1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Comfort-bollen
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 18 mei 2005 04:16 PM

Hallo,

Vorig jaar heb ik mijn veersysteem laten reinigen door Chyparse en de openingen in de bollen iets groter laten boren. Hij zweeft heerlijk, maar geeft niet echt een vertrouwenwekkend gevoel. En je moet flink afremmen bij drempels. Bovendien klinkt het bij buitentemperaturen van boven de 10 graden wat soppig. Hiervoor had ik een Xantia en daar was het allemaal geen enkel probleem. Onze XM heeft geen hydractief. De bollen en de nieuwe olie zit er nu bijna 45000 km onder (dat rijden we per jaar). Ik zit te denken aan comfortbollen, maar waar kun je die kopen en laten monteren? Ik wil ook wel eens die blauwe olie proberen.

Wie weet een vertrouwd adres (met garantie) in de buurt van Utrecht?

Ik hoor graag.

Groet, Richard

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 18 mei 2005 05:59 PM
  [ # 1 ]

http://www.iddstechnique.nl
Wim dorsman, aardige vent maar aan monteren doet hij niet..

 

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 18 mei 2005 09:22 PM
  [ # 2 ]

Wat versta je onder “soppig”?
Als je bollen al zijn opgeboord, hoef je geen comfortbollen meer te monteren. Blauwe olie veert ook wat beter, Renard in Beneden-Leeuwen of Van Bemmelen in Delft doen in Hyken glacial blue

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 18 mei 2005 09:24 PM
  [ # 3 ]

Garage René in Breezand ook….aanrader….

 

Profiel  
 
johanv900
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-04-2005

Gepost: 23 mei 2005 04:49 PM
  [ # 4 ]

Hallo,

In september 2004 heb ik onder mijn TCT uit 1999 nieuwe comfortbollen laten monteren door Bart Ebben uit Malden. Dit koste me 470 euro. Voor dat geld had ik: 1 bol gevuld, 1 bol op het subframe, 1 middenbol achter, 2 comforbollen voor en 2 comfortbollen achter. De lhm is gelijk ververst, evenals het filter gereinigd. Ik ben er erg tevreden over. Of het nu vriest of 30 graden is, ze doen het goed.

Groetje,

Michel

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 23 mei 2005 11:15 PM
  [ # 5 ]

470 rakkers??? nu weet ik waarom ze hem bart Hebben noemen.

 

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 23 mei 2005 11:43 PM
  [ # 6 ]

Bij een dealer is een bol toch ongeveer 50 euro?? Dan zie ik 200 euro aan bollen, 20 vullen, 50 olie+filters reinigen..
WAAR IS DAN DIE ANDERE 200????

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 23 mei 2005 11:46 PM
  [ # 7 ]
voge schreef:

WAAR IS DAN DIE ANDERE 200????

Gepikt door de dealert Very Happy

 

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 23 mei 2005 11:49 PM
  [ # 8 ]

prefereert een heerlijke champagne boven een lekker koud biertje zeker…

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 24 mei 2005 01:10 AM
  [ # 9 ]

Vreselijk, krijg je er geen naar gevoel bij????? 470 euro…......Voor een paar bolletjes van 30 euro, filtertje van een 10-tje en 5 liter olie van 5 euro per liter

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3214
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 24 mei 2005 11:01 AM
  [ # 10 ]

Ik meende vorige week van Martin van Chyparse begrepen te hebben, dat het verschil tussen opgeboorde bollen en kant en klare comfortbollen is, dat de comfortbollen niet meer opgeboord hoeven worden. En wat ik nu zie; de prijs. Opboren kost namelijk maar €5 p.b..

