Bij deze start ik maar alvast een topic over mijn BX, het is een ‘vuile’ gti uit 1987 met een hoop werk. Auto heeft ruim een jaar stil gestaan.
De kleur samen met het blok was voor mij reden genoeg om haar te kopen, en wat ook fijn is is dat de verkoper alles erbij heeft en mocht ik iets missen/stuk zijn voorlopig nog bij hem aan kan kloppen.
Wat is er mis mee? De vorige eigenaar heeft een ander blok en (werkende) automaat ingebouwd, maar blijkbaar iets fout gedaan want de auto komt geen meter vooruit (loopt wel). Gelukkig had hij dit vrij snel door dus het motorruim is nog niet volgebouwd.
Dit moet er grofweg aan gebeuren om weer te kunnen rijden:
Handbak terug bouwen.
Motorruimte weer volbouwen (radiator, dynamo ed.)
Gecoate remleidingen achter monteren.
Hydraulisch systeem (hoge druk kant) weer aansluiten en compleet nalopen.
GTi bollen eronder.
Achterremmen doen.
APK.
De rest van de auto stond er netjes bij, klein beetje roest om weg te werken maar geen problematische dingen tegengekomen.
Oja, niet het belangrijkste vergeten, de auto gaan wij over ruim een week ophalen. In de tussentijd hoop ik dat hier wat tips en trics kan verzamelen zodat ik zometeen in een keer door kan gaan om de auto klaar te krijgen.
Mijn vraag dus, wat moet ik zeker weten gaan controleren/doen zodat ik zometeen zorgeloos van mijn auto kan genieten? Het sleutelen is geen probleem en een Haynes is onderweg om mij bij de specifieke dingen te helpen.
Tot nu toe heb ik dit in mijn hoofd voor het veersysteem alleen.
Nieuwe rubbers voor de hogedrukkant van de pomp (weet de dealer welke ik moet hebben zodat ik ze alvast kan bestellen?)
Veerpoten smeren met teflon? (hoe en wat?)
Leidingen extreem goed controleren neem ik aan.
Octopus uit voorzorg vervangen of niet?
Vooruit dan maar, nog een foto erbij hoe ik haar aantrof. En nee, ik ben niet zo fotogeniek, al helemaal niet als ik net uit beeld probeer te komen
Welkom hier! Wordt weer een interessant project om te volgen…
Je hebt het over een ander blok, door de vorige eigenaar ingebouwd, maar dit is wel een origineel ‘vuil’ GTi-blok (met stortkoker-injectie)? Of is er sprake van een ander blok?
Ben benieuwd naar je vorderingen, maar voor bruikbaar advies geef ik de bal graag door aan mensen die meer ervaren zijn met BX-sleutelwerk!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
gefeliciteerd met je bx, zo te zien een hele klus om de boel weer voor elkaar te krijgen, maar erg leuk werk ik heb ook zoiets onderhanden. zie 16tzi 1991 op dit forum.
zo.n automaat is trouwens wel erg fijn, is er niet iets met de aftelling? het lijkt erop dat ie in de P stand staat.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gefeliciteerd met deze leuke auto. Ik heb bij de beste man een tijdje geleden een nieuwe luchtmassameter gehaald, en heb ook even nagedacht om die auto aan te schaffen. Echter stonden er hier al genoeg en ik had geen geld .
Veel plezier ermee en wie weet kan ik je nog met dingen helpen, ik heb pas hetzelfde blok in m’n break gelegd.
(of lag er nu een blok met kat in?)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Leuk project! Ik heb ook een vuile GTi staan waar een ‘paar’ dingetjes aan moeten gebeuren, alleen staat die van mij niet fijn binnen. Als jouw en mijn GTi klaar zijn kunnen we wel eens meeten, ver rijden zal het niet zijn
Eveneens ben ik tevens ook.
Blok is verwisseld met eenzelfde stortkokerinjectieblok, daarbij is gelijk de automaat meegekomen.
b.rozema schreef:zo.n automaat is trouwens wel erg fijn, is er niet iets met de aftelling? het lijkt erop dat ie in de P stand staat.
Waarschijnlijk wel ja, of ergens een montagefout. Maar ik schakel toch liever zelf, helemaal in een gti.
knäckor schreef:Leuk project! Ik heb ook een vuile GTi staan waar een ‘paar’ dingetjes aan moeten gebeuren, alleen staat die van mij niet fijn binnen. Als jouw en mijn GTi klaar zijn kunnen we wel eens meeten, ver rijden zal het niet zijn
Helaas heb ik zelf ook geen plek om de auto binnen te zetten, gelukkig wel droog, beschut, kachel in de buurt en ervaring met sleutelen in de kou
Maandag over een week ga ik haar ophalen, ik hoop dat ik halverwege Januari al kan rijden.
Succes zal ik zeggen. Buiten sleutelen is niet echt prettig. Die kachel heb je echt nodig.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mooi projectje Gais!
Succes en maar er weer een Queen van!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Gefeliciteerd ermee!
Rouge Florentin is een van de mooiere kleuren
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Autofan schreef:Succes zal ik zeggen. Buiten sleutelen is niet echt prettig. Die kachel heb je echt nodig.
Tja, op raceweekenden staan wij ook buiten te sleutelen (in een tent weliswaar) en dat kan ook behoorlijk koud worden. Gelukkig kan ik de auto recht voor de schuur kwijt onder de carport, dat scheelt weer een stuk.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Leuk project en echt een schitterende basis (vuile GTI, Rouge Florentin). Buiten klussen is niet zo erg, beetje doorwerken en je houdt het wel warm
mooie auto, succes ermee
Weersverwachtingen zien er goed uit en maandag ga ik mijn BX halen Mijn collega’s heb ik ondertussen helemaal gek gemaakt maar ze zijn nu voor een krappe twee weken van mij af Planning is om halverwege Januari te kunnen rijden met mijn GTi’tje, liefst 2 Januari al maar da’s wel wat krap met de feestdagen ertussen.
Oja, sport carbs op een vuile gti, doen of niet? (kan aan een setje komen )