Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik volg zo nu en dan nog andere fora, en op diverse fora hebben ze een vast topic met daarin de goede en slechte eigenschappen van een model.
Dus mss een goed idee om dit hier ook op te richten, want vele mensen die op zoek zijn naar een auto (in dit geval een C4(G)P) en er iets meer willen over weten zullen daar een goede hulp aan hebben.
Ik zal al vast de spits afbijten.
In mijn geval gaat het over een C4 P, 5 plaatsen, exclusive, en met 2.0 HDI en EBV6.
De positieve zaken voor mij zijn:
- het ophangingscomfort op de snelweg
- goede geluiddemping
- romige motor
- vinnige motor
- zuinig (gezien het gewicht en stroomlijn)
- het gemak van de EBV6
- goede moduleerbaarheid
- erg aangenaam interieur (sfeerverlichting, licht,...)
- erg goede voorstoelen
- goede radio
- erg goede remmen
De nadelen:
- EBV6 schokt erg in de file(openen en sluiten koppeling, motorrem in 1e)
- ophangingscomfort in de stad (lage snelheden)
- comfort van de achteras op dwarsnaden en riooldeksels
- bekleding slijtgevoelig
- erg veel kraakjes en rammeltjes, die vooral temperatuurafhankelijk zijn, en vooral voorkomen bij erg warm en erg koud weer
- soms springerig weggedrag in bochten op dwarsnaden
- zijwindgevoeligheid
Puur technisch heb ik in het begin wel wat problemen gehad, die zijn nu echter allemaal van de baan.
En eigenlijk kun je stellen dat het altijd om kinderziektes ging.
In mijn geval is er een uniek probleem met een resonantie die voorkomt bij bepaalde toerentallen en die men nog niet heeft kunnen terugvinden.
Men heeft ze wel tot een minimum kunnen herleiden en ik heb er nu nauwelijks nog last van.
Zaken zoals dubbelbeelden zijn bij mij niet of nauwelijks van toepassing.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Nou Picassoke, here are my votes
Plus
- prachtig model
- zeer comfortabel
- zeer fijne EB6V
- wat een ruimte
- fijne zuinige stille motor
- mijn huisje in de 1000 uur dat ik nu achter het stuur heb gezeten
Min
- vrij forse storingen waarbij de auto zo maar 4 dagen weg is
- windgevoeligheid
- dwarsrichels
- dubbelbeelden
- rammelderammel
Toch een positief gevoel over de auto
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
hbeck schreef:Nou Picassoke, here are my votes
Plus
- prachtig model
- zeer comfortabel
- zeer fijne EB6V
- wat een ruimte
- fijne zuinige stille motor
- mijn huisje in de 1000 uur dat ik nu achter het stuur heb gezetenMin
- vrij forse storingen waarbij de auto zo maar 4 dagen weg is
- windgevoeligheid
- dwarsrichels
- dubbelbeelden
- rammelderammel
Toch een positief gevoel over de auto
Die windgevoeligheid ben ik vergeten. Ik zal ze erbij plaatsen.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Re: Positieve en negatieve zaken aan een C4 picasso
Ik onderschrijf de plussen (+) en minnen (-) van picassoke, echter mijn lease is GP, 1.6 HDI en handgeschakeld dus mijn aanvullingen zijn :
+ erg goede climatronic
+ meedraaiende Xenons (aan te raden optie)
+ volledige uitrusting in Exclusive uitvoering
+ panoramisch dak, onze zoon PetitBateau is er weg van (aan te raden optie)
- 1.6 is een nipte motor qua vermogen (soepelheid is daarentegen prima)
- snel oplopend verbruik (9 liter aan 150 km/h op de cruise)...
- ... mist een 6de versnelling
- ronduit waardeloze ingebouwde GPS (sterk af te raden optie)
even dit laatste punt verduidelijken op vraag van picassoke - ik kan vergelijken met ingebouwde navi’s van een Toyota RAV4, Audi A4 en BMW-3 en die van de C4GP scoort in vergelijking belabberd
Ergernissen : onbetrouwbare berekening aankomsttijd (steevast te optimistisch), zeer onnauwkeurige TMC & verkeersinformatie, geen waarschuwingen voor flitspalen/max. snelheid, vaak eigenaardige/verwarrende detail-visualisatie (linkerschermpje), is geregeld letterlijk het noorden kwijt (enkel reset mogelijk door auto te herstarten), de straat waar we wonen zit niet in het adresboek maar vermeldt onze straatnaam wel degelijk in de statusbalk als ik er door rijd, de lijst van tankstations/parkings is sterk verouderd, instellen van adressen gaat tergend traag, wekelijks word ik naar onbestaande afslagen gestuurd, algoritme blijft - als ik van de voorgestelde route afwijk - me steeds maar terugsturen ipv logisch te gaan herberekenen…
Conclusie : ik gebruik de kaart louter nog als ‘sfeerverlichting’ & doe beroep op de TomTom uit mijn Honda die een tiende kost maar alle voornoemde punten wel prima voor elkaar heeft.
ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Re: Positieve en negatieve zaken aan een C4 picasso
GrandBateau schreef:Ik onderschrijf de plussen (+) en minnen (-) van picassoke, echter mijn lease is GP, 1.6 HDI en handgeschakeld dus mijn aanvullingen zijn :
+ erg goede climatronic
+ meedraaiende Xenons (aan te raden optie)
+ volledige uitrusting in Exclusive uitvoering
+ panoramisch dak, onze zoon PetitBateau is er weg van (aan te raden optie)
- 1.6 is een nipte motor qua vermogen (soepelheid is daarentegen prima)
- snel oplopend verbruik (9 liter aan 150 km/h op de cruise)...
- ... mist een 6de versnelling
- ronduit waardeloze ingebouwde GPS (sterk af te raden optie)
De climatronic is idd erg goed, al mist hij hier en daar toch nog wat verfijning. En in de zomer heeft hij het soms lastig.
Ik heb ook panoramadak, maar ik zit meestal alleen in de wagen.
Maar ik heb nogthans veel positieve dingen gehoord over die navidrive wat stoort er je dan aan?
P.S. waar woon je ergens in gent? De straat waar ik dagelijks voorbijrij (francois bernardstraat) staan er altijd, of toch vaak een aantal picasso’s.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Climate control is inderdaad helemaal OK maar ik merk dat ik deze week de instelling op 22 graden heb terwijl die in de rest van het jaar op 20 graden staat. Geen probleem maar wel opvallend
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Mijn opmerkingen
(behalve de al genoemde, ik heb echter géén last van dubbelbeelden, rammels en resonanties):
+ uitstekende werking bluetooth icm mijn nokiaatje
- kwaliteit harde kunststoffen in interieur, nogal krasgevoelig
- oppakken EB6V bij lage snelheden
Het schokken van de EB6V in de file heb ik absoluut niet. Gisteren anderhalf uur langzaam gereden/stilgestaan op de A27 en ik was wát blij met die bak!
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Re: Positieve en negatieve zaken aan een C4 picasso
picassoke schreef:
Maar ik heb nogthans veel positieve dingen gehoord over die navidrive wat stoort er je dan aan?
P.S. waar woon je ergens in gent? De straat waar ik dagelijks voorbijrij (francois bernardstraat) staan er altijd, of toch vaak een aantal picasso’s.
Ik heb mijn bovenstaande post herwerkt met mijn (ongezouten) mening over de navidrive
aangaande je PS - we wonen in Waarschoot, dus is eerder ‘regio Gent’ dan ‘Gent’
Noot in de marge, nu ik er zelf één rijd valt het me op hoeveel (G)P’s er eigenlijk rondrijden over de Vlaamse wegen
ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Re: Positieve en negatieve zaken aan een C4 picasso
Bedankt voor de verduidelijking, is het al het RT4 of nog het oude systeem met de CD-roms en de cd-wisselaar.
Ik had nogthans vele positieve zaken gehoord over het systeem.
Ikzelf heb een TT, werkt prima, en ik vond het de dik 2000 euro meerprijs niet waard, zeker omdat ik het zelden gebruik. En ik gent (waar ik studeer) neem ik gewoon een stadsplan. Dit is 10 keer sneller dan je TT uitnemen, zijn satelieten laten zoeken tussen de hoge gebouwen,...)
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Re: Positieve en negatieve zaken aan een C4 picasso
picassoke schreef:
Bedankt voor de verduidelijking, is het al het RT4 of nog het oude systeem met de CD-roms en de cd-wisselaar.
Ik had nogthans vele positieve zaken gehoord over het systeem.
Het betreft het ‘nieuwe systeem’ vermoed ik (de GP is van MAR-2008) maar wat de naam ervan juist is, weet ik niet… Er zit alleszins ook een harde schijf (‘Jukebox’) in waarop muziek kan geladen worden, 40GB als ik me niet vergis.
Als gezegd heb ik de auto moeten overnemen van een collega die de firma verlaten heeft & zolang er niemand bijkomt - fat chance met de huidige econ. problemen - bol ik ermee rond. Was er in het begin allesbehalve blij mee, echter, naarmate de kms verstrijken, leer ik de auto (en de rustgevende rijstijl die ie oplegt) meer en meer te appreciëren
ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Re: Positieve en negatieve zaken aan een C4 picasso
Dan heb je het nieuwe systeem.
Ik vind het een heerlijke auto voor de lange afstanden, rustig op de snelweg tegen 120-130-140 dan voelt de auto zich prima in zijn vel.
Moest ik morgen de keuze overdoen zou het zeer waarschijnlijk weer een citroen worden, maar de kans is groot dat het een gewone C4 wordt met alles erop en eraan (zelfs de gps) of een citroen C5.
En die relaxte manier van rijden is eigenlijk de beste, je jaagt je niet op ivm me snelheidsovertredingen, en maakt je minder kwaad op andere bestuurders. Kortom ik rij er graag mee, en als ik afgestudeerd ben en ik mag me een lease auto uitkiezen dan is de kans groot dat het een C4GP zou zijn.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Negatief:
- Dubbelbeelden (blijven zelfs als je ruit vervangen is…)
- Klepje van de brandstofvulopening (vanaf het begin al problemen, nog steeds niet adekwaat hersteld….)
- Vergeleken met de C5 (mijn vorige auto) een zeer matige wegligging (besturing, zijwindgevoeligheid)
- Een heel ouderwetse 4-versnellingsautomaat (in de 2.0 benzine uitvoering)
- Matige stoelverstelling bij niet-elektrisch verstelbare stoelen
Positief:
- De meeste zaken zijn al genoemd
Mijn volgende auto wordt zeker geen Citroën Grand C4 Picasso .
Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)
Laat ik vooropstellen dat dit de fijnste auto is die ik tot nu toe heb gehad.
Ik heb een C4GP en ik ben mn voor het model gevallen. Van de 7-zitters vind ik dit toch wel het model met de meeste uitstraling. De plussen zijn verder al wel genoemd en ook wat van mijn “minnen”.
Als ik in de laatste categorie wat zou moeten noemen kom ik uit op:
- wat weining keus qua carosseriekleuren;
- vrijwel geen keus qua interieurkleur. Ik heb een LB, dus that’s it. Toch geen goedkope auto.
- Mooi en apart dashboard, maar in LB wel wat saai qua kleur (ga ik weer).
- de combinatie trekhaak en parkeersensor is er 1 van gevoeligheden (maar een kniesoor….)
- wat tegenvallende bergruimte. De algehele ruimte is prima, maar ik mis wat vakken. laden etc. Niet zozeer vooraan met als die dashboardvakken, maar achterin wel.
En ja die windgevoeligheid verrast me op gezette tijden nogal eens, maar dat kan gezien het profiel ook bijna niet anders.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Veel hangt af van de invoerder.
Kijk maar een op citroen.fr.
Daar zijn wel best veel bekledingen te kiezen, in belgie heb je zwart fluweel of leder.
Ook de optiepolitiek is anders.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Ik heb de C4GP nu sinds 15 mei 2007 en heb er 47.000 km mee gereden. Hiervoor had ik een c5 phase 1. Wat als eerste opvalt is natuurlijk dat de C4 natuurlijk toch een middenklasse auto is en de C5 toch de model lijn daarboven is. Voor de rest ben ik heel erg tevreden over de C4GP. Een perfecte auto. Ik lees een hoop ellednde op dit forum maar zelf heb ik maar een probleempje gehad, het rechterraam achter was kaduuk in de dichtte positie. Dat is snel gemaakt door de dealer. Verder gaan de voorramen niet normaal dicht bij hoge snelheden en veel wind. Maar ja als je hard rijdt doe je toch de ramen niet open. Tevens gebruikt hij 1 op 5 als je 180 km/uur rijdt in Duitsland maar dat zijn de wetten van luchtweerstand, daar kan Citoren niets aan doen en ik rijd nu maar 140 km per uur. Is nog veilger ook .
De EBV6 heeft inderdaad wat problemen bij terugpakken op lage snelheden als je snel een kruising over wil, maar dat is wennen. Ik vind het een geniale versnellingsbak. Geen extra verbruik tov een normale automaat en toch hoef je niet te schakelen, een genot.
Zijwindgevoeligheid is minder dan de C5, stabiliteit bij hoge snelheden is veel beter dan de C5. Perfect uitzicht rondom. Echt een genot dat licht in de auto. Stoelen zitten zalig, ook op lange afstanden. Geen last van slijtage interieur (ik heb beige) Geen last van krassen op het plastic.
Bij de IKEA gooi je de banken plat en met een aleesdragen kan je bijna een hele huiskamer in Ikea pakketjes meenemen. Kortom ik ben zeer tevreden.
Plus:
Licht
wegligging
kwaliteit van bouwen
comfortabele vering
geen rammeltjes
niet zelf schakelen
perfect geluid van HIFI pack
Stil door gelaagde zijramen
Veel vervoersmogelijkheden
Makkelijk te bedienen Cruise control
LDW werkt echt goed
Parkeersensoren voor en achter is even wennen maar heeft me al wat schade voorkomen
etc
Min:
Brandstoverbuik (gemiddeld 9.3 liter per 100 km)
Terugschakelen bij lage snelheid
Centrale display, nog steeds niet aan gewend
Is toch een busje zoals alle MPV’s
grand c4 Picasso 2.0
Ik zie idd de zelfde positieve en negatieve eigenschappen van de C4 als ik zelf ervaar.
Toch wil ik 2 dingen nogmaals noemen…...............................
Extreem zijwind gevoelig….................als ik dit van te voren zelf had gevoeld was mijn keus zeker niet op de C4 gevallen
En het ontbreken van een temp.meter voor de motor temp, blijft een gemis voor een caravantrekker.
Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen