Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Een ander (creatief?) idee: als de contactpuntafstand te klein is opent de onderbreker kort en langzaam, dan krijg je ook meer inbranden, wat hanteer je als lichthoogte?
Verder horen bij de twee types bobine ook overeenkomstige condensators, dacht ik
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vlietmansje schreef:
Verder horen bij de twee types bobine ook overeenkomstige condensators, dacht ik
Nee dat maakt niet zo veel uit. Hoe groter de capaciteit hoe beter hij de stroom opvangt. Maar 47uF (microFarad) is zat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bedankt voor julllie reacties. Ik heb de contactluntjes gesteld op 0.4mm, met weinig afwijking voor alle 4 de nokjes op de as.
Dat verhaal over de BX bobine zou wel een rede kunnen zijn. Ik weet niet wat voor bobine er in de DS zat toen ik hem kocht. Er zat wel een weerstand voor maar deze weestand was een beetje erg verroest en hiermee startte die slecht. dus deze eruit en deze 12v bobine gewoon normaal gebruikt (zie het hele verhaal begin van deze topic).
Wellicht is deze weerstand ooit geplaatst om het probleem van inbranden te verhelpen, omdat het geen goede bobine was voor een DS.
Die andere Bobine die ik erin heb gezet was ook geen DS bobine. Gewoon zo’n zwarte Ducellier uit een andere Citroen. Die dingen zijn dus niet allemaal hetzelfde….
Wat mij verder op is gevallen dat er wat speling zitonderin de as, ik kan het gedeelte helemaal onderaan de verdelerhuis (vorkje) een beetje op en neer bewegen. Wat ik mij ook nog afvroeg of ik niet een soort beschermend laagje van mijn puntjes af heb gevijld? Dat het nu zowiezo sneller inbrand omdat dat laagje eraf is?
Nou denk dat ik maar gewoon voor de 123 ga, met een nieuwe bobine erbij. Misschien wel zo’n Bosch Blue coil. dan hopelijk nooit meer gezeik!
Maar toch fijn om te weten wat het nou was….
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
mano schreef:Even een update.
Na het probleem dus de bobine gelaten zoals het was (12v Ducellier zwart, zonder weerstand) nieuwe punten en condensator ingebouwd.
Na nog geen 50km waren de puntjes weer ingebrand! Dat was met nieuwe puntjes en een nieuwe condensator.
Ik heb de puntjes vlakgeschuurd en weer ingebouwd, ik denk misschien is het de bobine. Alle contactjes netjes kaalgeschuurd. schoongemaakt, etc etc.Andere (gebruikte) bobine erin. Pin in het blok, afstellen met testlampie, klaar om af te stellen met stroboscoop. Plof plof horten en stoten.
Ik denk is het toch wat anders, andere bougiekabels getest, andere verdelerkap, rotor. Pintjes aan bougies gecheckt, kokertjes gecheckt. Niks beter. Contactpunten checken - ingebrand. Das dus geen enkele km rijplezier.Ik denk dat ik er 123 in ga zetten. Ik denk meteen maar een nieuwe bobine erbij ben ik daar ook weer zeker van. Kost een paar centen en dan ben ik hopelijk van het gezeik af.
Echter vraag ik me toch af wat dit kan zijn. 2 condensators en 2 setjes punten binnen no time weg. Aanvoerstroom op de bobine nog geen 11v.
Toch dan 2 kapotte bobines? en die dan ook dusdanig kapot dat ze niet gewoon geen vonk leveren maar een te harde vonk? of twee stukke condensators? rij met 2cvs al jaren met condensators van valeo en fasset en nooit een stukke gehad.
Zeker niet een nieuwe.Iemand nog (creatieve) ideeen wat het zou kunnen zijn?
Bedankt!
Verbrande contactpunten opschuren en terug gebruiken is geen goede oplossing .
Verbrande puntjes MOET je vervangen , evenals de condensator .
Als je een verkeerde bobijn gebruikt ; één voor electroniche ontsteking ; of als je de voorschakelweerstand van de bobijn afhaald is gewoon de stroom ( A ) véél te groot , en gaan je contactpunten er onverbiddelijk aan .
Dus de JUISTE bobijn in hoofdzaak , of die nu van een BX of Lada is maakt niet uit .
contactpuntafstand is gewoon 0.4 mm , let wel op dat je de voelermaatjes eerst zuiver maakt , olie of vet tussen je contactpuntjes is ook garantie op verbranden ........
Natuurlijk met een 1-2-3 ontsteking ben je van al je problemen af
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Afvijlen is idd niet goed. Er zit een laagje wolfraam op tegen inbranden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ah dat verklaard een hoop. Ik dacht dat ooit ergens gelezen te hebben dat afvijlen maar geen goed idee dus.
Ik denk uiteindelijk dat het gewoon de bobine is geweest.
Dus mocht je een nieuwe bobine moeten hebben met puntjes neem een DS bobine anders heb je misschien wat ik had.
Bedankt voor alle hulp!
Ik hoop dat mijn 123 niet zo hard inbrand als die puntjes!
Net even het primaire circuit van mijn bobines gemeten. De ene had een weerstand van 1.6ohm en de andere een weestand van 1.3 ohm.
Weet iemand wat de weerstand moet zijn op een DS bobine?
Dit is met een temperatuur van nu buiten….