Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Het lijkt erop dat de koppelingsplaat uit m’n stadsvrachtwagentje ‘Pino’ toch echt aan z’n einde dreigt te komen.
Probleempje is echter het volgende:
wanneer ik m’n kenteken intik op diverse onderdelengrossiers krijg ik twee opties:
een set met een 160mm plaat en een set met een 180mm plaat.
Hoe weet ik nou welke set ik moet hebben?
‘Pino’ is één der oudsten wat betreft nog rijdende AX-en, en gaandeweg die eerste bouwjaren zijn ‘ze’ dus overgestapt op een groter type plaat.
Mijn donkerbruine vermoeden is echter dat ze niet uitwisselbaar zijn…
Iemand die meer duidelijkheid kan verschaffen?
‘Spirit of avant-garde’
Gewoon demonteren en met het versleten materiaal naar de groothandel gaan.
Bij de meeste groothandels hebben ze alles wel op voorraad en kun je daar terplaatse meteen kijken of je het goede meeneemt/ meekrijgt.
Wel drukgroep en druklager ook vernieuwen, weet je zeker dat je straks geen problemen meer hebt.
Of je neemt er 1 mee en brengt hem later terug als blijkt dat het de verkeerde is. Moet je er natuurlijk wel vanuit gaan dat ze daar niet zo moeilijk over doen bij de automaterialenzaak.
Dat is inderdaad bijzonder, maar Pino is ook een bijzonder wagentje .
In mijn vage herinnering meen ik ooit gehoord te hebben dat het uitwisselbaar, maar vertrouw hier absoluut niet op. Bij de axclub weten ze wellicht meer…..
De eerste AXen hebben volgens mij inderdaad een kleinere plaat, aan een dergelijk oude AX heb ik nog niet gesleuteld, ik ben zelf altijd de 180mm plaat tegengekomen.
Voor de zekerheid kun je met je chassisnr. op service.citroen.com kijken, of post het chassisnr. hier dan kan ik effe voor je kijken.
PS: Wel leuk dat je een oude AX nog op de weg wil houden
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
Er is inderdaad een verschil in platen…
in de oude (1989) AX van mijn ouders zat een 160 plaat in en we hadden via de onderdelenboer een 180 plaat meegekregen… nadat me ze vergeleken toen de oude er uit was bleek er dus verschil te zijn… na gekeken te hebben of het past bleek het inderdaad te passen en dus gemonteerd… nu ondertussen twee jaar later zit het er nog steeds in en werk het gewoon goed…. ook na wat navraag bleek dat dit gaandeweg de productie inderdaad is aangepast…
bij deze succes met het vervangen van de koppeling
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dus als ik je verhaal goed begrijp kan een 180mm koppeling gewoon in een 160mm (oud) huis?
Ik neem aan dat de hele drukgroep dus gewoon in de versnellingsbak past dan?
Da’s mooi, want ik ben bang dat de 160mm-set lastig wordt om te verkrijgen…. en de 180mm is in verder alle andere types gebruikt, dus die moet gewoon op de plank liggen..
Bedankt!
P.S. chassisnr: VF7ZAZA0000ZA38140
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
gaat inderdaad passen, drukgroep is namelijk ook groter als die van de 160… en inderdaad, de 160 set is ook helemaal niet meer leverbaar… althans niet van de merken die er in horen misschien nog wat “habbiebabbie” merken die 160 verkopen maar ik zou toch echt voor een merk als Valeo kiezen
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik ben niet thuis in diverse merken; zit daar zoveel verschil in dan?
Op Ebay worden regelmatig sets aangeboden voor ommenabij 50 euro, via een engelse of duitse leveranciers:
Kwaliteit hopeloos dus; loslatend plaatmateriaal, lagertje but?!?
‘Spirit of avant-garde’
Koop lekker een orginele Valeo in plaats van alle andere meuk. Of een sportkoppeling
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Grappig: zelfs HBase geeft alleen ‘Luk’ als mogelijke leverancier…
Er wordt met geen woord over Valeo gerept..
‘Spirit of avant-garde’
Een Luk zou een zeer sterk op en af gevoel hebben.
Op aanraden van Sohail heb ik een Valeo geplaatst en dat was geen weggegooid geld.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
LUK = Meuk.
LUK ging vroeger 50.000 km eerder stuk dan Valeo…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Precies, in mijn Xantia zat een LUK, wat een shit koppeling was dat zeg.
Nu zit er een Valeo in en dat koppelt veel fijner.
Daarom…......Pino verdient een Valeo-koppeling
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Goed, even bij Valeo op de site gekeken.
Wat denk je; wederom twee opties.
set 801411 (plaat en drukgroep 180mm)
set 801412 (plaat 180mm, drukgroep 181mm)
Help?
‘Spirit of avant-garde’