





Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
ik kon mijn vc niet uit lezen! malle pietje gebeld enz enz diode’s zijn door gebrand.
de xm garage zei dat het een kwaal was, hij zet er nieuwe sterke erin en dan kunnen we verder.
hoe het verder gaat??? kunnen we volgen in mijn topic zodat we dit topic niet vervuilen!
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=194063&start=105
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Gisteravond het kastje even uitgeprobeerd, werkt prima! Echt geweldig dat dit kan.
De volgende codes knipperden uit de computer:
21: Brake pressure switch
23: Steering wheel position sensor
24: Vehicle speed sensor
53: ECU powersupply
Heb nu weer keurig een sportstandlampje bij contact en starten ze veert niet ineens anders heb ik ‘t idee. Wordt nu toch tijd voor een spoelactie denk ik..
Hoi Siemenazu,
zoals we vanmiddag hebben besproken luistert het best nauw, je moet binnen 5 seconden na het aanzetten van het contact het knopje 4 seconden ingedrukt houden (houdt er een horloge bij). We hebben ook vastgesteld dat het kastje werkt, door de knijper even aan aarde te houden waarbij het lampje fel gaat branden.
Als er dan geen signaal komt, vrees ik inderdaad dat de vc ergens een fout heeft, waardoor er geen signaal wordt afgegeven. Uitwisselen met een andere kan je natuurlik proberen, om vast te stellen of die wel werkt.
Probeer ook even in het draadje van Gompy over dit kastje en de veercomputer te kijken wat je daar kunt vinden.
Succes en houdt ons op de hoogte!
groet Frank
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Ik heb nog een aanvulling op de knipperkast methode nav mijn bezoek aan Citroville (loop er n.l. zelf ook al een tijd mee dat het sportlampje niet brand)
werkwijze zoals vanmiddag getest:
- Doe het bestuurdersraam geheel open
- Contact af
- open de motorkap
- controleer of alle portieren en achterklep gesloten zijn
-wacht tenminste 30 seconden tot het vertragingsrelais is uitgeschakeld (anti opspring voorziening)
- sluit nu de testkast aan, eerst de diagnosekabel dan de plus en minkabels op de accu
- Zet het contact aan (door het raam, open niet de deur!!)
- druk nu circa 4 seconden op het knopje en lees de code(s) uit.
Probleem bij mij was dat ik met geopende deur, en de 30 seconden wachtijd niet in acht had genomen, waardoor uitlezen niet mogelijk leek.
Waarom moet het raam dan open en moet je door het raam het contact aanzetten?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Waarom moet het raam dan open en moet je door het raam het contact aanzetten?
Lijkt me inderdaad niet echt nodig… de deurverklikkers zijn op geen enkele manier aan een veer-, motor- of ABS-computer gekoppeld. Bij moderne auto’s heb je dat soort dingen misschien, maar bij een XM niet..






Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
als je de deur open doet dan moet je al een soort getik horen zij iemand! klopt dat
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Harm schreef:Waarom moet het raam dan open en moet je door het raam het contact aanzetten?
Lijkt me inderdaad niet echt nodig… de deurverklikkers zijn op geen enkele manier aan een veer-, motor- of ABS-computer gekoppeld. Bij moderne auto’s heb je dat soort dingen misschien, maar bij een XM niet..
Echt wel, da’s de klik die je hoort te horen als je een deur opengooit, of de achterklep.




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
ambijajance schreef:Harm schreef:Waarom moet het raam dan open en moet je door het raam het contact aanzetten?
Lijkt me inderdaad niet echt nodig… de deurverklikkers zijn op geen enkele manier aan een veer-, motor- of ABS-computer gekoppeld. Bij moderne auto’s heb je dat soort dingen misschien, maar bij een XM niet..
Echt wel, da’s de klik die je hoort te horen als je een deur opengooit, of de achterklep.
Idd, dan gaat de wagen in sportstand toch? Zodat ze minder inveert bij instappen en zo..
ohja da’s waar ook, maar ik heb nog nooit gemerkt dat ‘t invloed heeft op het uitlezen. Uitlezen doe ik soms met de deur open, soms dicht…
Het deurcontact is volgens mij wel verbonden met de computer, hij zou in stug moeten schakelen als de deur open is. Maar dan nog hoef je toch niet moeilijk door het raam te doen? Je doet gewoon de deur dicht en blijft lekker warm op het leer zitten? Je hoeft de auto niet uit om de computer uit te lezen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Deur of kofferklep open laat de vering in de zachte stand gaan, blijft zacht tot 30 sec. na sluiten, tenzij in de tussentijd een snelheid van 24 km/h wordt bereikt, dan gelden de ‘normale’ regels. Met ‘normale’ regels bedoel ik de regels gebaseerd op de dynamiek van de auto: rempedaalsensor, stuursensor etc.
Na 10 minuten deur open, gaat de vering ook weer naar de harde stand, dit om te voorkomen dat het open sturen van de kleppen de accu leeg trekt.
Iedere wijziging van de contactslot status zorgt ook voor de zachte stand voor 30 sec, tenzij er voor die tijd een snelheid van 24 km/h wordt bereikt, dan gelden de ‘normale’ regels.
Bij een storing (dus niet een defecte VC) zal de vering altijd in de harde stand staan, behalve bij deur open onder 24 km/h of verandering van contactslot status.
Waarom bij deur open en bij draaien aan de sleutel er altijd naar zacht geschakeld wordt : Ik heb geen idee
Meer details staan hier
Volg je hart, gebruik je hoofd.




Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Hey Malle Pietje, dat uitleesbakje werkt fantastisch!
In de garage lukte het nooit op de computer uit te lezen, zelfs niet met een speciaal overgebrachte oude module.
Gisteren had ik eindelijk es de tijd om me met de xm bezig te houden (netjes gekuist en gestofzuigd ) en heb in ‘t passant de foutcodes gelezen en gewist!
Na enkele ritjes inmiddels zijn er nog geen fouten, we zullen zien wat de toekomst brengt.
Ik vertrek morgen in ieder geval zóó zwevend naar de Ardennen
Thx




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Dat is mooi Citroenzot, bij mij ging het ook al vlekkeloos. Prachtig systeem! Welke foutcodes had je? Geniet van je zwevende reis naar de Ardennen
citroenzot schreef:Hey Malle Pietje, dat uitleesbakje werkt fantastisch!
In de garage lukte het nooit op de computer uit te lezen, zelfs niet met een speciaal overgebrachte oude module.
Gisteren had ik eindelijk es de tijd om me met de xm bezig te houden (netjes gekuist en gestofzuigd
) en heb in ‘t passant de foutcodes gelezen en gewist!
Na enkele ritjes inmiddels zijn er nog geen fouten, we zullen zien wat de toekomst brengt.Ik vertrek morgen in ieder geval zóó zwevend naar de Ardennen
![]()
Thx
Top hoor!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!