Thinner en wasbenzine ...
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 02 juni 2005 12:11 AM

Omdat ik bezig ben met een projectje, heb ik delen van een schaalmodel van een Trabant in de thinner gelegd om de verf er af te laten weken. Dit heeft 2 nachten zo gestaan en zonet heb ik met een tandenborstel de verf er zoveel mogelijk af gepoetst. In de kiertjes bleef nog wat verf zitten, dus de onderdeeltjes maar weer in het bakje thinner gezet. Helaas was er wat thinner verdampt, dus de onderdeeltjes stonden niet meer helemaal in de thinner. Oplossing: thinner bijvullen. Dus ik pak de fles er naast en vul bij. De onderdeeltjes staan weer lekker ‘onder’, maar ik blijk in plaats van thinner wasbenzine toegevoegd te hebben. Wat gebeurt er nu met de thinner en de wasbenzine ? Mengen ze met elkaar ? Drijft de wasbenzine op de thinner ? Of drijft de thinner op de wasbenzine ? En verliest de thinner ook aan vermogen om verf op te lossen ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 742

Gepost: 02 juni 2005 01:36 AM
  [ # 1 ]

Lijkt mij dat de thinner en wasbenzine perfect met elkaar zullen mengen en niet meer zullen ontmengen. De verf zal in het mengsel minder goed oplossen.

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 02 juni 2005 01:48 AM
  [ # 2 ]

Das balen. Hopen dat het desondanks genoeg is.

Overigens, de verhouding is ca. 85-95% thinner en 5-15% wasbenzine. En volgens mij lost de tandenborstel niet op in de thinner (ik heb het over de pure thinner, dus zonder wasbenzine er door).

Profiel  

robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

Gepost: 02 juni 2005 02:37 AM
  [ # 3 ]

Wel uitkijken met het in de thinner zetten van modellen.

Zamac (wit-metaal) kan er over het algemeen wel tegen, maar dan moet je wel zeker weten dat er geen kunststofdelen meer aan het model zitten. Thinner lust plastic rauw.
En altijd een proef doen op een niet zo zichtbaar plekje op het model.
Dit alles geldt ook voor verfafbijt.

Om verf van kunststof modellen af te halen bestaat er een speciale afbijt, verkrijgbaar bij Rob van den Bovenkamp , maar dat werkt niet met 2K-verf en dat soort ellende.

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 juni 2005 02:42 AM
  [ # 4 ]

Was benzine is een beetje vettig en zal dus oplossen in de Thinner.

Thinner is pure rotzooi en is agressiever dan wasbenzine, het tast je zenuwstelsel aan net als de meeste oplosmiddelen.
Aceton (100%) is ook een leuk oplosmiddel, lost ook bijna alles.

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 03 juni 2005 08:17 PM
  [ # 5 ]

Ik heb alleen metaal in de thinner staan hoor. Ik zou eens de verf van een kunststof zaklamp af halem et thinner, da ging nie goe ... Surprisedops:

Aceton hebben we misschien wel, maar niet voldoende om alles ‘onder’ te zetten. Overigens, wat is duurder per liter ? Aceton of thinner ?

En ja, ik weet dat het zooi is, die thinnmer. Ik heb ooit een ochtend boven wat open bakjes thinner gehangen. Ik kreeg ene beetje hoofdpijn ervan en collega’s die die ruimte binnen stapten bleven zo kort mogelijk ...

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook