Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
ik lees regelmatig dat het laten draaien van een onbelaste motor, bijvoorbeeld het warmdraaien van een motor, slecht zou zijn voor een motor. En voor het milieu uiteraard want dat wordt overal bijgesleurd tegenwoordig. Maar wat is het technische bezwaar bij het onbelaste laten lopen van een motor?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij is het probleem dat de motor meer tijd nodig heeft om op te warmen. Een motor gaat natuurlijk pas optimaal lopen als ze op bedrijftemp is
Langer lopen met koude motor zal voor meer slijtage zorgen, maar of je er nu echt direct druk om moet gaan maken?
Milieu gedoe gewoon negeren, daar wordt je tegenwoordig al doodziek van…
Met je auto in de file staan is net zo erg…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat een motor het meest slijt als hij koud is, is een feit. Dit kun je dan ook goed terugvinden in de geluidsproductie, het vermogen en het brandstofverbruik. Het is dus zaak dat de motor zo snel mogelijk, maar zonder overdreven belasting (niet vol-gas wegrijden) warm wordt. Stationair zal dat erg lang duren, wat dus een ware slijtageslag voor de motor is.
Maar goed, ik zie het in mijn lease-wagen-buurtje toch vrij vaak gebeuren. De motor aanzetten, koffie drinken en wegrijden halfontdooide ruiten.
(en plots bedenk ik mij dat ik mijn winterkapje nog voor mijn eend moet hangen! ops: )
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
patje74 schreef:
Maar goed, ik zie het in mijn lease-wagen-buurtje toch vrij vaak gebeuren. De motor aanzetten, koffie drinken en wegrijden halfontdooide ruiten.
Dat zal dan ook een hoog duiste auto gehalte hebben Gelukkig houdt jij het gemiddelde van Citroens hoog
Bij Opel moesten wij zelfs adviesen om de auto extreem snel op temperatuur te brengen om olie verbruik tegen te gaan van DTI motoren. Met koude motor goed gassen voorkwam olie verbruik Niet elke klant deed dit en kwam binnen 2000 kilometer binnen met een leeg carter
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Peteryed schreef:Dat zal dan ook een hoog duiste auto gehalte hebben Gelukkig houdt jij het gemiddelde van Citroens hoog
O.a. 5 keer Passat “break”.... Gelukkig ook 2 x XM.
Terug ontopic; Opel staat wel heel erg bekend om hun verse motoren die bijna op mengsmering lopen. Al kan de Alfa van de buren er ook wat van. En die wordt echt wel snel warm gereden! (te snel?)
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die breaks zijn zeker allemaal TDi’s
Wat klinken die motoren beroerd als ze nog koud zijn
Nee mijn 19 jarig blok klinkt een stuk beter
Peteryed schreef:
Bij Opel moesten wij zelfs adviesen om de auto extreem snel op temperatuur te brengen om olie verbruik tegen te gaan van DTI motoren. Met koude motor goed gassen voorkwam olie verbruik Niet elke klant deed dit en kwam binnen 2000 kilometer binnen met een leeg carter
Schijthokken
Ik laat mijn auto meestal even lopen tijdens het ramen krabben. Maar verder rijd ik altijd zo snel mogelijk weg, maar ga niet lopen trappen met koude motor.
Bij koude motor is de olie nog wat dikker en wat moeilijker rond te pompen. Daardoor is de smering nog niet optimaal en zal je dus een hogere slijtage hebben met koude motor. Dus met verhoogd toerental 2000/2500tpm warm draaien zou het beste zijn voor je motor lijkt me. Dan komt hij sneller op temperatuur en wordt niet te zwaar belast.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Autofan schreef:Bij koude motor is de olie nog wat dikker en wat moeilijker rond te pompen. Daardoor is de smering nog niet optimaal en zal je dus een hogere slijtage hebben met koude motor.
Ik denk dat je het meer moet zoeken in het feit dat alles nog niet dusdanig door de temperatuur is uitgezet zoals het wel ingesleten is.
