Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan is het niet echt een GTi meer he
Ik zou er niet aan beginnen. De blokken met carbs geven wel een heerlijk geluidje, en hebben bergen koppel ook onderin. Maar die dingen zijn een ramp om af te stellen. Bovendien gaan de rubbers die voor de afdichting tussen spruitstuk en carb zitten vaak lekker waardoor je vermogen heerlijk inkakt en het ding voor geen meter meer loopt. Ik zou het lekker bij stortokerinjectie laten. Dat is rap zat!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
PrutsyLJ schreef:Gais schreef:Oja, sport carbs op een vuile gti, doen of niet? (kan aan een setje komen )
Ik zou er niet aan beginnen. De blokken met carbs geven wel een heerlijk geluidje, en hebben bergen koppel ook onderin. Maar die dingen zijn een ramp om af te stellen. Bovendien gaan de rubbers die voor de afdichting tussen spruitstuk en carb zitten vaak lekker waardoor je vermogen heerlijk inkakt en het ding voor geen meter meer loopt. Ik zou het lekker bij stortokerinjectie laten. Dat is rap zat!
Inderdaad, die carbs zijn een afstel-ramp met veel randellende.
Dat is die van de GT al. Ik heb nog een exemplaar dat goed is kunnen bemachtigen, maar als die de geest geeft ga ik over op injectie - hetgeen me brengt op de vraag of jij toevallig nog een inlaatspruitstuk en luchtweger van een vuile GTI hebt. In dat geval heb ik interesse.
Afgezien daarvan, hoe loopt zo’n blok op sportcarbs? Is het (bij een goede set) gewoon erop schroeven en gaan of komt de afstelling van de sproeiers niet overeen? Carburateurs zelf ben ik niet zo bang voor, heb daar al genoeg ervaring mee met mijn motor’s.
Ik heb er trouwens nog een compleet blok bij met injectie maar ik wil eerst mijn eigen auto goed lopend hebben voordat ik iets weg doe.
Gais schreef:Afgezien daarvan, hoe loopt zo’n blok op sportcarbs? Is het (bij een goede set) gewoon erop schroeven en gaan of komt de afstelling van de sproeiers niet overeen? Carburateurs zelf ben ik niet zo bang voor, heb daar al genoeg ervaring mee met mijn motor’s.
Het is een constante kwestie van afstellen, want ze zijn zeer gevoelig, en moeten dan ook meerdere keren bijgesteld worden. Dit is inclusief synchroon stellen (misschien nog wel het makkelijkste deel), waarvoor je simpelweg specifiek gereedschap nodig hebt. Daarnaast is het niet te vergelijken met brommer-carburateurs -met alle respect-, zelfs voor de meest doorgewinterde auto-carb-knutselaar is dit geen eitje?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:zelfs voor de meest doorgewinterde auto-carb-knutselaar is dit geen eitje?!
Is ook.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Mooie uitdaging toch?
Ik wil jullie goedgemeende advies niet in de wind slaan want wat ik hier op dit forum heb gelezen bevestigd wel dat het technische nivo hoog ligt. Maar aan de andere kant, wat ik vaak zie is de meeste problemen niet opgelost worden uit onkunde (en ook de angst om er wat aan te durven doen) Dat het lastige carbs zijn geloof ik zo, maar er zijn genoeg blokken die er wel goed op lopen dus waarom zou ik het niet ook gewoon proberen met mijn BX?
Daarnaast hou ik gewoon van carburateurs en hun nukken, dat is een van de redenen dat ik een vuile gti wilde
Maar mijn eerste prioriteit is gewoon rijden en kijken hoe de auto zich gedraagt, ombouwen naar carbs is meer iets voor later.
Oja, ter voorbereiding nog een goede garagekrik en assteunen gekocht. Nog twee nachtjes slapen Zal wel een hele toer worden om de auto in zijn laagste stand achter het huis te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik zou deze GTI lekker een vuile GTI laten, en gewoon een bx sport erbij kopen veel leuker toch?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:ik zou deze GTI lekker een vuile GTI laten, en gewoon een bx sport erbij kopen veel leuker toch?
In eerste instantie wilde ik ook een Sport, helaas zijn deze wat duurder en vaak ook rotter. Plan was om deze GTI om te bouwen naar Sport specificaties maar dat idee heb ik voorlopig maar even laten varen.
