Ik vind dat rot rijden. Zo kan ik gewoon niet rijden. Heb het 1 keer gedaan, maar ben gelijk op de hoek van de straat uitgestapt en gewacht tot ik weer kon rijden.
Gaat deze hele discussie nu dan eigenlijk om het toerental dat de motor draait? 800 is te weinig; wordt te langzaam warm…. 3000 te veel; wordt te snel warm?
Dan kan ik met mijn choke-auto makkelijk een goed gemiddelde zoeken en dan lekker krabben (in de rookwolken).
Of moet naast het toerental ook de motor fysiek belast worden door de draaiende wielen?
Overigens rij ik ook niet zonder zicht. Ik zet altijd met verlengsnoer een verwarmingkje tussen de voorstoelen. Na een dik kwartier is alles ontdooit en de kabine warm zodat de ruiten van mijn adem ook niet opnieuw beslaan en dichtvriezen.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Je kan ook een trekker gebruiken, dan is je raam ook zo weer zichtbaar
Dus niet. De ruit bevriest weer licht aan de buitenkant.
Welk natuurkundig principe hier aan ten grondslag ligt weet ik niet.
Waarschijnlijk zoals hier boven al beschreven is. Warme adem etc.doet de boel weer bevriezen.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Laatste paar keer met bevroren ruiten toch eerst de motor gestart voordat ik begon met het ijsvrij maken van de ruiten.
Zelfs dan is het nog behelpen, omdat de vooruit meestal meteen weer wil dichtvriezen aan de buitenkant, en beslaan aan de binnenkant. Daarom rijd ik meestal met de ontwaseming op de voorruit (airco uitgeschakeld) en een raam flink open. Als de ruit niet onmiddelijk beslaat laat ik de verwarming het liefst uit, zodat de boel zo snel mogelijk opwarmt.
Qua warmrijden: als ik naar mijn werk moet is eigenlijk alles stoplichtenwerk, optrekken, afremmen etc. Ik probeer de turbo dan zo weinig mogelijk te belasten en wat meer toeren te draaien (dus niet op 2000 toeren doorschakelen). Als ik niet naar mijn werk rijd kan ik meestal meteen een doorgaande weg op zodat ik met 70 in zijn vier de eerste kilometers kan afleggen. Dan is de boel snel op temperatuur.
Totdat de koelwatermeter flink omhoog staat (tegen de 70 graden, hoger dan 75 gaat ie nooit) gaat de verwarming pas aan.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Probleem van onbelast warmdraaien is dat de koude motor op de “choke” loopt.
Dit zorgt voor een veel te rijk mengsel en dus extra slijtage van cilinders en zuigerveren.
Met z’n vieren in je Eendje.
Goed, maar tijdens de eerste kilometers rijden loopt ie natuurlijk ook op de choke; tot je ‘m wegdrukt. Dan is het mengsel toch ook niet optimaal? Of wordt bij gasgeven de choke automatisch weer afgeknepen? Bij de stoplichten maakt ie dan ook meer toeren dan stationair zonder choke. Ik probeer de choke wel zo snel mogelijk uit te hebben. Dus bij lange stukken zonder stoplichten en zonder filerijden druk in de choke weg.
CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
toniclight schreef:Je kan ook een trekker gebruiken, dan is je raam ook zo weer zichtbaar
Dus niet. De ruit bevriest weer licht aan de buitenkant.
Welk natuurkundig principe hier aan ten grondslag ligt weet ik niet.
Waarschijnlijk zoals hier boven al beschreven is. Warme adem etc.doet de boel weer bevriezen.Jeroen
Dat noem je rijp. Waterdamp bevriest meteen op koude ruit.
Ik start de GS met de kachel dict en geen blower. Na 1 minuut de kachel aan en blower aan. Lucht begint koud maar warmt snel op. Dan tegelijk krabben. Na een minuut of 5 kan ik wegrijden met schone ramen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
icefire schreef:Overigens rij ik ook niet zonder zicht. Ik zet altijd met verlengsnoer een verwarmingkje tussen de voorstoelen. Na een dik kwartier is alles ontdooit en de kabine warm zodat de ruiten van mijn adem ook niet opnieuw beslaan en dichtvriezen.
Dat doe ik ook meestal, vanaf volgende week niet meer, dan word mijn V6 uitgerust met een standverwarming
s’avonds de stekker d’r in en als het s’nachts onder de 0 graden komt springt hij s’morgens ruim op tijd aan zodat de motor en het interieur lekker warm zijn
Ook word m’n accu hiermee op peil gehouden.