Natuurlijk telt het olieverhaal wel mee, vroeger gooide men niet voor niets dunnere olie in het blok als het kouder werd. Met modernere oliesoorten in nieuwerwetsere blokken is dat niet meer nodig denk ik zo.
Al ga ik binnenkort wel 15W40 in mijn eend gooien i.p.v. de gebruikelijke 20W50.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik laat mijn auto meestal even lopen tijdens het ramen krabben. Maar verder rijd ik altijd zo snel mogelijk weg, maar ga niet lopen trappen met koude motor.
Ik ook.
Als ik direct wegrijd met dit weer, dan zie ik geen steek, ondanks dat de ruiten ijsvrij zijn.
Eviltwin heeft eens geadviseerd om te “blowen ” met koude lucht. Bij mijn auto werkt dit ook niet.
Daarom rijd ik met dit weer pas weg wanneer ik goed zicht heb. Liever wat meer slijtage aan de motor, dan een kind onder mijn wielen.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
toniclight schreef:Als ik direct wegrijd met dit weer, dan zie ik geen steek, ondanks dat de ruiten ijsvrij zijn.
Eviltwin heeft eens geadviseerd om te “blowen ” met koude lucht.
Als je je auto koud start blaas je altijd koude lucht, ook al staat je knop op warm
Je kan ook een trekker gebruiken, dan is je raam ook zo weer zichtbaar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Peteryed schreef:Arjan Verkade schreef:Die breaks zijn zeker allemaal TDi’s
Wat klinken die motoren beroerd als ze nog koud zijn
Nee mijn 19 jarig blok klinkt een stuk beterBij oude TDI’s is het warm ook niks.
Die nieuwe wel dan?
Maar koud is nog erger
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:Arjan Verkade schreef:Die breaks zijn zeker allemaal TDi’s
Wat klinken die motoren beroerd als ze nog koud zijn
Nee mijn 19 jarig blok klinkt een stuk beterBij oude TDI’s is het warm ook niks.
Is pompverstuiver en klinken soms inderdaad als een tractor. Vooral die 6cilinders.
De nieuwe zijn wel beter inderdaad.
Zover ik weet is gebrekkige smering wel de grootste boosdoener. Juist het snel op temp brengen van verschillende materialen in de motor is slecht, maar niet slechter dan stationair draaien met koude olie. Olie zal rijdend veel sneller op z’n werk temperatuur komen dan stationair, waardoor slijtage tot een minimum beperkt wordt. Het duurt veel langer voordat alle motorcomponenten dusdanig opgewarmt(uitgezet) zijn.
Milieu technisch gezien maakt het tegenwoordig nauwelijks uit, hedendaagse katalysatoren werken zeer snel, terwijl oude echt even tijd nodig hadden voordat ze naar behoorden werkten.
patje74 schreef:Autofan schreef:Bij koude motor is de olie nog wat dikker en wat moeilijker rond te pompen. Daardoor is de smering nog niet optimaal en zal je dus een hogere slijtage hebben met koude motor.
Ik denk dat je het meer moet zoeken in het feit dat alles nog niet dusdanig door de temperatuur is uitgezet zoals het wel ingesleten is.
Natuurlijk telt het olieverhaal wel mee, vroeger gooide men niet voor niets dunnere olie in het blok als het kouder werd. Met modernere oliesoorten in nieuwerwetsere blokken is dat niet meer nodig denk ik zo.
Al ga ik binnenkort wel 15W40 in mijn eend gooien i.p.v. de gebruikelijke 20W50.
Ik laat de auto ook vaak wat draaien, buiten dat je er hier voor beboet kunt worden trek ik me nergens iets van aan.
Wat ik wel doe is verbruikers inschakelen zoals lichten, mistlichten en achterruitverwarming, bij de slOpel is het ook de snelverwarming van de voorruit.
Ik ben ook van mening dat je niet kunt vertrekken zonder dat de ruiten-spiegels en lichten ijs of sneeuwvrij zijn.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017