Ongeveer twee weken terug een C5 uit 2001 met 173000 op de teller op LPG-G3 gekocht bij auto Bijma in Drachten. Zolang ik de auto had lekte deze veel olie. Toen maar eens een afspraak met Bijma gemaakt om eens uit te zoeken wat dit was. Bleek dat het een niet goed sluitend oliefilter was die ze toen hebben vervangen, samen met het vervangen van een sensor voor de ruitenwisserreservoir en een schakelaar voor het licht+richtingaanwijzer. Kosten 250 Euro voor mij en 250 Euro voor Bijma.
Bijma is geen Bovag bedrijf, dus ze kunnen geen garantie op een auto leveren. Dus bepalen ze als het ware zelf de korting die ze kunnen geven bij mankementen. Afijn auto wer opgehaald, maar de volgende dag nog evenveel olielekkage. Weer de auto heen gebracht, en nu wisten ze zeker dat de koppakking lek is. Hun voorstel om de kosten weer te delen viel bij mij nu verkeerd. Ten eertse kunnen de totale kosten varieren tussen 800 en 1600 Euro. En ten tweede lijkt het mij niet anders dan dat ze wisten van deze lekke koppakking. Een leek zoals ik weet niet al te veel van auto´s, die kun je zo beduvelen. Maar een autohandelaar heeft toch wel kennis hiervan? Of kan het zijn dat ze het echt niet konden weten? Wie kan mij een beetje duidelijkheid geven?
Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Om olielekkage goed in kaart te brengen is het heel erg belangrijk om de motor eerst zeer goed te reinigen en te drogen. Onder de motorkap kan een oliedruppel door rijwind een enorm spoor vervaardigen en het eind is zoek. Je kunt, tenzij je bij draaiende motor ziet waar de olie vandaan komt, nagenoeg NIET aangeven waar een lekkage wegkomt. Laat je dit soort zaken door een garage doen, en dat geldt eigenlijk voor alles, zet zwart op wit wat er gedaan gaat worden, laat kosten ramen en laat men bellen als kosten overschreden gaan worden. Jij moet kunnen beslissen…......
Olielekkage komt natuurlijk ergens vandaan waar één of géén afdichting meer zit, of een afdichting kapot is.
- olieflterafdichting,
- klepdekselpakking,
- oliekeerringen vliegwielzijde of bakzijde krukas,
- oliekeerringen nokkenas,
- aansluitingen carterontluchting,
- een slechte vuldopafdichting,
- een lekke koppakking,
en ga zo nog een kwartiertje door….....
Begin met een schoon blok….....(dat had Bijma WEL moeten weten)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Hallo fonzie,
Heb jij het over Auto Bijma aan De Roef 8 in Drachten?
Die hebben op internet oa het volgende staan:
Service
Wij hebben service en garantie hoog in het vaandel staan en de persoonlijke relatie met onze klanten vinden wij belangrijk. Bij het kopen van een auto eindigt het contact niet, het is juist het begin van een duurzame relatie. Naast een betrokken aftersales bieden wij een full service pakket. Wij zijn een erkend BOVAG bedrijf. Voor u een extra garantie dat u te maken heeft met een betrouwbaar en solide bedrijf.
En:
Auto Bijma een unieke combinatie van Friese betrouwbaarheid en Franse allure’
Auto Bijma Franse auto’s is niet alleen in Noord Nederland maar ook ver daarbuiten een begrip. En staat bekend als één van de meest toonaangevende bedrijven op het gebied van in- en verkoop van Franse occasions en het onderhoud daarvan. Betrouwbaar, vakbekwaam personeel, een werkplaats die is uitgerust met de meest moderne apparatuur én een uitgebreid servicepakket zijn slechts enkele ingrediënten die dit bedrijf zo uniek maken.
Het is natuurlijk onzin dat ze geen garantie op een auto kunnen geven, dat kan elk bedrijf bewoon doen. Bovendien zijn ze dus WEL bovag dealer. In mijn laatste aangehaalde item van hun site geven ze eigen aan dat jouw ervaring en verhaal niet bij hen hoort. Wanneer je je auto zo recent daar hebt gekocht, vraag dan om omruilen voor een andere, als garage wil je je naam toch goed houden?
Ik zou dus niet zomaar even akkorrd gaan met het voorstel, zeker niet wanneer je de auto 14 dagen gelden hebt gekocht en vanaf het begin al problemen had. Dat hadden ze echt ook zelf moeten zien voor de verkoop.
Je mag verwachten van een auto van die leeftijd dat die het “gewoon” redelijk doet naar zijn jaren en kmtrage. Tenzij de auto erg goedkoop was, of nadrukkelijk vermeld op verkoopbon dat er geen enkele garantie is en dat je akkoord bent gegaan met de staat van de auto, heb je als koper wel enige bescherming.
Neem contact op met de bovag.
Laat je de voortgang hier horen?
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Het gaat natuurlijk wel om een auto van 7 jaar en 175 d.km. op de teller.
Kan natuurlijk altijd wat aan mankeren wat zij niet wisten.
Omdat het aankoop bedrag niet zo heel hoog is kan ie natuurlijk ook zonder garantie verkocht zijn.
Is bovag garantie niet boven de 7500 euro ?
citropwer,
Dat ben ik helemaal met je eens, maar een vraag om wat coulance kan altijd in mijn ogen. En ben je als koper niet enigszins beschermd?
Wat ik in het verhaal vooral opvallend vind is dat het wel een Bovag garage is.
Ik deel ook met je dat het wel om een 7 jaar oude met 173000km auto gaat. Dat is niet nieuw meer. Mijn opmerking was dan ook eigenlijk meer bedoeld om te kijken hoe de auto verkocht is. Is altijd een iets tussen koper en verkoper. Bij de omschrijving “veel olie lekte” ga ik er vanuit dat zoiets wel zichtbaar is. Misschien is dat een te snelle inschatting.
Ik zou dus idd zo’n vraag eens bij de bovag neer leggen. Ben benieuwd of daar vanuit die hoek zinnige opmerkingen over zijn.
En het is natuurlijk een vervelende situatie en slechte koop blijkbaar. uiteraard zijn daar twee parijen in betrokken, maar dat daardoor automatisch de last op enkle de koper neer moet komen heb ik vragen bij. Maar zoals ik al eerder schreef: wanneer er nadrukkelijk akkoord is gegaan met de stat waarin de auto er stond, of de prijs opvallend laag was, is het een andere zaak.
johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
JHV schreef:citropwer,
Dat ben ik helemaal met je eens, maar een vraag om wat coulance kan altijd in mijn ogen. En ben je als koper niet enigszins beschermd?
Coulance is toch geen probleem bij Bijma ? Ze willen de helft tegemoet komen wat in mijn ogen niet verkeerd is gezien de leftijd en km.stand.
Wel even van tevoren navragen wat de kosten zijn , eventueel ook even bij andere bedrijven informeren te info en vergelijk.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het hangt inderdaad volledig af van de voorwaarden waaronder deze wagen gekocht is. Al is twee weken wel erg kort! Hoe dan ook, ik krijg geen warm gevoel bij het betreffende bedrijf.
Een dag later. Boosheid en teleurstelling een beetje gezakt. Ik ga morgen maar eens met de verkoop om tafel om tot een oplossing te komen. Ik blijf erbij dat de kosten die hiervoor komen voor Bijma zijn, want ik koop zeker niet een auto met lekke koppakking. En ik heb het idee dat zij van te voren wisten dat er iets met de auto was.
Ik laat nog wel even weten hoe het gesprek ging.
Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.
Citropower,
Ik heb ooit eens een Austin Maxi gekocht(ook met veerbollen ) waarvan de koppakking stuk bleek na 2 weken. We hebben toen de auto daar neer gezet, de garage nam de uren voor zijn rekening, en wij de materiaal kosten. Tevens spraken we af dat de auto in zgn verloren uren gerepareerd zou worden. Na 2 weken was hij klaar, vond ik een prima afspraak. Ze kwamen nog wat meer slechte dingen tegen, in overleg toen gelijk vervangen tegen gereduceerde kosten. De kop lag er immers al af.
Daar ws ik toen erg blij mee. En de helft van de kosten kun je idd al zien als coulance. Maar goed naar de voorwaarden kijken idd.
Heb nog geen last van warme of afgekoelde gevoelens naar deze garage.
Patje74, dat stuk van de ANWB is idd een goed beginpunt voor een gesprek lijkt me zo.
De andere kant is wel dat je garagehouders/verkopers ook vaak hoort klagen dat een koper het onderste uit de kan wil, ook al koste de auto maar 500 euro. Ze verwachten dan garantie als nieuw.
Dus in goed gesprek met de garage/verkoper lijkt me zo.
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
fonzie schreef:Een dag later. Boosheid en teleurstelling een beetje gezakt. Ik ga morgen maar eens met de verkoop om tafel om tot een oplossing te komen. Ik blijf erbij dat de kosten die hiervoor komen voor Bijma zijn, want ik koop zeker niet een auto met lekke koppakking. En ik heb het idee dat zij van te voren wisten dat er iets met de auto was.
Ik laat nog wel even weten hoe het gesprek ging.
En???
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Bijma stond altijd wel goed aangeschreven. Prijzig soms dat wel. De laatste jaren weinig over gehoord.
Het probleem voor dit forum blijft lastig. Het is een eenzijdig verhaal en ook iets op afstand.
Bovendien een autoverkoper van dit formaat en allure zou wel compleet aan de drank moeten zijn om een stunt als dit bewust uit te halen.
Een voorstel om een extern expert naar te laten kijken zou in dit geval het beste zijn. Het idee om de kosten te delen vind ik voor deze wagen geen slecht voorstel gezien zijn leeftijd of km stand.
Andere optie is geld retour, niet praten over de eerdere kosten van andere reparatie en ook niet meer over spreken in het openbaar. In de zin van het is klaar, netjes afgehandeld en even goede vrienden
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Na een hartig gesprek. Afgesproken dat Bijma (Edit patje74; naam verkoper gewist) de auto terug zou nemen met aftrek van 750 euro, en dan inruilen voor een auto van dezelfde waarde of duurder(met bijbetaling). Had hierover nog niet een goed gevoel, maar dit was maximaal haalbaar. Op de vraag wat zij dan hadden staan antwoorden zij een C5 break op lpg uit 2004. Dit klonk wel goed dus maar eens kijken. Hele mooie auto van buiten en binnen, maar na het starten van de auto meteen al meldingen van de uilaatgassen op het display, en een geel lampje van het in en uitlaatsysteem ging meteen branden. Ik had het meteen gehad. Hij had ook nog een diesel van een Duits merk staan die ik toen maar eens ben gaan test rijden. Dit leek goed dus toen die maar gekocht. Maar nog geen week later….... koelvloeistof lekkage. Het lijkt echt dat die lui daar geen goede auto´s hebben staan. Wat een zooi. Ik begin echt te twijfelen of het dan aan mijn rijstijl licht.
Onmogelijkheden zijn te doen, wonderen duren iets langer.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een KVS-lekkage is moeilijk te veroorzaken door een slechte rijstijl, tenzij je koppakking wederom naar de maan is natuurlijk. Op zich is het voorstel erg netjes, en ook een probleempje na aankoop hoeft niet gek te zijn, maar dat is weer afhankelijk van de service achteraf. Maar de mate van service achteraf is weer afhankelijk van de verkoop-prijs en voorwaarden, waarover je nog niets hebt geschreven.
Kortom, het is voor de lezers onmogelijk om Bijma in deze kwestie te beoordelen.
Veel succes met je Duitse fabricaat!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: Hoe nu verder?
fonzie schreef:Bijma is geen Bovag bedrijf, dus ze kunnen geen garantie op een auto leveren.
Hebben ze je dit verteld?
Ze willen geen garantie op de auto geven…
Of je wel of geen garantie geeft heeft niets met de Bovag te maken.
Alleen als je bij de Bovag aangesloten ben moet je op bepaalde modellen garantie geven
hallo Fonzie,
Persoonlijk zou ik het houden bij de naam van de dealer ipv de naam van de verkoper te benoemen, maar daar kunnen de meningen over verschillen uiteraard.
