als je zelf plaat moet gaan vormgeven (meer dan plooibank), neem dan geen inox (te hard), noch aluminium (scheurt). Daarenboven krijg je potentiaal verschillen tussen de verschillende soorten metaal van de reparatie en extra roest aan de rand.
Ga dan voor (warmgewalst) gewoon, niet verzinkt, ijzer. Last ook beter (best is acetyleen/O2 als je’t kan, zonder toevoeging, makkelijkst maar minder goed met een halfautomaat).
Belangrijker bij zo’n reparaties is de (regen-)bron wegnemen (lekkend raam) en te zorgen dat het inlopende water weg kan; wat ik meestal doe is de roestplekjes in de bodem opzoeken en dan met een dikke schroevendraaier van binnen naar buiten een gat kloppen (omgekeerd van buiten naar binnen, geeft een opstaande rand en geen afwatering).
Walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je Dinitrol laat plaatsen, hoelang gaat dit dan mee?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Arjan Verkade schreef:Als je Dinitrol laat plaatsen, hoelang gaat dit dan mee?
35 jaar
Walter
Meten is weten , gissen is missen
hmmm…ik had ooit een BX, waardat je 6 jaar garantie op roest bij kreeg (1986?). Je moest dan wél 3 x je auto in die 6 jaar laten Dinitrollen in een erkend centrum. Dat heb ik dan keurig laten doen op mijn kosten. Het 5° jaar afgekeurd op de technische controle voor doorroesten van de brug tussen de voorwielen…
Reactie van de citroen-garage: “Uw fout mijnheer, je zal wel ergens tegen gereden zijn…géén garantie”. Later hoorde ik dat dit een typische ziekte was van die BX en dat in Frankrijk de gebruikers een proces hadden aangespannen tegen Citroen hiervoor. Maar daar hield wél mijn geloof in Dinitrol op.
Walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
walther259 schreef:hmmm…ik had ooit een BX, waardat je 6 jaar garantie op roest bij kreeg (1986?). Je moest dan wél 3 x je auto in die 6 jaar laten Dinitrollen in een erkend centrum. Dat heb ik dan keurig laten doen op mijn kosten. Het 5° jaar afgekeurd op de technische controle voor doorroesten van de brug tussen de voorwielen…
Reactie van de citroen-garage: “Uw fout mijnheer, je zal wel ergens tegen gereden zijn…géén garantie”. Later hoorde ik dat dit een typische ziekte was van die BX en dat in Frankrijk de gebruikers een proces hadden aangespannen tegen Citroen hiervoor. Maar daar hield wél mijn geloof in Dinitrol op.Walther
of gewoon bij de verkeerde dinitrolhandelaar geweest!!
ik heb een bx sport van 86 die niet gedinitold is en perfect zowel voor als achteraan….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
walther259 schreef:als je zelf plaat moet gaan vormgeven (meer dan plooibank), neem dan geen inox (te hard), noch aluminium (scheurt). Daarenboven krijg je potentiaal verschillen tussen de verschillende soorten metaal van de reparatie en extra roest aan de rand.
Ga dan voor (warmgewalst) gewoon, niet verzinkt, ijzer. Last ook beter (best is acetyleen/O2 als je’t kan, zonder toevoeging, makkelijkst maar minder goed met een halfautomaat).
Belangrijker bij zo’n reparaties is de (regen-)bron wegnemen (lekkend raam) en te zorgen dat het inlopende water weg kan; wat ik meestal doe is de roestplekjes in de bodem opzoeken en dan met een dikke schroevendraaier van binnen naar buiten een gat kloppen (omgekeerd van buiten naar binnen, geeft een opstaande rand en geen afwatering).Walther
mmm vindt dat nu ook niet de manier om een sm in orde te krijgen…
gewoon de dichting van de ramen moet na 35 jaar vervangen worden wat niet onlogisch is.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Hier ga ik de producten halen. Van Aalst was het verkeerde adres. Ze zitten namelijk bijde in Alphen a.d. R.
http://www.carlogic.nl
bogaard77 schreef:Ga jij het daar laten doen?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Jij gaat het zelf doen Niek? Heb je dan het boorschema voor de gaatjes welke er moeten geboord worden?
oudelut schreef:Kun je eens aangeven wat jij onder de benodigde apparatuur verstaat, en waar je dat vandaan hebt gehaald? Waar heb je met name je injecteerlans gehaald en wat kostte dat?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Je hebt een compressor nodig. Die heb ik.