En een tweede auto zit er voorlopig niet in (alhoewel, die heb ik eigenlijk al al is die niet in mijn bezit )
Maar goed, eerste doel is gewoon een rijdende auto te hebben die betrouwbaar is. Deze GTI zal grootendeels origineel blijven, hooguit dus carbs erop en misschien een 16v/sport onderstel maar eerst de GTI bollen afwachten.
Oja, heb er wel een setje 16v skirts bij
Laat ze allemaal maar lekker lullen
Gewoon doen waar je zelf zin in hebt.
En ik had het wel geweten met die carbs!
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
16v of sport onderstel? waarvoor?
Alleen de mk2 heeft dikkere stabu stangen….
Je kan natuurlijk ook net als ik een 1400 uit 1990 ombouwen tot sport, geen rotterij! En ook niet bijzonder om te moeten bewaren
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Zow, de GTI staat in zijn nieuwe omgeving. Alles verliep soepeltjes en zelfs het op en afladen van de BX in de laagste stand was geen punt.
Gelijk maar op bokjes gezet en eens onder de auto gekropen om eens te kijken hoe het daarmee staat. Kort samengevat, viel heel niet tegen. Her en der wel roest maar eigenlijk maar 1 nieuw gat tegengekomen.
Voorste subframe is redelijk recent gecoat (beetje bronskleurig?) Benzineleidingen zijn wel flink aangetast, daar neem ik geen risico en ga ik vervangen. Hoge druk leidingen naar achter toe zijn voor het grootste deel goed tot zeer goed (gecoate leidingen) alleen net voor het achterste subframe zijn ze wel allemaal vrij verroest. Nog even kijken wat ik daarmee ga doen.
Voor de rest was eigenlijk de grootste tegenvaller het gat in de linkerdorpel, helemaal achterin kon ik een gat lospulken waar je zo een paar vingers in kwijt kunt. Voor de APK zou ik er eigenlijk alleen een plaatje in willen lassen en tzt de complete dorpel doen (zit ook een deukje in en aan de voorkant is er al wat aan geklust)
Technisch ziet het er verder voor zover ik nu kan beoordelen goed uit, grootste klus is de bak verwisselen en de motorruimte weer volbouwen. Oja, moet in ieder geval wel twee leidingen vervangen die van de vijfde bol afkomen.
En nog een leuke bijkomstigheid, de lm velgen komen van een 16v.
BasisBIX schreef:Gewoon doen waar je zelf zin in hebt.
Doe ik toch wel
McDean schreef:16v of sport onderstel? waarvoor?
Alleen de mk2 heeft dikkere stabu stangen….Je kan natuurlijk ook net als ik een 1400 uit 1990 ombouwen tot sport, geen rotterij! En ook niet bijzonder om te moeten bewaren
Dat scheelt, hoef ik alleen andere bollen en/of mk2 stabi stangen als ik strakker wil sturen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
je kan natuurlijk ook een voorveerpootbrug maken,
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Die stond ook al op mijn lijstje
Valt toch wel vies tegen, sleutelen aan een BX terwijl ik nog nooit aan een straatauto heb gesleuteld. Alles vies en moeilijk bereikbaar.
Maar goed, de automaat ligt nu (eindelijk) naast de auto. Morgen wat onderdeeltjes bestellen en weer verder klussen, zal nog wel wat moeilijkheden tegenkomen maar ik heb nog goede hoop dat ik vrij snel kan rijden. Retourleidingen zien er voor zover ook goed uit, alleen bij de linkerveerpoot is er eentje gescheurd (waar de nippel eindigt) Misschien gebeurt bij het eruit halen van de versnellingsbak want de leiding mankeert niks aan.
Wat betreft het buiten sleutelen, met dit weer geen enkel probleem. Dikke trui aan, overal aan, sjaal om en muts op mijn hoofd en verder niet koud gehad. Zal later deze week wel anders worden
Zal zometeen nog even een foto maken van haar nieuwe slaapplaats.
Hebben jullie trouwens nog tips om mijn interieur schimmelvrij te houden? Auto heeft al een tijd stilgestaan (wel met een open raam) maar ben bang dat het nu weleens heel hard kan gaan met dit vochtige weer.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Straks gewoon goed schoonmaken!
Met rijden ben je er wel snel vanaf omdat je dan de kachel gaat gebruiken wordt de vochtigheid minder.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!