Hallo mede-Berlingo-ers,
Ik heb sinds anderhalf jaar een Berlingo 1.9D uit jan 2002, en hij bevalt prima. Sinds een maandje doen de ruitensproeiers het echter niet (achter) of nauwelijks (voor) meer. Nu heb ik de auto weggebracht voor een beurt, en vertelt de garage mij dat dit komt door een kapotte BSI(?)-computer, en dat die dus helemaal vervangen moet.
Nou heb ik geen idee hoe duur dat is, maar het lijkt me wat overdreven voor zo’n klein gebrek, nietwaar? En verder vraag ik me af of dit uberhaupt klopt.
Enig idee?
MMmmm Jan 2002 ?
Is het een Berlingo 1 of 2 ?
Model 1 is met de “smalle” koplampen, model 2 is met de “hoge” koplampen
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
ehm, het is er een met de ouwe, lagere neus van voor de facelift, dat is toch type 1?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik zou toch eerst het sproeipompje eens na kijken
OK… hoe doe je dat?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Weet ik niet meteen waar dit bij de berlingo zit??
volgens de garagist werd de boel ook heet in de computer, en zou dat op termijn wel eens grotere problemen kunnen gaan geven. Nou heb ik er zelf weinig kaas van gegeten, maar ik vroeg me wel af of het klopte dat dit probleem (haperende sproeiers) veroorzaakt werd door een kapotte computer.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Claxonneur schreef:volgens de garagist werd de boel ook heet in de computer, en zou dat op termijn wel eens grotere problemen kunnen gaan geven. Nou heb ik er zelf weinig kaas van gegeten, maar ik vroeg me wel af of het klopte dat dit probleem (haperende sproeiers) veroorzaakt werd door een kapotte computer.
Lijkt me allemaal wel sterk moest het de computer zijn.
Kan ook aan sproeipompje liggen, een darmpje dat ergens verstopt of gekneld zit, een darmpje dat lekt,...
Om dat pompje te vinden kan je bvb iemand laten sproeien en afgaan op het geluid, want je zult het wel horen werken normaalgezien.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Nou, ik zou allereerst die BSI computer maar eens vervangen, dat klinkt logischer…..
Maar voordat dat je dat doet, idd de slangetjes eens testen op verstoppingen oid ? Bv met een fietspompje proberen door te blazen.
Mischien zit er troep in het tankje waardoor de pomp/pompjes niet aan kunnen zuigen ?
Let wel, mijn ervaring geldt alleen voor auto’s waar sproeipompjes NIET door computers aangestuurd worden…
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Claxonneur schreef:OK… hoe doe je dat?
Ehh, je gooit toch ook wel af en toe wat vloeistof in het tankje ?
Zo ja, dan kun je ongeveer volgen waar dat spul heengaat. In mijn XM zit die tank onder het voorscherm gebouwd, geen hele fijne plek om een pompje te checken.
Zo niet, mischien is je tankje leeg ?
Dat lijkt mij inderdaad het pompje. Zit achter je modderscherm aan de voorzijde. Rechtsvoor. Volgens mij zit die daar bij de Berlingo, maar 100% zeker weten doe ik dat niet. Als je het pompje hoort is of je tankje leeg (gooi er eerst wat water in voordat je over gaat tot vervangen van het pompje) of er zit ergens een opstopping. Je sproeikopjes misschien?
Het is dus niet zo dat de sproeiers helemaal niks meer doen; die aan de voorkant doen het meestal nog een beetje, zij het nogal zwak. Uiteraard is het reservoir niet leeg Het pompje is dus niet of niet helemaal kapot.
Verder had ik nog niet gemeld dat de ruitenwissers zelf ook raar doen: regelmatig gaan ze heel erg traag, of blijven ze steken. Volgens de garage hebben die zaken dus met elkaar te maken via de computer.
Wat ik dan wel weer raar vind, is dat de ruitenwissers voor haperen, maar dat de sproeiers het daar nog een beetje doen, terwijl achter de sproeiers niks doen, maar de ruitenwissers prima functioneren…
Ik heb net gehoord dat de computer een euro of 200-250 kost, dus dat is wel een redelijk bedragje…
mss de leidingen eens doorblazen…
Ik kan er niet aan doen maare…. ik denk aan het contactslot.
Bij onze partner ( 1ste neus - 19D )heb ik een tijd geleden identiek hetzelfde voorgehad met als extra een haperende aanjager ( de ene keer wel en de andere keer niet ).
Heb ik een keer met electronic cleaner in het contactslot gespoten en sindsdien geen problemen meer gehad.
Ik verwacht mij dus wel 1 dezer dagen, weken, maanden aan het vervangen van mijn contactslot.
Het is maar een kleintje om dit eens te testen natuurlijk vóór je aan de bsi begint te werken.
PS : het kan ook aan je hendel liggen voor de bediening van ruitensproeier/wissers…
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik haak af, sorry, ik word oud (denk ik..)
Het contactslot, klinkt goed….
Dan de computer pas…
Of was het andersom ??
kontaktslot is een duur reparatie
1- Renault 5 campus
2- Nissan Vanette
3- Honda CRV
4- Citroen Berlingo II
5- Citroen Berlingo III
6- Citroen Berlingo IIII