2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Stroef voorwielwiellager
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 17 december 2008 04:03 PM
  [ # 16 ]

wiellager

GW-tje schreef:

Ga jij effe lekker zitten doordraaien Algra! Wink

Een paar spaantjes in zo’n lager? Daar blijft bij een beetje snelheid niet veel van over hoor. Vastlopen? Niet echt…...

Maar waarom smeren jullie die lagers? Helpt dat, of drijven ze dan in een bedje van vet en drukt dat dan de speling eruit? Is er geen fatsoenlijke manier om de ringmoer los te krijgen en een paar nieuwe lagers te monteren? Wat kosten een paar nieuwe lagers?

nee juist niet doordraaien het liep vast Shocked  Wink
meerdere keren gepraktijkt de afgelopen 30jaar
na onderzoek allemaal lagers met vetnippel Sad  Sad

het fuseblok IS het lager Razz Razz Idea
reviseren betekend demonteren kogelbanen slijpen/polijsten kogels vervangen event. overmaat etc
voor het demonteren is speciaal gereedschap nodig ged. zelfmaken en aanschaffen van oa een krachtvermmerderaar een soort momentsleutel met een overbrenging[de preciese naam ben ik even kwijt]
zo’n sleutel kost +/- 1000euro Exclamation  Exclamation
al met al ben je een 2500 euro kwijt + de nodige metaal bewerkingen etc

dan pas kun je het lager gaan reviseren
nog even een speciale slijpmachine inhuren met wat digitale meettoestanden even zien og je de juiste kogels kan versieren etc Laughing  Laughing  Laughing  Laughing

steek je licht maar eens op bij Ruud
dan vind je 300euro niet zo heel veel meer kun je gewoon weer 5 ton rijden

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 17 december 2008 11:06 PM
  [ # 17 ]
GW-tje schreef:

Ga jij effe lekker zitten doordraaien Algra! Wink

Een paar spaantjes in zo’n lager? Daar blijft bij een beetje snelheid niet veel van over hoor. Vastlopen? Niet echt…...

Maar waarom smeren jullie die lagers? Helpt dat, of drijven ze dan in een bedje van vet en drukt dat dan de speling eruit? Is er geen fatsoenlijke manier om de ringmoer los te krijgen en een paar nieuwe lagers te monteren? Wat kosten een paar nieuwe lagers?

Ik ben absoluut niet bang voor die vastlopers. Als je ziet in wat voor conditie een versleten lager er uit komt, dan is inderdaad zo’n spaantje geen probleem. Maar door de manier zoals ik het doe komt er geen spaantje in het lager.
Waarom smeer je door: Het vet van je lagers is inmiddels minstens 30 jaar oud. Een wiellager verslijt eigenlijk bijna nooit, maar gaat kapot doordat er onvoldoende vet is, het nat wordt en gaat roesten. Door nu op tijd goed door te smeren voorkom je dat probleem.
Ik heb inmiddels al heel wat km gereden met de doorgesmeerde lagers.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 17 december 2008 11:17 PM
  [ # 18 ]

Re: wiellager

algra schreef:

het fuseblok IS het lager Razz Razz Idea

Ook ik kan veel emoticons plaatsen Very Happy Smile  Sad  Surprised Shocked  Confused  Cool  Laughing  Mad Razz Surprisedops:

Maar even serieus, er zit wel degelijk een los lager in het fusee blok, net als bij elke andere auto. Maar het betreft hier wel een zeer ongebruikelijke maat lager.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 18 december 2008 01:21 AM
  [ # 19 ]

Re: wiellager

Egbert schreef:
algra schreef:

het fuseblok IS het lager Razz Razz Idea

Ook ik kan veel emoticons plaatsen Very Happy Smile  Sad  Surprised Shocked  Confused  Cool  Laughing  Mad Razz Surprisedops:

Maar even serieus, er zit wel degelijk een los lager in het fusee blok, net als bij elke andere auto. Maar het betreft hier wel een zeer ongebruikelijke maat lager.

dus als ik je goed begrijp
zou je dus het lager eruit kunnen halen en eventueel voor iets anders gebruiken
als de [absurd grote] as-maat overeenkomt ??

