ik liever groen voor de teller, rood voor de toeren, of iets met blauw. Maar goed. Zoals gezegd, ik ben zeker geïnteresseerd, en als je bereid bent tot verkoop, kan je me altijd even mailen.
Groet,
Duncan
Dat is zeker mogelijk. ‘t is gewoon een simpele aanpassing: de 4 controlelampjes neerzetten in plaats van die 2 metertjes, en de oliedrukmeter eruit laten.
Kleur van de leds is ook eenvoudig aan te passen. gewoon rode leds in de gaatjes proppen en vastsolderen inplaats van groene.
Misschien moet ik toch maar eens behoorlijk serieus aan het dash verdergaan, zodat ie ooit eens afkomt.
bogaard77 schreef:Deur, zou je em ook Black panel kunnen maken? Dus als het licht aan is ( of als het donker wordt ( licht gevoelige sensor) alleen de meest noodzakelijke leds aan houden ( SAAB heeft dat)?
Bijvoorbeeld maar 1 ledje aan bij het getal van de snelheid die je rijdt?Als ik nog een BX had wilde ik em zeker hebben!
joris
Die optie zit al ingebouwd. het is in te stellen (via de PC) dat alleen het meest belangrijke led aan is. dus 1 led die de snelheid weergeeft, 1 led die het toerental aangeeft, en idem voor de 4 metertjes. Het is inderdaad een slim idee om dat automatisch alnaargelang omgevingslicht te doen.
Lichtsensor moet er eigenlijk ook nog inkomen en die moet ik nog aan het dim-deel koppelen, zodat de leds niet feller branden dan noodzakelijk. In het donker krijg je ècht hoofdpijn van die dingen als ze op volle intensiteit branden (neem dat maar van mij aan).
Volgens mij moet ik eens vaker met mensen overleggen over het project. Er zijn een paar goede ideeën voorbij gekomen tot nu toe.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
deur63 schreef:Lichtsensor moet er eigenlijk ook nog inkomen en die moet ik nog aan het dim-deel koppelen, zodat de leds niet feller branden dan noodzakelijk. In het donker krijg je ècht hoofdpijn van die dingen als ze op volle intensiteit branden (neem dat maar van mij aan).
Volgens mij moet ik eens vaker met mensen overleggen over het project. Er zijn een paar goede ideeën voorbij gekomen tot nu toe.
Ja die LEDs zijn fel! I know ( ik ben elektronerd -delft)
Blauwe leds zou ik afraden maar er is al een draadje over blauwe dash verlichting…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Beste Mark,
Het lijkt me supergaaf als je hem in productie zou doen. Het snijdt natuurlijk aan 2 kanten. JIJ een degelijke print ipv expirimenteerboard (toch wat minder stevig) al moet je dan wel de uniekheid van het geheel laten varen. Ineenns rijden er meer rond met hetzelfde idee.
Zelf zou ik hem niet willen en dat is puur omdat ik het originele dashboard ook heel goed te genieten vinnd.
Als je meer afzetgebied zoekt: post dit eens op een 205 forum (http://www.205gti.nl). De dashes van de 205 gti zijn nagenoeg hetzelfde en ik denk dat er genoeg dudes rondlopen die grif zouden lappen voor een mooi gepimpte dash. Zeker als je het nog kan verindividualiseren middels andere leds enzo..
Als je de kosten omlaag weet te brengen kun je natuurlijk toch leuk aan verdienen. Waarom niet, het is een leuk idee en je hebt het zelf bedacht en uitgewerkt.
Veel succes ermee.
Gr,
Marten
deur63 schreef:bogaard77 schreef:Deur, zou je em ook Black panel kunnen maken? Dus als het licht aan is ( of als het donker wordt ( licht gevoelige sensor) alleen de meest noodzakelijke leds aan houden ( SAAB heeft dat)?
Bijvoorbeeld maar 1 ledje aan bij het getal van de snelheid die je rijdt?Als ik nog een BX had wilde ik em zeker hebben!
joris
Die optie zit al ingebouwd. het is in te stellen (via de PC) dat alleen het meest belangrijke led aan is. dus 1 led die de snelheid weergeeft, 1 led die het toerental aangeeft, en idem voor de 4 metertjes. Het is inderdaad een slim idee om dat automatisch alnaargelang omgevingslicht te doen.
