6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
   
Wat is sneller? Het pk en koppel discussie topic
jaimieberkhout
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1119
Geregistreerd: 06-06-2008

Gepost: 13 december 2008 04:35 PM
  [ # 76 ]

hoeveel pk is eigelijk een kw. Of hoeveel kw een pk. Want als ik nu volgens mijn gegevens ga zitten rekenen (120 KW is 167PK) Dan kom ik uit op 1 kw = 1,39166666 pk. en als ik dan volgens de phase 1 zx 16v ga rekenen (110KW is 155Pk) Dan kom ik uit op 1 kw = 1,40909090909 wat weer zou betekenen dat mijn auto 169pk is ???????????

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11749
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 december 2008 04:52 PM
  [ # 77 ]

Dat hangt van een aantal dingen af: reken je in DIN-pk, SAE-pk of zelfs BHP, bijvoorbeeld. En dan zijn er nog afrondingsverschillen. Volgens   Wikipedia is één PK gelijk aan 0,736 kW.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 13 december 2008 05:06 PM
  [ # 78 ]

Dat ligt inderdaad aan de afronding. Ze noemen geen 110,## KW ofzo maar afgerond 110 en ook geen 120,## KW maar afgerond 120 Wink

Profiel  
 
jaimieberkhout
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1119
Geregistreerd: 06-06-2008

Gepost: 13 december 2008 05:27 PM
  [ # 79 ]

Had ik eigelijk ook t geld dat ik er voor betaald heb moeten afronden Confused

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 13 december 2008 06:16 PM
  [ # 80 ]

Hoezo? Betaal jij voor het aantal PK’s in een auto? Shocked  Mij gaat het om het uiterlijk en comfort van de auto hoor. Dat er zoveel vermogen onder de kap ligt maakt me weinig uit.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 13 december 2008 07:29 PM
  [ # 81 ]
jaimieberkhout schreef:

hoeveel pk is eigelijk een kw. Of hoeveel kw een pk. Want als ik nu volgens mijn gegevens ga zitten rekenen (120 KW is 167PK) Dan kom ik uit op 1 kw = 1,39166666 pk. en als ik dan volgens de phase 1 zx 16v ga rekenen (110KW is 155Pk) Dan kom ik uit op 1 kw = 1,40909090909 wat weer zou betekenen dat mijn auto 169pk is ???????????

Wat zwaffel jij toch altijd over die 1 of 2 pk’s..

Hij rijd toch fijn? What is the problem?

 

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 13 december 2008 09:48 PM
  [ # 82 ]
Bart1989 schreef:
jaimieberkhout schreef:

hoeveel pk is eigelijk een kw. Of hoeveel kw een pk. Want als ik nu volgens mijn gegevens ga zitten rekenen (120 KW is 167PK) Dan kom ik uit op 1 kw = 1,39166666 pk. en als ik dan volgens de phase 1 zx 16v ga rekenen (110KW is 155Pk) Dan kom ik uit op 1 kw = 1,40909090909 wat weer zou betekenen dat mijn auto 169pk is ???????????

Wat zwaffel jij toch altijd over die 1 of 2 pk’s..

Hij rijd toch fijn? What is the problem?

Bij tegenwind kan je jezelf toch aardig tegenkomen… Confused
120 kW = 160,9 HP (da’s een engels paard)
110 kW = 147,5 HP
Volgens dit conversieprogje:
 

Ik hoop dat je nu nog naar de Nuhuh….eh ring durft, Jaimie   Wink

EDIT: en via hetzelfde progje zie ik nu dat een Horsepower niet hetzelfde is als een Paardekracht. Nooit geweten of vermoed.

Dus voor de volledigheid:
120 kW = 163 Pk
110 kW = 149 pK

Heeft dit verschil te maken met de vaak gehoorde brake-horsepower ?? Iemand ?

EDIT2: Nee, een europees paard heeft gewoon 10 W minder kracht…

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 13 december 2008 10:26 PM
  [ # 83 ]
Wikipedia schreef:

Brake horsepower (abbreviated bhp) is the measure of an engine’s horsepower without the loss in power caused by the gearbox, generator, differential, water pump, and other auxiliary components such as alternator, power steering pump, muffled exhaust system, etc. “Brake” refers to how horsepower was originally measured and calculated, by means of a De Prony brake connected to the engine’s output shaft. More recently, an engine dynamometer is used instead of a De Prony brake. The output delivered to the driving wheels is less than that obtainable at the engine’s crankshaft.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 december 2008 10:29 PM
  [ # 84 ]

Ik heb op de MTS ( werktuigbouw ) altijd geleerd dat 1 KW gelijk is aan 1,36 PK. Ik heb de din-normen nog even bekeken: Hier in staat ook heel duidelijk, 1KW is 1,36 pk.

100 KW is dus 136 PK.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 13 december 2008 10:41 PM
  [ # 85 ]
waterman771 schreef:

Ik heb op de MTS ( werktuigbouw ) altijd geleerd dat 1 KW gelijk is aan 1,36 PK. Ik heb de din-normen nog even bekeken: Hier in staat ook heel duidelijk, 1KW is 1,36 pk.

100 KW is dus 136 PK.

Ja, da’s duidelijk (nu) maar als ze het op topgear over hun horsepowertjes hebben had ik de neiging dat 1 op 1 naar pk te vertalen, en da’s dus niet helemaal juist..

100 KW is nl 134 HP

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 13 december 2008 11:13 PM
  [ # 86 ]

Inderdaad: BHP is niet gelijk aan PK.


Maargoed, ik kan toch niet rekenen met PK’s, dus ik knal alles zo snel mogelijk naar Watts….

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 13 december 2008 11:45 PM
  [ # 87 ]
EW schreef:

Inderdaad: BHP is niet gelijk aan PK.


Maargoed, ik kan toch niet rekenen met PK’s, dus ik knal alles zo snel mogelijk naar Watts….

Ik heb van beide maar weinig dus rekenen doe ik er nooit mee….

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11749
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 december 2008 12:15 AM
  [ # 88 ]

Ik moet het ook met Wikipedia doen, dus voor wat dat waard is:

een BHP in de zin van een British Horsepower is gelijk aan een SAE PK (SAE = Society of Automotive Engineers).

DIN PK is volgens de Deutsche Industrie Norm (logisch).

BHP kan óók staan voor Brake Horsepower (verwarrend) wat neerkomt het vermogen van de motor vóór de verliezen door transmissie, dynamo, uitlaat etc. Dat vermogen werd gemeten door een rem op de krukas te zetten: vandaar Brake Horsepower.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 14 december 2008 12:32 AM
  [ # 89 ]

Maar een andere wiki laat zien dat de british horsepower (bhp) hetzelfde is als de SAE gross horsepower die hetzelfde is als de brake horsepower (bhp).

M.a.w. BHP = BHP = HP(?) = niet PK.

British horsepower
The acronym bhp may also be used for British horsepower, which has the same definition as the American SAE gross brake horsepower: 33,000 lb·ft/minute. More information on American SAE horsepower measurements is below.


[edit] SAE horsepower

[edit] SAE gross horsepower
Prior to the 1972 model year, American automakers rated and advertised their engines in brake horsepower (bhp), frequently referred to as SAE gross horsepower because it was measured in accord with the protocols defined in SAE standards J245 and J1995.

 

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11749
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 december 2008 01:09 AM
  [ # 90 ]

Je hebt gelijk, denk ik.

BHP (welke dan ook) is SAE (bruto-) Horsepower. En dat is iets anders dan ‘onze’ DIN-pk, maar alleen omdat er in Engeland niet met metrische eenheden werd gemeten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook