Momenteel heb ik een DX 4 (23 carburateur) blok in mijn Dsuper5 zitten dat een beetje vermoeid begint te raken. Lekke koppakking, scheur achter de startmotor en wat bijgeluiden.
Ik heb nog een DX2 (21 carburateur) liggen waarvan de zuigers vastzitten. het idee is om dit te reviseren of om van beide blokken een goede te maken. Ik twijfel alleen nu nog tussen origineel 2100 of 2300. Ik heb me wel eens laten vertellen dat het verschil in vermogen tussen de twee niet zo groot is en dat aan 2100 veel mooier loopt.
Wat zijn jullie ervaringen?
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb een 23 carbu ook in mn dsuper5 liggen Hb ook met een aantal 21’s gereden. Ik vind de 23 net zo mooi lopen maar het verschil met de 21 is niet storend. De 21 staat wel bekend als robuster.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Naar mijn mening is de 23 een beetje te ver opgevoerd en daardoor niet zo robust zoals Bogaard al schreef .
Mijn keuze , die 21 erin .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een 23 heeft duidelijk meer trekkracht dan de 21. Maar… een 23 maakt véél meer kabaal, is rauwer en heeft veel sneller koelproblemen. Ook komen er vaker koppakingsproblemen voor en gaat er wel eens een voetpakking lek. Op benzine kán een 23 vreselijk zuipen, een 21 is vaak een stuk zuiniger.
Wil je echter met aanhangers en caravans de Alpen over, kies dan voor een 23 motor. Voor het dagelijks gebruik in NL is de 2100 eigenlijk de perfecte Ds motor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ben benieuwd hoe robuust je die 21 dan wilt hebben. Mijn 23 moest er na 600.000 km (op gas) uit voor revisie en draait nu al weer een tijdje vrolijk mee. Misschien geluk gehad maar toch vooral een kwestie van veel rijden en goed onderhouden. De verschillen zitten volgens mij vooral in vermogen en geluidsproduktie.
Mmm.. neig toch naar die 21 dan. Ik heb het niet zo op caravans, wel op de alpen. Dat van dat zuipen klopt wel en die koppakkingproblemen ook. al moet ik zeggen dat de problemen pas van het afgelopen jaar zijn en ik er de vijf jaren er voor probleemloos mee gereden heb.
Is er nog een adres aan te bevelen voor 21 bussen en merken of andere zaken waar ik op zou moeten letten?
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
waterman771 schreef:
Wil je echter met aanhangers en caravans de Alpen over, kies dan voor een 23 motor. Voor het dagelijks gebruik in NL is de 2100 eigenlijk de perfecte Ds motor.
Inderdaad afgelopen jaar, tot twee keer toe, probleemloos met caravan en 5 personen door de Alpen gereden. Zelfs geen koelproblemen gehad bij 30 graden plus.
Ik ben elke keer verbaasd wat een trekkracht de 23 motor heeft. Menig moderne auto met caravan moet het afleggen bergop. Hoe moet dat in 1972 zijn geweest t.o.v. de toenmalige andere auto’s?
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Als je nu toch de kans hebt, zou ik voor origineel gaan. En als je wilt gaan racen schijnt het 21 blok de beste papieren te hebben.
Maar verder? Ik ben 10 jaar terug bij 30 graden met mijn 23 de alpen overgekomen zonder dat de electrische fan werkte (voeler defect) en zonder dat ik dat door had. Beetje koelvloeistof bijvullen halfweg de vakantie was het enige gevolg. Warmlopen: nooit iets van gemerkt. Alle andere rampen: ook niet.
De trekkracht van de 23 op lage toeren is geweldig. En als je daar gebruik van maakt, is het brandstofverbruik heel acceptabel. Als je hard gaat rijden (en dat kan), tja, dan drinkt ‘ie als een grote.