Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
HELP!!!
Ik ben een elektrische armsteun aan het inbouwen, en nu kan ik de sensor van de airbag en gordelspanners niet meer kwijt.
De sensor zat in de weg bij het inbouwen, maar nu de armsteunmotor op z’n plaats zit krijg ik de sensor van de airbag er niet meer in.
Het lijkt trouwens wel of ik een type I armsteun in m’n type III probeer te zetten, want de boutgaten kloppen niet helemaal. Of klopt dat??
HELP!!!
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik denk dat een foto van de bevestigingspunten van de armsteun wat meer licht op de zaak zouden laten schijnen (wel je flits gebruiken )
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Volgens mij zou een type 1 armsteun gewoon in een type 3 moeten passen. Je moet, om de armsteun erin te zetten, een stuk bekleding met isolatie weghalen, en ook de sensor van de gordelspanners. ALs je eenmaal de armsteun erin hebt, achterop 2 boutjes en voorop 1, kan je de sensor weer terug zetten op zn plek.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
malle pietje schreef:Volgens mij zou een type 1 armsteun gewoon in een type 3 moeten passen. Je moet, om de armsteun erin te zetten, een stuk bekleding met isolatie weghalen, en ook de sensor van de gordelspanners. ALs je eenmaal de armsteun erin hebt, achterop 2 boutjes en voorop 1, kan je de sensor weer terug zetten op zn plek.
Gelukkig waart Malle Pietje nog steeds rond op het forum. Ik zie hem nog wel eens een Citroen kopen
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Je moet er een stuk uitslijpen om je gordelspanner spul te monteren.
En als je de steun in je handen hebt, moet je hem andersom monteren dan dat je zo op het eerste gezicht zou verwachten…...
De voorkant kanteld iets omhoog, dat zie je ook aan de geleide-sleuf
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
malle pietje schreef:Volgens mij zou een type 1 armsteun gewoon in een type 3 moeten passen. Je moet, om de armsteun erin te zetten, een stuk bekleding met isolatie weghalen, en ook de sensor van de gordelspanners. ALs je eenmaal de armsteun erin hebt, achterop 2 boutjes en voorop 1, kan je de sensor weer terug zetten op zn plek.
Bekleding met isolatie: check!
Sensor weghalen: check!
Boutjes: No Check!! 1 achter, en dan sluit de voorkant mooi aan, maar de 2 gaten voor komen niet in de buurt van boutjes. De 2 bouten van de sensor passen qua onderlinge afstand wel, maar ze vallen door een grote uitsparing in de bodem van het armsteunframe. Hierdoor kan ik de sensor niet meer terug op z’n bouten zetten.
Ik probeer morgen wel foto’s te maken, dan wordt alles duidelijk(?)
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Willem schreef:Je moet er een stuk uitslijpen om je gordelspanner spul te monteren.
En als je de steun in je handen hebt, moet je hem andersom monteren dan dat je zo op het eerste gezicht zou verwachten…...
De voorkant kanteld iets omhoog, dat zie je ook aan de geleide-sleuf
Bedankt Willem!
Ik liep ook al met het idee om dan maar een stuk uit de voorkant te halen.
Iedereen heeft het over ‘gordelspanner’ e.d. maar volgens de sticker die er op zit is het de activeringssensor van de airbag en de gordelspanners, met een grote pijl die aangeeft wat de voorkant is.
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
De airbag-sensor zit achter de bumper…..Het blok onder de console kan je niet weghalen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Oké, ik geloof je.
Ik was ook niet van plan iets weg te laten hoor, ik kon hem alleen zo gauw niet meer kwijt…
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Oké, er is een stuk uit de voorkant van het frame en nu zit het gordelspanding weer op z’n plaats.
Nu heb ik een originele bedieningstoets erbij, met een oranje onderkant.
En in de middenconsole heb ik een oranje stekker die precies in de schakelaar past. Tussen de stoelen kwam een klein 2-polig oranje stekkertje tevoorschijn dat weer netjes op de motor past.
Kat-in-het-bakkie dus, alleen…er gebeurt niks als ik op de knop druk
Is er misschien iemand met kennis van de bedradingsschema’s aanwezig en genegen zijn kennis te delen???
Bedankt!
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
Wat zou het dan moeten doen met een druk op de knop ?
Overigens, ik heb ook zo’‘n elect. armsteun ingebouwd en dat past gewoon hoor. Niks wegslopen/slijpen.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
gompy58 schreef:Wat zou het dan moeten doen met een druk op de knop ?
...op-en-neer gaan?? Daar is de bedieningsschakelaar van een elektrisch in hoogte verstelbare middenarmsteun toch voor??
gompy58 schreef:Overigens, ik heb ook zo’‘n elect. armsteun ingebouwd en dat past gewoon hoor. Niks wegslopen/slijpen.
Die opmerking is al eerder gevallen, maar ik denk dat ik dan een type 1 frame in een type 3 probeer te frommelen ofzo, want de montagegaten pasten niet op de voorste draadeinden, waar ook het gordelspanding op zit. Bovendien was de voorkant van het frame dicht, terwijl het gordelspanding (leuk woord als je het een paar keer achter elkaar zegt) daar half op moest. Maar, alles past, nu alleen nog sap d’r op.
Hoe heb jij dat gedaan???
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Interessante discussie. Ik heb een elektrisch armsteunframe uit een type 3 liggen dat ik nog in mijn type 3 wil inbouwen. Zou zo moeten passen, zou je denken. Ben benieuwd.
Overigens, waar zitten in een type 3 de sensoren van de zij-airbags? Iemand die dat weet?
Armsteun werkt (net als de stoelverwarming) alleen met draaiende motor….
Vroemmmmm
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Armsteun werkt alleen met draaiende motor? Hoe kom je daarbij ?
Wellicht alleen als contact aan staat en je voldoende prik in je accu hebt maar de motor hoeft niet te draaien hoor.
Mijn later zelf gemonteerde steun kan ik ook bewegen zonder de sleutell op contact. Maar das omdat er geschakeld is via een constante plus
enneuh, wat die knop btreft, ik dacht even dat er een link tussen de knop en de airbag was en die snapte ik niet helemaal
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Leeuwis schreef:Armsteun werkt (net als de stoelverwarming) alleen met draaiende motor….
Ook de stoelverwarming werkt al op contact aan…... heb ‘t zelf ondervonden ops: