Ik ben met mijn BX Turbodiesel gestrand vlakbij Nürnberg in Duitsland. De auto heeft een lekkende dieselpomp. De prijsopgave van de garage voor vervanging van de pomp is mij te hoog in relatie tot de waarde van de auto. Maandagmorgen zal ik moeten beslissen of het niet beter is om de auto hier achter te laten en te laten slopen, maar de auto is verder nog erg mooi en goed! Heeft er iemand tips?
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Kweetniet wat je er aan uit wilt geven en wat een gemiddelde pomp kost? misschien loont het de moeite om te zoeken op marktplaats en e-bay of 1 of andere sloperij.
Heb je wel een ANWB verzekering die evt. voor weinig je auto terug kan halen naar NL? als die kosten er evt. ook nog bijkomen dan wordt het hachelijk denk ik.
Hoeveel heeft de wagen gelopen en hoe oud is ‘ie? allemaal factoren om je wagen misschien niet zomaar op te geven.
Rien
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Lekt die pomp trouwens hard? wellicht kan je hem in doeken pakken en een heel stuk richting huis komen zonder andere onderdelen nat te laten worden.
Rien
Re: Lekkende dieselpomp BX Turbodiesel (1989)
bergje schreef:Ik ben met mijn BX Turbodiesel gestrand vlakbij Nürnberg in Duitsland. De auto heeft een lekkende dieselpomp. De prijsopgave van de garage voor vervanging van de pomp is mij te hoog in relatie tot de waarde van de auto. Maandagmorgen zal ik moeten beslissen of het niet beter is om de auto hier achter te laten en te laten slopen, maar de auto is verder nog erg mooi en goed! Heeft er iemand tips?
Ja eh, wil je de auto houden of niet? Zo ja, liefde kost geld en dat laat ie je nu weten ook.
Een dieselpomp is een duur onding; afhankelijk van de plek van het lek is reparatie goedkoop of duur. Als de pomp bovenop lekt (opbrengstregelaaras, dat ding waar de gaskabel uiteindelijk aan trekt) is dat nog wel voor een redelijk bedrag te fixen ook; ordegrootte 150 eur incl als je het in Nederland laat doen. Duitse tarieven ken ik niet.
Een gehele pomprevisie of een aandrijfaslek (zoals Marten had) loopt behoorlijk in de papieren; reken op 800 eur, als je het moet laten doen. Het geld gaat voornamelijk zitten in het instellen van de pomp op de motor.
Ich bin ein Breaker
Ik ben zelf niet zo technisch. De garage hier heeft geconcludeerd dat hij lekt en vervangen moet worden, reparatie is volgens hun niet mogelijk. Hij sprak over minimaal € 1000,-. Het vinden van een gebruikte van dit type is moeilijk en dan moet je het geluk hebben dat je dit type vind.
De auto is dus uit 1989 en heeft 335.000 km gedraaid. Verder echt een prima auto nog!
bergje schreef:Ik ben zelf niet zo technisch. De garage hier heeft geconcludeerd dat hij lekt en vervangen moet worden, reparatie is volgens hun niet mogelijk. Hij sprak over minimaal € 1000,-. Het vinden van een gebruikte van dit type is moeilijk en dan moet je het geluk hebben dat je dit type vind.
De auto is dus uit 1989 en heeft 335.000 km gedraaid. Verder echt een prima auto nog!
Mmm, minimaal 1000 eur is wel aan de prijs. Maar als je geen keus hebt…
Als de auto verder nog zo prima is als je zegt; heb je voor 1000 eur zo’n goede terug?
Waar lekt de pomp dan en hoe/waarom ben je bij deze garage verzeild geraakt?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Wellicht kan je er een duidelijke foto van maken??
Rien
KuikenXXL schreef:Wellicht kan je er een duidelijke foto van maken??
Rien
Zinarm/loos, zolang je niet ziet waar de diesel uitstroomt of de symptomen kent.
Belangrijker is het om te weten of de auto rijdbaar (naar NL) is of hevig lekt zodat verder rijden onverantwoord is, bijvoorbeeld.
Op afstand kun je niet veel meer concluderen dan dat je een dieselspecialist moet zoeken; aan een dieselpomp kun je niets zelf doen eigenlijk.
Ich bin ein Breaker
Re: Lekkende dieselpomp BX Turbodiesel (1989)
karel schreef:Een dieselpomp is een duur onding; afhankelijk van de plek van het lek is reparatie goedkoop of duur. Als de pomp bovenop lekt (opbrengstregelaaras, dat ding waar de gaskabel uiteindelijk aan trekt) is dat nog wel voor een redelijk bedrag te fixen ook; ordegrootte 150 eur incl als je het in Nederland laat doen. Duitse tarieven ken ik niet.
Dit euvel komt weleens voor, kijk maar eens op http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162810&start=0
De totale kosten voor deze reparatie was, €1,35 voor een nieuwe O-ring.
karel schreef:Een gehele pomprevisie of een aandrijfaslek (zoals Marten had) loopt behoorlijk in de papieren; reken op 800 eur, als je het moet laten doen. Het geld gaat voornamelijk zitten in het instellen van de pomp op de motor.
Dit geintje is inderdaad veel en veel duurder
Waar lekt de pomp precies als je onder de motorkap kijkt :
Kun je een foto maken en online plaatsen of naar iemand mailen zodat hij de foto online kan zetten?
