De radiator van m’n berlingo moet vervangen worden.
Ik ge het zelf doen maar ik heb nog wat vraagjes. Ik heb al eens een radiator vervangen maar dat was van een volvo 850
Allereerst. Is er een tutorial voor deze vervanging bij een berlingo?
Of kan iemand de grote lijnen even schetsen?
Het berteft een 19D van 1999 met man. airco.
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
schop
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Het is dat die airco erbij staat, ken niets (nog niet) over airco’s.
Maar die airco zit toch niet vast aan de radiator?
Kan vast niet moeilijker zijn dan die Volvo.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Links boven onder de hoofdleiding komt een sensor.
Rechts boven dat kleine buisje is te klein voor wat dan ook dus dat is een overloop of beter gaat naar het expansievat (ergens aan de bovenzijde-aan de vuldop).
Rechts onder kleine aansluiting ook naar het expansievat (aan de onderzijde).
A wilde guess want ik heb al een tijdje niet meer aan ene met expansievat gewerkt…., denk niet dat ik er ver naast zit.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dan lijkt het me een doenbare opgave Het probleem was gewoon dat toen ik de radiator ging kopen de verkoper een onderscheid maakte tussen airco of zonder airco. Het leek mij ook nogal vreemd.
Ik veronderstel dat hij er langs onderen in/uit moet?
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Langs boven, onderin zal hij gewoon met rubbertjes in een gat zitten, hij is gewoon naar beneden toe geklemd (zachte ophanging).
Mogelijk moet je de dwarsbalk (waar het slot van de motorkap in zit) losmaken of geheel wegnemen, kan ook zijn dat dit niet nodig is en dat het enkel simpele veerklemmetjes zijn.
Verder zal je in de rechterwielkast de modderbeplating moeten wegnemen (onderste stuk) om goed bij de rechtse leidingen te komen.
Niets forceren, die dingen zitten eigelijk heel simpel in elkaar.
Stekker van de sensor komt los door op het metalen draadje te drukken en dan uit elkaar te trekken.
Succes.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ok thanx
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Hé hé vandaag eindelijk de tijd gehad voor deze klus.
De dwarsbalk moet er niet uit. Het enige moeilijke is de leiding rechtsonder.
Je moet idd de modderbeplating weghalen maar óók het ruitensproeier reservoir! Anders kan je niet aan de dikke leiding om ze los te maken en achteraf weer vast te maken. Achteraf de berlingo wat laten draaien om de motor op temperatuur te laten komen maar bij stationair toerental duurde het gewoon te lang vooraleer hij op temperatuur was. Uiteidelijk
is de thermostaat wel open gegaan en voelde je de koelvloeistof de radiator
binnenstromen. Morgen eens een ritje maken om zeker te zijn dat het koelvloeistof niveau terug op peil is en alle lucht uit het circuit is.
Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.
Dat is goed om horen bedankt voor de feed-back daar heeft iedereen iets aan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017