Lichtsensor moet er eigenlijk ook nog inkomen en die moet ik nog aan het dim-deel koppelen, zodat de leds niet feller branden dan noodzakelijk. In het donker krijg je ècht hoofdpijn van die dingen als ze op volle intensiteit branden (neem dat maar van mij aan).
Volgens mij moet ik eens vaker met mensen overleggen over het project. Er zijn een paar goede ideeën voorbij gekomen tot nu toe.
Wat je zeker ook zou moeten doen is de schakeling duurtesten (koude, warmte, vocht) voor je printplaten gaat laten maken. Nou zal het met een 8051-based schakeling denk ik wel los lopen, maar de ligging van componenten kan soms verdraaid kritisch blijken te zijn. Evalueer ook goed je aardpunten / massacontacten voor je echt serieus de print gaat laten etsen. Je moet ook de nabouwbaarheid van dit soort schakelingen testen voordat je je productie “opschaalt”. Het zou allemaal wel moeten werken, maar je zult nét zien dat het 2e exemplaar wat je opbouwt helemaal geen sjoege geeft hoe hard je het ook probeert. Wél vervelend voor een autodash.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Als Digit eigenaar zeg ik natuurlijk JA
Alleen heb ik al genoeg auto’s, een type 2/3 kopen speciaal om een dash te monteren… nah niet echt…
Dus het verstand wint en zeg toch maar NEE
Wie weet, ooit….
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
mpostma schreef:Beste Mark,
Het lijkt me supergaaf als je hem in productie zou doen. Het snijdt natuurlijk aan 2 kanten. JIJ een degelijke print ipv expirimenteerboard (toch wat minder stevig) al moet je dan wel de uniekheid van het geheel laten varen. Ineenns rijden er meer rond met hetzelfde idee.
Zelf zou ik hem niet willen en dat is puur omdat ik het originele dashboard ook heel goed te genieten vinnd.
Als je meer afzetgebied zoekt: post dit eens op een 205 forum (http://www.205gti.nl). De dashes van de 205 gti zijn nagenoeg hetzelfde en ik denk dat er genoeg dudes rondlopen die grif zouden lappen voor een mooi gepimpte dash. Zeker als je het nog kan verindividualiseren middels andere leds enzo..Als je de kosten omlaag weet te brengen kun je natuurlijk toch leuk aan verdienen. Waarom niet, het is een leuk idee en je hebt het zelf bedacht en uitgewerkt.
Veel succes ermee.
Gr,
Marten
Ja Marten,
Je hebt helemaal gelijk. Het dash is nu uniek. One of a kind. Ik heb het eigenlijk ook niet gemaakt om het in productie te gaan nemen, maar gewoon om te kijken of ik het kan. Ik vind het echt heel leuk dat er zoveel interesse is, en ik heb echt al bakken PB’s gekregen of ik ook een dash voor hen wilde maken.
In mijn ogen is het een hele eer wanneer er meerdere mensen zijn die het dash in hun auto hebben zitten. Dat wil toch zeggen dat ik mensen blij heb gemaakt met iets dat ik heb gemaakt (ja, betekent veel voor me).
De 205 markt wil ik niet gaan gebruiken. ik ben BX gek, niet 205 gek. Ik weet dat het hetzelfde dash is, maar als een 205er er een wil hebben mag ie het zelf gaan modificeren (dus andere kleur leds erop, 2 draadjes omleggen, etc.).
karel schreef:Wat je zeker ook zou moeten doen is de schakeling duurtesten (koude, warmte, vocht) voor je printplaten gaat laten maken. Nou zal het met een 8051-based schakeling denk ik wel los lopen, maar de ligging van componenten kan soms verdraaid kritisch blijken te zijn. Evalueer ook goed je aardpunten / massacontacten voor je echt serieus de print gaat laten etsen. Je moet ook de nabouwbaarheid van dit soort schakelingen testen voordat je je productie “opschaalt”. Het zou allemaal wel moeten werken, maar je zult nét zien dat het 2e exemplaar wat je opbouwt helemaal geen sjoege geeft hoe hard je het ook probeert. Wél vervelend voor een autodash.