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 18 december 2008 01:59 AM
  [ # 20 ]

Ik denk dat goedwillende amateurs (waar de meeste hier op de website zich onder kunnen rekenen, inclusief ikzelf) niet moeten gaan modificeren aan de voortrein daar dit de veiligheid van de auto ernstig in gevaar kan brengen.
Nogmaals: ik zou het risico dus niet nemen.
Als je e.e.a. zou willen modificeren laat dat dan aan een echte professional over.
Hetzelfde geldt b.v. voor het remsysteem.
Als je een ongeluk veroorzaakt dan zou je wensen dat je die 300 euro, of veel minder voor een goede 2e hands had uitgegeven.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 december 2008 02:08 AM
  [ # 21 ]

Egbert is meer dan een goedwillende amateur. Kijk maar eens naar zijn zelf-gebouwde cabrio (met RDW-goedkeur)!

Het voorwiellager is niet meer te koop, dus smeren is een goed idee!

Veel emoticons maken je argumenten niet sterker…. Wink

Citroen!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 18 december 2008 02:13 AM
  [ # 22 ]

Ik zeg niet dat Egbert een goedwillende amateur is.  Ik heb veel respect voor wat hij heeft gedaan, laat daar geen misverstand over bestaan!
Ik zeg alleen er adviezen worden gegeven over het modificeren van een voortrein en dat er goedwillende amateurs (zonder dat ik dit negatief bedoel) op dit forum zijn die dat zelf beter niet kunnen aanpakken. Weet waar je moet ophouden.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 18 december 2008 10:17 AM
  [ # 23 ]

Kom op jongens…....niet te moeilijk doen. Het is allemaal maar ijzer hoor!
Hoe denk je dat die zogenaamde experts begonnen zijn? Precies die beginnen ook domweg gewoon een keer te slopen en te rommelen met wat gereedschap. Je moet nadenken wat je doet en een vetnippel in een voorwiellagerblok plaatsen is echt geen wereldschokkende operatie die uit de bocht vliegende DS-en teweegbrengt.

Ook hier geldt, zoals bij elke dhz-klus, denk na, bezint eer ge begint, gebruik de juiste gereedschappen en de helft is al gedaan.

Als inderdaad de lagers zoals Dago zegt niet meer verkrijgbaar zijn, moeten we wel met inventieve oplossingen gaan komen en als het plaatsen van zo’n vetnippeltje de levensduur dusdanig verlengt dat je probleem over is, dan lijkt mij die keuze niet moeilijk.

Maar hoe, en wat, reviseren die experts dan, als de lagers er niet meer zijn? Betaal je dan 300 euro voor de -en montage van een ringmoer een flinke schoonmaakbeurt en een klodder vers vet?

Dat stuk gereedschap moet toch eenvoudiger te maken zijn? En misschien als extra service te huur via de club?

Tot slot…...weet iemand de exacte afmetingen van de lagers en eventuele codering? Gaan we gewoon op zoek bij INA/Schaeffler en andere consorten….....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25637
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 december 2008 11:16 AM
  [ # 24 ]

Volgens mij kan chyparse nog gewoon aan lagers komen.. Anders kan SKF zo’n lager toch gewoon maken? Hoe moeilijk kan het zijn?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 december 2008 12:49 PM
  [ # 25 ]

Het zit zo: Het lager heeft een grote binnendiameter met een -in verhouding- kleine buitendiameter.
Citroën maakte deze lagers zelf of liet ze op speciale bestelling maken. Je zal ze niet vinden in een catalogus van SKF of INA.
Als ik me niet vergis heeft het magazijn wel de gereedschappen voor demontage.

Citroen!

