Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Even de branstoftoevoer afkoppelen en flink doorstarten, desnoods met extra accu. De boel even goed ventileren, zeg maar. Bougietjes eruit en schoonmaken. Alles nachtje laten staan, ‘s ochtends de bougietjes er weer in en hop….........(hoop ik voor je)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Heb je de plusdraad van je bobine wel naar de weerstand van de bobine getrokken? Zou het niet kunnen dat anders je contactpunten naar de haaien zijn?
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk eerder aan de kapotte condensator….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is het misschien niet zo, dat de bobine schade heeft opgelopen? Aan de brandstoftoevoer lijkt het niet te liggen, ik zou het idd zoeken in de eichting van de ontsteking, maar vergeet de bobine niet
Roel
de hel
Jammer van de dag en niet leuk voor moeders!
Gewoon even checken wat er kan zijn:
benzine slang naar carburateur losmaken,
bougies eruit, starten en de motor lekker rond laten draaien ( geen compressie wel smering) tot je weinig meer ruikt.
eventueel je kleppendeksel loshalen en het zelfde herhalen : kan je zien of de kleppen nog tuimelen en of er olie boven komt voor de smering.
Als je dit doet kun je ook gelijk de vonk testen met een bougie aan de draad te de motor leggen voor de massa.
Indien geen rare geluiden, geuren e.d ...gewoon proberen en langzaam warm laten worden.
Als hij niet start ja , dan compressie meten want het zou kunnen dat je een soort warmloper hebt gehad door het weinige smeren tijdens het nogal hard starten, maar eerst de rest checken.
succes,
Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
in principe moet ie wel willen starten als ie rond gaat, maar dan allerlei vreemde geluiden maken. Dan issie echt kapot.
Dit is echter ook vreemd. de blokken kunnen we wat heben, maar dit moet je idd niet te vaak doen. ik den kdat er iets mis is in je ontstekings sfeer, dus kijken of je benzine en vonk hebt. Wellicht is je ver stoomverdeler overleden of je bobine etc. bij vol toeren heb je veel volts, en trek je ook alles uit het el. syst.
succes!
.komma
Heel erg bedankt allemaal!
Ik heb net weer even gekeken want had niet echt tijd gehad nog.. er gebeurde nu niks behalve rondgaan van de motor.. gisteravond heb ik er nog wat knallen uit gekregen.
Heb nu ook de vonk getest, die doen het alle 4 zegmaar.. Ik neem aan dat als ze vonken dat ik haar nu in ieder geval aan de praat zou kunnen krijgen? De + stond aan de bobine (op het schroefje die niet naar de verdeler gaat)
Nu de bougies er inderdaad uit gehaald en laten staan.. De accu staat nu aan de dieselheftruck om bij te laten
Het is me niet gelukt te starten. ik moet er ook bij zeggen dat ik vergeten was de bobine + te geven dus het was weer aan de natte kant. Goed, toen weer aangesloten en een geweldige knal gehoord, verschillende plofjes maar niet starten..
Even voor de duidelijkheid, op de verdeler zit de ontstekingsvolgorde met de klok mee vanaf cil 1 toch op 1, 3, 4, 2?
groeten,
Nick
Smakman schreef:Even voor de duidelijkheid, op de verdeler zit de ontstekingsvolgorde met de klok mee vanaf cil 1 toch op 1, 3, 4, 2?
groeten,
Nick
1342 klopt.
Veel knallen klinkt inderdaad als een ontstekings probleem. Heb je iets veranderd aan de ontsteking? Staat hij nog ongeveer op tijd?
Compressie meten kan je heel grof doen zonder meter, want ik zou als ik jou was daar beginnen. Ik doe het met een afwasborstel die aan de achterkant een soort rubber dopje heeft te grote van het bougie gat. Duw je in bougiegat, starter rond en voelen hoeveel tegendruk je krjgt. Is een maat of je nog compressie hebt of helemaal niet.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik heb niks veranderd aan de ontsteking of afstelling.. Gister had ik de kabels weer los en wist niet meer zeker of ik ze goed had terug gezet. dat was dus wel ok.
Ook heb ik net even grof de compressie gemeten op zo’n soortgelijke manier als jij me aanraadde Egbert, alles lijkt gelijk..
Ben net weer wezen starten zonder bougies (die er weer een nachtje uit hebben gelegen). Ongeveer 4 keer een halve minuut aan het draaien geweest met een lange stop ertussen..
Het vonkje gecontroleerd en alles er weer ingedraaid, starten..
Alweer alleen een grote knal en verder niks.
Bougie 1 eruit gehaald.. Hij is niet zeiknat ofzo.
Het komt er een beetje op neer dat ik niet weet wat ik nu het beste kan doen of wat ik verkeerd doe
probeer eens te starten met bijvoorbeeld snelstart oid. als jer wel vonk is… misschien is er een benzine issue
.komma
Smakman schreef:
Het komt er een beetje op neer dat ik niet weet wat ik nu het beste kan doen of wat ik verkeerd doe
Lastig.
Ik zou:
1) punten controleren( lighoogte) en dan ontstekingstijdstip controleren gewoon statisch. Dan kan je gelijk zien of je de kabels niet perongeluk 1/4 verwisseld hebt. Misschien dat door het hoge toerental daar iets verlopen is.
2) evt nwe condensator plaatsen
3) klepspeling controle om te kijken of er bv een klep vast zit, maar onwaarschijnlijk omdat je compressie hebt.
Met je gegevens heb ik nog steeds hoop dat je motor niet kapot is.
Succes
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bougiekabels los gehad?
Dan niet alleen letten op de volgorde (1342) maar ook of de kabels op de juiste plaats in de kap gestoken zijn!!!
Het kan zijn dat kabel 1 nu in de bougiekap bij gat 3 zit (bijvoorbeeld).
Heb je dat ook gecontroleerd?
Citroen!
Bedankt allemaal.. Dirkman, ik heb helaas geen snelstarter oid..
Egbert, zou je punt 1 nog nader willen toelichten over dat lighoogte enz?
DriverD, ik heb de bougiekabels alleen bij de bougie losgehad niet bij de verdelerkap.. bedoel je dat?
groeten
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Weet je zeker dat de juiste kabel nu op de juiste bougie zit?
Citroen!