De speciale spuit en de daarbij behorende spuitlans e.d. heb ik van een bevriende ex plaatwerker gekregen.
Deze artikelen kan je bij de betere auto-onderdelen bedrijven krijgen of bij http://www.carlogic.nl Op deze zite staan ook afbeeldingen.
oudelut schreef:oudelut schreef:Kun je eens aangeven wat jij onder de benodigde apparatuur verstaat, en waar je dat vandaan hebt gehaald? Waar heb je met name je injecteerlans gehaald en wat kostte dat?
Ik heb geen boorschema. Mijns inziens valt er niet zo veel te boren. hoog uit in de chassisbalken. Voor de rest is mijn SM zover gestript dat ik overal goed bij kan. Volgende week ga ik met een minicamera alle holle ruimtes bekijken. Hiermee kan ik bekijken of ik alles goed geraakt heb met Dinitrol.
Blooper1963 schreef:Jij gaat het zelf doen Niek? Heb je dan het boorschema voor de gaatjes welke er moeten geboord worden?
Ik was overtuigd door die Duitse test van Mike Sanders Fett, als het beste antiroest product; ik heb het vroeger nog zelf gebruikt voor een DS, maar wou het nu, voor de SM professioneel laten doen.
In Vlaanderen kan dat niet, in Nl is er één adres, maar dat viel tegen toen ik terplaatse ging; dan maar de dichtstbijzijnde Duitse bedrijven nagekeken en gekozen voor Wuppertal, http://www.bewegungs-energie.de De man gemailed en afgesproken:
Een keurige prijs (600 €, anderen gaan tot >1000), duidelijke beschrijving wat er zou gebeuren en hoe…
Een hotel geboekt ginder (‘Art Fabrik Hotel’, in de fabriek van Marx en Engels: aanrader!) (zo is madam tevreden, en baasje dan ook). Gisteren vertrokken en alles viel reuze mee. De anti-roest man was erg vriendelijk, en zeer professioneel…hij is een erg preciese oldtimer restaurateur (vnl. Alfa, maar reed lang zelf met CX); alles werd volledig met 2 personen gedemonteerd over 2 dagen en ingespoten. Ooit werkte hij zelf met Dinitrol, maar hij heeft dan met beide producten getest en was zeer sterk overtuigd geraakt van Sanders’. Ondertussen gebruikt hij al 8 jaar niets anders meer met schitterende resultaten.
Daarstraks de auto weer opgehaald en hij blonk meer dan ie al ooit heeft gedaan: alles super keurig en proper afgewerkt! Geen spatje te vinden. Een plezier. Hij maakte een factuur en nam uitgebreid foto’s van de hele behandeling die hij nastuurt op CD. De prijs was correct en dus iedereen tevreden naar huis, inclusief de vrouw die genoten heeft van 2 dagen shoppen. (hetgeen ik gewonnen heb op de antiroest prijs ben ik natuurlijk kwijt aan kleertjes; maar dat zou ik sowieso zijn en je krijgt er een gelukkige glimlach voor terug). anders blijft dat niet duren hé, die SM hobby
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
U-Niek schreef:Ik heb geen boorschema. Mijns inziens valt er niet zo veel te boren. hoog uit in de chassisbalken. Voor de rest is mijn SM zover gestript dat ik overal goed bij kan. Volgende week ga ik met een minicamera alle holle ruimtes bekijken. Hiermee kan ik bekijken of ik alles goed geraakt heb met Dinitrol.
Blooper1963 schreef:Jij gaat het zelf doen Niek? Heb je dan het boorschema voor de gaatjes welke er moeten geboord worden?
hoe ga jij dan in bv de a stijl geraken? de plaatsen waar bij veel sm’s een zwakke plek is.
ik ken verschillende sm’s die 30 tal jaar geleden gedinitrold zijn en deze methode heeft gewoon door de loop der jaren zijn doeltreffendheid bewezen.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Volgens mij zijn de meeste producten,op de markt geschikt.
Het voornaamste is, dat er GEEN roest,reeds aanwezig is in de ruimtes waar je wil behandelen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Blooper1963 schreef:Volgens mij zijn de meeste producten,op de markt geschikt.
Het voornaamste is, dat er GEEN roest,reeds aanwezig is in de ruimtes waar je wil behandelen.
De één is geschikter dan de ander, lees de echte tests maar na (tests die over een aantal jaren blijven lopen). Mike Sanders komt er altijd als best uit….
Citroen!