Melding uitlaatgas op display zou ik niet van schrikken. lees hier en op het C5 forum. Zeker niet wanneer er bij bijbetaling voor een auto uit 2004, dus garantie concreet afgesproken zou worden.
Wat voor koelvloeistof lekkage, of eigenlijk ; waar?????
Slangetje, slangeklem, poreuze waterslang, of doel je (onbewust misschien) op koppakking.
Na de aankoop van onze C5 uit 2004 vorig jaar, waren er ook wat “aanloopproblemen”. Die heb ik elders ook wel eens anders omschreven hoor .
Maar zijn wel opgelost. Persoonlijk ga ik er altijd van uit dat er met de aankoop van een auto altijd problemen zullen zijn/komen met de auto.
Die moeten dan opgelost worden. De manier waarop die opgelost kunnen worden is van belang voor je emotioneel welbevinden en je oordeel over de garage.
Dat het opgelost moet/kan worden, zeker wanneer je bv garantieafspraken hebt, is een feitelijk geheel.
Helaas loopt dat vaak door elkaar heen, onder andere door onduidelijke afspraken en verwachtingen over en weer.
Ik meen in je reactie een ondertoon te lezen met je grote ontevredenheid. Daar voeg je dan een soort van feiten aan toe in de zin van “het lijkt alsof” etc. Maar ook de opmerking over twijfel over jouw rijstijl maakt het voor mij wat onduidelijk wat je bedoelt.
Ik snap dat je boos en teleurgesteld bent. Je haalt jezelf en de garage nu echt onderuit in mijn ogen.
Weer een auto(duits merk) zonder garantie en of afspraken gekocht?
Heb jij zo’n beroerde rijstijl dan?
Zal ik verder gaan met dat ik dat dom van je vind???????
Zal ik verder gaan met dat ik dat dom van Bijma vindt?????
Nogmaals, ik begrijp echt wel dat je boos en teleurgesteld bent. Maar probeer dit gewoon zakelijk af te handelen.
Ik ben na de aankoop en de afloop van de garantie niet weer bij de garage geweest waar ik onze auto kocht. Blijft ook zo voor onderhoud. Daar kopen is een andere keus.
Wanneer ik als garage dit forum zou lezen en dit item zie, is het voor mij nu een makkie. Het ligt aan jouw rijstijl wanneer het om de koppaking gaat. Slangenklemmetjes en poreuze slangen heb ik tot mijn grote spijt niet gezien, sorry daarvoor.
Ik heb geen garage en geen band met Bijma. Wel reageer ik vanuit mijn werkervaring in het geven van trainingen omgaan met agressie en het aspect service geven en vragen. En dus proberen “zuiver” te houden van argumenten en de relatie werkbaar houden.
Ben benieuwd naar je reactie, maar zeer zeker ook waar je nu tegen aan loopt met je auto. Wat zijn de klachten en wat is er stuk. Want het lijkt me vervelend om tegen dit soort ervaringen aan te lopen.
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
Lijkt me idd een niet te vertrouwen garage.
De terugname van je C lijkt me nog logisch, die min 750 euro vind ik al iets minder. Zeker daar je ondertussen al herstellingen moest laten uitvoeren tijdens de eerste 2 weken (waat naar mijn mening onder garantie moest gebeuren, zeker bij erkende autohandelaren)
Het feit dat een 2e C ook niet deugde (dat moeten ze toch ook gemerkt hebben) en daarna nog een duitse die het ook laat afweten boezemt idd geen vertrouwen meer in.
Mij doet het eerder denken dat ze enkele noodoplossingen hebben aangewend om de voitures te verkopen en daarna de kopers in de kou laten.
Geld terugvragen zou ik zeggen (al is dat wss makkelijker gezegd dan gedaan)en elders een andere kopen. Er zijn nog genoeg goede C’s te vinden.
BTW: bestaat er geen geschillenkommisie hiervoor of iets dergelijks? Hier in B heb je bv TestAankoop, een consumentenmagazine met rechtsbijstand.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95