ja uiteraard. Een duurtest moet ik sowieso gaan doen, en een goed PCB design ook. De ICtjes die ik heb gebruikt om de leds aan te sturen zijn bijzonder gevoelig voor spanningsvariaties. Als de spanning een beetje zakt reset het IC (en gaan dus 64 leds branden). Daardoor zakt de spanning nog iets, en is het hek van de dam. Andere (zwaardere) voeding is de oplossing, maargoed, toch best gevaarlijk. springt je koelvin aan, gaat het dash uit :S
Er zijn een paar problemen, de ICs die ik heb gebruikt (ik heb daar samples van besteld) hebben een beetje een waardeloos bedrijfstemperatuurgebied. Ik geloof van 0 - 70 graden. dit dash kan dus NIET gebruikt worden, aangezien het ook af en toe vriest hier in nederland, en ik weet niet hoe het IC daarop gaat reageren. Er zijn ook ICs met een groter bedrijfstemperatuurbereik beschikbaar,. maar die kon je niet als sample bestellen (ja, ik weet het. eigenlijk had ik ze moeten kopen, maar ik kon geen zaak vinden die ze had).
De processor zelf zal niet voor problemen zorgen. Hij loopt op 32 MHz, dus dat is nog redelijk langzaam. Het zorgt in ieder geval niet voor problemen met looptijden van signalen enzo.
Op school heb ik in ieder geval een cursus PCB ontwerpen gehad, vooral betrekking hebbend op ground distribution. dat gaat dus wel lukken.
phoe! Al die electrobabbel gaat mij ver boven de pet als bouwko-nerd (delft)
Maar zoals als eerder gezegd, ik vind het een briljant project dat je zeker af moet maken. Daarna kan je kijken wat er goed en wat er kut aan is zodat je dat kunt aanpassen. En mijn ervaring op het gebied van projectjes en fora is zoveel mogelijk vragen stellen dan krijg je van iedereen een antwoord zodat je het probleem van veel kanten kunt benaderen…..
en daarnaast is iedereen op het forum weer werkzaam of gespecialiseerd op een ander gebied, dus dat bied ook de mogelijkheid eens te kijken of er niet een adresje is voor goedkope onderdelen van het dash…..
Hoe dan ook, ik zou zeggen, probeer eerst dat ding helemaal werkend klaar te krijgen en ga dan analyseren hoe die reageert op snelheid, trilling, warmte en koude, spanningsval etcetc…...
Maak er anders een (2e ) afstudeerproject van en zet alles goed op papier, dan kan je de afwegingen duidelijk houden en ook voor een ieder die niet het geld heeft om het nu te kopen maar later best zelf zou willen proberen (zoals ik…)...
Ik had je nog willen aanbieden kennis en materialen te zoeken bij electro op de TUDelft, maar die ingang kwam dus al eerder langs….G_._.l Delft!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik wil er op termijn ook wel 1. Ik volg wel hoe het ermee gaat.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Heey, ik heb Harm zijn commentaar erover gehoord en hij vond het zeker goed, of vet, of hoe hij het ook maar wil zeggen.
Ik als mechatronica-student vind het zeker een leuk project en ik zou het zelf ook eens willen maken.
Maar heb het geld er nog niet echt voor om de onderdelen/componenten aan te schaffen. Naja, eerst dus maar eens een soldeerbout kopen.
Oo en ik moet nog even wat meer kennis opbouwen voor dit soort dingen.
Heb net een printplaatje gemaakt die twee ledjes om beurten laat knipperen voor een projectje van skool, maar dat is nog niks vergeleken met een compleet dashboard.
(Mechawatte?
Mechatronica is een samengevoegd vakgebied van mechanica en electro.
En aangezien een mechatronica-project computergestuurd is, heb ik er ook nog ICT bij)
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik zou ook wel een elektronisch dash willen, in mijn CX. Dat betekent dat ik in principe genoeg heb aan de schema’s, want de rest kan ik zelf.
Helemaal gaaf zou natuurlijk een modern O-LED paneel zijn, waar je je grafische interface kan programmeren en gelijk een MFD is, beetje zoals de LCARS systemen in Star Trek Deep Space Nine en Voyager. Voorlopig is een TFT betaalbaarder dan O-LED, de computers om die zooi aan te sturen blijven echter behoorlijk prijzig…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Nou, gelijk ook maar voor de DS, nietwaar?
Euhm, ik zie dat je een serie 1 CX hebt, die heeft een schijf die ronddraait om de snelheid aan te geven?
Hoe wil je daar zo’n chip op zetten?
Is trouwens wel een leuk idee.
Succes.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.