Sodemieters zeg , heb even op de kaart gekeken waar Nürnberg ligt, das bijna in Oostenrijk.
Re: Lekkende dieselpomp BX Turbodiesel (1989)
ZX1.4i schreef:karel schreef:Een dieselpomp is een duur onding; afhankelijk van de plek van het lek is reparatie goedkoop of duur. Als de pomp bovenop lekt (opbrengstregelaaras, dat ding waar de gaskabel uiteindelijk aan trekt) is dat nog wel voor een redelijk bedrag te fixen ook; ordegrootte 150 eur incl als je het in Nederland laat doen. Duitse tarieven ken ik niet.
Dit euvel komt weleens voor, kijk maar eens op http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162810&start=0
De totale kosten voor deze reparatie was, €1,35 voor een nieuwe O-ring.
Die O-ring zal niet het *) probleem zijn, maar de speling op de as. Een O-ring kan niet een uitgesleten hermetisch afsluitend bedoeld lager opvangen. Misschien houdt ie het even vol; hoe dan ook, als dít het probleem is hoeft de pomp er niet af en dat scheelt in de reparatiekosten.
*) ik bedoel: het primaire probleem.
ZX1.4i schreef:karel schreef:Een gehele pomprevisie of een aandrijfaslek (zoals Marten had) loopt behoorlijk in de papieren; reken op 800 eur, als je het moet laten doen. Het geld gaat voornamelijk zitten in het instellen van de pomp op de motor.
Dit geintje is inderdaad veel en veel duurder
Waar lekt de pomp precies als je onder de motorkap kijkt :
Kun je een foto maken en online plaatsen of naar iemand mailen zodat hij de foto online kan zetten?Sodemieters zeg , heb even op de kaart gekeken waar Nürnberg ligt, das bijna in Oostenrijk.
Dan nog; met fotoos bekijken repareer je geen dieselpomp, dat zal écht daar moeten gebeuren. Tref je de verkeerde garagist dan kan er niks; een klein smoezelig specialistje kan misschien alles voor wehnag. Maar dat klinkt weer niet zo erg duits…
Ich bin ein Breaker
Re: Lekkende dieselpomp BX Turbodiesel (1989)
karel schreef:ZX1.4i schreef:Die O-ring zal niet het *) probleem zijn, maar de speling op de as. Een O-ring kan niet een uitgesleten hermetisch afsluitend bedoeld lager opvangen. Misschien houdt ie het even vol; hoe dan ook, als dít het probleem is hoeft de pomp er niet af en dat scheelt in de reparatiekosten.
*) ik bedoel: het primaire probleem.
Ik heb dit klusje al eens gedaan, de slijtage aan de lagerbus viel mee, nieuwe O-ring erin en de betreffende ZX rijd weer prima. Ondertussen heeft de motor al weer een paar duizend km erop zitten zonder enige lekkage.
De gemiddelde garage (diesel)specialist probeert altijd om je een complete revisie van de pomp aan te praten, ook bij mij.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, zou de BX het alleen terug naar Nederland al redden met alleen het vervangen van die O-ringetjes, dan is er tenminste wel de mogelijkheid om een Nederlandse specialist op te zoeken, in plaats van een toevallig in de buurt zijnde onbekende Duitse garage. Kan de moeite waard zijn.
Type dieselpomp
De diselpomp schijnt er eentje te zijn van het type ‘Lucas (of Lukas???)’, hier schijnt een deel van het probleem te liggen, als het een Bosch pomp zou zijn, zou het volgens de garage-houder allemaal veel eenvoudiger en goedkoper zijn. Weet iemand of dit het gangbare type pomp is voor een BX TRD Turbo uit 1989? De auto is in 1993 in Nederland geïmporteerd vanuit Spanje. Waaar het lek precies zit kom ik niet veel verder mee. Inmiddels komt het moment van beslissingen nemen wel erg dichtbij!!!
Re: Type dieselpomp
bergje schreef:De dieselpomp schijnt er eentje te zijn van het type ‘Lucas (of Lukas???)’
Waar het lek precies zit kom ik niet veel verder mee. Inmiddels komt het moment van beslissingen nemen wel erg dichtbij!!!
Het is een TRD hè ?
Dat was mijn eerste Turbodiesel uit eind 88 (Berline) ......zo fel als die optrok heb ik nooit meer gehad.
(de 3 TZD-turbo die ik daarna gehad hebben trok ie er geheid mee uit)
Inderdaad heb ik daar hetzelfde mee gehad, diesellekkage bovenuit waar de as zit van het *gasgeven*.
Herinner je je dat niet, heb je er niet zelf even naar gekeken dan ??
Volgens mij zat er bij die TRD van mij ook een Lucaspomp op.
ZX 1,4i heeft gelijk….je kunt het vaak ook oplossen door die O-ringetjes te vernieuwen, ALS dat het probleem is uiteraard…...dan kun je hem behouden, toch :
Wel kort naar gekeken, maar ben een ware leek op dit gebied!
Volgens de garagehouder zit het lek niet bij de inspuiting, maar aan de zijkant van de pomp.
bergje schreef:Wel kort naar gekeken, maar ben een ware leek op dit gebied!
Volgens de garagehouder zit het lek niet bij de inspuiting, maar aan de zijkant van de pomp.
Liep de motor nog wel dan ?
Hoorde je rare geluiden of zo uit die pomp komen ?