1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Versleten koppeling
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 december 2008 05:17 PM

Het lijkt erop dat de koppelingsplaat uit m’n stadsvrachtwagentje ‘Pino’ toch echt aan z’n einde dreigt te komen.
Probleempje is echter het volgende:

wanneer ik m’n kenteken intik op diverse onderdelengrossiers krijg ik twee opties:

een set met een 160mm plaat en een set met een 180mm plaat.

Hoe weet ik nou welke set ik moet hebben?
‘Pino’ is één der oudsten wat betreft nog rijdende AX-en, en gaandeweg die eerste bouwjaren zijn ‘ze’ dus overgestapt op een groter type plaat.
Mijn donkerbruine vermoeden is echter dat ze niet uitwisselbaar zijn…
Iemand die meer duidelijkheid kan verschaffen?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
autoclassique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 13-12-2008

Gepost: 14 december 2008 10:13 PM
  [ # 1 ]

Gewoon demonteren en met het versleten materiaal naar de groothandel gaan.
Bij de meeste groothandels hebben ze alles wel op voorraad en kun je daar terplaatse meteen kijken of je het goede meeneemt/ meekrijgt.
Wel drukgroep en druklager ook vernieuwen, weet je zeker dat je straks geen problemen meer hebt.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 14 december 2008 11:04 PM
  [ # 2 ]

Of je neemt er 1 mee en brengt hem later terug als blijkt dat het de verkeerde is. Moet je er natuurlijk wel vanuit gaan dat ze daar niet zo moeilijk over doen bij de automaterialenzaak.

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 15 december 2008 12:29 AM
  [ # 3 ]

Dat is inderdaad bijzonder, maar Pino is ook een bijzonder wagentje Razz.

In mijn vage herinnering meen ik ooit gehoord te hebben dat het uitwisselbaar, maar vertrouw hier absoluut niet op. Bij de axclub weten ze wellicht meer…..

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 december 2008 12:37 AM
  [ # 4 ]

De eerste AXen hebben volgens mij inderdaad een kleinere plaat, aan een dergelijk oude AX heb ik nog niet gesleuteld, ik ben zelf altijd de 180mm plaat tegengekomen.

Voor de zekerheid kun je met je chassisnr. op service.citroen.com kijken, of post het chassisnr. hier dan kan ik effe voor je kijken.

PS: Wel leuk dat je een oude AX nog op de weg wil houden Razz

Profiel  
 
MBa@NL
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006

- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
Gepost: 15 december 2008 01:52 AM
  [ # 5 ]

Er is inderdaad een verschil in platen…

in de oude (1989) AX van mijn ouders zat een 160 plaat in en we hadden via de onderdelenboer een 180 plaat meegekregen… nadat me ze vergeleken toen de oude er uit was bleek er dus verschil te zijn… na gekeken te hebben of het past bleek het inderdaad te passen en dus gemonteerd… nu ondertussen twee jaar later zit het er nog steeds in en werk het gewoon goed…. ook na wat navraag bleek dat dit gaandeweg de productie inderdaad is aangepast…

bij deze succes met het vervangen van de koppeling Smile

AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 december 2008 11:18 AM
  [ # 6 ]

Dus als ik je verhaal goed begrijp kan een 180mm koppeling gewoon in een 160mm (oud) huis?
Ik neem aan dat de hele drukgroep dus gewoon in de versnellingsbak past dan?
Da’s mooi, want ik ben bang dat de 160mm-set lastig wordt om te verkrijgen…. en de 180mm is in verder alle andere types gebruikt, dus die moet gewoon op de plank liggen..
Bedankt!

P.S. chassisnr: VF7ZAZA0000ZA38140

Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
MBa@NL
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006

- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
Gepost: 15 december 2008 11:58 AM
  [ # 7 ]

gaat inderdaad passen, drukgroep is namelijk ook groter als die van de 160… en inderdaad, de 160 set is ook helemaal niet meer leverbaar… althans niet van de merken die er in horen Wink misschien nog wat “habbiebabbie” merken die 160 verkopen maar ik zou toch echt voor een merk als Valeo kiezen Smile

AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 december 2008 02:08 PM
  [ # 8 ]

Ik ben niet thuis in diverse merken; zit daar zoveel verschil in dan?
Op Ebay worden regelmatig sets aangeboden voor ommenabij 50 euro, via een engelse of duitse leveranciers:

http://cgi.ebay.nl/Kupplung-Citroen-AX-BX-Xsara-Peugeot-106-306-1-1-4-l_W0QQitemZ370125807243QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubehör?hash=item370125807243&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72:1399|66:2|65:12|39:1|240:1318


Kwaliteit hopeloos dus; loslatend plaatmateriaal, lagertje but?!?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Rooney
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 252
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 15 december 2008 04:23 PM
  [ # 9 ]

Koop lekker een orginele Valeo in plaats van alle andere meuk. Of een sportkoppeling Rolling Eyes

AX Soupapes 16 cool smirk 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 december 2008 05:14 PM
  [ # 10 ]

Grappig: zelfs HBase geeft alleen ‘Luk’ als mogelijke leverancier…
Er wordt met geen woord over Valeo gerept..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 15 december 2008 08:50 PM
  [ # 11 ]

Een Luk zou een zeer sterk op en af gevoel hebben.
Op aanraden van Sohail heb ik een Valeo geplaatst en dat was geen weggegooid geld. Idea

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 december 2008 08:54 PM
  [ # 12 ]

LUK = Meuk.

LUK ging vroeger 50.000 km eerder stuk dan Valeo…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 december 2008 01:09 AM
  [ # 13 ]

Precies, in mijn Xantia zat een LUK, wat een shit koppeling was dat zeg.
Nu zit er een Valeo in en dat koppelt veel fijner.

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 16 december 2008 01:37 AM
  [ # 14 ]

Daarom…......Pino verdient een Valeo-koppeling Very Happy

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 16 december 2008 03:15 PM
  [ # 15 ]

Goed, even bij Valeo op de site gekeken.
Wat denk je; wederom twee opties.

set 801411 (plaat en drukgroep 180mm)
set 801412 (plaat 180mm, drukgroep 181mm)

Help?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook