Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
Heb je niet verkeerd gekeken?
Heb hier nog de doos voor me neus van de koppeling die we laatst vervangen hebben en daar staat het nummer “801256” op.
En wat betreft Valeo en LUK, voor mij is het een gevoelskwestie… Valeo is door Citroën zelf geleverd in de nieuwe auto’s
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 20-12-2005
- CX 25 RI
- AX 11 E S6
- C5 Tourer III X7
Pascal KLIK HIER maar eens.
Succes met je keuze, persoonlijk zou ik lekker een Valeo monteren dan weet tenminste dat je niet over een jaar weer een bak moet demonteren.
Groetjes, Henk
Al ruim 30 jaar dezelfde AX 1.1E S6 als 2e auto in gebruik en als hobby een AX 1.4GT S6, sinds 2012 voor erbij een CX 25 RI en als dagelijkse auto een C5 Tourer.
Tot herhalens toe misschien maar steek ook zeker nieuwe dichtingen bak-steekas.
Je zal het maar net als ik ops: proefondervindelijk moeten leren.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ja aandrijfas-keerringen vervangen en prise-as keerring ook meenemen. Kijk ook even hoe het is met je krukas-keerring vliegwiel zeide. Vliegwiel loshalen is nu maar een half uurtje extra werk, dat is demonteren schoonmaken, keerring vervangen en weer monteren.
Als ik hier op in mag haken
Mijn trsje heeft sinds eer gister een nieuw geluid (begon toen ik met -5 met koude motor wegreed, maar dat lijkt me niet relevant )
Met wegrijden, dus vanuit stilstand als ik net de koppeling los laat (en dan gaat het druklager toevallig meedraaien??) een geluid alsof er iets langs iets draaiends schraapt. Beetje versleten lager geluid is het ook wel…
Maar goed, als ik vanuit ondertoeren gas bij geef doet ie een beetje t zelfde.
Ik denk zelf dus aan het druklager aangezien deze al geluid maakte (best veel ook)
Hoe erg is het om hier mee door te rijden? Kan mijn lager vastslaan, en daarmee ook de koppeling?
Nieuwe set is wel al ‘onderweg’, maar ik vind het een KUT klus
grietje schreef:
Maar goed, als ik vanuit ondertoeren gas bij geef doet ie een beetje t zelfde.
Ik denk zelf dus aan het druklager ...
Zonder de koppeling te bedienen?
Dan denk ik dat het de koppeling zelf wel kan zijn.
Het druklager hoor je vooral wanneer de koppeling compleet ingetrapt is, vanaf je de koppeling laat komen gaan andere geluiden het druklager overtreffen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
paso schreef:Tot herhalens toe misschien maar steek ook zeker nieuwe dichtingen bak-steekas.
Je zal het maar net als ik ops: proefondervindelijk moeten leren.
Heb je een (bestel-)nummer, zodat ik alles op voorhand in huis heb?
Thanx.
‘Spirit of avant-garde’
paso schreef:Zonder de koppeling te bedienen?
Dan denk ik dat het de koppeling zelf wel kan zijn.
Ja dus idd ook zonder koppeling te bedienen, en het is dan eigenlijk alleen maar uit (te) lage toeren (file rijden ) Maar bij net koppeling los bij wegrijden dus ook.
Het druklager hoor je vooral wanneer de koppeling compleet ingetrapt is, vanaf je de koppeling laat komen gaan andere geluiden het druklager overtreffen.
Hij heeft nog een ander geluid waarvan altijd uit was gegaan dat het t druklager was:
Als ik hem stationair laat lopen, in zn vrij, en ik de koppeling op laat komen, dan krijg je een enorm hard krggggggggggggggggggggggg geluid onder de kap vandaan…
Maar dit hoor je in de auto zelf niet, alleen als je er naast staat, maar het nieuwe geluid hoor je zeer luid en duidelijk in de auto….
Maja, het lijkt erop dat koppeling(en drukgroep e.d.) vervangen het dus wel op gaat lossen
Pascal schreef:paso schreef:Tot herhalens toe misschien maar steek ook zeker nieuwe dichtingen bak-steekas.
Je zal het maar net als ik ops: proefondervindelijk moeten leren.Heb je een (bestel-)nummer, zodat ik alles op voorhand in huis heb?
Thanx.
Nee ops: Ik weet wel dat ik ze bij Peugeot heb gekocht en dat ze verandert zijn, ze zijn nu beter bestand tegen vuil van buitenaf.
Het is 1 kleine en 1 grote.
Oude versie :
Nieuwe versie :
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Oude zijn als het goed is niet meer leverbaar..
Ik heb wel een nr voor je als die stomme site meewerkt want ondanks dat het toch echt aandrijfas of differentieel keerringen zijn vind ie ze op beide niet :S
En het heet dus lekker wel gewoon differentieel keerring hij zoekt gewoon niet goed:P
maar goed, als het goed is:
3121 44 voor ‘links’ de grote
3121 46 voor rechts, de kleine
Prijzen kan ik daarintegen nu even niet zien, dan hangt mn site.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De koppelingset is intussen binnen, nu de kerrringen nog.
Wordt tijd voor ‘De Grote Aanpak’ wat ‘Pino’ betreft… al met al eerder een kleine restauratie..
Griet, bedankt voor de nummers.
Dikke knuffel en fijne Kerstdagen!
‘Spirit of avant-garde’
De aandrijfaskeerringen heeft de dealer zo voor jou liggen.
En daar heb je dus ook geen bestelnummer voor nodig
Schijnt allemaal een standaard maat te zijn
1 “grote” en 1 “kleine” dus.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
In de aanloop naar de koppelingswissel probeer ik een aantal zaken op voorhand te verzamelen, zo ook aandrijfassen.
‘Pino’ is een AX uit de beginperiode, en volgens HBase heeft ze aandrijfassen nodig die 650 en 840mm lang zijn.
Alle aandrijfassen voor de AX type I zijn gelijk.
Probleem is dat alleen aandrijfassen voor type II worden aangeboden; 645 en 835 mm lang, maar dat ze ook goed zouden moeten zijn voor type I…?!
Klopt dat, of kan ik beter mijn assen laten reviseren?
Wat is wijsheid?
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Helemaal niemand….?
WPH zegt: 650 en 840 mm is voor type I (<07/‘91),
645 en 835 voor type II (>07/‘91).
Dit wordt door HBase bevestigd.
Maar….. via diverse internet-aanbieders blijken de type II-assen óók in een type I te passen.
Dit maakt de zoektocht een stuk eenvoudiger, want er worden hoofdzakelijk type II assen aangeboden…(want AX II = P106 = Saxo).
Iemand die een helder licht over dit aspect kan laten schijnen?
‘Spirit of avant-garde’
Ja, er zijn 2 typen assen in omloop voor de AX, de GTI uitgezonderd. En dat staat los van Phase 1 of 2.
1.0 en 1.1 phase 1 en 2: conisch aan naafzijde met korte spie en lang schroefdraad
1.4 en diesel phase 2: rechte overgang naafzijde met lange spie en kort schroefdraad
1.4 diesel en benzine phase 1 weet ik niet zeker. Maar bovenstaand heb ik zelf in mijn handen gehad en vaak gezien.
Dus:
Alle 1.0/1.1-assen zullen passen op Pino, naar ik weet!