Animal triste post coitum

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 24 mei 2005 01:51 PM
  [ # 11 ]

Dat voorgaande lijkt me redelijk voor de hand liggend. De vraag is een beetje of een comfortbol nog iets anders is dan een opgeboorde normale bol. Ik denk eerlijk gezegd van niet, want dat “comfort” wordt bereikt door aan de demping te morrellen, en dat doe je door het stroomgat in de bol groter te maken, dan kan er meer LHM tegelijk doorheen en dan dempt ie dus minder… vandaar dat ie comfortabeler aanvoelt… volgens mij zijn comfort dus gewoon bollen die al een grotere vulopening hebben, of af fabriek of ook opgeboord.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Richard Kruizinga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-2004

Gepost: 03 juni 2005 03:59 PM
  [ # 12 ]
sans-pareil schreef:

Dat voorgaande lijkt me redelijk voor de hand liggend. De vraag is een beetje of een comfortbol nog iets anders is dan een opgeboorde normale bol. Ik denk eerlijk gezegd van niet, want dat “comfort” wordt bereikt door aan de demping te morrellen, en dat doe je door het stroomgat in de bol groter te maken, dan kan er meer LHM tegelijk doorheen en dan dempt ie dus minder… vandaar dat ie comfortabeler aanvoelt… volgens mij zijn comfort dus gewoon bollen die al een grotere vulopening hebben, of af fabriek of ook opgeboord.

Comfortbollen zien er toch anders uit. Het gaatje in het midden is gelijk aan de normale bollen, maar aan de rand van de plug zitten kleine openingen. De stroming is dus anders. Ik heb onder onze XM ook de bollen laten opboren bij Chyparse, maar dat voelt niet helemaal optimaal (in tegenstelling tot bij de Xantia, die we hiervoor hadden).

Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)

Profiel  
 
TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494
Geregistreerd: 24-03-2005

Gepost: 03 juni 2005 04:08 PM
  [ # 13 ]
johanv900 schreef:

Hallo,

In september 2004 heb ik onder mijn TCT uit 1999 nieuwe comfortbollen laten monteren door Bart Ebben uit Malden. Dit koste me 470 euro. Voor dat geld had ik: 1 bol gevuld, 1 bol op het subframe, 1 middenbol achter, 2 comforbollen voor en 2 comfortbollen achter. De lhm is gelijk ververst, evenals het filter gereinigd. Ik ben er erg tevreden over. Of het nu vriest of 30 graden is, ze doen het goed.

Groetje,

Michel

Ahum…ik wil niet vervelend zijn maar ik was voor het vervangen van mijn draagarmlagers, 3veerbollen vervangen,2 op druk brengen,1 lekslang plus klem vervangen en het vervangen van LHM plus het reinigen van filters en ketel 345 euro kwijt bij Hegru in veldhoven.  Ik rijdt danwel geen XM maar een BX. Het prijsverschil is toch aanzienlijk. Dure grappenmaker die Bart. Gelukkig ben je wel tevreden over het resultaat.

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 03 juni 2005 07:14 PM
  [ # 14 ]

Bij een xm mag het niet eens zo veel duurder zijn dan bij een BX, alles zit op dezelfde plek en heeft nog meer ruimte er omheen (achter dan)
Gelukkig is de voorraadbol van m’n xm 3 jaar geleden vervangen, dankzij de oliekoeler van de automaat kom je er niet eens bij !

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 03 juni 2005 09:18 PM
  [ # 15 ]
sans-pareil schreef:

Dat voorgaande lijkt me redelijk voor de hand liggend. De vraag is een beetje of een comfortbol nog iets anders is dan een opgeboorde normale bol. Ik denk eerlijk gezegd van niet, want dat “comfort” wordt bereikt door aan de demping te morrellen, en dat doe je door het stroomgat in de bol groter te maken, dan kan er meer LHM tegelijk doorheen en dan dempt ie dus minder… vandaar dat ie comfortabeler aanvoelt… volgens mij zijn comfort dus gewoon bollen die al een grotere vulopening hebben, of af fabriek of ook opgeboord.

Daarom prefeer ik originele bollen, opgeboorde of comfortbollen toepassen om een stugge xm te versoepelen klopt niet. 9 van de 10 keer zit het probleem elders. Wat ALTIJD helpt bij een xm is het spelen met de hoogteregelaar, ze vervuilen en door het omhoog-omlaag-omhoog-omlaag-omhoog-omlaag gaan smeer je de veerpoten en hoogteregelaren.

Bij een hydractieve xm wil ook de gaspedaalsensor kapot gaan door slijtage. Iedere keer als je dan het gaspedaal aanraakt, schiet hij in de sportstand. Bij m’n vorige xm was deze mechanisch losgekoppeld, dus als ik toen gas gaf, lag de trekhaak op straat Laughing

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook