Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 09-12-2007
- Xantia 1.8i 16V Millesime
Mijn Dspecial is niet uit te lijnen op de 1-3 mm toespoor die voorgeschreven is. Een negatief toespoor van -2,5 is het maximale. Wil je verder naar de 0 en dan richting de 2 mm, zitten de schroefdraden van stuurkogel en stuurstang al tegen elkaar aan in de stelmof. Mij viel op, dat de vorige eigenaar een stuk van 2 cm van de schroefdraad van de oude stuurkogel had afgezaagd. Die manier had hij gebruikt om de DS wel goed uit te lijnen. Ik heb een nieuwe stuurkogel gemonteerd ivm overmatige speling op de oude. Het vreemde is dat mijn DS dan niet meer goed uit te lijnen is. Stuurhuis is wel goed uitgelijnd dus daar ligt het probleem niet. Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zijn het wel originele spoorstangen? We hebben laatst meegemaakt dat de imitiatiestangen de verkeerde maat waren waardoor een DS cabio pas uit te lijnen was na plaatsing van goede gebruikte spoorstangen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Er is maar 1 spoorstang regelbaar normalieter, de andere is vast.
Als je auto niet op de juiste rijhoogte staat, bvb te laag krijg je buitenspoor, staat hij te hoog krijg je toespoor. Misschien even de hoogte controleren alvorens nog meer van die stang te slijpen.
succes!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
vikingo schreef:Er is maar 1 spoorstang regelbaar normalieter, de andere is vast.
Als je auto niet op de juiste rijhoogte staat, bvb te laag krijg je buitenspoor, staat hij te hoog krijg je toespoor. Misschien even de hoogte controleren alvorens nog meer van die stang te slijpen.
succes!
Even voor de duidelijkheid : spoorstangen (zitten in de wielkasten ) en zijn de verbinding tussen wiellager en hulpstuurarm en zijn NIET regelbaar
Stuurstangen ( onder de motorkap ) zijn de verbinding van het midden van het stuurhuis naar de bovenkant van de hulpstuurhuizen en daarvan is er één regelbaar .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Maar spoorstangen, mits imi/irri-tatie kunnen dus afwijkend zijn en wel degelijk van inlvoed zijn op de afstelbaarheid… zonder dat je er noodzakelijkerwijs aan de stang zelf kan stellen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
wbogaerts schreef:vikingo schreef:Er is maar 1 spoorstang regelbaar normalieter, de andere is vast.
Als je auto niet op de juiste rijhoogte staat, bvb te laag krijg je buitenspoor, staat hij te hoog krijg je toespoor. Misschien even de hoogte controleren alvorens nog meer van die stang te slijpen.
succes!
Even voor de duidelijkheid : spoorstangen (zitten in de wielkasten ) en zijn de verbinding tussen wiellager en hulpstuurarm en zijn NIET regelbaar
Stuurstangen ( onder de motorkap ) zijn de verbinding van het midden van het stuurhuis naar de bovenkant van de hulpstuurhuizen en daarvan is er één regelbaar .
Walter
Sorry hoor.
sans-pareil schreef:Maar spoorstangen, mits imi/irri-tatie kunnen dus afwijkend zijn en wel degelijk van inlvoed zijn op de afstelbaarheid… zonder dat je er noodzakelijkerwijs aan de stang zelf kan stellen.
Spoorstang zal wel ok zijn. tenzij deze een klap gehad heeft en verbogen is.
controleer de hoogte van je wagen..
mister uitlijnen
zitten de armpjes aan de stuurstang wel op de juiste manier over de vertanding van je hulpstuurhuis
of is de stelmof misschien verwisseld met die van de stabilisator stang :
3e mogelijkheid is dat er spoorstangen van verschillend merk zijn gemonteerd bv 1 origineel en 1 replica
de nieuwe zijn langer dan de originele
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
vikingo schreef:sans-pareil schreef:Maar spoorstangen, mits imi/irri-tatie kunnen dus afwijkend zijn en wel degelijk van inlvoed zijn op de afstelbaarheid… zonder dat je er noodzakelijkerwijs aan de stang zelf kan stellen.
Spoorstang zal wel ok zijn. tenzij deze een klap gehad heeft en verbogen is.
controleer de hoogte van je wagen..
Zie mijn eerste reactie. Controleer of het originele of imitatie spoorstangen zijn. Anders zou je weleens kunnen blijven stellen tot je een ons weegt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: mister uitlijnen
algra schreef:zitten de armpjes aan de stuurstang wel op de juiste manier over de vertanding van je hulpstuurhuis
Dat kan maar op 1 manier.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eerst controleren of ,zoals sans al schreef, de juiste spoorstangen gebruikt zijn. Is dat zo, dan kan het heel goed zijn dat de hulp-stuurarmpjes ( dat zijn die dingen waar die spoorstangen op vastzitten en die in het chassis vastzitten) verbogen zijn. Dat komt héél vaak voor. De asjes van die hulp-stuurarmpjes zijn namelijk vrij zwak en kunnen heel erg makkelijk torderen. Er zijn trucs om ze weer recht te krijgen, maar vervanging van het hele ding is makkelijker en beter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re: mister uitlijnen
bogaard77 schreef:algra schreef:zitten de armpjes aan de stuurstang wel op de juiste manier over de vertanding van je hulpstuurhuis
Dat kan maar op 1 manier.
je bedoelt het hoort maar op een manier
je kunt ze er wel degelijk 1 of meerdere tandjes verdraaid op wurmen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Re: mister uitlijnen
algra schreef:bogaard77 schreef:algra schreef:zitten de armpjes aan de stuurstang wel op de juiste manier over de vertanding van je hulpstuurhuis
Dat kan maar op 1 manier.
je bedoelt het hoort maar op een manierje kunt ze er wel degelijk 1 of meerdere tandjes verdraaid op wurmen
Als jij ze kan verzetten is er wel degelijk iets mis .
180 graden om monteren kan ook , maar niet een tand naar links of rechts .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Re: mister uitlijnen
wbogaerts schreef:algra schreef:bogaard77 schreef:algra schreef:zitten de armpjes aan de stuurstang wel op de juiste manier over de vertanding van je hulpstuurhuis
Dat kan maar op 1 manier.
je bedoelt het hoort maar op een manierje kunt ze er wel degelijk 1 of meerdere tandjes verdraaid op wurmen
Als jij ze kan verzetten is er wel degelijk iets mis .
180 graden om monteren kan ook , maar niet een tand naar links of rechts .
Walter
sory ik zal wel abuis zijn dan
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je bent abuis. Er zit aan een kant een groter vlak zonder tanden. Dat past maar op 1 manier in de uitsparing in het armpje…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Je bent abuis. Er zit aan een kant een groter vlak zonder tanden. Dat past maar op 1 manier in de uitsparing in het armpje…
ja ja ik weet het
raar dat ik dan toch in mijn loopbaan het meerdere keren voor” beunhazen”
heb moeten corrigeren
soms sporadisch en zelden wil het armpje niet los wegens roest en zo bv van een lekkende accu
de bout wordt dan verwijdert en de arm kunje dan met een stevige schroevendraaier iets openwrikken om hem ruimte te geven
na schoonmaken en invetten gewoon weer monteren
ja zeifs 4 tandjes verkeerd
maar ja je hebt gelijk het hoort maar op een manier
het was alleen maar een suggestie om te helpen eventueel het uitlijn probleem op te lossen