In welke versnelling zitten jullie bij 70km/h en welke bij 50km/h?
Ik heb de indruk dat de 4de versnelling net iets te laag is voor 70km/h bij 2300 toeren.
Als ik schakel naar versnelling 5 zit ik op 1750 toeren.
Goed voor de motor of niet?
Voor 50km/h kan ik ook al in 4de rijden rond de 1750 toeren.
Ik weet dat dit zuinig rijden is maar is het goed voor de motor? Aangezien er dan grotere krachten op de cilinders komen staan.
Hoe rijden jullie?;)
Ps: Xantia TD SX 1994
mvg
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik rij gewoon 70 in de 1, maar dit gaat natuurlijk niet over de BX
Ik zou zeggen dat je boven de 1800 toeren moet blijven, maar dat kan toch per motor verschillend zijn. Ik heb ooit eens gelezen dat een stelregel kan zijn dat de motor gewoon voldoende kracht moet leveren tov het aantal toeren. Als je te lage toeren rijdt in een hoge versnelling gaat het weer meer brandstof kosten omdat je motor teveel kracht moet leveren (vergelijk het met langzaam fietsen in de hoogste versnelling, dat kost ook nogal wat kracht) Ik denk dat als je voelt dat de motor soepel door kan trekken als je gas geeft dat je dan qua toerental wel goed zit, en belasting onder de 1500 toeren is gewoon niet aan te raden want dat kost je je knikkers.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Ik rij gewoon 70 in de 1, maar dit gaat natuurlijk niet over de BX
Ik zou zeggen dat je boven de 1800 toeren moet blijven, maar dat kan toch per motor verschillend zijn. Ik heb ooit eens gelezen dat een stelregel kan zijn dat de motor gewoon voldoende kracht moet leveren tov het aantal toeren. Als je te lage toeren rijdt in een hoge versnelling gaat het weer meer brandstof kosten omdat je motor teveel kracht moet leveren (vergelijk het met langzaam fietsen in de hoogste versnelling, dat kost ook nogal wat kracht) Ik denk dat als je voelt dat de motor soepel door kan trekken als je gas geeft dat je dan qua toerental wel goed zit, en belasting onder de 1500 toeren is gewoon niet aan te raden want dat kost je je knikkers.
Dat is volgens mij gedeeltelijk waar wat je zegt.
Hoe minder toeren je maakt hoe minder hij verbruikt normaal..
Ik voel dat zijn moment zit iets hoger dan 2000/min dan trekt hij goed door.Maar 70km/h in 5de is mogelijk bij mij als ik 1850/min rij ofzo.
Kracht en verbruik liggen niet samen denk ik. Want je moet geen extra gas geven als je in 4de of in 5de tegen 70km/h rijd.
Waar blijven de experts?
benieuwd of eviltwin hier een geschikte oplossing voor heeft
Zelf ben ik een beetje van het principe: zolang het comfortabel rijdt en vlot doortrekt, zit je nog niet in een te hoge versnelling. Maar 70 op de teller is voor mij zo’n heikel omslagpunt, want je rijdt dan nog geen 70, dus ik schakel meestal vanaf 75 op teller naar 5de als ik lange tijd rechtdoor moet.
Het gaat hier wel om een xsara picasso 2.0 hdi
stalsie schreef:benieuwd of eviltwin hier een geschikte oplossing voor heeft
Zelf ben ik een beetje van het principe: zolang het comfortabel rijdt en vlot doortrekt, zit je nog niet in een te hoge versnelling. Maar 70 op de teller is voor mij zo’n heikel omslagpunt, want je rijdt dan nog geen 70, dus ik schakel meestal vanaf 75 op teller naar 5de als ik lange tijd rechtdoor moet.
Het gaat hier wel om een xsara picasso 2.0 hdi
Dat klopt wat je zegt maar hoe lager je toeren hoe lager het verbruik, maar of het goed is voor de motor is een andere vraag??