Als ik m’n stoelverwarming nu ook nog hiermee aangechakelt krijg is het helemaal yipeeeeeeee
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
DigiDaan schreef:Laatste paar keer met bevroren ruiten toch eerst de motor gestart voordat ik begon met het ijsvrij maken van de ruiten.
Zelfs dan is het nog behelpen, omdat de vooruit meestal meteen weer wil dichtvriezen aan de buitenkant, en beslaan aan de binnenkant. Daarom rijd ik meestal met de ontwaseming op de voorruit (airco uitgeschakeld) en een raam flink open. ........
Waarom airco uit ? Airco maakt je kachellucht droog, ontwasemen gaat veel sneller..
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Arjan Verkade schreef:
Milieu gedoe gewoon negeren, daar wordt je tegenwoordig al doodziek van…
Met je auto in de file staan is net zo erg…
Heerlijk kortzichtig, zo gaan we de oorlog wel winnen inderdaad.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Peteryed schreef:Koud zijn ze niks maar de nieuwe common rail schijnen wel beter te klinken ook binnenin de auto
De Focus TDi die mijn vrouw af en toe meeheeft hoor je beduidend meer dan mijn Xantia. Die is kennelijk toch erg goed geïsoleerd.
Als het raam binnen snel aanslaat dan zet ik in ieder geval de airco aan al zal die het ook niet heel snel doen, als de lucht maar droog is.
Trouwens, in de regel zet ik mijn kachel pas hoog als ik een paar kilometer gereden heb. Je hebt dan toch nog geen warmte.
Denk er ook aan niet te snel te willen schakelen, ook die transmissie olie is ook nog koud. Kortom alles met beleid. Doe je ook nog eens langer met je spullen (hoorbaar langer, vraag Wyd maar hoe mijn diesel klonk toen hij hem kocht).
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mark Nijenhuis schreef:
Dat doe ik ook meestal, vanaf volgende week niet meer, dan word mijn V6 uitgerust met een standverwarming
s’avonds de stekker d’r in en als het s’nachts onder de 0 graden komt springt hij s’morgens ruim op tijd aan zodat de motor en het interieur lekker warm zijnOok word m’n accu hiermee op peil gehouden.
Waar kocht je dat?
Of ga je het laten installeren?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
ambijajance schreef:Waarom airco uit ? Airco maakt je kachellucht droog, ontwasemen gaat veel sneller..
Klopt. Maar zodra hij weer uitgaat slaat de boel drie keer zo snel weer dicht.
Daarbij ben ik redelijk principieel tegen het constant aanhebben van de airco. Die gebruik ik volgens voorschrift ééns per maand (tbv de smering van de aircopomp) en voor de rest alleen als het echt heet is, of wanneer het zo hard regent dat de boel zonder niet meer schoon te krijgen is.
Overigens: De binnenkant van de ruiten regelmatig en grondig reinigen helpt erg goed tegen condens.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Peteryed schreef:Koud zijn ze niks maar de nieuwe common rail schijnen wel beter te klinken ook binnenin de auto
Wanneer het echt koud is merk je wel dat de eerste paar seconden de klapstoters heel flink tikken. Vrij snel daarna klinkt de HDi eigenlijk heel smeuiig. En als ‘ie eenmaal op temperatuur is nauwelijks nog trillingen en genagel.
Nog een voordeel van common rail: nooit meer voorgloeien. Tenzij het erg serieus vriest, dan hooguit een seconde ofzo. Ik zie dat lampje eigenlijk nooit.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
DigiDaan schreef:ambijajance schreef:Waarom airco uit ? Airco maakt je kachellucht droog, ontwasemen gaat veel sneller..
Klopt. Maar zodra hij weer uitgaat slaat de boel drie keer zo snel weer dicht.
Daarbij ben ik redelijk principieel tegen het constant aanhebben van de airco. Die gebruik ik volgens voorschrift ééns per maand (tbv de smering van de aircopomp) en voor de rest alleen als het echt heet is, of wanneer het zo hard regent dat de boel zonder niet meer schoon te krijgen is.
Overigens: De binnenkant van de ruiten regelmatig en grondig reinigen helpt erg goed tegen condens.
Dat van dat snel weer dichtslaan als de airco uit gaat heb ik geen last van, zet de airco doorgaans ook weer snel uit..
Mischien heb je wat lekkage langs je kachel ?
Kweenie wat de voorschriften voor gebruik airco zijn (climate control), maar ik dacht minstens eventjes een keer per dag/rit. De aan/uit knop is iig zo ingericht dat deze brand als airco uit is, dus van fabriekswege gaan ze er van uit dat de climatecontrol altijd aan staat.