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 18 december 2008 03:52 PM
  [ # 26 ]

wiellager

gaat u allen maar eens een kijkje nemen bij citrotech in oldebroek
dan wordt alles een stuk duidelijker voor iedereen


lagers werden inderdaad speciaal in opdracht ontwikkeld
men is al begonnen met ontwikkeling van de ds voor de 2e wereld oorlog
dus roepen dat het maar wat ijzer is die heeft het totale begrip DS in al zijn facetten niet begrepen
DE DS is HET hoogste en meest doordachte automobiel concept wat er bestaat
in de techniek werel worden vandaag de dag nog steeds ideen en formules
“geleend ” van de ds
de contactslot verlichting werd 69/70 gestuurd door een glasvezel kabeltje
om maar eens iets te noemen

en ja gedeeltelijk zijn ook wij citroen specialisten door schade en schande
geschoold
daarom vind ik het ook erg stom dat er personen zijn die zeg maar het wiel opnieuw willen uitvinden
de meeste specialisten doen dit werk uit pure PASSIE [ ik zeer zeker wel] en niet voor het geld
ook al doen de rekeningen soms anders geloven
maar ook wij moeten eten ook dat is een natuurkundig gegeven

[na meer dan 30jaar kom ik nog steed “puzle"stukjes tegen die mij versteld doen staan van wat de heren vroeger bedacht hebben]


ik dacht dat het forum bedoeld was om wat ervaringen te delen
zodat je van elkaars fouten en weetjes en kennis kunt leren
waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen niet vrij zou zijn te onderzoeken en experimenteren
maar ik proef zo tussen de regels door iets van beter willen weten en specialisten zijn zakken vullers

zo genoeg gezeurd
wens idereen prettige feestdagen en een gezonde voortzetting

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 december 2008 07:53 PM
  [ # 27 ]

Bij Citrotech zijn de meeste van ons al vaak geweest. Daar zijn ze goed bezig, vind ik.

Jij bent DS-specialist?
Dan begrijp ik de volgende uitspraak van je niet:

dus als ik je goed begrijp
zou je dus het lager eruit kunnen halen en eventueel voor iets anders gebruiken
als de [absurd grote] as-maat overeenkomt ??

Als je ook maar een beetje DS-ervaring hebt, zou je moeten weten dat het voorwiellager te demonteren is, toch?
Je mag best mee posten hier, maar doe het dan wel op basis van ervaring!
Nog een tip: Doe wat aan je spelling.

Zalig kerstfeest! Smile

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25637
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 december 2008 07:56 PM
  [ # 28 ]

Nog een update. De lagers zelf zijn inderdaad zeldzaam. Er zijn echter nog zat goede lagerblokken waar nieuwe fusees in gemaakt worden. Verder is chyparse bezig met een bedrijf dat het hele lagerblok nieuw gaat maken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 18 december 2008 08:18 PM
  [ # 29 ]
ted.kampen schreef:

Ik zeg niet dat Egbert een goedwillende amateur is.

Mooi.
Momenteel is de DS mijn hobbie, maar ooit was het mijn vak als chefwerkplaats bij een Citroen specialist. Hoewel ik inderdaad meer ervaring heb met de GS,GSA,2CV,CX ,BX en Visa. Die hebben allemaal niet zo’n groot wiellager in zo’n grote fusee.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 18 december 2008 09:26 PM
  [ # 30 ]

wiellager

DriverD schreef:

Bij Citrotech zijn de meeste van ons al vaak geweest. Daar zijn ze goed bezig, vind ik.

Jij bent DS-specialist?
Dan begrijp ik de volgende uitspraak van je niet:

dus als ik je goed begrijp
zou je dus het lager eruit kunnen halen en eventueel voor iets anders gebruiken
als de [absurd grote] as-maat overeenkomt ??

Als je ook maar een beetje DS-ervaring hebt, zou je moeten weten dat het voorwiellager te demonteren is, toch?
Je mag best mee posten hier, maar doe het dan wel op basis van ervaring!
Nog een tip: Doe wat aan je spelling.

Zalig kerstfeest! Smile

nog 1keer dan
die opmerking van mij was bedoeld om een antwoord bij een van jullie uit te lokken
het antwoord is
dat kan dus niet
als je het lager gedemonteerd hebt , heb je een hoeveel heid ringen en kogels
maar geen buiten ring die het geheel bijelkaar houdt
daarom moet je het geheel ook weer monteren en vast draaien met een momentsleutel om de juiste voorspanning te krijgen
en dus niet met een pijp van 3meter

het geheel vormt dus het lager

veel succes

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook