1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Stroef voorwielwiellager
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 14 december 2008 01:32 AM

Vandaag de auto op de brug gehad om L aandrijfas te vervangen. Na demontage bleek dat het wiellager gewoon zwaar liep. Hoe zou dit kunnen, is het te smeren ?

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 14 december 2008 02:17 AM
  [ # 1 ]

Mag niet te zwaar lopen (maar ja, “zwaar lopen” is een relatief begrip), maar mag ook geen speling hebben.
Lager is te smeren via een smeernippel.

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 14 december 2008 04:05 AM
  [ # 2 ]

Ik dacht dat de 2 nippels ( 1 onder 1 boven ) voor de kogels waren. Hoeveel vet moet er in dan, tot het ergens uit komt, of kan er ook te veel vet in ?

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 14 december 2008 11:37 AM
  [ # 3 ]

Ja, je hebt helemaal gelijk, zijn voor de fuseekogels. Ik was even niet helemaal wakker…. Surprisedops:
Controleer even hoe ze draait in vergelijking met je rechtervoorwiellager…
Voel je bij het draaien zware punten of maakt het lager geluid als je draait dan is het niet goed. Ook speling is niet goed. Lager mag best iets weerstand hebben als het maar constant en goed draait zonder speling.
Als kapot dan zul je het hele lagerblok moeten vervangen voor een gereviseerde (=duur) of een 2ehands (=goedkoper maar je ziet pas of ie goed is als ie eronder zit.
Succes!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 14 december 2008 11:46 AM
  [ # 4 ]

Oh ja, en als je het lager controleert, monteer dan het wiel. Speling controleren door wiel aan onder- en bovenzijde vast te pakken en dwars op de lager op en neer proberen te bewegen. De rest (geluid, zware punten) controleren door wiel te draaien (zo hard mogelijk en geldt alleen als je het wiel monteert zonder aandrijfas aan de fusee).

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 14 december 2008 09:56 PM
  [ # 5 ]

Dat is het dus, het lager gaat veel zwaarder dan het rechter. Echter geen speling of geluid. Hard draaien lukt gewoon niet.
Ik heb geen idee of ik het ding er uit kan tikken en smeren, of een gaatje boren in de fusee tapje erin en dan een nippel om er wat vet in te pompen.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 14 december 2008 10:18 PM
  [ # 6 ]

Ik heb geen ervaring met het aanbrengen van een extra smeernippel tbv het voorlager.
Ik zou het risico niet nemen en gewoon ergens een 2e handse scoren (bv. Huub in ‘t Zand of een noordelijke variant van hem, misschien het clubmagazijn).

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10399
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 december 2008 12:40 AM
  [ # 7 ]

Je kan een gaatje tappen voor een smeernippel. De precieze plaats weet ik niet, wel dat je niet zomaar lukraak een gaatje kan boren. Cees Berkvens weet precies hoe het moet!
Jan

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25637
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 december 2008 11:52 AM
  [ # 8 ]
norbert schreef:

Ik heb geen idee of ik het ding er uit kan tikken en smeren, of een gaatje boren in de fusee tapje erin en dan een nippel om er wat vet in te pompen.

Nee dat kan je niet! Het lager zit opgesloten met een hele grote ring. Die krijg je zonder tools (pijp van 3 meter) nooit los.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 16 december 2008 07:55 PM
  [ # 9 ]
jantje1948 schreef:

Je kan een gaatje tappen voor een smeernippel. De precieze plaats weet ik niet, wel dat je niet zomaar lukraak een gaatje kan boren. Cees Berkvens weet precies hoe het moet!
Jan

Dit kan heel goed, ik heb hierover in de regio-west een keer een lezing gehouden. Al mijn 4 voor wiellagers ( 2 ds-en) heb ik op die manier doorgesmeerd. Er zijn dan ook nog andere punten waar je een extra nippel of smeerpunt kan maken.
Ik dacht dat ik het zelfs al eens hier op het forum beschreven heb.
Wel een serieus klusje hoor: je moet ongeveer 2 cm boren door staal met 3mm en daarna met 6mm. Netjes kunnen tappen etc.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 16 december 2008 10:12 PM
  [ # 10 ]

Ik heb de foto’s van mijn presentatie geplaatst op:

 

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 16 december 2008 10:51 PM
  [ # 11 ]
Egbert schreef:
jantje1948 schreef:

