Ik zit het schema even te bekijken en het lijkt erop of er in dat schema ook 2 draden naar het startrelais gaan.
Dan zal die gele voor die grote spoel zijn en die grijze draad voor die kleine spoel. Maar hoezo zitten er 2 spoelen in dat startrelais? Die kleine spoel bedient de schakelaar voor de hoofdstroom maar die grote?
Startmotor is component 300 trouwens.
Nou vandaag even geen steek verder gekomen. Doordat ik onder andere een beetje zit te denken hoe het precies zit met die bedrading.
Bij de witte stekker onder de accubak heb ik een gele draad lopen (+/- 2,5mm) en daar komt 12v bij startstand. Maar dan bij mijn startrelais heb ik een gele draad en een grijze draad. Op die gele draad had ik 12v na contact ( ) zaterdag toen we aan het meten waren of het nog klopte. Ervan uitgaande dat het zo hoorde omdat het 16 jaar al zo zal hebben gezeten hebben we die weer gewoon teruggemonteerd. Op die grijze draad heb ik 12v bij starten. Zaterdag toen ik thuiskwam en er weer niks gebeurde kwam daar geen 12v meer op en heeft hij een hele lage weerstand naar massa. Maar nu kan ik dus blindelings die draad gaan vervangen, omdat hij hoogstwaarschijnlijk ergens tegen massa ligt, en dan een nieuwe draad vanaf die witte stekker trekken. Maar dan weet ik voor mezelf niet zeker of dat wel zo goed is.
Die standverlichting laat ik maar even voor wat het is en koppel ik af bij mijn relais. Zoals het zat toen ik mijn auto kocht. Daar ga ik nog wel een keer naar kijken als het warmer en mooier weer is. Dan maar even geen standverlichting.
Waarom? Nou als ik die gele draad bij mijn startmotor loskoppel waardoor er dus geen spanning meer op komt te staan doet mijn standverlichting het ook niet meer. Vandaar dat ik die tijdelijk los laat hangen.
Er was een olieslang besteld, maar dat bleek de verkeerde te zijn. Maar omdat dat ding toch maar een 10tje kost ga ik hem toch maar monteren, want die slang die heb ik nu toch losgehaald en zag er ook niet helemaal jovel meer uit. Als ik dan toch bezig ben…
Als het goed is start ze morgen weer en kan ik maandagavond haar eerste ritje weer rijden Maandag komt de goede olieslang binnen en morgen ga ik het electro probleem oplossen. Ik heb zo’n vaag vermoeden wat het precies is. Vrees dat de gele draad om het startrelais aan te sturen ergens anders tegen aan ligt of iets dergelijks. En dat die grijze draad rechtstreeks naar massa hoort te gaan op mijn inlaatspruitstuk. Maar als dat zo is vind ik de verrichte meting van afgelopen zaterdag bij het monteren van de startmotor raar… Maar morgen zal het allemaal wel wat duidelijker worden hoop ik
heb je het nu over het grijze snoertje wat samen met het gele snoertje in 1 stekkertje op de startmotor zit? Die wil je toch niet naar massa leggen mag ik hopen? Dat wordt dan een kortsluiting van het gele draadje naar massa via het grijze draadje.
Nee ik moet nog even kijken wat ik precies ga doen. Hoe het precies loopt weet ik ook niet.
Volgens mij komt die gele van het contactslot maar waar die grijze naartoe gaat / vandaan komt? Op het inlaatspruitstuk zit ook een grijze draad met dezelfde dikte.
Dat ga ik zo allemaal bekijken hoe het precies zit.
Ik hoor het al, dit ding start nooit meer
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Leg die draad nou niet naar massa, en zoek iemand die wel weet wat hij doet, zo fikt de hele bedrading nog af.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_729.jpg)
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je moet ook ergens de grens trekken, en soms gewoon door de garage laten doen.
Misschien is een monteur er wel binnen een kwartier uit, voor dat bedrag ga ik in deze kouw geen 2 uur onder me auto liggen
Een BX GTi is een hele leuk auto, maar zeker niet de goedkoopste om te rijden.
Hoop dat die gauw weer rijdt
Ik doe het samen met een monteur met meer dan 25jaar Citroën-ervaring
Hij start en loopt weer, maar tijdens het testen zijn we de oorzaak van het meedraaien tegengekomen. Contactslot blijft heel soms hangen. Dus dat wordt ook een ander contactslot.
Brandstofleiding naar de regelaar lekte. Hebben we gefixed door er een stuk af te knippen, maar ga ik nog een keer vervangen. Die wordt besteld zonder spoed. Scheelt weer wat centjes.
Zo kom je toch nog een boel dingen tegen
Die grijze draad hebben we geisoleerd en wordt nu tijdelijk niet gebruikt. Van de zomer gaan we het zooitje goed uitzoeken, zodat de standverlichting uiteindelijk ook weer gaat werken.
Maandag ga ik de olieslang monteren en dan kijk ik even aan wat ik doe. Of ik ga al rijden of ik wacht op mijn contactslot. Hij blijft maar zelden meedraaien.
Maar over de kwaliteit van het repareren hoeven jullie je niet zo druk te maken
@ Arjan: Ik kan inderdaad ook niet wachten tot ik weer kan rijden
Klopt het trouwens dat met inregelen van de ECU de motor varieert in toerental? Ik heb mijn accupool namelijk een tijdje losgehad omdat er geen startmotor inhing. En net dus weer gestart maar dan moet hij een kwartier ofzo stationair draaien? Bij mij liep hij eerst 2000 zakte af naar 800tpm en viel bijna uit, verhoogde toen weer het toerental naar 2000 en liet hem toen weer dalen. Dit klopt toch allemaal? Dat hij zo onregelmatig gaat lopen om het perfecte stationaire toerental te krijgen?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_729.jpg)
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom zou die een kwartier stationair moeten draaien?
Je kan er beter mee gaan rijden, dan laad die veel sneller op
2000 rpm stationair is natuurlijk veelste hoog
Volgens mij hoeft die niet in te regelen als de accu los is geweest.
Het gaat niet om het bijladen van de accu. Die is gewoon goed. Maar om het inregelen van de ECU na een tijd met accupolen losgestaan te hebben.
Bij mij schommelt het toerental nu heel erg, maar volgens mij doet hij dat om zo het goede stationair toerental te vinden. En gaat dat dus vanzelf weer over.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_729.jpg)
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb wel eens vaker een GTi gezien waar de accu van los lag. Na het aansluiten van de accu starten en normaal lopen
Als dat zo is is dat niet zo mooi. Morgenavond maar even kijken als het contactslot en de olieslang erop zitten. Dan is hij ook weer rijdbaar.
Het rare lopen kwam doordat ze geen carterontluchting had.
De slang die ik besteld heb staat Back Order Nu maar even bij de Praxis een stukje slang gehaald en gerepareerd zodat ik tenminste kan rijden.
De slang naar het kleppendeksel was de verkeerde. Die heb ik dus over. Die is voor een BX 16….
Contactslot krijg ik donderdag. Tot die tijd moet ik maar goed luisteren en met de deur open de motor starten. Ik heb een sleutel 10 naast me liggen om de accupool eraf te schroeven, als hij nog blijft draaien bij contact af…