Je kan een gaatje tappen voor een smeernippel. De precieze plaats weet ik niet, wel dat je niet zomaar lukraak een gaatje kan boren. Cees Berkvens weet precies hoe het moet!
Jan

Dit kan heel goed, ik heb hierover in de regio-west een keer een lezing gehouden. Al mijn 4 voor wiellagers ( 2 ds-en) heb ik op die manier doorgesmeerd. Er zijn dan ook nog andere punten waar je een extra nippel of smeerpunt kan maken.
Ik dacht dat ik het zelfs al eens hier op het forum beschreven heb.
Wel een serieus klusje hoor: je moet ongeveer 2 cm boren door staal met 3mm en daarna met 6mm. Netjes kunnen tappen etc.

Mooi man de link naar de fotoos, toch even resume

je hebt eerst 3m geboord afgedicht met kaarsvet, als overdruk?

Toen aan nadere kant 6 mm voor tap toen de de nippel ?
Hoe voorkwam je dat het boorsel in het lager viel, stukje bij beetje en de stofzuiger ?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 17 december 2008 12:51 AM
  [ # 12 ]
norbert schreef:

Mooi man de link naar de fotoos, toch even resume

je hebt eerst 3m geboord afgedicht met kaarsvet, als overdruk?

Toen aan nadere kant 6 mm voor tap toen de de nippel ?
Hoe voorkwam je dat het boorsel in het lager viel, stukje bij beetje en de stofzuiger ?

Je moet op de goede plek boren en natuurlijk goed recht. 1e keer 3 of 4 mm. steeds een klein stukje boren en dan terug om zo boorsel er uit te halen. met stofzuiger steeds boorsel eruit en vet aan het boortje dat het er aan blijft hangen. Dan dicht je met een dun gemaakt verjaarskaarsje dit gat, zodat je veilig zonder dat er boorsel in komt met 6mm kan boren en vervolgens draad kan tappen. Daarna weer goed schoon maken en met een haakje het kaarsvet er uit. Ik begin met 3 of 4 mm, omdat je daarmee minder boorsel naar binnen brengt als bij een dikkere booe en omdat de ruimte russen de 2 lagerschalen in 8 mm is, dan heb je dus wat speling ivm scheef boren. De diepte die je moet boren is 26 mm. Dat is best moeilijk om zo ver recht te boren en zonder de boor te breken. Kom je niet goed uit doordat je iets scheef gegaan bent, dan kom je op de lagerschaal uit -> boor bot. Geen nood, o een andere plek opnieuw en dat vorige gat met een popnagel dichten.
Een ontluchting is niet nodig, de keering van het lager sluit niet zo best, zodat er geen druk ontsaat bij het doorsmeren. Ik pomp er 1/4 tot 1/2 patroon in met molybdeen vet.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 17 december 2008 01:29 AM
  [ # 13 ]

wiellager

het is allemaal bloedje link wat jullie doen
bij het kleinste schilfertje dat naar binnen komt loop je risico dat je lager
vast kan lopen
wel eens een vastloper gehad ??
dan gaat zelfs een ds van de weg af
als je +/- 300 euro te veel vind voor een goed gereviseerd lager
moet je gewoon geen ds kopen
Andre zou zich omdraaien in zijn graf
bovendien breng je niet allen je zelf in gevaar maar ook de mede weggebruikers
en je brengt in zo een geval schade toe aan de naam citroen en de ds

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 17 december 2008 02:58 PM
  [ # 14 ]

Ga jij effe lekker zitten doordraaien Algra! Wink

Een paar spaantjes in zo’n lager? Daar blijft bij een beetje snelheid niet veel van over hoor. Vastlopen? Niet echt…...

Maar waarom smeren jullie die lagers? Helpt dat, of drijven ze dan in een bedje van vet en drukt dat dan de speling eruit? Is er geen fatsoenlijke manier om de ringmoer los te krijgen en een paar nieuwe lagers te monteren? Wat kosten een paar nieuwe lagers?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25637
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 december 2008 03:16 PM
  [ # 15 ]

Je moet dus een tool maken die op die moer past. Die moet met geweld uit de lager gedraaid worden. Tegelijk mag je tool niet uit de moer lopen.

Chyparse heeft daar een hele stellage voor en dan een pijp van 3 meter aan elke kant dus met tweeman die moer losdraaien…

Dat lager komt uit de vliegtuig industrie…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook